Undran om outbox/utkorg för pm.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Undran om outbox/utkorg för pm.

Inläggav Kvasir » 2008-01-02 22:49:27

Jag har aldrig blivit riktig klok på de olika foldrarna för pm. Ikonerna är kryptiska och några förklaringar har jag aldrig hittat utöver foldernamnen som syns när man hoovrar med musen över ikonerna. Inbox är uppenbar. Sentbox verkar ju innehålla de pm man själv har skickat. Men vad är då outbox (den tredje ikonen)?

I outbox hittade jag ett pm jag trodde jag hade skickat iväg till en annan medlem. Eftersom inga andra av mina utgående pm finns där så misstänkte jag att just detta pm kanske hade sparats där automatiskt för att jag glömt trycka på "skicka"-knappen, vilket jag har en tendens att göra ibland. Jag klickade alltså på pm:et. Någon skicka-knapp hittade jag inte förrän jag tryckte på "ändra". Väl där lade jag till en kommentar om att jag kanske hade glömt att skicka detta pm, och tryckte så på "skicka". Men det ligger ju fortfarande kvar i outbox! Vad betyder detta? Har jag skickat det två gånger eller har jag fortfarande inte lyckats skicka det? Och oavsett vilket, varför ligger just detta pm i outbox?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Panika » 2008-01-02 22:52:56

Jag har haft exakt samma problem de två senaste dagarna.
Till slut fick jag svar från den stackare jag antagligen skickat samma pm till några gånger - och det ligger fortfarande kvar i utboxen, men icke i sänt...
Det kanske spökar :roll: :wink:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:51, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2008-01-02 22:57:21

Panika skrev:Jag har haft exakt samma problem de två senaste dagarna.
Till slut fick jag svar från den stackare jag antagligen skickat samma pm till några gånger - och det ligger fortfarande kvar i utboxen, men icke i sänt...
Det kanske spökar :roll: :wink:


OK, så du menar att ditt pm gick fram alla gångerna, men låg kvar i outbox?

Intressant. Men vad är syftet med outbox? När jag tänker efter så låg det nog förresten två pm där när jag först tittade efter. Senare var det ena av dem borta och låg i sentbox istället, så det brydde jag mig inte om. En misstanke jag hade var därför om outbox kunde vara avsett för pm som är skickade men inte har kunnat levereras av någon anledning. Men det stämmer i så fall inte med ditt exempel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:14:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Panika » 2008-01-02 23:03:16

Det är nog en utkorg, där det ligger tills det nått fram - samma som i Outlook...
Jag har ingen aning om huruvida pm:et blev sänt flera gånger eller inte - känns lite dumt och pm:a och fråga - ifall nu samma sak händer igen :lol:

JOR typ, har säkert ett alldeles lysande svar på vad det är som sker, när han kommer...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:51, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2008-01-02 23:08:10

PM fungerar ju rimligen inte på samma sätt som epost, så samma sak som i epostprogram tvivlar jag på att det är. Där är ligger ju breven tills man har skickat iväg dem till epost-servern bara. Här går ju allt inom forumet, så skickat blir det rimligen meddetsamma. Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att det inte har kunnat levereras t.ex. för att mottagarens inkorg är full, eller något sådan.

Ja ja, någon vet säkert och kommer med ett svar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:14:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav JOR » 2008-01-03 1:09:17

Öum!

PM:en levereras omedelbums och en kopia läggs i "outbox":en, tills mottagaren har läst den, varpå kopian då skall flyttas till "sent"-boxen.

Varför de fortfarande ligger kvar i ut-boxen, trots att mottagaren redan läst, vet jag ej. Det borde nog klassas som bugg.


Ps!
Tips!
Läs noga!
-------------------------
Om du skickat ett PM till någon och upptäcker att du vill göra tillägg, eller helt sonika ångra dig och ta bort den, så kan du det. Om du har tur.
Det är väl det som är baktanken med utboxen.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:14:51, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2008-01-03 1:47:58

JOR skrev:Öum!

