Vallonstreck?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-13 11:51:08

Jag har inte armvecken och jag har örsnibbar (lite små dock). Men jag vet att jag har vallonblod i mig för jag är "bara" 6:e led (vi har rätt bra koll på våran släkt :P ).

Men sen har jag även två tår som är lite ihopväxte (precis som pappa) och spetsiga "örontoppar".
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Miche » 2010-12-13 17:21:15

plixness skrev:Jag tror vi tycker olika i detta ämne. :) Min erfarenhet är att genetiken ofta tas som intäkt av vissa för att förklara nästan allt mänskligt beteende.

Jag har inte nämnt något beteende, bara utseende!

Beteendet är mycket mer beroende av miljö!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav plixness » 2010-12-13 18:39:36

Miche skrev:Jag har inte nämnt något beteende, bara utseende!

Beteendet är mycket mer beroende av miljö!


Där håller jag givetvis med dig. Jag tyckte det var intressant att bredda diskussionen, även om det inte berör dina personliga åsikter. Men det är bra att du klargjorde din ståndpunkt, så det inte blir några missförstånd.

Må gott,
plixness
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2010-12-09
Ort: Karlstad

Inläggav biologic » 2010-12-14 0:15:34

Tjaa, det kan mycket väl vara ett sådant veck, men det är väldigt vagt. Jag har dessutom tydliga örsnibbar. Vi har valloner i släkten, men det var tydligen någonting man skämdes över på den tiden. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Grimuald » 2010-12-14 0:59:49

Pemer skrev:Jag vet inte om jag tror på sådant här, men jag har det extra strecket - och inga örsnibbar - och jag har vallonrötter. Till och med de mest utpräglade vallonrötter man kan ha, kan man väl nästan säga, eftersom det rör sig om en av de släkter som har kommit att heta de Val / de Wahl och Dewall, vilket kommer av flamländskans de Waal, vilket betyder "vallonen". :)

(Eller om nu alla sådana släkter faktiskt är en enda från början. Väldigt många av dem bär förvisso samma vapen, utan att ens kunna föras tillbaka till gemensamma ursprung inom den tid det finns bevarade böcker från.)

Kan visa mig ha vallonursprung på fler håll föresten, lyckades komma lite längre med några anor som hette Brun härom veckan och som mycket väl kan höra till invandrade valloner de Brun.

Kul att höra. Väldigt spännande detta med vallonsläkter !
Fann själv i min släktforskning för några år sedan att jag tillhör vallonsläkten Hero(u). Sedan tidigare hade jag upptäckt anor i vallonsläkterna Gevert och Stockhaus. Vallonnamnen dyker upp i mitt anträd i början av 1700-talet, alltså långt tillbaka och jag har inte funnit några typiska vallondrag annat än smala handleder som lär vara ett vallondrag.

En intressant sak med ordet vallon, är att valloner lär ha kommit från Vallonien (jmf med ordet valley i engelskan, som betyder dal eller dalgång). Man kanske kan tänka sig att Vallonien är som Sveriges Dalarna ?!
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav biologic » 2010-12-14 1:04:08

Grimuald skrev:
Pemer skrev:Jag vet inte om jag tror på sådant här, men jag har det extra strecket - och inga örsnibbar - och jag har vallonrötter. Till och med de mest utpräglade vallonrötter man kan ha, kan man väl nästan säga, eftersom det rör sig om en av de släkter som har kommit att heta de Val / de Wahl och Dewall, vilket kommer av flamländskans de Waal, vilket betyder "vallonen". :)

(Eller om nu alla sådana släkter faktiskt är en enda från början. Väldigt många av dem bär förvisso samma vapen, utan att ens kunna föras tillbaka till gemensamma ursprung inom den tid det finns bevarade böcker från.)

Kan visa mig ha vallonursprung på fler håll föresten, lyckades komma lite längre med några anor som hette Brun härom veckan och som mycket väl kan höra till invandrade valloner de Brun.

