AS + fattigdom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2010-12-07 10:05:26

Inneboende
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för en inneboende beakta vad bostadsinnehavaren och den inneboende avtalat, om kostnaden är skälig. De som lever i en hushållsgemenskap med bostadsinnehavaren bör inte räknas som inneboende.


Hej det här är taget från socialstyrelsen om du inte har ett förhållande med personen du delar bostad med så räknas det inte som sambos som jag förstår det då ska socialen betala din del utav hyran som anses som skälig.

Eller det är så jag har tolkat det skickar med en länk så att du kan läsa om du orkar engagera dej.

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-5
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav slackern » 2010-12-07 10:17:29

Delad bostad
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden beakta kostnaden delad med antalet boende i bostaden, om flera personer delar bostad men saknar eller har begränsad hushållsgemenskap.


Där har du mer från samma sida som handlar om delad bostad.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

hej fick ett mail från FK... vad betyder detta?

Inläggav Skruttibangbang » 2010-12-07 11:47:21

Jag försöker att ligga på psyk så att de kan skriva snabbare.
För att säkra din inkomst någorlunda under tiden är det viktigt att du kan komma på ett möte på Arbetsförmedlingen som jag ordnat till xx den xx december kl xx Jag kommer att vara där och en från Arbetsförmedlingen

Vad betyder det??

:(
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Re: hej fick ett mail från FK... vad betyder detta?

Inläggav Mee » 2010-12-07 12:41:23

Skruttibangbang skrev:Jag försöker att ligga på psyk så att de kan skriva snabbare.
För att säkra din inkomst någorlunda under tiden är det viktigt att du kan komma på ett möte på Arbetsförmedlingen som jag ordnat till xx den xx december kl xx Jag kommer att vara där och en från Arbetsförmedlingen

Vad betyder det??

:(


Fick ett liknande brev tigare i år. Betyder att du måste gå på mötet du är kallad till för att ha rätt till den ersättning man får när man är med i arbetsförmedlingens program för utförsäkrade.

Inte säkert att du blir utförsäkrad bara för att du fått kallelsen, är mer ett sätt att försöka förhindra att du blir helt utan pengar i fall om att beskedet tex dröjer.

På mitt möte var min handläggare från försäkringskassan med samt en handläggare från AF.
Hände inte mycket, vi bara pratade, eller försökte prata om vad mina problem är.
Mee
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Västragötaland

Inläggav clivia » 2010-12-07 15:41:00

slackern skrev:
Delad bostad
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden beakta kostnaden delad med antalet boende i bostaden, om flera personer delar bostad men saknar eller har begränsad hushållsgemenskap.


Där har du mer från samma sida som handlar om delad bostad.


Ptja jag har fått ett antal tillfällen andra balkar upp hostade..
,,,men var på möte med LSS idag, bra möte. BLir ett till till våren, vi får se.
Nämdes något om att mitt personliga ombud skulle få världen att rämna om det inte går genom. Vi pratade om att ha med en jurist med nästkommande stormöte så man slipper alla dessa diffusa tolkningar av lagar hit och dit.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-12-07 15:43:25

Skruttibangbang : Du kan BEGÄRA att mötet flyttas till dit du är, dvs, mötes blir till ett hembesök. Har du en bra läkare så kan denne också styrka ditt behov, så kanske du slipper stressen med att antingen missa eller inte ha orken att gå dit. De kan neka men de får inte.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav slackern » 2010-12-07 16:25:05

clivia skrev:
slackern skrev:
Delad bostad
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden beakta kostnaden delad med antalet boende i bostaden, om flera personer delar bostad men saknar eller har begränsad hushållsgemenskap.


Där har du mer från samma sida som handlar om delad bostad.


Ptja jag har fått ett antal tillfällen andra balkar upp hostade..
,,,men var på möte med LSS idag, bra möte. BLir ett till till våren, vi får se.
Nämdes något om att mitt personliga ombud skulle få världen att rämna om det inte går genom. Vi pratade om att ha med en jurist med nästkommande stormöte så man slipper alla dessa diffusa tolkningar av lagar hit och dit.


Aha bra hoppas att det löser sej eller bra att du får stöd och hjälp kanske mindre bra att lagarna tolkas olika och de ger en massa olika bud.

Men bra att du får med dej någon som kan alla lagar och regler så att de inte kör över dej totalt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in