Hej, vad är Aspergers syndrom?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fenren » 2010-12-12 22:24:49

inte nog med det Pemer skrivit, vi har dessutom fått väldigt höga krav på senare år att vara produktiva (fler bollar i luften och mindre tid att ställa om mellan olika aktiviteter), mer invecklade sociala grupperingar och en allt större intolerans mot 'udda' beteenden.

att sitta och snickra möbler hela dagarna utan några jättekrav på att göra 352 stolsben per arbetsdag hade de flesta aspergare klarat av. att dessutom spendera lite tid framför brasan och lyssna på berättelser tillsammans med andra hade de flesta förmodligen också klarat av.

att ständigt vara uppkopplad mot sociala nätverk, sköta ett jobb som kräver att man håller reda på 15 projekt samtidigt ock kunna växla mellan dessa blixtsnabbt, samtidigt som man ska hinna med att hålla huset i ordning och tanka bilen, laga mat och se på alla teveprogram som kommer diskuteras på lunchen ter sig, iallafall för mig, övermäktigt!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav rdos » 2010-12-12 23:02:21

Vad AS är?
Länk: http://www.rdos.net/eng/asperger.htm

Eller för att vara kortfattad. AS och andra npf är personlighetstyper / mänsklig variation som vi fick när vår art blandade sig med neandertal.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav UDFy-38135539 » 2010-12-12 23:06:14

Pemer skrev:
doris skrev:Så du menar att det skulle varit bättre att ha AS förr i tiden? Det känns som ett väldigt märkligt påstående.


Eh... ja. Vi kanske bör sära på vilka vi talar om, då talar jag om den gruppen jag räknar mig själv och de flesta aspergare jag träffat och umgås med till - vi som i huvudsak ser normala ut, och mest har problem av alla missförstånd när vi misslyckas med saker vi förväntats klara som vem som helst brukar kunna. Vilket jag anser är den mest typiska Asperger-sorten, den som verkligen hade ett legitimt behov av ett eget diagnosnamn för sin sorts autism.

Och framför allt tror jag alltså att det är ett modernt fenomen att NT-kulturens människor har kommit i majoritet och verkligen bestämmer i samhället. Jag tror subkliniska aspergare har varit mycket mer uttalat i maktpositioner förr, i varje fall haft mer inflytande, men att vi motats bort mer och mer på senare tid, och att det är med mer och mer makt i händerna på neurotyperna som de blivit så självklar mall för allt och tagit sig rätten mer och mer att döma ut vår sort som fel och byggt upp murarna på allvar.

Dagens extrema NT-kultur som hyllar just deras förmenta drag stresstålighet och flexibilitet och mäler ut oss som är lite för annorlunda på de punkterna är defintivt ett sentida fenomen.

+1
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Inläggav Pemer » 2010-12-14 19:44:40

Fenren skrev:inte nog med det Pemer skrivit, vi har dessutom fått väldigt höga krav på senare år att vara produktiva (fler bollar i luften och mindre tid att ställa om mellan olika aktiviteter), mer invecklade sociala grupperingar och en allt större intolerans mot 'udda' beteenden.

att sitta och snickra möbler hela dagarna utan några jättekrav på att göra 352 stolsben per arbetsdag hade de flesta aspergare klarat av. att dessutom spendera lite tid framför brasan och lyssna på berättelser tillsammans med andra hade de flesta förmodligen också klarat av.

att ständigt vara uppkopplad mot sociala nätverk, sköta ett jobb som kräver att man håller reda på 15 projekt samtidigt ock kunna växla mellan dessa blixtsnabbt, samtidigt som man ska hinna med att hålla huset i ordning och tanka bilen, laga mat och se på alla teveprogram som kommer diskuteras på lunchen ter sig, iallafall för mig, övermäktigt!


Klockrent! Word!, som de säger!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Glimma » 2010-12-14 22:36:58

Undrar om man kan få läsa resultatet av trådstartarens syfte med detta projekt? Skulle vara intressant tycker jag!
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Zombie » 2010-12-14 22:57:56

Glimma skrev:Undrar om man kan få läsa resultatet av trådstartarens syfte med detta projekt? Skulle vara intressant tycker jag!

Ja, det vore verkligen tacknämligt. Jag kan på rak arm erinra mig kanske en elev eller student som har återkommit hit och berättat något om resultatet av sina asperger- eller aspergarstudier; men folk som vill göra dem trillar det in då och då hela tiden.

