AS + fattigdom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS + fattigdom

Inläggav clivia » 2010-12-06 16:00:44

Först vill jag definiera fattigdom i den meningen jag menar:
Fattigdom till sådan grad du
1. Inte har en bostad
2: Du har inte ens släkt eller vänner att vända dig till
3. Lever på socialbidrag eller värre inte ens det och är per benämning hemlös
4. Skuldsatt eller lever på mindre än existens minimun
5. Du äger lite eller ingenting alls av värde
6. Alternativt ovan men du kan fortfarande leva på att bo hos andra men måste ofta flytta då du varken kan betala för din mat eller hyra

Så till frågan då:

Hur många här lever i fattigdom enligt ovan?
Alternativt är på väg till att hamna där inom kort?


Grunden till frågan är dels av egocentriska skäl, då tex jag kommer troligast hamna där när/om jag blir utförsäkrad samt lite pga följande artikel:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 8231270.ab
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-12-06 16:14:20

clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Är säker på jag är fattig nästa år..

Inläggav Skruttibangbang » 2010-12-06 16:25:32

Utförssäkrad..
LÄkaren ska svara på några frågor sa min FK ..sen kan de besluta..Sen kan de leka bödel... Ett jobb som alla hatade förr men som FK älskar.......

Fy fan..
SÅ jävla less...
:cry:
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

De får tydligen mer betalt om de hittar fler neka..

Inläggav Skruttibangbang » 2010-12-06 16:27:13

har en fk tjej själv sagt innan hon viste jag va just sjukskriven.... men hon hatade sitt jobb... Fick skäll av sin chef för hon hittat för få att neka......................................


Kul veta de o ändå sitta låssas vara snäll mot den fk kärring man fått. HATAR hennes leende som inte förstår NÅT!
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2010-12-06 17:17:20

Så, du kommer bli hemlös?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

nja..

Inläggav Skruttibangbang » 2010-12-06 20:42:47

har ju sambo och 2 barn---
Men de tar för givet han som går på lån till studier ska försörja mig och soc e bara glömma då han får precis typ 10000 som de anser ska räcka till oss båda.... :/ helt sjukt..
SÅ nä..han kommer flytta o vi tar delad vårdnad i värsta fall för jag kommer bli sinnessjuk om jag blir nekad.Kommer inte funka med alla krav o sånt.. Mår redan på bristningsgränsen.. Sitter fast i rädslan bli utförsäkrad...inte trodd... kallad lögnare... Tycker man borde stämma dem för förtal..De säger jag kan jobba men de kan jag inte..........................................
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Inläggav vallesmamma » 2010-12-06 20:49:44

Jag vet hur det känns. Min kurator var inte heller hoppfull angående min ansökan, trots att hon, arbetsterapeuten och läkaren tycker jag ska ha varaktig sjukersättning. Men FK är känslokalla, verkar det som. Jag väntar på beslut, detta gör mig stressad och nervös :(

Någon fattigdom har vi nog inte, men vi får leva på 16000 tillsammans med ett barn. Maten är dyr.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav snuggelhund » 2010-12-06 21:05:56

Skruttibangbang och vallesmamma. Jag hoppas verkligen ni blir beviljade sjukersättningen och jag lider med er. Jag vet vilket helvete det är att vänta, har varit i den sitsen själv. :?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav clivia » 2010-12-06 21:43:43

vallesmamma skrev:Jag vet hur det känns. Min kurator var inte heller hoppfull angående min ansökan, trots att hon, arbetsterapeuten och läkaren tycker jag ska ha varaktig sjukersättning. Men FK är känslokalla, verkar det som. Jag väntar på beslut, detta gör mig stressad och nervös :(

Någon fattigdom har vi nog inte, men vi får leva på 16000 tillsammans med ett barn. Maten är dyr.

Men du har ett hem som du inte behöver flytta ifrån, right?
Kommer ditt barn behöva sluta skola och jobba?
Ni hamna i skulder?
Har ni familj?


Ta inte detta fel, för jag menar inte att vara otrevlig för dessa situationerna är inte trevliga men min tanke med tråden var lite för ta reda på hur fattiga Aspisar lever /hanterar sig..
..att vi tampas med myndigheterna och sånt är väl tyvärr bara en del.

