Hjälpmedel från Habiliteringen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälpmedel från Habiliteringen?

Inläggav kuromi » 2010-12-29 12:31:20

vad har ni för hjälpmedel från Habiliteringen?
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav Owl » 2010-12-29 12:42:59

En Handi och nu håller jag på att prova ut en timstock, som eventuellt ska kunna hjälpa mig att avbryta när jag fastnar i mina tvång, och också kunna starta upp och kicka igång mig i olika lägen...
Owl
 
Inlägg: 560
Anslöt: 2010-03-01
Ort: Örnsköldsvik

Inläggav Thurizas » 2010-12-29 12:54:41

Jag väntar på att få testa en handi och ett kedjetäcke.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-29 13:07:41

Kedjetäcke, två timstockar. Hade en handdatorarmbandsklocka. Schema för att få lite översikt har jag skapat ett så bra själv, så att så fort de på hab som vill hjälpa till med förbättringar får syn på det så säger de "ja här finns ju inget att förbättra alls".

Eventuellt får jag testa en Androidtelefon med anpassat stödprogram. Det är något utvärderingsförsök. Blir nog bättre för folk att få en Android med stödprogram (som man kan koppla förbi lätt så att det vanliga är in dolt) så att man inte behöver ha TVÅ telefoner för att få alla funktioner. Det är sjukt att betala hysteriskt mycket för en handifon som saknar massor av funktioner, men vägra köpa en vanlig smartphone som är bättre och billigare, bara för att "personen ska inte få ut något nöje av hjälpmedlet".

Om jag ska vara med på det där Androidtestet, så måste det för min del vara en telefon med fysisktr tangentbord eller tillräckligt stor skärm att skriva på, och inte en gammal modell där det har kommit två nya efteråt (eventuellt var det en äldre modell).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-29 13:08:35

Tips:
Om man inte har en inplastningapparat, så kan hab hjälpa till att skriva listor eller scheman eller instruktioner eller vad tusan man vill, med bra färger och sedan plasta in. Så man slipper lappar eller egna utskrifter som går sönder.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kati » 2010-12-29 18:37:04

Min son har Timstock o bolltäcke!!!
Kati
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2009-11-08
Ort: Solna

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-29 19:53:30

Hej!

Jag har Handifon.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav NoteToSelf » 2010-12-29 20:25:56

Jag har nyligen fått låna ett bolltäcke
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Savanten Svante » 2010-12-29 21:31:40

Samma som med arbetsförmedlingen när jag förväntades vara normal (innan diagnos)

Det mesta går bra, bara jag inte har egna ideer om vad som ska funka, för då kan man absolut INTE göra just det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Richard » 2010-12-30 16:56:48

En Handifon har jag fått.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav AAA » 2011-01-03 2:00:11

Kan ni använda Handifonen till nåt vettigt? Programvaran måste vara tidigt 90-tal eller nåt.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav nano » 2011-01-03 2:44:16

Ännusålänge inget men psykolgen tipsade om habiliteringen o jag började läsa här vad mina forumister skrivit.
Skrev ett meddelande dit och de välkomnade mig men jag ville inte gå dit, iaf inte ännu.
Fast skönt att veta exakt vad för hjälp som finns om det skulle behövas framöver.

Skulle vara trevligt med en tung filt faktiskt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Richard » 2011-01-05 19:13:17

AAA skrev:Kan ni använda Handifonen till nåt vettigt? Programvaran måste vara tidigt 90-tal eller nåt.

Ja, jag tycker inte den är särskilt lattjo. Men den funkar som väckarklocka o påminner mig om möten o när jag ska ta medicin.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav MsTibbs » 2011-01-05 19:19:46

Jag har:

* Timstock (20min)
* Handi
* Bolltäcke
* Shakeawake (fick idag! :))
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Richard » 2011-01-05 20:02:37

Jag vill ha en sån scooter som äldre har, inte en Permobil som går i 4 km/h. Utan en sån 3-hjulig scooter som går i runt 20 km/h!

http://www.youtube.com/watch?v=TI7FZ8RG4Rg
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav aspiemelly » 2011-01-05 23:59:35

Har nu:
*Timstock 20min
*Handifon
*lightwriter
*magnetisk veckotavla.

Har haft:

*handi

Önskar:
Memo...(kommer ej ihåg namnet). En elektronisk version "vecko"tavla. Med inläggsmöjligheter för hela året, varje dag, varje vecka, varannan etc. Larm med inspelat tal, ljud eller sms till mobil.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav AAA » 2011-01-06 1:15:35

Richard skrev:
AAA skrev:Kan ni använda Handifonen till nåt vettigt? Programvaran måste vara tidigt 90-tal eller nåt.