Dålig stil av flertalet, tycker jag. Och dålig hänsyn till sina efterföljande kollegor, man kan ju anta att flera skiter i de här trådarna när de aldrig ser att trådskaparen kommer tillbaka och berättar något.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2010-12-14 23:19:35

Kanske dålig stil eller också kanske ett fenomen helt motsvarande att folk reggar sig på forumet, skriver så länge de tycker sig behöva det och sedan vandrar vidare i livet.

Men visst vore det i vilket fall väldigt trevligt, och praktiskt för efterkommande frågeställare, med fler rapporter om vad som kom ut av arbetet!
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Zombie » 2010-12-14 23:20:51

Visst kan det vara ett sådant fenomen, men säg ett misslyckande av deras lärare då att inte lära dem vad en studie kräver.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2010-12-14 23:25:53

Aha, att det krävs av en akademisk studie hade jag aldrig hört talas om. Formalia... på gott och ont.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Zombie » 2010-12-14 23:28:48

Vet faktiskt inte hurpass formaliserad just den detaljen är, men, brutalt uttryckt så det principiella blir tydligt, man utgår inte från att man bara kan ta material från folk och dra. Det är inte god ton och varken neutralt eller positivt för genrens rykte.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Grimuald » 2010-12-15 0:30:55

Laika skrev:Ett tänkbart symtom på aspergers syndrom är det faktum att vissa medlemmar här blir svårt irriterade när någon stavar fel till "aspergers syndrom". Du har stavat rätt. Hurra! :D

Hmm, vid en närmare inspektion fann jag ett stavfel i första inlägget. 8)

Liljan13 skrev:- Vad tycker ni att aspegers syndrom är?


Om jag ska svara på frågan så tycker jag definitivt att det är ett funktionshinder och då särskilt i förhållande till samhället. Missförstånd är extremt vanligt, man känner sig som ett UFO varhelst man går. Man sliter sitt hår för att bli förstådd men det är i princip omöjligt. Om man lyckas hitta någon som förstår ens ett uns får man lov att acceptera det eller finna sig i att man är helt ensam med sina tankar. Grundproblemet är dysfunktion i kommunikationen i det sociala mötet med andra. För övrigt så kan jag känna igen mig i vad andra har skrivit här.

För att kommentera detta med att hitta stavfel. Jag har lätt för att hitta stavfel och betraktar stavfel som flugor i soppan. De ska korrigeras. Hoppas inte att du tar illa upp för det är inte menat som kritik av din skrivförmåga. Se det som en ynnest att få rättstavningshjälp av en aspergare som har talang för att hitta stavfel. Att man skulle bli svårt irriterad passar inte in på mig.

Lycka till med projektarbetet!
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-12-15 0:31:08

Social dyslexi och ett starkt behov av rutiner tycker jag är den röda tråden som definerar AS
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 6:27:01

Jag fick diagnosen högfungerande autism den 18:e november 2010.
Eftersom att AS och autism är lika varandra så väljer jag att berätta lite om mig själv, trots att jag inte har AS.

Jag berättar härmed om mig själv och även lite om vad som står i mina journaler.

Jag är i ett stort behov av rutiner, men har svårt att skaffa rutiner.

Jag missköter många saker, eftersom att jag glömmer bort så mycket.

Enligt mina journaler så har jag "grav uppmärksamhets- och koncentrationsproblematik" och "svårigheter att hålla kvar och plocka fram information ur minnet". Jag har även aggressionsproblem.

Enligt mina journaler så saknar jag medkänsla.

Jag har fått höra från en fd. vän att jag "är oempatisk och tjatar om samma saker om och om igen".

Ibland kan jag börja skämta alldeles för mycket, i sociala situationer. Om jag väl sätter igång med att skämta så kan det hända att skämten blir för hemska eller olämpliga. Jag blir väldigt besviken på mig själv när någon säger till mig att det jag har sagt var olämpligt. Jag tenderar att bli väldigt tyst om jag hamnar i en stor grupp med människor.

Jag ogillar beröring kring mitt huvud och ansikte.
Jag tycker inte om solljus.
Jag har OCD, det vet jag (ingen diagnos, dock).

Jag tycker om jeanstyger, eftersom att sömmarna är "hårda och sköna att ta på" (haha) med fingertopparna.



Varsågod.

Det tog ca 2 timmar att skriva det här inlägget. Nu är jag ganska trött, så jag ska titta på ett avsnitt av Family Guy och sedan försöka att somna.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Mea » 2010-12-15 14:39:34

milve skrev:GUDs gåva till mänskligheten, men dom har inte kommit på det än.


tur att vi vet det :)
Mea
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-12-15
Ort: Lund

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in