Stjäla med Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Eddie88 » 2010-11-27 23:12:43

Går ju inte att generalisera alla som har Asperger. Det har väl att göra vad var och en anser förnuftigt och inte och vart gränsen för ens egen moral går. Att ha Asperger hindrar inte folk från att stjäla, men det gör ju även "vanliga" människor också.
Eddie88
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav sussi83 » 2010-11-28 13:12:47

sussi83 skrev:gjorde när jag var tonåring, inte nu.


Kan ju tillägga att det inte var av privatpersoner....snatta kanske var ett bättre ord. :?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav biologic » 2010-11-29 19:05:17

Jag snattade ett suddgummi på impuls när jag var 3-4 år gammal. Hade grav ångest och skuldkänslor i flera år efteråt (skojar inte)!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Ek » 2010-11-30 0:09:18

Ek skrev:
Krake skrev:Jag tycker det låter som ett konstigt påstående. Om det är grupptryck som det hänger på borde det snarare vara tvärt emot.
Precis, jag håller med.
För att utveckla, jag utesluter inte att skulle finnas någon studie som visar att AS personer är mer benägna att snatta. Men om det skulle vara så, beror det antagligen inte på grupptryck.

Skulle det finns det någon ev. förklaring, att vi är så arga på samhället som inte förstår oss och inte vill ha oss, att vi får en kick av att stjäla från samhället? Säkert inte, det var bara en tanke som flög genom mitt huvud.
Ek
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-30 0:25:01

Ek skrev:Skulle det finns det någon ev. förklaring, att vi är så arga på samhället som inte förstår oss och inte vill ha oss, att vi får en kick av att stjäla från samhället? Säkert inte, det var bara en tanke som flög genom mitt huvud.
Inte i mitt fall. Det är mer: Hungrig, ont om kläder, vill oxå sminka mig fint etc och så tar jag beslutet att sno.

Har inte stulit sedan jag fick sjukpension. Men har funderat på att börja igen då nivån på inkomsten börjar kännas låg. Har sagt upp hemförsäkring, djurens försäkringar, medlemsskap i svenska kennelklubben, rasklubben med mera för att spara pengar. Men pengarna åker liksom ner i en avgrund ändå.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav dino » 2010-11-30 0:38:20

Jag tror det går en skiljelinje här mellan de extremt regelstyrda, följa lagar och vara extrem PK -aspergarna, och de övriga. Mitt intryck är att asperger verkar kunna leda till två olika saker:

1) Politisk korrekthet, göra allt super-rätt och följa alla lagar och vara en skitnödig regelryttare helt insnöad på regler osv.

2) De som ser reglerna, systemen och allt, jättetydligt, men (därför?) klarar av att ifrågasätta dem och så.

Den senare kategorien är nog den som kan stjäla saker. Den senare kategorien kan säkert bli för mycket åt detta håll, så typ inget blir heligt och allt måste provoceras. På det andra aspergerforumet verkar ju folk vara helt störda. Det lilla jag tittat in där.

Jaja.

Till mig själv, jag var en stortjuv när jag var yngre, men jag slutade med det. Stjäla var typ meningen med mitt liv ett tag. Jag och mina polare var graffitimålare och började först sno burkar och måla och paja saker, sen snöade vi mer och mer in på att stjäla saker. Vissa för att kunna sälja och tjäna pengar, jag själv för att det var otroligt kul, spännande och så. Det kändes som primal jakt. Alla sinnen var på högspänn, man var tvungen att ha strategier osv. Det var både intelektuellt stimulerande och adrenalinmässigt.

Det var lite Jocke Åhlund i Tedybears Sthlm/Casares över det hela. Rock n roll och sket i allt. Vi typ lattjade medan vi snodde saker, gjorde tricks med varor. En öppnade sin väska och den andra kastade in en vara från 6 meters avstånd :D osv.

Men vi hade nån sorts tjyvmoral, man snodde bara från större affärskedjor. Inte från små butiker där det typ stod en gammal tant.

