Vad är kallprat?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav prodge64 » 2010-12-03 19:37:11

Kingdom_Hearts skrev:Roligt det där med NT folk, falsk artighet och kallprat, gillar inte sådant beteende, speciellt när folk säger att de gillar en men inte visar någon som helst engagemang eller intresse för den andre parten, har råkat ut för det så många gånger så jag tappat räkningen, sucks ass. Varför ens engagera sig på sånt skit, när folk egentligen oftast inte vill tala med den andre personen, utan man gör det för artighetens skull.

Självfallet kan även Aspergare och Aspisar ha kallprat, men oftast blir det betydligt mer vrickade samtal och trevligare diskussioner med dom än NT´s, trevligare och mer varmhjärtade - I just love it :)

Förstår inte bara varför folk måste vara så kyliga, men visst kan jag vara så mot folk, men jag är oftast litet mer sadistisk, egocentrisk och pratar om sådant man inte skall, bara för att det är kul och stör folks egon. Frågan är bara hur bemöter man egentligen Kallprat, när man vet att det hela alltför ofta är bara till för artighets skull, inte som att man gillar den andre över huvud taget. Så varför upprätthåller folk en illusion har jag länge undrat mig, är det så här att vara primärt NT, så är jag väldigt glad att jag är Aspergare :)


Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. +1! :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Banzai » 2010-12-03 19:51:59

Arkimedes skrev:Jag har också svårt för sådana frågor som "Hur är det?" och "Hur går det med...?" På frågan "Hur är det?" känner jag mig frestad att svara "Hur är vad?"

Beroende på hur "med" jag är och vem som frågar så kan jag säga "Hur menar du?". Man känner sig riktigt korkad när den man pratar med måste förtydliga sig själv.


Arkimedes skrev:Avskyr när folk frågar saker som är uppenbara. T ex man träffar någon i en matbutik, "Är du ute och handlar mat?"

:lol:
Samma här! Ibland får jag lust att säga "Nej, jag plockar blommor ser du väl". Tänk om man vågade...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Arkimedes » 2010-12-03 22:43:04

prodge64 skrev:
Arkimedes skrev:Jag har också svårt för sådana frågor som "Hur är det?" och "Hur går det med...?" På frågan "Hur är det?" känner jag mig frestad att svara "Hur är vad?"

Hehe, som liten svarade jag alltid bara "bra" när någon frågade hur det var. Första gången någon istället frågade hur läget var så fattade jag ingenting och fick inte ur mig ett ord. :)


Jag brukar svara "bra" för att jag inte orkar säga något annat, jag vet att folk inte bryr sig så jag har lärt mig att svara det som förväntas.

Gillar konkreta frågor som "Hur mår du?" Funderar på om "Hur mår du?" har utvecklats till ett mer allmänt "Hur är det?" just för att folk inte orkar höra hur andra mår.

När jag får frågan "Läget?" på t ex msn, så brukar jag skriva t ex "Sitter och pluggar" eller något som jag gör just då, eftersom det är läget just då. Blir det rätt då? Gaah! Jag hatar dessa standardfraser!!

prodge64 skrev:
Arkimedes skrev:Avskyr när folk frågar saker som är uppenbara. T ex man träffar någon i en matbutik, "Är du ute och handlar mat?"

Den frågan har jag aldrig fått, å heller aldrig hört någon fråga nån annan. Rent spontant känns det som att folk har raggat på dig! :)

Haha, brukar missa sådant också ifall det inte sägs rakt ut! Bortsett från om jag själv är intresserad av någon, då övertolkar jag allting som h*n säger och gör som att h*n flörtar.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-12-03 22:50:23

Banzai skrev:
Arkimedes skrev:Jag har också svårt för sådana frågor som "Hur är det?" och "Hur går det med...?" På frågan "Hur är det?" känner jag mig frestad att svara "Hur är vad?"

Beroende på hur "med" jag är och vem som frågar så kan jag säga "Hur menar du?". Man känner sig riktigt korkad när den man pratar med måste förtydliga sig själv.

Beroende på vem som frågar så kan jag ibland be dem förtydliga sig. När jag får frågan "Hur går det i skolan?" så kan jag fråga "Alltså... vad vill du veta? Menar du vilka kurser jag klarat eller vad jag fått för betyg eller..?" osv. Oftast brukar den som frågat själv bli förvirrad och inte veta vad h*n ville få ut av frågan och viss irritation uppstår. :evil:
Gaaaah, varför kan inte folk fråga rakt ut det de vill ha svar på!!! :evil:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-03 22:55:40

Med "Hur är det?" menar jag tillvaron i stort, med "Hur mår du?" menar jag kropp och själ, så det är inte samma sak.