Precis som person ovan skriver om behöva flytta ifrån sin sambo är lite det jag efterfrågar, den hårda konsekvensen som är bortom rimlighet.
16000kr är inte mycket för 3 familjemedlemmar men om ni kan vara ihop så har ni klart mer än betydligt många andra.

Många av oss har inte det andrummet eller ens den valmöjligheten.
Får vi ingen hjälp/ersättning och vi inte kan jobba, så har vi inte ens den friheten att välja vem som vi kan stå vid eller bo med.

Jag säger så nu för det finns redan många trådar som behandlar just försäkringskassans dömande etc men jag har inte sett direkt mycket om alls konkreta diskussioner om ren rå verklig fattigdom.

Människor som kanske enbart kan vara på forumet genom ett bibliotek, människor som inte har så många ställen att vända sig till.
Hur gör dom? Vad sker och vad hände?
Det är ett fult och känslig ämne så jag önskar artigt men strikt att om "ditt fall" (syftar på vem som helst egentligen) inte är som första inläggets uppradade punkter, så trots den stressen som er situation må än innebära så är den en heeelt annan än om du uppfyller punkterna.

Att behöva leva på sin förälder eller sin partner, kanske rent av ha en vän du kan få vara hos och få stöd, är jobbigt men du har ändå den möjligheten...

Hoppas du kan förstå vad jag menar.
Senast redigerad av clivia 2010-12-06 21:54:19, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav slackern » 2010-12-06 21:45:30

Hej jag vet inte om jag kommer att ställa en fråga som är OT.

Men varför kommer du att bli hemlös om du inte får igenom din sjukersättning?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2010-12-06 22:05:52

slackern skrev:Hej jag vet inte om jag kommer att ställa en fråga som är OT.

Men varför kommer du att bli hemlös om du inte får igenom din sjukersättning?


Det är inte OT, dock lite komplext.

För det första så har jag pga redan låg inkomst och för jag tvingades ta lån för samla ihop allt knas jag lyckades åta mig en gång i tiden, så har jag ju lån+CSN lån jag återbetalar till. Detta innebär NOLL kr kan gå till besparingar.

När och OM jag skulle beviljas socialbidrag räknar de inkomst 3månader bakåt, så har jag besparingar är jag ignorerad av dem.
Socialen har en norm, delar du dessutom bostad oavsett med vem räknas du som samboende om det inte finns ett c/o adress.
Alltså kommer min rumskompis inkomst räknas ihop med min fastän det är rent idiotiskt för personens och min ekonomi är, ja...

Någon akassa kan jag inte få för A-kassan grundar sig på min Akassa jag hade för över 10år sedan och jag har få dagar kvar, så Akassan sa det kan ta flera månader för dem att utreda men kan bara göras först när jag anmäler mig som arbetslös. De sa att de skulle garanterat ta minst 2 månader. Uan akassa eller pågående utredande akassa till och med säger Försäkringskassan att de inte får ge ens aktivitetsersättningen i samband med den där introduktionskurs de ger.

Så inget socialbidrag förrän jag flyttar UT ur bostaden. Utan inkomst får jag heller ingen bostad.
Inget från Akassa, inget från FK.
Inga besvaringar, inga vänner att suga musten ur eller släkt.
Belånad till förbannelse så lån går inte att ta fler.

Även om jag nu flyttar ut ur bostad, vilket jag måste vilket som om jag inte har inkomst, kan jag varken betala mina räkningar eller hyra och betalar jag inte mina räkningar kan min rumskompis bli drabbad.
Min rumskompis kan jag inte leva på heller för personen i fråga jobbar i syfte att spara inför en fortsatt utbildning denna ska plugga, så där finns inget att mjölka.

Så, vad finns det kvar då?
INgen som helst inkomst = får inte bo kvar
Ingen inkomst=kan inte heller ta ny bostad
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav slackern » 2010-12-06 22:24:44

Ofan det låter verkligen som moment 22 :(

Är du inneboende eller delar du rum med någon?

För om du är inneboende så borde det väll inte räknas som sambos har du kollat upp det ordentligt?

Men jag hoppas och håller tummarna på att du får igenom din sjukersättning jag fick igenom min i somras så jag förstår verkligen din oro.

