Cannabis lagligt i Sverige idag

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2010-11-17 16:14:32

Inger skrev:Men jag talar inte om 60-talet utan om nu. De preparat som man kan få utskrivet på recept är väl så svaga att de är helt ointressanta för missbrukare?

Kommer det inte vara samma sak med mmj? För jag antar att man inte ska röka det? (Det vore ju ganska korkat.)


Metylfendidat är ganska populärt eller det finns fortfarande en svartmarknad för det och Metamina som är D-amfetamin antar jag är 100 gånger renare och potentare än det du köper på gatan och därför populärt för missbrukare?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-11-17 17:12:37

Du antar, men är det något du vet?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MrWin » 2010-11-17 17:42:16

Er det tilgjengelig i vanlige butikker, apoteker eller "coffee-shops"?
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Inger » 2010-11-17 17:43:09

"Coffee-shops" kan du glömma. Du kan ö h t glömma det om du inte är sjuk.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sammelsurium » 2010-11-17 17:54:12

Miche skrev:Marijuana vilket är det som används medicinskt och som man röker är betydligt mycket svagare än Hasch/Cannabis.


Nja, Cannabis är namnet på själva växten medan marijuana är slang för själva blomställningen. Så att säga att marijuana är svagare än Cannabis är lite av en självmotsägelse.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Miche » 2010-11-17 18:27:51

Det kan vara gammal information från 80-talet om hur det ena eller det andra kallades på gatan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Inger » 2010-11-17 18:44:33

Det har aldrig kallats 'cannabis' på gatan. Antingen är det marijuana (maja, gräs etc) eller hasch (brass, braj m fl namn) - vilket är olika delar av växten Cannabis Sativa eller Cannabis Indica. Sedan finns det många olika sorter av varje, ofta namngivna efter ursprungsland.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MrWin » 2010-11-17 19:13:28

Støtt denne tingen hvis du har lyst;

http://normal.no/hjelpn.htm

Det er for å få Cannabis lovlig i Norge, men nedturen er at det er for få mennesker her :(
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav ford » 2010-11-17 19:18:41

Cannabis i berusningssyfte är- och bör fortsätta vara förbjudet, däremot är det väl positivt om man kan tillåta det i medicinska sammanhang för att ge t.ex. cancerpatienter en högre livskvalitet?

För övrigt tycker jag det är dubbelmoral att gå korståg mot droger, samtidigt som man har krogfylla som ett av sina stora intressen. :wink:
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2010-11-17 19:20:31

MrWin skrev:Støtt denne tingen hvis du har lyst;

http://normal.no/hjelpn.htm

Det er for å få Cannabis lovlig i Norge, men nedturen er at det er for få mennesker her :(

Jag engagerar mig inte i sånt. Sorry.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Windfarne » 2010-11-17 21:51:46



Om hasch från 1:15.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Parvlon » 2010-11-17 22:01:46

Miche skrev:Det kan vara gammal information från 80-talet om hur det ena eller det andra kallades på gatan.
Hashboken? Utgavs av socialstyrelsen till skolor, nattvandrare m fl med början 1983.

Det stod mycket felaktigheter där.

Föreningen Mot Narkotikahar gjort en lista över förändringar som kan tyda på att någon i ens närhet har börjat med hash.
Trött på morgonen
Alltid på väg
Nya dumma kompisar
Slö och deprimerad
Nya tankesätt och ideal
Konstig blick och ostadiga handrörelser
Sover oroligt
Märkliga klädesval
Oförståelse om att det går att leva utan hash
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-17 23:06:53

Låter som en beskrivning av vilken tonåring som helst ur föräldrars perspektiv.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-18 7:06:25

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Heishi » 2010-11-18 12:22:19

Det är klart att det finns en viss skepcism till användandet utav Cannabis, men om man ska dra en paralell till en annan medicin, Morfin, är det även den en narkotika. Dock förskrivs den sällan i en större form till privatpersoner, utan regleras helst utav utbildad vårdpersonal.