"Läget?" besvarar jag gärna med "Vågrätt" om jag ligger eller "Lodrätt" om jag står.
Senast redigerad av Dagobert 2010-12-03 22:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2010-12-03 22:56:42

Och "vinkelsleep" om man sitter och sover?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-03 23:06:24

Zombie skrev:Och "vinkelsleep" om man sitter och sover?

:mrgreen:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Arkimedes » 2010-12-03 23:23:56

Zombie skrev:Och "vinkelsleep" om man sitter och sover?


Haha! Jag förstod det först nu andra gången när jag läste det! Kul. :D
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav prodge64 » 2010-12-03 23:26:02

Arkimedes skrev:
prodge64 skrev:
Arkimedes skrev:Jag har också svårt för sådana frågor som "Hur är det?" och "Hur går det med...?" På frågan "Hur är det?" känner jag mig frestad att svara "Hur är vad?"

Hehe, som liten svarade jag alltid bara "bra" när någon frågade hur det var. Första gången någon istället frågade hur läget var så fattade jag ingenting och fick inte ur mig ett ord. :)


Jag brukar svara "bra" för att jag inte orkar säga något annat, jag vet att folk inte bryr sig så jag har lärt mig att svara det som förväntas.

Gillar konkreta frågor som "Hur mår du?" Funderar på om "Hur mår du?" har utvecklats till ett mer allmänt "Hur är det?" just för att folk inte orkar höra hur andra mår.

När jag får frågan "Läget?" på t ex msn, så brukar jag skriva t ex "Sitter och pluggar" eller något som jag gör just då, eftersom det är läget just då. Blir det rätt då? Gaah! Jag hatar dessa standardfraser!!

Ett "hur är det" känns för mig ganska opersonligt, å då svarar jag inte heller med något vidare personligt, eftersom (som du säger) de egentligen inte vill veta, eller i alla fall veta väldigt lite. "Hur mår du" däremot är alltid personligt menat, åtminstone om det är jag som ställer frågan, men det betyder å andra sidan inte att jag inte bryr mig om personen om jag inte frågar alls, för just det där är en fråga som jag har otroligt svårt för att komma ihåg.

Det där med msn tror jag att du gör rätt i, då blir det i alla fall ett omväxlande svar och det tycker jag känns bra för då blir det lättare att föra samtalet vidare jämfört med att försöka fortsätta på bara svaret "bra". Jag skulle kunna skriva en hel del om det här för det är verkligen en djungel, men för att undvika att skriva för mycket så stannar jag här just nu. :)

Arkimedes skrev:
prodge64 skrev:
Arkimedes skrev:Avskyr när folk frågar saker som är uppenbara. T ex man träffar någon i en matbutik, "Är du ute och handlar mat?"

Den frågan har jag aldrig fått, å heller aldrig hört någon fråga nån annan. Rent spontant känns det som att folk har raggat på dig! :)

Haha, brukar missa sådant också ifall det inte sägs rakt ut! Bortsett från om jag själv är intresserad av någon, då övertolkar jag allting som h*n säger och gör som att h*n flörtar.

Jag missar alltid sådant, eventuellt fattar jag vad som hände långt efteråt, när det är passé. Men aldrig i "skarpt läge". Skulle t.ex. någon tjej ringa sent på natten och vilja "dricka te" eller vad som helst, så hade jag aldrig fattat utan tyckt att det var en skum tid att ringa på och bett henne ringa vid ett lämpligare tillfälle... :oops:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Arkimedes » 2010-12-03 23:32:59

Dagobert skrev:Med "Hur är det?" menar jag tillvaron i stort, med "Hur mår du?" menar jag kropp och själ, så det är inte samma sak.


Det är just det, att "Hur är det?" är en så pass bred fråga, jag vet inte var jag ska börja! Jag vill att folk ska specifiera frågan. Om någon frågar t ex "Hur går det med kattungarna?", då brukar jag babbla lite om hur gamla de är, om de börjat äta och sådant. "Hur är det?" är för mycket, det finns mycket att säga om hur det är! Därför brukar jag svara "bra" men då stannar ju diskussionen där. Om folk ändå hade vett att säga något vettigt istället!
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-12-03 23:39:48

prodge64 skrev:Det där med msn tror jag att du gör rätt i, då blir det i alla fall ett omväxlande svar och det tycker jag känns bra för då blir det lättare att föra samtalet vidare jämfört med att försöka fortsätta på bara svaret "bra".