PM:en levereras omedelbums och en kopia läggs i "outbox":en, tills mottagaren har läst den, varpå kopian då skall flyttas till "sent"-boxen.

Varför de fortfarande ligger kvar i ut-boxen, trots att mottagaren redan läst, vet jag ej. Det borde nog klassas som bugg.


Ps!
Tips!
Läs noga!
-------------------------
Om du skickat ett PM till någon och upptäcker att du vill göra tillägg, eller helt sonika ångra dig och ta bort den, så kan du det. Om du har tur.
Det är väl det som är baktanken med utboxen.


Aha, men då är det alltså helt enkelt så att mottagaren inte har läst mitt pm ännu efter något dygn (vederbörande kanske inte ens har upptäckt pm-systemet?).

Det var dock inte på något vis självklart att det är så det fungerar, och någon förklaring har jag som sagt inte lyckats hitta. Men då har vi fått det hela utrett.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ang. skickade privata meddelanden.

Inläggav hood » 2010-11-10 14:04:33

Jag skrev ett svar på ett privat meddelande och klickade på "besvara" knappen, och nu ligger meddelandet i mappen "utkorgen" men inte i "skickat".
Har det kommit fram eller inte?

Moderator Alien: Slog ihop två liknande trådar.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav LILITH_ » 2010-11-10 14:06:41

Vad jag förstår så skickas PM automatiskt iväg när mottagaren är online nästa gång.
Tills dess ligger den väl i utkorgen.

Eller?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Panika » 2010-11-10 14:08:16

LILITH_ skrev:Vad jag förstår så skickas PM automatiskt iväg när mottagaren är online nästa gång.
Tills dess ligger den väl i utkorgen.

Eller?


Så är det. Hamnar i Skickat när mottagaren mottagit.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav hood » 2010-11-10 14:22:13

Tack för svar, då vet jag!
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav Zombie » 2010-11-10 15:30:57

Panika skrev:
LILITH_ skrev:Vad jag förstår så skickas PM automatiskt iväg när mottagaren är online nästa gång.
Tills dess ligger den väl i utkorgen.

Eller?


Så är det. Hamnar i Skickat när mottagaren mottagit.

Vet inte om jag fattar någon rätt här, men vad jag vet så ligger meddelandet kvar i utkorgen ända tills mottagaren klickar fram det. Först då flyttas det till skickat. På så vis kan man alltså se om ens meddelande har lästs (eller åtminstone klickats fram).

Vad som händer när man som mottagare loggar in (eller öppnar forumet, om man har fast inloggning och när den funkar) är bara att man får ett popupfönster om att man har meddelande - om man har popuper från forumet inställda som tillåtna i vävläsaren.

Och allt detta med reservation för buggar. Popupfönstren är inte bergsäkra och det lär också ha hänt att ett pm har tagit någon dag på sig genom cyberrymden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav atoms » 2010-11-10 16:21:45

Jag får en röd text uppe i vänstra hörnet under Meny-rubriken.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Zombie » 2010-11-10 16:41:15

Visst ja, den får man även om man inte tillåter popuper.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-11-10 16:41:54

Det går även att ställa in så att man får ett mail när man får ett pm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Pemer » 2010-11-10 17:14:02

Och den inställningen är väl default, och måste aktivt ändras till något annat. Var det i alla fall när jag gick med, men det var ju några år sedan.

Jag minns flera tillfällen med nya medlemmar som hade problem de berättade om och skickade pm, och att man såg de närmaste dagarna att de var inne och skrev nya inlägg men inte verkade ha sett och förstått att de hade pm och dessa aldrig blev öppnade utan alltså låg kvar i min utkorg i st f skickat.

Till sist var det väl just jag som skrev något om det i någon tråd, jag minns inte om jag faktiskt skrev rent ut i den tråd där någon berörd skrev nya inlägg att "observera att det står till vänster på sidan att du har ett nytt meddelande", eller om det bara var något jag funderade på om jag skulle göra.

