"Fler arbetslösa jobbar utan lön"

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Fler arbetslösa jobbar utan lön"

Inläggav Danne » 2010-12-09 18:21:55

Den här nyhetsnotisen kanske är intressant: :?:

http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=235288&ca=11

Fler arbetslösa jobbar utan lön
Sverige 09 dec 13:52

Det har blivit vanligare att arbetslösa jobbar utan att få betalt för det. Arbetsgivaren får bidrag från den så kallade fas 3 medan de långtidsarbetslösa som anvisats jobben inte får lön. Sedan årsskiftet har antalet arbetande inom åtgärden fördubblats till 24.000 personer.

I jobb- och utbildningsgarantin får den arbetssökande först under 450 dagar coachning och praktik, fas 1 respektive 2, med 65 procent av a-kassan som ersättning. Efter det kommer fas 3, obetalt arbete. Den som jobbar får leva på antingen försörjningsstöd från kommunen, det gamla socialbidraget, eller på aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Den som tackar nej till fas 3 kan bli fråntagen all ersättning. Arbetsgivare får däremot 5.000 kronor per person och månad i ersättning.

- Jag ser med fasa fram mot fas 3, jag kommer aldrig att kunna acceptera det, jag kommer inte att må bra. Det är inte bara det att folk mår dåligt som är i fas 3, det urholkar hela arbetsmarknaden. Jag konkurrerar med mig själv, varför ska de anställa mig när de kan få mig gratis, och dessutom få 5 000 kronor i månaden för mig? Fas 3 dumpar ju löner, säger arbetssökande Gill Hagström, 61, till Ekot.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-09 18:30:44

Det där är enbart en av metoderna högerfolket har arbetat fram för att sänka lönerna. Inte klokt att en majoritet av befolkningen gillar sådant här. Sovande folk, eller folk utan hjärna?

Namnet FAS3 ger obehagsassociationer och man borde kalla skiten för GAS3.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-12-09 18:37:17

"Den slutliga lösningen?"
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-12-09 19:18:54

Slavarbete...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav slackern » 2010-12-09 19:21:53

Lika bra att börja bygga Gulag läger uppe i Lappland.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Fler arbetslösa jobbar utan lön"

Inläggav manne » 2010-12-09 20:23:33

Danne skrev:Den här nyhetsnotisen kanske är intressant: :?:

http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=235288&ca=11

Fler arbetslösa jobbar utan lön
Sverige 09 dec 13:52

Det har blivit vanligare att arbetslösa jobbar utan att få betalt för det. Arbetsgivaren får bidrag från den så kallade fas 3 medan de långtidsarbetslösa som anvisats jobben inte får lön. Sedan årsskiftet har antalet arbetande inom åtgärden fördubblats till 24.000 personer.

I jobb- och utbildningsgarantin får den arbetssökande först under 450 dagar coachning och praktik, fas 1 respektive 2, med 65 procent av a-kassan som ersättning. Efter det kommer fas 3, obetalt arbete. Den som jobbar får leva på antingen försörjningsstöd från kommunen, det gamla socialbidraget, eller på aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Den som tackar nej till fas 3 kan bli fråntagen all ersättning. Arbetsgivare får däremot 5.000 kronor per person och månad i ersättning.

- Jag ser med fasa fram mot fas 3, jag kommer aldrig att kunna acceptera det, jag kommer inte att må bra. Det är inte bara det att folk mår dåligt som är i fas 3, det urholkar hela arbetsmarknaden. Jag konkurrerar med mig själv, varför ska de anställa mig när de kan få mig gratis, och dessutom få 5 000 kronor i månaden för mig? Fas 3 dumpar ju löner, säger arbetssökande Gill Hagström, 61, till Ekot.


ja fast ha någon sysselsättning DV då och icke få betalt är helt rätt ändå.
de som jobbar på Dv har ju oftast sjuk eller aktivitetsersättning på 10 tusen i månaden helt rätt att göra något då under 6 timmar per dag??

Med DV så menar jag typ detta här..

