Arbete vid ADHD och/eller Asperger diagnos?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbete vid ADHD och/eller Asperger diagnos?

Inläggav csharp » 2010-11-25 15:00:06

har ni som har asperger och/eller adhd diagnos ett arbete ?

jobbar ni tex halvtid tex och får tex sjukersättning ?

har ni fått arbetsträna för att se hur mycket ni orkar arbeta om dagarna ?

när man har fått sina diagnoser kräver försäkringskassan och arbetsförmedlingen att man ska testas för sin arbetsförmåga ?

håller på att försöka få beviljad sjukpenning hos FK nu när jag har fått ett läkarutlåtande med mina diagnoser (adhd och asperger) men vet inte om det kommer bli beviljat och om jag kommer få sjukpenning (är utan inkomst sen i juni)

har dessutom skickat in ansökan till habiliteringen (aspergercenter) och hoppas de kan hjälpa till att få någon ordning i tillvaron men vet inte riktigt vad habiliteringen kan hjälpa till med
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Miche » 2010-11-25 16:28:32

Jag har arbetat i nästan 30 år mellan 80 och 100%, fick diagnosen några månader innan jag slutade min senaste ordentliga anställning (praktik undantagen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav csharp » 2010-11-25 16:32:00

Miche
vad gör du nu efter du slutade din senaste anställning?
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Krille1988 » 2010-11-25 17:02:43

Jag jobbade (innan jag isolerade mig) på dagligvärksamhet med och klippa gräs jag jobbade 8-4, och jobbade enbart där pga min sociala fobi och panikångest. Ska utbilda mig senare, jag får aktivitetsersättning och bostadsbidrag eller vad det nu heter :)
Krille1988
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-24
Ort: sverige

Inläggav Miche » 2010-11-25 17:23:26

csharp skrev:Miche
vad gör du nu efter du slutade din senaste anställning?

Letar jobb...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Linblomma » 2010-11-25 17:23:47

Undersköterska och timanställd inom vården, vilket är den sämsta anställningsformen för mig. Ofta kan de ringa och be mig hoppa in för någon med kort varsel, vilket gör mig mycket orolig och ångestfylld. När jag har haft schema, tex som semestervikarie, mår jag mycket bättre, men oroar mig fortfarande över allt som kan hända.

Trots mina problem att förstå det social, kallprata och titta folk i ögonen så är jag populär bland de vårdtagare som jag möter. Ofta har jag fått beröm för att jag är trevlig, lugn och lätt att prata med. Jag blir alltid lika förvånad när jag får höra sådana saker då jag själv tycker att jag bara säger konstiga saker, stressar och stirrar på folk ;)

Har ganska dålig inkomst och får inga pengar från a-kassa eller liknande, då jag helt enkelt inte har energi till att leta upp om jag faktiskt skulle kunna få bidrag. Ska till vuxenhabiliteringen för första gången om en vecka, och hoppas att de kan hjälpa mig med den saken där.

Jo, jag har Asperger, har nyligen blivit diagnostiserad.
Linblomma
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-10-23
Ort: Östergötland

Re: Arbete vid ADHD och/eller Asperger diagnos?

Inläggav prodge64 » 2010-11-25 17:26:44

csharp skrev:har ni som har asperger och/eller adhd diagnos ett arbete ?

jobbar ni tex halvtid tex och får tex sjukersättning ?

har ni fått arbetsträna för att se hur mycket ni orkar arbeta om dagarna ?


Jag är för tillfället mitt i en utredning för Aspergers som jag fått på egen begäran. För några år sedan hade jag en arbetsträning på ett skapat jobb som varade i nio månader, detta medans jag gick på soc. Arbetsledaren var jättesnäll och trevlig så jag trivdes bra trots enformiga arbetsuppgifter. Efter detta var jag timvikarie på en industri med. Där trivdes jag inte alls men tänkte att det skulle nog ordna sig med tiden om jag bara bet ihop å körde på - men det gjorde det aldrig. Dessutom fick jag gå efter 18 månader som vikarie eftersom de inte ville anställa.