Men jag vill minnas att jag fick fram något om den här problematiken, och jag tror det var då ändringen i layouten gjordes, att länken till inkorgen blir fetstilad och i röd text nu när man har olästa brev där.

Har flera sådana en gång skickade pm i utkorgen till dessa som ibland kanske bara hittade forumet, var in en gång och skrev sitt inlägg och sedan kanske aldrig mer tittade hit igen. Jag har låtit dem ligga kvar, så jag ska kunna minnas vad det handlar om ifall personen mot förmodan plötsligt hittar tillbaka till forumet och upptäcker sitt pm åratals senare. Så att man kanske om inte annat kan få höra hur det gick. Även om det väl inte är alltför troligt.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav LILITH_ » 2011-01-07 9:46:27

Jag återanvänder denna tråd.

Skickade ett PM nyss och försökte först förhandsgranska vilket inte gick, texten var puts väck.
Sedan skickade jag ändå för att se om texten då kom fram i rutan vilket den inte gjorde.
När jag klickade på ändraknappen så kom texten fram som av ett trollslag så då försökte jag skicka den igen.
Men återigen syns ingen text till när jag väl gjort det, fast att PM'et väntar på sin tur i utkorgen.

Nu återstår det bara att se om mottagaren får PM'et och det med eller utan text.

Spännande va! :?

Någon som råkat ut för samma sak?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Mats » 2011-01-07 13:51:25

LILITH_ skrev:Någon som råkat ut för samma sak?

Jag har sett det hända med inlägg som innehåller länkar med specialtecken som forummotorn (tydligen) inte klarar av.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-01-07 16:15:48

Mats skrev:
LILITH_ skrev:Någon som råkat ut för samma sak?

Jag har sett det hända med inlägg som innehåller länkar med specialtecken som forummotorn (tydligen) inte klarar av.

Det hände mig en gång när det blev fel på taggarna...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alien » 2011-01-07 18:13:46

Det har hänt mig också. Mottagaren fick ett till synes tomt pm. När h-n svarade med citat syntes plötsligt texten för h-n.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utkorgen...

Inläggav ZeldAlice » 2012-12-27 0:05:22

Måste fråga en grej jag undrat ett tag. Hur kommer det sig att det tar så lång tid för utkorgen att skicka iväg ett PM man skickar till någon?... Eller har jag missat en extra detalj? Finns det en extra finess man kan trycka på för att det ska gå iväg på direkten? Nån glitch grej eller är det så att det tar så lång tid att få iväg PM man skickar, eller?

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Utkorgen...

Inläggav kullan » 2012-12-27 0:07:15

Alla PM man skickar ligger i utkorgen tills mottagaren läst PMet. Så det är en markering på att det inte är läst. När det är borta i utkorgen har även mottagaren läst det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utkorgen...

Inläggav ZeldAlice » 2012-12-27 0:10:53

kullan skrev:Alla PM man skickar ligger i utkorgen tills mottagaren läst PMet. Så det är en markering på att det inte är läst. När det är borta i utkorgen har även mottagaren läst det.


Funkar det så även om det som ligger i utkorgen inte står på Skickat korgen för att jag är 100% säker på att jag skickat detta meddelande. Men så det ligger till alltså att även om inte PMet är i Skickat korgen utan är ännu kvar i Utkorgen så är det ändå skickat och i väntan på att läsas?
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Utkorgen...

Inläggav kullan » 2012-12-27 0:13:08

ZeldAlice skrev:
kullan skrev:Alla PM man skickar ligger i utkorgen tills mottagaren läst PMet. Så det är en markering på att det inte är läst. När det är borta i utkorgen har även mottagaren läst det.


Funkar det så även om det som ligger i utkorgen inte står på Skickat korgen för att jag är 100% säker på att jag skickat detta meddelande. Men så det ligger till alltså att även om inte PMet är i Skickat korgen utan är ännu kvar i Utkorgen så är det ändå skickat och i väntan på att läsas?


Ja så funkar det alltid. Jag har ett PM i utkorgen som jag skickade för nån dag sedan. Ingen tycks ha läst det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in