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?ID=1237

LSS dagliverksamhet är ju super bra att det finns trots allt..!!

praktiserade på ÖB ystad överskottsbolaget 2 gånger i veckan under ca 3 månader 10-15,00 och fick inget pröjs och det var toppen bra det hade lätt gärna jobbat där grattis över en sommar för att få erfarenhet..
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Re: "Fler arbetslösa jobbar utan lön"

Inläggav manne » 2010-12-09 20:24:47

Danne skrev:Den här nyhetsnotisen kanske är intressant: :?:

http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=235288&ca=11

Fler arbetslösa jobbar utan lön
Sverige 09 dec 13:52

Det har blivit vanligare att arbetslösa jobbar utan att få betalt för det. Arbetsgivaren får bidrag från den så kallade fas 3 medan de långtidsarbetslösa som anvisats jobben inte får lön. Sedan årsskiftet har antalet arbetande inom åtgärden fördubblats till 24.000 personer.

I jobb- och utbildningsgarantin får den arbetssökande först under 450 dagar coachning och praktik, fas 1 respektive 2, med 65 procent av a-kassan som ersättning. Efter det kommer fas 3, obetalt arbete. Den som jobbar får leva på antingen försörjningsstöd från kommunen, det gamla socialbidraget, eller på aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Den som tackar nej till fas 3 kan bli fråntagen all ersättning. Arbetsgivare får däremot 5.000 kronor per person och månad i ersättning.

- Jag ser med fasa fram mot fas 3, jag kommer aldrig att kunna acceptera det, jag kommer inte att må bra. Det är inte bara det att folk mår dåligt som är i fas 3, det urholkar hela arbetsmarknaden. Jag konkurrerar med mig själv, varför ska de anställa mig när de kan få mig gratis, och dessutom få 5 000 kronor i månaden för mig? Fas 3 dumpar ju löner, säger arbetssökande Gill Hagström, 61, till Ekot.


fast du kanske menar de som är utan LSS insatser och som saknar sjuk eller aktivitetsersättning?? :shock:

65 procent av a-kassan som ersättning. Efter det kommer fas 3, obetalt arbete. Den som jobbar får leva på antingen försörjningsstöd från kommunen, det gamla socialbidraget

Aktivitetsstöd från försäkringskassan är inte samma som sjukersättning då eller?
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kristofer » 2010-12-09 20:27:41

Fast frågan är om detta egentligen är något nytt? Förr fanns ju motsvarigheter till detta under namn som ALU.

Inte för att jag vill försvara detta...
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav slackern » 2010-12-09 20:31:37

Tror hela grejen med att tvinga folk ut i arbete om de har bidrag är att de vill tvinga folk från passivt bidrag till att bryta sitt bidragsberoende och ta vilket skitjobb som helst?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-09 20:50:59

Läste om detta i Aftonbladet, men tyvärr är det inte fråga om en "nyhet". Det här oskicket med oavlönat arbete har funnits länge.
Så vem f-n har sagt att slaveri och träldom tillhör historien?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-12-09 21:08:35

Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav slackern » 2010-12-09 21:12:38

Moggy skrev:Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.


De borde införa något slags beredskapsjobb med löner som är baserade efter gällande kollektivavtal och som gagnar samhället i stort.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2010-12-09 21:21:01

slackern skrev:
Moggy skrev:Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.


De borde införa något slags beredskapsjobb med löner som är baserade efter gällande kollektivavtal och som gagnar samhället i stort.


Ja, nåt sånt. Finns rätt mycket som skulle kunna göras men som ingen har råd att betala för och arbetslösheten är och kommer att förbli hög.

Det är helt orimligt att en betydande del av befolkningen ska leva på gränsen till fattigdom utan nån som helst möjlighet att göra nåt åt det.


Inför nåt i stil med plusjobb med en ersättningsnivå ett bit över vad man får i bidrag som arbetslös.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav manne » 2010-12-09 21:37:31

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.


De borde införa något slags beredskapsjobb med löner som är baserade efter gällande kollektivavtal och som gagnar samhället i stort.