De som gillar mig brukar faktiskt tycka att jag är intressantare än medelmåttiga människor. Just för att jag inte är medelmåttig kanske. 8)
prodge64 skrev:Jag skulle kunna skriva en hel del om det här för det är verkligen en djungel, men för att undvika att skriva för mycket så stannar jag här just nu. :)

Du får skriva hur mycket du vill om det här intressanta ämnet! :)
prodge64 skrev:Jag missar alltid sådant, eventuellt fattar jag vad som hände långt efteråt, när det är passé. Men aldrig i "skarpt läge". Skulle t.ex. någon tjej ringa sent på natten och vilja "dricka te" eller vad som helst, så hade jag aldrig fattat utan tyckt att det var en skum tid att ringa på och bett henne ringa vid ett lämpligare tillfälle... :oops:


Om någon vill dricka te med mig så kokar jag te när personen kommer hem till mig. :shock:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 0:05:00

Om alla bara sa meningsfulla saker bleve det inte mycket sagt här i världen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Arkimedes » 2010-12-04 0:09:38

Dagobert skrev:Om alla bara sa meningsfulla saker bleve det inte mycket sagt här i världen.


Jag föredrar faktiskt tystnad framför kallprat.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 0:16:53

Arkimedes skrev:Jag föredrar faktiskt tystnad framför kallprat.

Samma här. Men även "Hur går det med kattungarna?" kan vara kallprat, och "Hur är det?" kan vara allvarligt menat.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Arkimedes » 2010-12-04 0:32:18

Dagobert skrev:
Arkimedes skrev:Jag föredrar faktiskt tystnad framför kallprat.

Samma här. Men även "Hur går det med kattungarna?" kan vara kallprat, och "Hur är det?" kan vara allvarligt menat.


För mig är "Hur går det med kattungarna?" kallprat, ifall den som frågar inte är intresserad av svaret, som jag skrev längre upp i tråden.

Är innerligt trött på att få massa frågor om saker och sedan när man börjar berätta så är det ingen som lyssnar. :(
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-04 11:45:10

Men man vet ju sällan om personen undrar eller ej. I bästa fall får man grubbla som fan när man har fått ett svar som man inte riktigt vet hur man ska tolka.

Jag har en grannfamilj där mamman (70+) och dottern (50 år) båda frågar hur det är med hundarna. Mamman lyssnar på svaret och brukar tillägga något, medan dottern beter sig som att jag tvingar henne att lyssna på svaret. Hon brukar liksom ta steg från mig och säga avslutande saker som om jag hade sett att hon hade bråttom, men ändå börjat prata om hundar. Och detta trots att hon själv frågar.

Antagligen är det kallprat och hon vill höra "bra" trots att de dött. Hon borde dock lära sig att inte fråga dessa frågor till en hundentusiast med hund som hon VET har kroniska sjukdomar som ägaren tar upp om man frågar hur hunden mår. Det händer ju om och om igen. Är det bara vi som ska lära oss hur andra fungerar? Det gör vi ju, men ska inte andra lära sig hur folk omkring dem fungerar?

Själv har hon hästar, och jag har då märkt att man kan fråga whatever om hästarna, men ALDRIG ställa följdfrågor, utan bara "vad bra/vad tråkigt" och fortsätta gå iväg oavsett vad hon svarar.

Fast jag tror ibland inte att det handlar om att jag gör så fel, utan om att jag anses som annorlunda och att man därför får bete sig lite hur som helst mot mig. Jag har minsann hört att de beter sig mer artigt mot andra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Arkimedes » 2010-12-04 16:41:47

Bror Duktig skrev:Men man vet ju sällan om personen undrar eller ej. I bästa fall får man grubbla som fan när man har fått ett svar som man inte riktigt vet hur man ska tolka.

Jag har en grannfamilj där mamman (70+) och dottern (50 år) båda frågar hur det är med hundarna. Mamman lyssnar på svaret och brukar tillägga något, medan dottern beter sig som att jag tvingar henne att lyssna på svaret. Hon brukar liksom ta steg från mig och säga avslutande saker som om jag hade sett att hon hade bråttom, men ändå börjat prata om hundar. Och detta trots att hon själv frågar.