Men det blev lite mycket, man blev nästan som besatt av kicken till slut, så jag la ner och har aldrig snott sen dess. Idag har man ju så mkt att förlora på det också, så det funkar ju inte, desuttom känns det skabbigt om man skulle göra det när man är 30 bast. Jag la ner hela det där livet, men vissa är tpy säkert kvar i det, målar graffitit och är 35 typ och springer från polisen. Det ter mig helt värdelöst. Ska jag måla idag ska det vara lagligt och för konstens skull.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav lettan » 2010-11-30 18:37:43

Har hört att en del med ADHD gillar att snatta, de uppskattar själva spänningen, känner till två. En del kanske har kleptomani.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav dino » 2010-11-30 19:10:52

Aha, men jag har nog ad(h)d så det kanske förklarar saken. Kleptoman är jag inte, har inte stulit på 10 år.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-30 19:22:04

Jag laddar ner, men jag stjäl inte fysiska saker, så att säga. Har aldrig snattat heller.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav lettan » 2010-11-30 19:28:35

Ja, de söker kickar hela tiden, det är därför så många kriminella har ADHD, läste nånstans att 90 % av de intagna på fängelser har ADHD.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav carolina » 2010-11-30 21:10:34

Jag skulle ALDRIG få för mig att stjäla nåt från någon, inte från affärer heller för den delen! Har aldrig hört eller läst nåt om att just AS-personer skulle stjäla oftare än andra...
Jag tror snarare det är tvärtom, att de flesta med AS är "överdrivet" laglydiga och även har mod nog att påpeka för andra människor när dessa gör fel!
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav John » 2010-11-30 23:27:11

haha, gjorde för några år sen ... fifan va skillad jag var snattade typ 30dvd-filmer och en massa xbox spel :P.. och ibland så märkte dom att mina kompisar snattade :P men jag åkte aldrig dit :D antagligen för att jag inte såg så nervös ut ^_^
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav dino » 2010-11-30 23:30:41

carolina skrev:Jag skulle ALDRIG få för mig att stjäla nåt från någon (...)har mod nog att påpeka för andra människor när dessa gör fel!


Såhär resonerade jag, affärerna lurar mig, sina anställda och kanske barnarbetare i 3:e världen, säljer en massa överprisatt skit för att de ska kunna åka Rolls Royce, då kändes det inte moraliskt fel. Ditt nitiska "nej!" låter som regelstyrning, inte moral.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Heishi » 2010-12-01 0:33:29

Det finns ju tankar bakom över varför man inte får stjäla, och andra för att man faktiskt får det. Som Dino poängterar, är det helt absurt att en hel del affärer kan ta t.ex 1200 spänn för ett par gympaskor som ändå blivit ihopknåpat av en unge på 11 nere i taiwan(typ?) och får inte ens en promille av de. Fan, hans eller hennes dagslön är typ 1% av de där priset, men knåpar ändå ihop till typ 30 par skor om dagen.

De är inte rättvist, ungefär lika rättvist som att man faktiskt skulle betala affären för sådan bullshit, att de faktiskt arbetar med sådana metoder.

Sen det där med att man stjäl ifrån de större företagen, d.v.s att följa en hederskodex med att inte påverka privatmänniskor är en bra tankebana. Ifall man nu ska begå brott, ka man ändå göra de på ett "hyggligt" sätt.

Sen kan man ju titta på den regelrätta sidan av lagen. Man får inte stjäla nej, men jag antar att både jag och du har brutit emot en lag eller två idag, som vi inte ens vet om. Jag vet att jag gick emot röd gubbe, t.ex. Inget större brott, men ändå ett brott. Många verkade snattat nån struntsak när de var små, lite samma sak där. Läste att någon laddade ned förut också, och det är också stöld. Fast de vette fan de alltså.. skivbolagen är ett gäng h*ror på tanke med hur "mycket" pengar artisten får i slutändan. De finns ju t.o.m belägg för att artister som är mest nedladdade, går ändå plus, tack vare spotify/iTunes, m.m, där betydligt mer pengar går till artisten i många lägen.

Stöld är fel, men rätt moraliskt sett i vissa lägen. I andra lägen stjäl man på ett regelrätt sätt, som t.ex skivbolagen, och de vette fan vilket som är värst egentligen..
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav dino » 2010-12-01 0:56:10

Ja Heishi, det är mkt mer komplext än att "god moral innebär att följa nedskrivna, man made laws". En lag är bara ett sätt att styra och kontrollera samhället. Sen laddas de med och följer olika hederskodex och idéer, men det är inte en och samma sak.

Ett bra exempel är ju att lagar modifieras, och förändras, byts ut och tas bort. Vissa saker som t.ex. homosexualitet har ju varit olagliga förr. Och då setts moraliskt förkastliga, en nitisk regelstyrd aspie kanske borde fundera på sådant. Ifrågasätter man inte saker idag, så skulle man inte ha gjort det igår. Dvs ni som nitiskt följer alla lagar, bestämmelser, tabun och regler, ni hade varit lika starkt emot t.ex. homosexualitet för 100 år sen,när 90% av folket runt er var det.