Nu finns det mediciner som ges till privatpersoner som innehåller t.ex morfin, men under förmildrande omständigheter. Likaså har Morfin tydliga nackdelar på en människa, men ges under få tillfällen - Det är ju inte direkt de första du får, så att säga.

Legaliseringen utav cannabis är ett steg i rätt riktning, men det ska ske utan påtryckningar av lobby-grupper, som Krigarsjäl anmärkte är ett problem. Jag håller med, men läkemedelsverket ska legalisera cannabis för att de finns ett behov av den typen av medicinering, inte för att bli fällda utav lobby-grupperna.

Ifall läkemedelsverkets integritet kan påverkas ens de minsta, bara för att en mängd människor utan specialkompetensen kräver det, har det här gått åt helvete, och de går snabbt utför ifall det sker.

Jag är själv inte särskilt insatt i effekterna/fördelar/nackdelar utav cannabis, då jag själv inte har sett något behov av det, eller provat det.
Jag ser antagligen möjlig medicinering utav cannabis lite som t.ex Concerta. Det innehåller i ytterst liten mängd ett preparat som liknar amfetamin. Gör en liknande medicin, fast med Cannabis/THC, som verksamma ämne?


Edit; Rättade till mindre stavfel.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Miche » 2010-11-18 14:22:41

Inger skrev:Det har aldrig kallats 'cannabis' på gatan..

Kanske inte i dina kretsar, men fästmön har träffat på brukare som kallat det för cannabis.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Inger » 2010-11-18 14:56:21

Då kanske de hade rökt på lite för mycket...? :wink:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-18 16:11:56

Jag kallar det bara cannabis om jag vill låta oskyldig och okunnig.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav dino » 2010-11-30 3:21:52

Som jag förstår det så är medicinsk cannabis inte svagare eller mindre psykoaktivt. Tvärtom. Marinol är ju ren THC vad jag förstår. Det betyder att en massa antipsykotiska ämnen och andra antiinflammatoriska cannabinoider inte finns i medicinen. Det är ju bättre för lungorna än att röka, men annars så är det bara sämre på alla sätt. T.ex. för att det är mkt svårare att ordinera, det blir lätt för mkt.

Tror att det bara är för att medicinbolagen ska kunna tjäna pengar på medicinen, som de hittat på att framställa ren THC.

I övrigt, fan va nice! Cannabis är en grym medicin tror jag! Jag rökte varje dag i ett och ett halvt år innan jag skulle göra min utredning och det var den bästa tiden i mitt liv, det tog död på alla dryga grejer med min asperger och add. Jag kunde fokusera mkt bättre, men samtidigt stanna upp och tänka om och ta pauser osv. Jag körde in på som en ångvält på samma sätt, jag kände in folk mkt mer och all depression var som bortblåst. Men stela rygg blev helt perfekt, jag fick bättre aptit och gick upp i vikt, somnade tidigare på kvällarna och blev mycket mer medveten om vad som var viktigt för mig, istället för tusentals trådar på samma gång och en sorts neurotisk aktivitet, så månade jag mer om mig själv och det som verkligen var viktigt, speciellt känslomässigt, efterso jag fick mycket mer kontakt med mitt känsloliv. Jag blev också extremt kreativ. Och koncentrationsproblemen och splittringen blev tusen ggr bättre.

Min psykolog trodde att saker stannade längre tid i skallen på mig, vilket fick mig att tänka efter, pröva andra metoder och vägar etc. Han tyckte de borde studera mig typ. Sen på samma gång blev jag mer autistisk också, fast på ett bra sätt, det kändes som att mina problem mer blev tillgångar. Mitt liv kändes extremt meningsfullt och jag gjorde typ fem sex låtar om dan och lärde mig skitmycket om mitt musikprogram och läste böcker och översatte filmklipp, ja jag var sjukt aktiv kreativt sätt.

