Vet inte vad jag skall göra av mig själv

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vet inte vad jag skall göra av mig själv

Inläggav dino » 2010-11-30 21:57:21

Ibland så är det som om jag typ får nån extrem fysisk stress. Att jag inte kan slappna av och typ beter mig som jag har ångest, men jag har aldrig ångest, har inte haft på fem sex år. Men det är som en kroppslig ångest, jag är typ för trött för att sitta, för trött för att ligga och sen samtidigt extremt rastlös och spänd på det. Jag kan lägga mig på golvet, göra gymnasitiska övningar och stretcha och typ lägga mig i konstiga positioner, men ju mer jag gör desto mer stressar jag/varvar jag upp mig.

Jag hade så nyss och efter ovan nämnda la jag mig i badet, men det räckte inte, tillslut la jag mig och försökte sova bort det och efter några timmar så somnade jag kort och sen vaknade jag och nu är allt ganska bra, jag låg och tänkte som fan på allt möjligt innan jag orkade gå upp igen. Sen när hungern blev för påtydlig, så fick jag en anledning att gå upp och ett mål,plus att jag motiverade mig med att skriva detta och sen kolla på ett filmklipp jag vill se.

Iaf, vad fan är detta för shit? Får man det av asperger eller ad(h)d eller är det nåt annat? Eller är det typ en normal reaktion på att jag tokisolerade mig sen jag var tvungen att sluta röka cannabis för att få min utredning och blev så less att det tog sån jävla tid, satt typ och väntade i 6 månader och slösurfade och slutade med allt fett jag gjorde när jag rökte. Jag blev typ lite less för att de sa åt mig att sluta röka eftersom det hjälpte mig så mkt, så jag tänkte att fan då får de hjälpa mig istället då, om jag inte får hjälpa mig själv och så blev jag tokpassiv och helt inställd på att jag skulle få adhdmedicin och hoppas att det hjälpte lika bra.

Jag vet inte om jag kunde bli så här förut, men nu har jag ofta det. Jag tror dock att jag kunde bli så här förut också, men då kom det ut på anda sätt säkert. Men nu har jag inget som jag gör mig av med sånt här på, hade musiken, men det går inte att göra musik just nu för den här känslan är för stark, även när den är latent så jag kan inte slappna av och jag tröttnar så extremt fort på allt just nu.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-30 22:55:36

Ja, vafan är det för piss? Känner igen den känslan; trött och rastlös. Har också legat ett antal gånger och strechat, men inte har det hjälpt..
Men jag har faktiskt ingen aning om vad det är.. Får det mest på kvällen, så kanske övertrötthet?
Känner mig rätt kass just nu, tex. Vet inte heller vad jag ska göra av mig själv.
Jag lider med dig, så att säga
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav dino » 2010-11-30 23:00:59

Ja det är drygt,jag brukar få ont i ryggen först,låsningar i rygge som jag sitter och självknäcker, sen får jag ont i nacken. Och kan typ inte tänka på nåt annat riktigt. Hoppas nån har nån förklaringpå detta.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2010-11-30 23:04:59

Hur länge/ofta har du rökt, hur länge sen var det du slutade?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav dino » 2010-11-30 23:17:48

Jag rökte varje dag i lite mer än ett år, nu var det ett år sen jag slutade. Tror inte det har med det att göra alls, eller är säker på det.

EDIT: Om inte isåfall på ett psykologiskt plan, då jag blir less av att inte kunna fokusera och slappna av och hela tiden jämför med hur bra det var på cb. Skulle jag röka nu så skulle allt det här försvinna, jag skulle djupdyka in i musikens värld och göra massor med låtar och bli sjukt kreativ. Nu sitter jag distanserad, fragmenterad och med oro i kroppen, det suger!
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2010-11-30 23:31:04

Ett år är ju iofs en ganska lång tid men att det inte skulle sitta kvar något troll i din hjärna är svårare att tro. Rökte själv regelbundet ett par månader, tog några veckor innan jag kände mig normal och skulle jag nu gissat så tog det tog många gånger längre tid än några veckor innan jag betedde mig som vanligt utan biverkningarna av hashet. Fick många klagomål på de arbeten jag utförde när jag bestämt mig för att sluta, men mycket arbete var enda alternativet då eftersom hashtomtarna ringde mig stup i kvarten.
Senast redigerad av Parvlon 2010-11-30 23:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-30 23:31:41

dino skrev:Ja det är drygt,jag brukar få ont i ryggen först,låsningar i rygge som jag sitter och självknäcker, sen får jag ont i nacken. Och kan typ inte tänka på nåt annat riktigt. Hoppas nån har nån förklaringpå detta.


Ont i ryggen känns igen, det har jag också ofta. Ont i nacken jag få av spänningshuvudvärk.. Min terapeut tipsade mig om att koffein kan hjälpa mot spänningshuvudvärk, eftersom det vidgar blodkärlen, det kanske hjälper mot spänningar i allmänhet?