Ja, nåt sånt. Finns rätt mycket som skulle kunna göras men som ingen har råd att betala för och arbetslösheten är och kommer att förbli hög.

Det är helt orimligt att en betydande del av befolkningen ska leva på gränsen till fattigdom utan nån som helst möjlighet att göra nåt åt det.


Inför nåt i stil med plusjobb med en ersättningsnivå ett bit över vad man får i bidrag som arbetslös.


grejen är att de skulle kunna anställa folk inom offentliga så som park jobb eller så vidare och ge sedan en vanlig lön för det jobbet.??

jag själv ska inte klaga ett skit eller ett smack då jag har generös sjuk-aktivetstersättning och det ända de kärven av mig är DV 6 timmar i veckan sjuk och aktivtiserserässtningen är mycket generös !!!
de som påstår något anat har fel.!!!!!!!!!!!!

Försäkringskassan är snälla de som ger 10 tusen i månaden och man behöver bara jobba eller ha någon form av sysselsättning 6 timmar per dag?

:D 8) :lol: :lol: :D
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-09 21:47:20

Moggy skrev:Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.

Men vilken arbetsgivare vill anställa en person när den kan få betalt för att ha samma person i sitt företag?

Högerpartierna har dessutom gång på gång avslöjat at de vill hejda löneutvecklingen och att t.ex. jobbskatteavdraget är ett verktyg för att nå det målet.

Hur FAS3 är utformat, gör att det också är ett effektivt verktyg för att nå samma mål.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-12-09 22:08:06

Bror Duktig skrev:
Moggy skrev:Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.


Men vilken arbetsgivare vill anställa en person när den kan få betalt för att ha samma person i sitt företag?



Det ju helt klart ett problem. Ingen aning hur det ska lösas.


Men problemet med hög arbetslöshet kommer att bestå vad man än gör och på ett eller annat sätt måste man hitta alternativa lösningar för att ge alla arbetslösa en meningsfull tillvaro.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-09 22:15:18

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:
Moggy skrev:Har i princip inget emot såna här jobb, tror det kan vara en bra möjlighet för många som står utanför ordinarie arbetsmarknad.

Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.


Men vilken arbetsgivare vill anställa en person när den kan få betalt för att ha samma person i sitt företag?



Det ju helt klart ett problem. Ingen aning hur det ska lösas.


Men problemet med hög arbetslöshet kommer att bestå vad man än gör och på ett eller annat sätt måste man hitta alternativa lösningar för att ge alla arbetslösa en meningsfull tillvaro.

Jag tror inte att det är meningsfullt att bli utnyttjad som slav. Bättre med frivilligarbete där man gör något direkt för samhället. Det är rätt många som vill göra sådant.

Och så förstås praktik där det kan ge något. Och med påtryckningar så att en arbetsgivare inte kan utnyttja en praktikant hur länge som helst, eller avverka den ena efter den andra.

Jag tror inte att det blir fler arbeten för att man tvingar folk till praktik. Finns det inte jobb så finns det inte. När arbetslösheten ökar p.g.a. dålig konjunktur, hur ska då tvång och tjat trolla fram jobb?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-12-09 22:23:06

Bror Duktig skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bli utnyttjad som slav. Bättre med frivilligarbete där man gör något direkt för samhället. Det är rätt många som vill göra sådant.

Och så förstås praktik där det kan ge något. Och med påtryckningar så att en arbetsgivare inte kan utnyttja en praktikant hur länge som helst, eller avverka den ena efter den andra.

Jag tror inte att det blir fler arbeten för att man tvingar folk till praktik. Finns det inte jobb så finns det inte. När arbetslösheten ökar p.g.a. dålig konjunktur, hur ska då tvång och tjat trolla fram jobb?



Jag tror inte heller att man ska tvinga folk till sysselsättningar och då i synnerhet meningslösa sysslor.

Men jag tycker att samhället ska garantera alla som vill ha en sysselsättning det och att då ersättningen ska vara en bit högre än vad man får som arbetslös.