Kul att höra. Väldigt spännande detta med vallonsläkter !
Fann själv i min släktforskning för några år sedan att jag tillhör vallonsläkten Hero(u). Sedan tidigare hade jag upptäckt anor i vallonsläkterna Gevert och Stockhaus. Vallonnamnen dyker upp i mitt anträd i början av 1700-talet, alltså långt tillbaka och jag har inte funnit några typiska vallondrag annat än smala handleder som lär vara ett vallondrag.

En intressant sak med ordet vallon, är att valloner lär ha kommit från Vallonien (jmf med ordet valley i engelskan, som betyder dal eller dalgång). Man kanske kan tänka sig att Vallonien är som Sveriges Dalarna ?!


Åh, jag skulle så gärna vilja veta vilken släkt jag tillhör! Men vet inte var jag skall börja, min morfarsmor var ju av vallonsläkt, med mörka drag. Född i Stockholm...? Mer vet jag inte. Hur gör man?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Flia » 2010-12-14 1:14:28

Vallonsläkt, nästan obefintliga örsnibbar men inga veck på armarna.

Kan strecken ha med smedyrket eller malmhantering att göra?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Grimuald » 2010-12-14 1:23:44

biologic skrev:
Grimuald skrev:
Pemer skrev:Jag vet inte om jag tror på sådant här, men jag har det extra strecket - och inga örsnibbar - och jag har vallonrötter. Till och med de mest utpräglade vallonrötter man kan ha, kan man väl nästan säga, eftersom det rör sig om en av de släkter som har kommit att heta de Val / de Wahl och Dewall, vilket kommer av flamländskans de Waal, vilket betyder "vallonen". :)

(Eller om nu alla sådana släkter faktiskt är en enda från början. Väldigt många av dem bär förvisso samma vapen, utan att ens kunna föras tillbaka till gemensamma ursprung inom den tid det finns bevarade böcker från.)

Kan visa mig ha vallonursprung på fler håll föresten, lyckades komma lite längre med några anor som hette Brun härom veckan och som mycket väl kan höra till invandrade valloner de Brun.

Kul att höra. Väldigt spännande detta med vallonsläkter !
Fann själv i min släktforskning för några år sedan att jag tillhör vallonsläkten Hero(u). Sedan tidigare hade jag upptäckt anor i vallonsläkterna Gevert och Stockhaus. Vallonnamnen dyker upp i mitt anträd i början av 1700-talet, alltså långt tillbaka och jag har inte funnit några typiska vallondrag annat än smala handleder som lär vara ett vallondrag.

En intressant sak med ordet vallon, är att valloner lär ha kommit från Vallonien (jmf med ordet valley i engelskan, som betyder dal eller dalgång). Man kanske kan tänka sig att Vallonien är som Sveriges Dalarna ?!


Åh, jag skulle så gärna vilja veta vilken släkt jag tillhör! Men vet inte var jag skall börja, min morfarsmor var ju av vallonsläkt, med mörka drag. Född i Stockholm...? Mer vet jag inte. Hur gör man?


Jag kan hjälpa dig att komma igång om intresse finns men det får vi nog ta via PM eller liknande då jag tror det är off-topic.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Vallonstreck?

Inläggav miaspie » 2010-12-14 12:28:55

Jag har inte de där strecken i armvecken men, däremot har jag örsnibbar. Och jag har vallon i min släkt på min pappas sida och på ganska nära håll. Min gammelfarmor kom från Belgien.
miaspie
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-11-15

Inläggav slackern » 2010-12-14 12:42:17

Jag har läst det här tidigare så klockrent de flesta så kallade Valloner i Sverige är egentligen Tattare men Valloner låter bättre ;)

"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Flia » 2010-12-14 14:00:12

slackern skrev:Jag har läst det här tidigare så klockrent de flesta så kallade Valloner i Sverige är egentligen Tattare men Valloner låter bättre ;)

"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige


Det där är ju bara författarens åsikt, inga fakta.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav slackern » 2010-12-14 14:06:56

Flia skrev:
slackern skrev:Jag har läst det här tidigare så klockrent de flesta så kallade Valloner i Sverige är egentligen Tattare men Valloner låter bättre ;)

"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige


Det där är ju bara författarens åsikt, inga fakta.