Ja, jag tycker inte den är särskilt lattjo. Men den funkar som väckarklocka o påminner mig om möten o när jag ska ta medicin.

Jag har två mobiler och en (två om det är viktiga saker) kalender i datorn som gör samma saker! Dra runt på den där 90-talsmojängen också var bara jobbigt, tyckte jag.

Gmail till exempel har ju gratis pop-up, e-post och SMS-påminnelser. Och nästan alla telefoner har väl kalender och alarm? Jag har i alla fall ingen avancerad alls och den har kalender, alarm, musik och annat som mycket enkelt kan ställas in för påminnelse valfri tid innan händelsen.

Ibland glömmer jag att lägga in grejor, men det är ju oberoende av påminnelsemaskin.

Vill ni ha hjälp med kalenderpåminnelser så är det bara att mejla eller skicka PM...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Truly » 2011-01-06 17:33:41

Jag skulle behöva ha någon smart pryl som kan hjälpa mig att komma ihåg allt jag ska göra under en dag. Men eftersom jag behöver bli påmind ungefär var 5:e till var 10:e minut, då jag har så många aktiviteter per dag, så skulle det innebära att jag måste ha alarm för ca 100-200 aktiviteter. Det blir ju skitjobbigt att försöka komma ihåg att lägga in alarm för alla dessa grejor, det skulle innebära än mer jobb från min sida och då underlättas ju ingenting.

Så det är nog därför jag har "ordning och reda" (rutiner och ritualer) som min främsta strategi i livet. Tyvärr är det både postivit och negativt. Positivt i den bemärkelsen att jag faktiskt fixar att genomföra ganska mycket. Negativt att jag inte orkar att använda skallen till andra intressanta saker än att spara "filer" av vardagsrelaterade rutiner och ritualer.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav aspiemelly » 2011-01-06 18:09:57

Truly, t.ex. handi/handifon har något som kallas "basaktiviter" där man en gång ställer in vad det gäller"gå ut", vilken bild man vill ha, ev info typ "glöm inte nycklarna" , sen när du vill ha den i kalendern/larmet så behöver du inte lägga in varje gång utan bara välja basaktiviteten och tiden. Mycket jobb i början men sen blir det mindre.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Truly » 2011-01-06 18:53:03

aspiemelly skrev:Truly, t.ex. handi/handifon har något som kallas "basaktiviter" där man en gång ställer in vad det gäller"gå ut", vilken bild man vill ha, ev info typ "glöm inte nycklarna" , sen när du vill ha den i kalendern/larmet så behöver du inte lägga in varje gång utan bara välja basaktiviteten och tiden. Mycket jobb i början men sen blir det mindre.


Hur många saker kan man lägga in per dag i en Handi? Går det att lägga in upp till 100-200 aktiviteter per dag?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav barracuber » 2011-01-06 19:01:26

Truly skrev:Jag skulle behöva ha någon smart pryl som kan hjälpa mig att komma ihåg allt jag ska göra under en dag. Men eftersom jag behöver bli påmind ungefär var 5:e till var 10:e minut, då jag har så många aktiviteter per dag, så skulle det innebära att jag måste ha alarm för ca 100-200 aktiviteter. Det blir ju skitjobbigt att försöka komma ihåg att lägga in alarm för alla dessa grejor, det skulle innebära än mer jobb från min sida och då underlättas ju ingenting.


Det var en hel del aktiviteter det. Vore det lättare att hantera om du kunde gruppera ihop dem till projekt typ "hushåll", "familjen", "arbete", "ärenden", "intressen", "nöjen" osv?

Truly skrev:Så det är nog därför jag har "ordning och reda" (rutiner och ritualer) som min främsta strategi i livet. Tyvärr är det både postivit och negativt. Positivt i den bemärkelsen att jag faktiskt fixar att genomföra ganska mycket. Negativt att jag inte orkar att använda skallen till andra intressanta saker än att spara "filer" av vardagsrelaterade rutiner och ritualer.


Hur menar du med "spara filer"? Kan du ge några exempel?

EDIT: såg inte att andra skrev emellan.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav aspiemelly » 2011-01-06 19:21:23

Har inte testat hur många som går, tyvärr. Men för att själv slippa massor av larm gjorde jag som ex. en för "gå ut" och i infofältet skrev. "ta med: nycklar, mobil, etc etc etc" Då slapp jag ha ett larm för varje av dom.

Kanske sån där armbandsur passar bättre för saker som sker regelbundet? minst 20 larm tror jag det var på en sådan.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Truly » 2011-01-06 19:39:08

barracuber skrev:
Truly skrev:Jag skulle behöva ha någon smart pryl som kan hjälpa mig att komma ihåg allt jag ska göra under en dag. Men eftersom jag behöver bli påmind ungefär var 5:e till var 10:e minut, då jag har så många aktiviteter per dag, så skulle det innebära att jag måste ha alarm för ca 100-200 aktiviteter. Det blir ju skitjobbigt att försöka komma ihåg att lägga in alarm för alla dessa grejor, det skulle innebära än mer jobb från min sida och då underlättas ju ingenting.