Nu är ju stöld en annan sak och jag rättfärdigar inte alls stöld, vad jag vill få fram är att ni regelstyrda aspies inte verkar följa nån egentlig moral, grundad på mänskliga värden, empati och humanism etc, ni verkar bara besatta över bestämmelser och att vara perfekta.

Vem vet i framtiden kanske vi har anarkistiska samhällen, där privat ägande ses som stöld, det finns ju redan idag såna strömningar och när det kapitalistiska samhället verkar fallera, så kan det ju hända.

Det finns ju en biblisk moral från GT, öga för öga, tand för tand. Som förövrigt är mainstream-moralen inom Islam. Ur detta perspektiv, men icke-religiöst, så finns inget behjärtansvärt att vara snäll mot företag som ser en som en siffra att utnyttja för att generera massiva vinster till några få, på många andras bekostnad.

Nu låter jag som en vänsterflummare, men jag propagerar inte här, jag ifrågasätter bara denna dogmatiska regelstyrdhet.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Re: Stjäla med Asperger

Inläggav Pemer » 2010-12-01 8:05:33

Whitney skrev:Jag har hört att många med AS snattar och stjäl! Stämmer detta för er? själv har jag gjort det


Var har du hört det, egentligen?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav AAA » 2010-12-01 9:30:19

dino skrev:
carolina skrev:Jag skulle ALDRIG få för mig att stjäla nåt från någon (...)har mod nog att påpeka för andra människor när dessa gör fel!


Såhär resonerade jag, affärerna lurar mig, sina anställda och kanske barnarbetare i 3:e världen, säljer en massa överprisatt skit för att de ska kunna åka Rolls Royce, då kändes det inte moraliskt fel. Ditt nitiska "nej!" låter som regelstyrning, inte moral.


Jag har inte resonerat alls... Möjligtvis "Går det att sno så varför inte sno det?"

Nu resonerar jag så att det får konsekvenser som jag inte är villig att ta om jag åker dit. För det mesta, om jag lyckas bli medveten om tanken innan jag agerar.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav biologic » 2010-12-03 22:35:15

Heishi skrev:Sen det där med att man stjäl ifrån de större företagen, d.v.s att följa en hederskodex med att inte påverka privatmänniskor är en bra tankebana. Ifall man nu ska begå brott, ka man ändå göra de på ett "hyggligt" sätt.


Men det påverkar privatpersoner även om butiken tillhör ett stort företag! Det är någon som har ansvar för driften av butiken, och denne har även ansvar för att inventeringen stämmer. Börjar en butik gå dåligt p.g.a. stölder och snatterier, så påverkas hela personalstyrkan indirekt. Men vill man stilla sitt eget samvete så kan man ju hitta på sådana förevändningar... Jag tycker att det är lika illa oavsett om butiken som drabbas är "stor" eller "liten".
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Heishi » 2010-12-03 22:37:20

Det man syftar med de "påhittet", är att större företag har felmarginaler, de har oftast inte privatpersoner. För övrigt har jag inget på mitt samvete jag behöver bli av med, så hur den kommentaren är relevant vet jag inte.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav biologic » 2010-12-03 22:41:55

Heishi skrev:Det man syftar med de "påhittet", är att större företag har felmarginaler, de har oftast inte privatpersoner. För övrigt har jag inget på mitt samvete jag behöver bli av med, så hur den kommentaren är relevant vet jag inte.


Även om de har felmarginaler så får ändå den butiksansvarige stå till svars om det diffar; företagen kalkylerar med ett visst svinn, men det betyder inte att de accepterar det. Jag syftade inte på dig personligen, utan alla som tycker så. Jag vet att det är ett utbrett resonemang.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Heishi » 2010-12-03 22:43:57

Givetvis kalkylerar företag en viss feelmarginal, men ett bra exempel är huvrida banker sköts. Det är ett ganska uppenbart rån för t.ex rån, och konsekvenserna påverkar väldigt väldigt sällan privatpersoner. Däremot får chefen inte sin miljonfallskärm i år heller, så han måste gråta floder :?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Peace » 2010-12-03 23:40:34

Nej, jag stjäl inte.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Theone » 2010-12-04 1:08:38

Tror jag att det är vanligt eller vanligare för folk med en AS diagnos att sno nej. Det är nog väldigt ovanligt och då tänker jag inte på några små snatterier, som säkert 99 % av alla någon gång begått.

Mvh
:)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav nano » 2010-12-04 7:23:47

Arkimedes skrev:Jag stjäl inte. Jag mår bra av att göra rätt.
Så skönt att höra det jag också sagt :)
Lockas inte av det förbjudna.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in