Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav buffel » 2011-01-04 1:37:18

Precis. Man vill ha någon där som har lust att passa när det behövs och som man kan hjälpa tillbaka som tack, utan att det drar ner för mycket på fokuseringen i sin egen träning. Som sagt, det är svårt att hitta någon man klickar med mentalt samtidigt som det ska stämma någorlunda med styrkemässigt för att slippa ägna hela passet åt att ta av och på vikter.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav outzaidur » 2011-01-04 8:29:40

ensam, simmar som en gnu just nu för att få bort magen och hakan så att man är "knullbar" igen
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Allanna » 2011-01-04 23:39:34

Jag föredrar att springa själv, i mitt tempo så länge jag har lust dit jag vill. Löpningen är min ego-tid. Då ska ingen störa mig. Det är enda gången min surrande hjärna tystnar och koncentrerar sig på en enda sak för att till sist vara vara tom på tankar. Då vill jag inte prata, inte ha någon i närheten som kan störa mig eller spräcka min lilla såpbubbla av frid.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Inläggav Truly » 2011-01-05 1:50:51

Skulle väl knappast kalla det jag gör tränar, men nåväl. Jag rör på mig antingen ensam eller tillsammans med barnen.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Flawed » 2011-02-05 1:49:36

Arkimedes skrev:
AAA skrev:Fallskärmshoppning någon?

Jag är intresserad av det, vill prova någon gång när jag har råd.

Det blir väldigt dyrt om man tränar det själv.

Ont:Jag tränar oftast själv.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav magdalena » 2011-02-05 13:53:13

Går ensam på Friskis o Svettis intensivpass två gånger i veckan. Exakt samma pass, min underbara rutin, blir väldigt irriterad om det är vikarie på passen, när ledaren byter musik, eller om jag mot förmodan inte kan gå.
Känns som om träningen är min medicin, måste bara dit (men det har har tagit många år att nå den känslan)!
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-02-05 14:50:32

Tränar inte alls. Jag hatar gym, sportplatser, badhus, stränder och andra platser där folk går runt halvnakna...

Baksidan av det är att man inte ser tillräckligt attraktiv ut - men det spelar ingen roll när man har det här jävla handikappet och ingen är ens "remotely" intresserad ändå så... jag orka inte arbeta på "projekt"^1 som är helt och hållet lönlöst, oproduktivt, kostar pengar och bara är fysiskt och psykiskt belastade. Jag väljer att tycka synd om mig själv istället för att jag är så jävla ensam...

^1 - att träna och hålla sig i form är ett projekt
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Gafsan » 2011-02-05 21:54:39

Styrketränar, simmar, cyklar MTB och springer gör jag ensam (det är ju kämpigt att hitta tid att träna när man jobbar och har barn, skulle jag försöka matcha ihop träningstiderna med någon annan också så skulle det ju bli helt hopplöst).

Sen brukar jag träna Cross Fit, det är grupp-pass så på det viset är man ju inte ensam, men jag går inte dit tillsammans med någon.

Just nu har jag dock en rejäl formsvacka. Efter att ha varit skadad i perioder hela hösten tänkte jag att det skulle bli nya tag efter jul och nyår, men nu har jag varit sjuk ett bra tag. Hoppas kunna börja träna på allvar om någon/ett par veckor.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav geocache » 2011-02-05 22:06:48

Jag tränar motionsprommis, 3-4 kilometer dagligen, med hustrun och med en kompis.

Cykelträning (utomhus; visserligen har vi motionscykel hemma, men ska jag cykla så ska jag komma någonstans samtidigt för att det ska ge mer än bara kondition för kroppen) kör jag så snart det är barmark och varmare än 10, 15 grader. Jag började i sommras, cyklade ensam, men "efterlyser" någon lika vältränad (:wink: :oops:) cyklist att cykla tillsammans med, dagligen eller nästan dagligen. Någon intresserad? Mina dagsetapper ligger på minst fem mil.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Nao » 2011-02-05 22:17:34

Tränar kampsport i grupp, springer och cyklar MTB ensam. Går promenader också, oftast själv.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-05-13 23:16:26

tränar på gym, ofta ensam eftersom ingen av min kompisar pallar följa med. Dock händer att jag träffar andra personer jag känner på gymmet, men de tränar inte "med mig" direkt.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav Deep_Space » 2011-05-21 17:08:58

Tränar ensam, då det skulle bli för komplicerat att koordinera och interagera med andra människor. Jag tycker det är trevligt att det finns andra människor runtomkring mig på gymmet - de som har vett att uppföra sig civiliserat, vill säga! - men det får räcka med att de finns där så att säga i bakgrunden. Under träningspassen fixar jag inte att samtala med andra människor.