Prova spikmatta, det distaherar en från allt möjligt.. faktiskt x)
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav dino » 2010-11-30 23:33:18

Parvlon skrev:sitta kvar något troll i din hjärna


Tyvärr är det alldeles för lite som sitter kvar i så fall, för allt det positiva som cannabis innebar för mig är som bortblåst!
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2010-11-30 23:36:09

dino skrev:
Parvlon skrev:sitta kvar något troll i din hjärna


Tyvärr är det alldeles för lite som sitter kvar i så fall, för allt det positiva som cannabis innebar för mig är som bortblåst!
Cannabis är bara positivt?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav dino » 2010-12-01 0:43:27

För mig har det vart 99% positivt och 1% negativt, så nej. Tänker du på nåt särskilt eller? Jag tycker det är lite som vad som helst, blir det för mkt så lider andra saker av det, psykiskt och fysiskt var det bara en fysisk trötthet som var dryg. Att man blev lat(are). Jämför jag det med alkohol dock, så känns cannabis som yoga och naturdiet. Med en nackdel, eftersom det är en mkt lättare drog som inte skapar lika mycket negativt (inte ens i närheten) så leder det lättare till att man överförbrukar det. Eftersom saker inte blir lidande på samma sätt, om ens alls. Vad har du själv för erfareneter?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-12-01 0:44:36

NoteToSelf skrev:
dino skrev:Ja det är drygt,jag brukar få ont i ryggen först,låsningar i rygge som jag sitter och självknäcker, sen får jag ont i nacken. Och kan typ inte tänka på nåt annat riktigt. Hoppas nån har nån förklaringpå detta.


Ont i ryggen känns igen, det har jag också ofta. Ont i nacken jag få av spänningshuvudvärk.. Min terapeut tipsade mig om att koffein kan hjälpa mot spänningshuvudvärk, eftersom det vidgar blodkärlen, det kanske hjälper mot spänningar i allmänhet?

Prova spikmatta, det distaherar en från allt möjligt.. faktiskt x)


Ja, det kanske man borde införskaffa! Nåt tips om vart och modell?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2010-12-01 0:56:11

dino skrev:För mig har det vart 99% positivt och 1% negativt, så nej.
Konstigt att du lagt av då.

dino skrev:Tänker du på nåt särskilt eller? Jag tycker det är lite som vad som helst, blir det för mkt så lider andra saker av det, psykiskt och fysiskt var det bara en fysisk trötthet som var dryg. Att man blev lat(are). Jämför jag det med alkohol dock, så känns cannabis som yoga och naturdiet. Med en nackdel, eftersom det är en mkt lättare drog som inte skapar lika mycket negativt (inte ens i närheten) så leder det lättare till att man överförbrukar det. Eftersom saker inte blir lidande på samma sätt, om ens alls. Vad har du själv för erfareneter?
Som jag skrev så har jag rökt så gott som dagligen i ett par månader, oftast då på kvällen innan jag somnade. Innan det så har det varit i perioder och oftast på helger. Slutade när jag märkte hur seg i skallen jag hade blivit, inget dramatiskt utan mer som en uppenbarelse. Det var många år sedan jag slutade.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav dino » 2010-12-01 1:01:47

Jag var ju tvungen pga att jag skulle få en utredning. Hur menar du seg i skallen? Jag tycker endast att det stabiliserar och att man slipper vara så jävla fragmenterad och så.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2010-12-01 1:12:11

Bara=oftast btw

dino skrev:Jag var ju tvungen pga att jag skulle få en utredning. Hur menar du seg i skallen? Jag tycker endast att det stabiliserar och att man slipper vara så jävla fragmenterad och så.
Ok, utredningen är inte klar eller du har planerat att börja igen.

Seg, ja. Du märker inte det på andra som rökt mycket? Eller du kanske inte träffat någon påverkad när du varit ren ett tag? Vet en som bara röker på och dricker alkohol, han är troligen ff. arbets/bostadslös och extremt seg nu. I gymnasiet var det "bara coolt" att vara lite seg men någon gräns måste finnas tycker man. Hashtomtarna är ju de segaste och ha att göra med. Rekommenderas att leta upp en sån annars.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav dino » 2010-12-01 1:22:25

Jag vet hur haschare kan vara, försjunka i sig själva, filosofiska, paranoida, allt möjligt och ofta helt värdelösa för alla nyktra att umgås med. Men jag blir inte så, jag blir mer social. Sen blir jag bara tokstenad med andra som också blir det, eller när jag är själv. Det är som kreativ meditation.