Det var en hel del aktiviteter det. Vore det lättare att hantera om du kunde gruppera ihop dem till projekt typ "hushåll", "familjen", "arbete", "ärenden", "intressen", "nöjen" osv?

Truly skrev:Så det är nog därför jag har "ordning och reda" (rutiner och ritualer) som min främsta strategi i livet. Tyvärr är det både postivit och negativt. Positivt i den bemärkelsen att jag faktiskt fixar att genomföra ganska mycket. Negativt att jag inte orkar att använda skallen till andra intressanta saker än att spara "filer" av vardagsrelaterade rutiner och ritualer.


Hur menar du med "spara filer"? Kan du ge några exempel?

EDIT: såg inte att andra skrev emellan.



Jo vissa saker kan jag sortera upp under större ämnesoråden som "familjen" osv. Men med tanke på att hela familjen har en hel hög av olika sjukdomar/tillstånd/syndrom/funktionshinder så läggs mycket tid ned på olika sjukvårdande uppgifter och medicinering.

Dottern har ju 44 mediciner som ska tas vid bestämda tider. Jag har också mängder med medicner som ska tas vid bestämda tider. Många av medicinerna får inte tas tillsammans, andra får inte tas tillsammans med mat, vissa tabletter får inte tas 2 timmar före eller efter mat osv. samtidigt som mat måste intas var 3:e timma. :roll:

Ja, faan jag blir trött av att bara skriva det... Nåväl, därför är det viktigt för mig att ha något sätt att minnas allt det här, speciellt med tanke på att jag har igångsättningsproblem. Kommer jag inte igång direkt då jag ska, så måste jag skjuta upp något av alla moment då tiden för medicinerna är så reglerade efter matintag och andra mediciner. Och skjuter jag upp något blir det helt "fucked upp" i slutändan, för då kanske jag måste ge dottern de sista medicinerna 3 timmar senare än vanligt, och hon får inte sin nattsömn och blir kinkig och trött... och ger mig än mer stressproblem eftersom hennes sjukgymnastik blir lidande dagen efteråt... Hon tvärvägrar och "fuskar".

Ja, äh jag vet inte hur jag ska förklara det enkelt då det är så många faktorer som är inblandade. Jag kan bara säga att det är utmattande och stressande och det är nästintill omöjligt att förklara...



Angående "spara filer" i skallen så kanske jag skulle kalla det för spara "mappar" i skallen istället, det är mer rätt.

Jag kan inte göra saker helt automatiskt. Jag minns inte heller allt bara sådär... Jag har sparat "mappar i skallen" av varje moment som ska utföras. Jag kallar morgongymnastiken för "morgonpasset". Morgonpasset innehåller MÅNGA olika delmoment. Varje delmoment är en egen liten undermapp som jag lägger in under mappen "morgonpasset". Och så där har jag delat in hela dagen.

När jag ska starta "morgonpasset" så är det som att sätta igång en skiva eller öppna en mapp på datorn. När jag påbörjar första steget i rutinen så sätts skivan igång och då spelas rutinerna upp i rätt ordning, alternativt då öppnas mappen på datorn och visar mig alla delar som ingår i just den rutinen.

Förstår du? Jag vet inte hur jag ska förklara det. Men det blir mer automatiskt med dessa rutiner och ritualer.
Ett problem är om jag blir avbruten av något, då måste jag tänka tillbaka på allt som jag gjort för att försäkra mig om att allt blivit gjort. Jag kan inte tänka att "Jaha nu har jag precis gjort "huffarna" med dotter då kommer "xxx" efter det. Jag måste gå tillbaka till början... Ungefär liknande med detta: "Vad kommer efter bokstaven H i alfabetet? - a, b, c, d, e, f, g, h, i.. Ja just det i!"
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav aspiemelly » 2011-01-06 19:48:51

:shock: Jisses!! Tja då förstår jag lite mer... fy va jobbigt. Vet inte om den tavlan jag tänkte be om skulle funka, den är egentligen en dator i grunden och med det mer minne = mer plats för larm. abilia/gewa tillhandahåller både handi och memotavlan.

http://www.abilia.se/produkter/index.as ... 8&mid=1328

Lite kan du läsa på innan ev. hab besök. Eller ring/maila och fråga om det är något t.ex. hur många larm som får plats/dag.

Hoppas verkligen du hittar något eller någon strategi som underlättar. Kram till dottern också, 44 mediciner...usch.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in