:-)165
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2010-12-06 22:26:51

Det är delad bostad och även som inneboende har socialen OCH FK hänvisat till nån dum lag att när det gäller försörjning så tillkommer nån plikt som inte bara enbart makar, det räcker man lever i äktenskapsliknande förhållande, vilket kan tom bara syskon emellan. Jag vet, helt sjukt.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-12-06 22:29:54

slackern skrev:Ofan det låter verkligen som moment 22 :(

Är du inneboende eller delar du rum med någon?

För om du är inneboende så borde det väll inte räknas som sambos har du kollat upp det ordentligt?

Men jag hoppas och håller tummarna på att du får igenom din sjukersättning jag fick igenom min i somras så jag förstår verkligen din oro.

:-)165


Ptja det är rysk roulette, precis som för många andra.
Det kvittar att jag har LSS numer, har gjort mitt bästa, har läkarintyg, intyg från arbetsterapeut. Det är FK som bedömer och har sista ordet.
Det är jobbigt för JAG VILL JOBBA men min kropp säger ifrån.
Inte är det kul heller säga nej till jobb som ibland erbjuds eller inte kul när företagarcentrat sa "nej, eget företag är nog inget vi rekommenderar för dig".
Handläggarna skiter i allt sånt.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Mee » 2010-12-06 22:38:06

Men även om inte Akassan är klar med sin uträkning så borde du få minibeloppet i aktivitetstöd från Fkassan om du deltar i Af.s program för utförsäkrade.
När sedan Akassan är klar så får du det överskjutande beloppet retroaktivt.
Lite pengar är det, vet själv men bättre än inget.

Så var det iaf för mig, blev utförsäkrad i somras från att tidigare ha haft sjukersättning.
Även min Akassa var gammal och tom på dagar.

Hej förresten, jag är ny här, eller har kikat runt ett tag. Har AS och ADD, fick diagnos i somras.
Mee
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Västragötaland

Inläggav clivia » 2010-12-06 22:42:45

Välkommen hit Mee.

Jo, så är det TÄNKT att det ska vara meeen reglerna ska vara lika för alla men blir inte alltid så. Till mig sa de att "du kan få minibeloppet MEN efter ett beslut från akassan" så först ska de besluta OM jag ska få akassa, sen ska de utreda HUR de ska göra med det.
Så under tiden de väntar på utifall jag får det alls, vill inte försäkringskassa betala något och hänvisar till soss under tiden säger de.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Glimma » 2010-12-06 22:43:11

Ang. CSN så kan man försöka "frysa" inbetalningarna om du lever på existensminimum eller under. Dock vet jag inte för hur länge & hur de ställer sig just för någon i just din situation. Men om du förklarar hur det ligger till & kan bevisa att du inte får tillräckligt med inkomst kanske det kan gå. Skulle du ev. få ett jobb igen då ska du förstås börja betala av det igen. Men jag tycker det är konstigt att du måste flytta från din bostad för att få soc. Vi tillhör ju de som ska få särskilt stöd från samhället. Jag får pengar till både hyra & mat räkningar etc. från soc.

Jag har inte heller någon a- kassa att hämta pengar från för jag fick inte jobba tillräckligt mkt eller länge. Pga mina speciella besvär av mina funktionshinder fick jag t o m flytta till en tvåa pga särskilda skäl/ behov. Det finns de här som kan reglerna bättre än jag. Men du ska inte behöva bli helt utblottad pga ditt funktionshinder om du dessutom har papper på det.

Kolla med habiliteringen om inte du kan få hjälp av dem. Kuratorn brukar vara väldigt bra på sådana här uppgifter. Det finns ju en anledning till att man får papper på sina problem/diagnoser. Papperen ska ju i de flesta fall se till att hjälpa dig. Inte enbart stjälpa. Självklart förstår jag oron. Jag har själv varit i samma situation. Hade bara haft timanställning innan jag sjukskrev mig första gången. Jag menar, det finns ju en anledning att man får papper på sina diagnoser. Det ska man använda sig av till max i sådana här lägen. Oavsett om man blivit ratad av FK. Blev lite snurrigt men hoppas du förstod hur jag menade ändå.