Jag har svårt att ta mig i väg till gymmet liksom jag överhuvudtaget har svårt att ta mig i väg till sådant jag vill eller behöver göra.
Deep_Space
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-21 17:25:18

Jag tycker om att ta långa promenader ensam med ljudbok i iPoden.
Jag tycker inte om Friskis & Svettis och liknade det är för mycket folk. Jag är ständigt på väg åt fel håll och krockar med de andra dessutom kan jag omöjligt göra en sak med armarna och en annan med benen samtidigt. För mycket ljud också.

Det mest avancerade jag kan göra kordinationsmässigt att pendla med armarna så det blir höger fot-vänster arm, vänster fot-höger arm. Men då har jag tränat på det länge.

För mycket folk på gymmet också och dessutom hög musik.

Jag kan tycka om att simma när det är lite folk i badhuset och jag klarar av att visa mig i baddräkt. Jag tycker om att träna hemma med mitt Nintendo Wii.

Använda Wii Fit går bra även om jag inte alltid klarar av övningarna så bra och ofta håller på att trilla av brädan.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav Mellanvärld » 2011-05-21 18:33:07

VeganGeekGirl skrev:[...]pendla med armarna så det blir höger fot-vänster arm, vänster fot-höger arm. Men då har jag tränat på det länge.
Vad är syftet med detta?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-21 20:22:38

Mellanvärld skrev:
VeganGeekGirl skrev:[...]pendla med armarna så det blir höger fot-vänster arm, vänster fot-höger arm. Men då har jag tränat på det länge.
Vad är syftet med detta?


Att ha armarna med gör att det blir lite jobbigare så att det blir mer träning. Men varför det skall vara just i den pendlingen vet jag inte. Det är något jag snappat upp någonstans. Har nog nog något med att göra med att få bra takt på gåendet.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-21 21:33:10

Jag tränar både själv, med hundarna och med en ledsagare. Styrekträningen kör jag själv, gruppträningen följer ledsagaren med på när hon har tid, promenerar gör jag med hundarna och ibland följer min ledsagare med som sällskap också...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav Mellanvärld » 2011-05-21 23:05:33

VeganGeekGirl skrev:
Mellanvärld skrev:
VeganGeekGirl skrev:[...]pendla med armarna så det blir höger fot-vänster arm, vänster fot-höger arm. Men då har jag tränat på det länge.
Vad är syftet med detta?


Att ha armarna med gör att det blir lite jobbigare så att det blir mer träning. Men varför det skall vara just i den pendlingen vet jag inte. Det är något jag snappat upp någonstans. Har nog nog något med att göra med att få bra takt på gåendet.
har sett en del som flaxar väldit med armarna när de springer, ser rätt lustigt ut...
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav Dandelo » 2011-05-21 23:09:07

Jag tränar själv hemma. Har de mesta träningsredskapen som behövs.

Har provat att gå på gym, det krävdes att någon drog med mig dit och att jag mådde tillräckligt okej för att utsätta mig för folk runt omkring. Jag har svårt att göra saker när det finns andra i samma rum, som att jag gör något fel och att ögon stirrar på mig. Skit jobbigt, sen vet jag att det är mitt egna huvud som spökar.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav lasseivägen » 2011-05-21 23:17:28

Tränar alltid ensam. Skulle nog inte klara av en träning på gym med en massa andra okända människor.

Däremot springer, cyklar och promenerar jag när jag inte är för lat.
Skulle gärna ta långpromenader med någon som orkar gå i 4 timmar, med diverse filosofiska funderingar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-22 6:20:14

VeganGeekGirl skrev:
Att ha armarna med gör att det blir lite jobbigare så att det blir mer träning. Men varför det skall vara just i den pendlingen vet jag inte. Det är något jag snappat upp någonstans. Har nog nog något med att göra med att få bra takt på gåendet.
Mellanvärld skrev:har sett en del som flaxar väldit med armarna när de springer, ser rätt lustigt ut...


Har tänkt mer på det där efter att du frågade och insett att jag gör det dels för att jag snappat upp det någonstans och dels för att jag är ganska stolt över att jag lyckats lära mig det och känner mig himla koordinerad när jag gör det.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav lar66 » 2011-06-21 14:46:52

Trodde jag hade svarat... Kan det ha försvunnit?

Joggar med min son ibland på helgen, annars tränar jag alltid ensam (joggar[sommar/hyfsat varmt] eller styrketränar[vintern]).
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-21 14:48:35

Om jag skulle träna: garanterat ensam eftersom jag inte har några kompisar direkt (har en vän som jag träffat genom AS-träffar, men vi bor inte så att det är lämpligt att träna ihop).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-21 14:52:46

Flawed skrev:
Arkimedes skrev:
AAA skrev:Fallskärmshoppning någon?

Jag är intresserad av det, vill prova någon gång när jag har råd.

Det blir väldigt dyrt om man tränar det själv.

Det blir nog inte mer än en gång heller...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tränar ni ensamma eller med kompisar?

Inläggav treeman » 2011-06-21 16:02:16

Tränar ensam. Vore väl kul att träna tillsammans med nån annan men bara en då helst.

Nu kör jag lonewulf träning i alla fall.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in