Det var just detta jag menade. När man börjar svara så märker man om någon lyssnar eller inte. Och när någon tar ett steg bakåt osv, så förstår man att hon inte var intresserad av svaret. Då blir man så jävla less. Varför frågar man när man inte vill veta svaret? :evil:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav wuwei » 2010-12-04 23:02:42

Tråden påminde mig om en vers jag skrev för några år sedan.


Ni frågar mig om helgen


Jag måste alltid tänka
på vad det är jag säger
när ni frågar mig om helgen,
vad jag gjort och såna grejer


För jag berättar gärna,
då är jag i mitt esse
Men jag borde också fråga
om ni odlat ert intresse


Då sänker sig en tystnad
som är min plikt att bryta
Och jag borde nog ha lärt mig
hur man får sånt där att flyta


Men inte har det fastnat,
ni har givit upp och gått
Och signalerna ni sände;
de har jag inte alls förstått


Så snälla ni förlåt en
social analfabet
för allt det ni tar för givet
är inte någon självklarhet
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav prodge64 » 2010-12-05 16:13:04

...När jag väl hade skrivit färdigt så fastnade jag med annat och nu har jag verkligen tappat tråden helt, därför har det dröjt att svara också. Men nu vet jag inte riktigt vart jag ska fortsätta. Hur som helst så är allt det här en enda stor gråzon för mig, det finns inget svart på vitt. Ta det där med att dricka te till exempel, beroende på vem som ställer frågan (samt vid vilken tidpunkt på dygnet det sker) så kan det egentligen betyda något helt annat har jag förstått. Det tycker jag är ganska märkligt.

Visserligen förstår jag att folk kan tycka att det är pinsamt å säga rakt ut vad de egentligen vill, men vad dom inte vet är att många inte förstår vad som menas egentligen. Samma med frågan hur det står till. Får jag den frågan brukar jag tänka på hur det har känts generellt den senaste timmen ungefär och svara utifrån det. I bästa fall kan det bli något i stil med "Jodå, det är bra. ...Men jag fryser lite, det är kallt här inne!", men jag kanske inte alls fryser utan säger det bara för att fylla ut med något. Dessutom kommer de orden sällan intuitivt för mig, sant eller ej. Förhoppningsvis kommer jag ihåg att ställa frågan tillbaka.

Det kräver alltså en del ansträngning även för mig att engagera mig i kallprat. Bäst trivs jag när jag umgås med människor där det inte känns konstigt om det är tyst länge. Tystnad behöver inte vara negativt. Nu kanske jag är ute å cyklar, men det finns ju en bra slags kommunikation som pågår ändå, såvida tystnaden inte känns jobbig förstås. Jag såg förresten någonting på TV för länge sen som handlade om ett par som hade vissa dagar där de pratade väldigt lite med varandra (det kanske till och med var så att de inte sade något alls dessa dagar), och det var uppenbart att de trivdes otroligt bra med varandra på en helt annan nivå. Jag utgår från att båda var NT's eftersom det inte sades något om det.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Arkimedes » 2010-12-05 17:35:10

prodge64 skrev:Bäst trivs jag när jag umgås med människor där det inte känns konstigt om det är tyst länge. Tystnad behöver inte vara negativt. Nu kanske jag är ute å cyklar, men det finns ju en bra slags kommunikation som pågår ändå, såvida tystnaden inte känns jobbig förstås.

Jag avskyr när någon måste säga något bara för att det blir tyst. Det är något fint med att kunna vara tysta tillsammans.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav FakkDöWörld » 2010-12-05 18:08:09

Dagobert skrev:Om alla bara sa meningsfulla saker bleve det inte mycket sagt här i världen.

Beror ju på om de har AS eller inte. :wink:
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Definiera kallprat

Inläggav MolkomAnnor » 2011-03-18 1:54:27

Kallprat återkommer som någonting oväsentligt, enligt många på forumet. Likväl är s.k. "chit-chat" ovidkommande för mig.

Min frågeställning är vad kallprat är för er, vad innebär icke relevant prat?

[mod]atoms
Slog ihop två trådar om samma ämne.[/mod]
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Inläggav Laika » 2011-03-18 1:59:10

Prat för pratandets skull. Det vill säga, inte prat som syftar till ett intressant utbyte av information utan prat som syftar till att visa att man är vänligt sinnad.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav MolkomAnnor » 2011-03-18 2:07:11

Laika skrev:Prat för pratandets skull. Det vill säga, inte prat som syftar till ett intressant utbyte av information utan prat som syftar till att visa att man är vänligt sinnad.


Ungefär som att fylla i tystnaden, så att den inte blir obekväm?
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in