Men jag förstår som sagt verkligen din oro. Har varit i nästan identisk sits & det var inte kul. Hade dock turen som vann mot FK, men vad f-n hjälper det att vinna mot FK när man ändå måste leva på soc? Iofs! Jag slipper fortsätta kampen, men kampen blir än mer fråga om överlevnadskamp på andra sätt.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Xzirie » 2010-12-06 22:49:43

Jag har ingen inkomst och har levt på soc i 5 år (och kommer säkert att fortsätta göra det resten av livet >.<). Man behöver inte betala till CSN om man inte har någon inkomst.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav clivia » 2010-12-06 22:51:02

Jag har redan den nödlösningen av CSN, har också fått lite avskrivet men det är det. Vi pratar om totala lån på mindre än 100tusen men hamnar något på kronofogden ja, då spelar det inte det någon roll.

Hjälp från mina insatser får jag redan men de kan inte göra mycket utan istället leker lite het potatis och passerar ärendet rund. Jag tror det är detta de kallar för hamna mellan stolarna.

Men så orolig är jag inte. Jag är glad för nuet, nuet är bra.
Jag vill vara ignorant för det som kommer, iaf just nu.
Är dock nyfiken på hur andra gjort, kanske genom dela erfarenhet man kan hjälpa varandra? Kanske rent av finna lösningar?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav slackern » 2010-12-06 23:02:51

Jag har tyvärr inga råd att ge det ända jag vet är att man måste ha en läkare som vet precis hur man ska skriva ett utlåtande så att det går igenom.

Jag hade den turen så det gick fort gick på under 3 månader så fick jag sjukersättning tillsvidare.

I samband som jag träffade läkaren för att hon skulle skriva utlåtandet så gjorde hon en ångestutredning får att ta reda på exakt vilken variant det var men det blev bara ångestsyndrom UNS med inslag utav en jäkla massa ångest problematik en salig kompott så jag antar att de måste överdriva en massa i sina utlåtanden.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav clivia » 2010-12-06 23:17:25

slackern skrev:Jag har tyvärr inga råd att ge det ända jag vet är att man måste ha en läkare som vet precis hur man ska skriva ett utlåtande så att det går igenom.

Jag hade den turen så det gick fort gick på under 3 månader så fick jag sjukersättning tillsvidare.

I samband som jag träffade läkaren för att hon skulle skriva utlåtandet så gjorde hon en ångestutredning får att ta reda på exakt vilken variant det var men det blev bara ångestsyndrom UNS med inslag utav en jäkla massa ångest problematik en salig kompott så jag antar att de måste överdriva en massa i sina utlåtanden.


Min nya läkare har inte ens visat vad hon skrev men ptja, hon verkar lite för stolt för överdriva något tyvärr
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav snuggelhund » 2010-12-07 0:39:29

clivia skrev:
slackern skrev:Jag har tyvärr inga råd att ge det ända jag vet är att man måste ha en läkare som vet precis hur man ska skriva ett utlåtande så att det går igenom.

Jag hade den turen så det gick fort gick på under 3 månader så fick jag sjukersättning tillsvidare.

I samband som jag träffade läkaren för att hon skulle skriva utlåtandet så gjorde hon en ångestutredning får att ta reda på exakt vilken variant det var men det blev bara ångestsyndrom UNS med inslag utav en jäkla massa ångest problematik en salig kompott så jag antar att de måste överdriva en massa i sina utlåtanden.


Min nya läkare har inte ens visat vad hon skrev men ptja, hon verkar lite för stolt för överdriva något tyvärr


Om du vill läsa läkarintyget så borde du kunna få en kopia hemskickad.

Det gjorde jag. Ringde till öppenpsyks växel och bad om att få kopia hemskickad, vilket jag fick.

Det kan nog vara rätt bra att få veta vad läkaren skrivit och hur den formulerat sig, eftersom så mycket hänger på läkarintyget.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav clivia » 2010-12-07 0:41:27

mjo jag ska göra det, när orken är tillbaks.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

snuggelhund -

Inläggav Skruttibangbang » 2010-12-07 0:42:08

Grattis snuggelhund... Hoppas på samma förståelse
Skruttibangbang
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2010-07-30
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in