Vill man inte delta i aktiviteten så har man all rätt att låta bli utan några som helst konsekvenser mer än att man d¨får låta sig nöjas med en lägre ersättning än vad man skulle få om man tar ett plusjobb (eller vad det nu ska heta).

(Att plusjobben i nån mån kommer att konkurrera med den riktiga arbetsmarknaden är nog oundvikligt. Men vi måste acceptera faktum att det inte kommer att finnas normala jobb åt alla och anpassa samhället till den verkligheten.)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav manne » 2010-12-09 22:39:12

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bli utnyttjad som slav. Bättre med frivilligarbete där man gör något direkt för samhället. Det är rätt många som vill göra sådant.

Och så förstås praktik där det kan ge något. Och med påtryckningar så att en arbetsgivare inte kan utnyttja en praktikant hur länge som helst, eller avverka den ena efter den andra.

Jag tror inte att det blir fler arbeten för att man tvingar folk till praktik. Finns det inte jobb så finns det inte. När arbetslösheten ökar p.g.a. dålig konjunktur, hur ska då tvång och tjat trolla fram jobb?



Jag tror inte heller att man ska tvinga folk till sysselsättningar och då i synnerhet meningslösa sysslor.

Men jag tycker att samhället ska garantera alla som vill ha en sysselsättning det och att då ersättningen ska vara en bit högre än vad man får som arbetslös.

Vill man inte delta i aktiviteten så har man all rätt att låta bli utan några som helst konsekvenser mer än att man d¨får låta sig nöjas med en lägre ersättning än vad man skulle få om man tar ett plusjobb (eller vad det nu ska heta).

(Att plusjobben i nån mån kommer att konkurrera med den riktiga arbetsmarknaden är nog oundvikligt. Men vi måste acceptera faktum att det inte kommer att finnas normala jobb åt alla och anpassa samhället till den verkligheten.)


sedan dessa som får dessa + jobb eller praktiker är väl eller faller väl oftats icke under LSS lagen.??

de har eller får väl oftast socialbidraget eller A-kassa då??

vi som har sjuk eller aktivitetsersättning diagnos får vi ju vårat av försäkringskassan och då¨så jobbar ju många av oss med AS på DV ..!!
Men dessa är väl 2 helt olika grupper.??
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2010-12-09 22:59:12

kanske är dags att byta regering igen vad vet jag??

Bild
Bild
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Re: "Fler arbetslösa jobbar utan lön"

Inläggav Danne » 2010-12-09 23:08:57

manne skrev:fast du kanske menar de som är utan LSS insatser och som saknar sjuk eller aktivitetsersättning?? :shock:

Öhhh...vaddå "JAG menar" :?: Jag har har inte skrivit artikeln. Ej heller har jag yttrat någon åsikt om den, så det är nog bättre du riktar dina frågor till någon som gjort det istället.

Det hjälper inte att du citerar hela artikeln flera gånger heller.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2010-12-10 0:25:05

Moggy skrev:Men självklart så ska det utgå en rimlig ersättning till de som jobbar med sånt och det ska röra sig om någorlunda meningsfull sysselsättning som passar individen. Allt annat är skandal.

Det är sagt att syftet ska vara att höja individens kvalifikationer, men det de har snackat om i mitt fall är definitivt inte kvalifikationshöjande, bara rena rama okvalificerade skitjobb som inte har något alls med mina arbetslivserfarenheter att göra...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-10 2:31:34

Det där är ett jävla skit och ska bort! Jag har min egen morsa i FAS3.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ford » 2010-12-10 2:45:09

Det många inte vet är att fas 3 inte alls hjälper folk att få jobb, tvärtom gör det så att folk fastnar i bidragsberoende, eftersom man varken får vara frånvarande pga deltidsjobb/timanställning, eller söka jobb och försöka kontakta arbetsgivare under sina "arbetsdagar" som = 40 timmar/vecka.

-Låter som ett beställningsjobb från moderaternas "hemliga bidragsgivare" (svenskt näringsliv bla)
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in