Enda negativa var att jag blev seg i kroppen. Lat fysiskt sätt, men full med energi i knoppen :) Plus att hur ska man säga, det hade vart bättre om det var lagligt och man fick en påse som skulle räcka i en månad, själva olagligheten gjorde att man rökte mer än man skulle, eftersom det ibland var svårt att fåtag på och när man väl fick det så blev man, vad heter det, girig. Men det skapade inga problem, man kan ju inte överdosera, det når en viss gräns sen spelar det ingen roll om man röker mer, det blir ingen skillnad.

Hoppas verkligen att man kan börja få köpa medicinsk marijuana snart :D Jag funderar annars på att flytta till Danmark, Sverige kommer ju ändå sjunka ändå.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-11-30 3:34:44

Sammelsurium skrev:
Miche skrev:Marijuana vilket är det som används medicinskt och som man röker är betydligt mycket svagare än Hasch/Cannabis.


Nja, Cannabis är namnet på själva växten medan marijuana är slang för själva blomställningen. Så att säga att marijuana är svagare än Cannabis är lite av en självmotsägelse.


Jag kan skingra lite moln. Orginalmarijuana såsom den var på 70talet var mkt svagare än många av sorterna som säljs idag. Dessa är genmodifierade för att bli på olika sätt, vissa gör en mer kreativ, vissa är lugnande, vissa är mer psykotiska, vissa är mer euforiska. Dessa kallas skunk. Långt ifrån all marijuana som säljs är dock skunk, skunk kostar ca 600 spänn för fem gram och standard marijuana 350, många köper skunk och sen blandar de ut det mer tobak bara.

Hasch finns i flera olika varianter, hasch är dock (i finaste kvalitet) mycket starkare än marijuana, men den vanliga haschen som går att få tag på är i stort sett lika som standardmarijuana. Skillnaden är mer att hasch är mer "neråt" man blir segare av den. Få väljer därför hasch om de kan få tag på marijuana. PLus att det är drygare att mecka en joint med det. Men svart afghan och gold-sorter vill folk gärna ha, inte jag dock.

Fin marijuana är bara blommorna från hon-plantor, men på Jamaica så blandar de med bladen. Hasch är själva kådan som man kan utvinna på olika sätt, gold-sorter med mer, är bara kristallerna på blommorna.

Ja, fråga mig mer om ni vill veta nåt, jag är ingen cannabisexpert, men jag har ju rökt en hel del och gillar det.

Kan tilägga att man blir mer "väck" på en rejäl fylla än på cannabis. Är du riktigt full så kan man ju inte göra nåt, är du tokstenad så kan du ju göra massor med saker jättebra. Så ni som tänker "drog" och rosa elefanter etc, ni har inte fattat. Alkohol är starkare än cannabis. Man blir mer mongo coh förändrad av det. Många ni ser som nyktra är i själva verket nedrökta, men fulla personer märker man direkt att de är fulla.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav matterik » 2010-11-30 7:27:09

Jag tror cannabis inte är så farligt om det äts i ordnade former och så. Jag har aldrig provat och kommer aldrig att göra det men jag vet att det finns folk som äter det och inte verkar må dåligt. Cannabis är inte som heroin etc. Och i mindre mängder så vad jag förstår så behöver det inte vara skadligt. Men som sagt jag vet inte, jag kanske har fel. Har hört att man kan få schizofreni av det eller schizofrena symptom med hallucinationer och psykoser.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav hektiske hektor » 2010-12-13 0:32:03

matterik skrev:Jag tror cannabis inte är så farligt om det äts i ordnade former och så. Jag har aldrig provat och kommer aldrig att göra det men jag vet att det finns folk som äter det och inte verkar må dåligt. Cannabis är inte som heroin etc. Och i mindre mängder så vad jag förstår så behöver det inte vara skadligt. Men som sagt jag vet inte, jag kanske har fel. Har hört att man kan få schizofreni av det eller schizofrena symptom med hallucinationer och psykoser.


Förtäring av cannabis är relativt ovanligt. Folk brukar oftast röka det, som du kanske vet.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in