Här har du en länk där du kan läsa mer om det.

Om du vill kan jag länka mer saker?

http://books.google.se/books?id=rbURij6 ... de&f=false
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Grimuald » 2010-12-14 14:09:10

slackern skrev:"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

Det förekommer nog en del vandringshistorier som grundar sig på utseende och s k vallondrag. Men det kan man ju försöka bekräfta eller avfärda genom släktforskning. Det verkar hända en hel del i just släktforskningen kring valloner. Skoj ! :)
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav slackern » 2010-12-14 14:13:34

Grimuald skrev:
slackern skrev:"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

Det förekommer nog en del vandringshistorier som grundar sig på utseende och s k vallondrag. Men det kan man ju försöka bekräfta eller avfärda genom släktforskning. Det verkar hända en hel del i just släktforskningen kring valloner. Skoj ! :)


Jo jag har fattat att det kan vara väldigt intressant men släktforskning i våra kyrkböcker lär ju vara en guldgruva.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav slackern » 2010-12-14 14:15:09

Flia skrev:
slackern skrev:Jag har läst det här tidigare så klockrent de flesta så kallade Valloner i Sverige är egentligen Tattare men Valloner låter bättre ;)

"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige


Det där är ju bara författarens åsikt, inga fakta.


"Enligt en teori är de ett blandfolk mellan romer och svenskar. Några säger att de är tartarer (därav namnet) och resterna av Djingis Khans beridna mongolsoldater. Åter andra säger att de första tattarna var vanliga svenska bönder som drabbats av missväxt och därför drog ut på vägarna. Tyska legosoldater, valloner eller vandringsfolk av judisk börd är tre andra förslag."

http://www.ur.se/ramp/historia3/folkhemmet_fakta3b.php
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav slackern » 2010-12-14 14:22:38

Flia skrev:
slackern skrev:Jag har läst det här tidigare så klockrent de flesta så kallade Valloner i Sverige är egentligen Tattare men Valloner låter bättre ;)

"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige


Det där är ju bara författarens åsikt, inga fakta.


Det säger Ludvig Karlsen i en intervju den 29 mars 1997 i radioserien ”Tattare i Sverige – Resande i Europa” i Sveriges Radios P1.

–”Mina föräldrar sa att våra förfäder var valloner från Belgien och norra Frankrike, som kom till Sverige på 1600-talet när de inte längre kunde försörja sig som smeder.” Det säger resande jag träffat i Sverige. Enligt vissa forskare förekommer det att föräldrar sagt så till sina barn för att skydda dem från mobbning. Detta på grund av att majoritetsbefolkningen ansågs se upp till vallonerna, som ju rekryterades till Sverige för sin skicklighet i bergshanteringen. Tattarna däremot kom ”objudna” till Sverige och majoritetsbefolkningen och myndigheterna ansåg vissa tider att de var en belastning för samhället.

http://www.tatere.no/modules.php?name=C ... page&pid=6
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Flia » 2010-12-14 15:22:50

Tiderna förändras ju. Nu när släktforskning blivit så populärt så har jag hört folk öppet säga att de har tattarblod i släkten.

Nåväl, jag är av äkta vallonsläkt, smeden ifråga finns med i ett uppritat släktträd.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Miche » 2010-12-14 16:54:50

Flia skrev:Tiderna förändras ju. Nu när släktforskning blivit så populärt så har jag hört folk öppet säga att de har tattarblod i släkten.