Mitt intryck är att de som är apsega zombies är helt värdelösa oavsett om de rökt eller ej. De är ju inte oftast neuropsykmänniskor med adhd allihopa. Det balanserar ju inte NT på samma sätt, de rökar säkert oftare för att fly saker, jag för att få ordning på tankarna, slappna av och bli såpass lugn/tillfredställd att jag inte ska ha det emot mig för att palla göra saker.

Jag vet inte, kommer inte att lägga av helt än, innan jag märker nåt dåligt av det. Men utredningen är inte klar än nej. Hjälper concerta eller nåt så blir det väl att feströka när andra dricker. Men jag är tveksam om concerta osv är lika bra. Fast ska inte säga nåt innan jag provat.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2010-12-01 2:15:44

Dino, jag tycker jag känner igen mycket från mig själv av det du beskriver i första inlägget. I mitt fall finns inte något narkotikamissbruk eller liknande att söka förklaringar i. Jag tror helt enkelt att det handlar om både min Asperger och min ADHD som förklaringar i mitt fall. Asperger i form av dålig stresstolerans och oro över det utanförskap som asperger ofta orsakar. ADHD, för den inre stress den skapar i form av mental hyperaktivitet. (ADHD är ju numera ett brett begrepp som även innefattar det som tidigare kallades ADD. Somliga anser att ADD handlar om en inre, mental hyperaktivitet, snarare än en yttre mototisk.)

Just bad har jag aldrig tillämpat som motmedel, men sambons son kan bada flera gånger om dagen när han är orolig och stressad. Han har både asperger och ADHD, sistnämnda med väldigt mycket H.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav NoteToSelf » 2010-12-01 11:46:46

dino skrev:
NoteToSelf skrev:
dino skrev:Ja det är drygt,jag brukar få ont i ryggen först,låsningar i rygge som jag sitter och självknäcker, sen får jag ont i nacken. Och kan typ inte tänka på nåt annat riktigt. Hoppas nån har nån förklaringpå detta.


Ont i ryggen känns igen, det har jag också ofta. Ont i nacken jag få av spänningshuvudvärk.. Min terapeut tipsade mig om att koffein kan hjälpa mot spänningshuvudvärk, eftersom det vidgar blodkärlen, det kanske hjälper mot spänningar i allmänhet?

Prova spikmatta, det distaherar en från allt möjligt.. faktiskt x)


Ja, det kanske man borde införskaffa! Nåt tips om vart och modell?


Nej, tror det mest bara är att hitta en inte allför dyr matta, tror det är i princip samma upplevelse oavsett matta...
Personligen är min från Coop Forum tror jag, skulle egentligen testa om den hjälpte mot mina sömnbesvär, men icke. Men som sagt, den behagliga, dova smärtan i ryggen distraherar ju, man blir lite mer avslappnad också.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav snuggelhund » 2010-12-01 16:46:34

Det låter som Akatisi http://www.ne.se/akatisi
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav linek » 2010-12-02 22:21:51

Kvasir skrev:Jag tror helt enkelt att det handlar om både min Asperger och min ADHD som förklaringar i mitt fall. Asperger i form av dålig stresstolerans och oro över det utanförskap som asperger ofta orsakar. ADHD, för den inre stress den skapar i form av mental hyperaktivitet.

Dålig stresstolerans och utanförskap gäller ADHD också i allmänhet.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2010-12-02 22:43:48

linek skrev:
Kvasir skrev:Jag tror helt enkelt att det handlar om både min Asperger och min ADHD som förklaringar i mitt fall. Asperger i form av dålig stresstolerans och oro över det utanförskap som asperger ofta orsakar. ADHD, för den inre stress den skapar i form av mental hyperaktivitet.

Dålig stresstolerans och utanförskap gäller ADHD också i allmänhet.


Jo, och kanske främst ADHDn t.o.m. Det är svårt att veta riktigt vad som är vad när man har båda.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav dino » 2010-12-04 3:02:20

snuggelhund skrev:Det låter som Akatisi http://www.ne.se/akatisi


Okej, ska kolla!
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Re: Vet inte vad jag skall göra av mig själv

Inläggav daniella » 2010-12-10 14:38:19

dino skrev:Jag vet inte om jag kunde bli så här förut, men nu har jag ofta det. Jag tror dock att jag kunde bli så här förut också, men då kom det ut på anda sätt säkert. Men nu har jag inget som jag gör mig av med sånt här på, hade musiken, men det går inte att göra musik just nu för den här känslan är för stark, även när den är latent så jag kan inte slappna av och jag tröttnar så extremt fort på allt just nu.


Jag känner igen mig i musikgrejen. Jag brukar ibland tvinga mig till att sitta och göra musik ändå trots att jag känner motstånd. Ofta kommer i mitt tunnelseende även om det är segt länge i början och många impulser att kasta datorn/instrumentet i väggen. Om jag har gjort musik känner jag syfte med dagen och har gjort något konkret jag kan lyssna på. det tar edge av frustrationen för mig.
daniella
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2010-12-06

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in