Trots allt är det det bästa sättet att återupprätta folkslagets tidigare dåliga, oförtjänta rykte. Anledningen till att vissa folkslag har dåligt rykte är i huvudsak den inhemska befolkningens fel, rädsla för det främmande har gjort att de inte velat ge dem arbete eller möjlighet till bostad så den enda möjligheten att överleva ofta har blivit ohederliga affärer eller stöld.

Hade de fått en rimlig chans från början hade situationen aldrig uppstått och det tråkiga är att historien upprepas även i nutid, framför allt nu med muslimer...

EDIT tog bort en bortglömd slutparentes från en omformulering vid författandet av texten.
Senast redigerad av Miche 2010-12-14 17:08:20, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav slackern » 2010-12-14 17:00:55

Miche skrev:
Flia skrev:Tiderna förändras ju. Nu när släktforskning blivit så populärt så har jag hört folk öppet säga att de har tattarblod i släkten.

Trots allt är det det bästa sättet att återupprätta folkslagets tidigare dåliga, oförtjänta) rykte. Anledningen till att vissa folkslag har dåligt rykte är i huvudsak den inhemska befolkningens fel, rädsla för det främmande har gjort att de inte velat ge dem arbete eller möjlighet till bostad så den enda möjligheten att överleva ofta har blivit ohederliga affärer eller stöld.

Hade de fått en rimlig chans från början hade situationen aldrig uppstått och det tråkiga är att historien upprepas även i nutid, framför allt nu med muslimer...


+1
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Grimuald » 2010-12-14 17:20:11

slackern skrev:
Miche skrev:
Flia skrev:Tiderna förändras ju. Nu när släktforskning blivit så populärt så har jag hört folk öppet säga att de har tattarblod i släkten.

Trots allt är det det bästa sättet att återupprätta folkslagets tidigare dåliga, oförtjänta) rykte. Anledningen till att vissa folkslag har dåligt rykte är i huvudsak den inhemska befolkningens fel, rädsla för det främmande har gjort att de inte velat ge dem arbete eller möjlighet till bostad så den enda möjligheten att överleva ofta har blivit ohederliga affärer eller stöld.

Hade de fått en rimlig chans från början hade situationen aldrig uppstått och det tråkiga är att historien upprepas även i nutid, framför allt nu med muslimer...


+1

Nu är jag kanske lite petig och bångstyrig. Jag sett uttrycket "+1" ett antal gånger på detta forum men bara här. Vet inte dock inte vad det betyder men är intresserad av att veta. Är uttrycket något som är unikt för detta forum och om det är så var kan man läsa om dess betydelse. Ber om ursäkt för att jag är offtopic.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-14 17:23:46

Har vallonstreck. Det skall eventuellt finnas Grothar och Druggar i min släkt; skulle gissa att de i sådana fall höll till på Meldersteins bruk i Norrbotten. Har däremot friliggande örsnibbar.

Googlade precis Melderstein; jo, där fanns både Grothar och Druggar!
Senast redigerad av Kahlokatt 2010-12-14 17:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zombie » 2010-12-14 17:25:06

[OT] om +1

Har förmodat att det är allmän nätjargong, men inte så att jag vet. Brukar betyda "Håller med närmast ovanstående", "Här finns en till som tycker så".

En del använder det i stället i betydelsen (ungefär) "En poäng till ovanstående", "där har h@n en poäng", och då kan man också få se versioner som +2, +1000 och så vidare.

Själv hade jag på egen hand slutit mig till den andra betydelsen innan jag såg någon (Inger?) förklara den första i någon tråd.

[/OT]
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav modestrick » 2010-12-16 0:10:23

jag är vallon i rakt nedsigande led sedan 1600 talet. har namn å allt. strecken i armarna kan man ordna ändå. Kniv! Kände inte till det där om örsnibbarna dock så nu får jag karva lite till :D
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-24 10:00:06

Inga streck i armvecken eller rätt öronsnibbar, men visst är jag av vallonsläkt, har rätt efternamn och utseende :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in