Efter det gick jag på akassa fram till att dagarna tog slut och kom därefter in på AFs habiliteringsenhet. Där fick jag först träffa en psykolog, eller om det var arbetsterapeut, som bedömde att jag var i behov av deras hjälp (vilket jag fortfarande är och får). De har nu hjälpt mig att ordna en arbetsträning på ett riktigt jobb där jag började med tre timmar om dagen, nio till tolv. Sen dess har jag under eget ansvar successivt ökat tiden till sex timmar, från 8 till 15 (lunchen är på en timme).

Mer tid än så vill jag inte arbeta - jag skulle nog klara heltid, men inte må bra i övrigt. Hur som helst, meningen är att det här ska leda till en anställning snart, på 75%. Ekonomiskt sett skulle jag klara mig bra på det så jag förväntar mig inte mer pengar från något annat håll, jag vet faktiskt inte ens om det finns någon möjlighet till det i mitt fall. Om det gör det så är det bara bonus tycker jag! :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Funderaren » 2010-11-25 17:38:22

Jag har AS och har jobbat heltid sen april 2002, men varit sjukskriven pga tvist med arbetsgivaren sen maj 2010 och är nu hemma med full lön då min arbetsförmåga inte är nedsatt.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav zazz » 2010-11-27 11:39:19

Jag har en utvecklingsanställning och jobbar idag heltid.
Började där ett par månader efter att jag fick min diagnos Asperger.
Började på min arbetsplats med praktik 3 dagar i veckan och 3 timmar per dag.
Sakta men säkert ökade jag och arbetsplatsen tillsammans tiden och dagarna och efter nästan ett år var jag uppe på heltid.
När jag praktiserade fick jag aktivitetsstöd ifrån arbetsförmedlingen och försörjningsstöd ifrån kommunen.

Jag stortrivs på min arbetsplats och har gjort hela tiden.
I vissa perioder när jag kommit hem ifrån jobbet när det varit extra påfrestande för mig har jag somnat eller knappt orkat något för att jag varit så trött.
zazz
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-08-20

Inläggav matterik » 2010-11-27 13:27:57

Du kan prova att ringa facket och berätta om din situation.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav hästintresserad83a » 2010-11-28 2:23:33

Jobbar heltid med lokalvård på en hamburgerestaurang. Är fast anställd. Har jobbat på Samhall.
hästintresserad83a
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav lollo_testar » 2010-11-29 12:59:30

zazz skrev:Jag har en utvecklingsanställning och jobbar idag heltid.
Började där ett par månader efter att jag fick min diagnos Asperger.
Började på min arbetsplats med praktik 3 dagar i veckan och 3 timmar per dag.
Sakta men säkert ökade jag och arbetsplatsen tillsammans tiden och dagarna och efter nästan ett år var jag uppe på heltid.
När jag praktiserade fick jag aktivitetsstöd ifrån arbetsförmedlingen och försörjningsstöd ifrån kommunen.

Jag stortrivs på min arbetsplats och har gjort hela tiden.
I vissa perioder när jag kommit hem ifrån jobbet när det varit extra påfrestande för mig har jag somnat eller knappt orkat något för att jag varit så trött.
vad jobbar du med?
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav MsTibbs » 2010-11-29 13:52:14

Jag har haft aktivitetsersättning utan krav två år. Nu är jag på tredje året, men då under kravet att jag har sysselsättning. Jag håller på med silversmide, men vet ej om jag skall stanna där en vecka eller 1,5år, efter det är det soc och Arbetsförmedlingen igen antar jag, jag oroar mig över båda sakerna.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nyx » 2010-11-29 14:55:16

Fick diagnoser ADHD och Asperger för fyra år sedan.
Fick min 25-årsgåva för arbetsinsatser häromdagen.

Vill man så kan man.
nyx
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Norrland

Re: Arbete vid ADHD och/eller Asperger diagnos?

Inläggav biologic » 2010-11-29 18:48:09

Yes, jobbar heltid som chef på en mindre arbetsplats (vill inte säga exakt var och vad jag jobbar med då jag vill vara anonym). Klarar tydligen jobbet galant, men jag tror inte riktigt på min chef. ;) Har bara varit enormt envis.
Klart att det är påfrestande ibland, speciellt eftersom jag har daglig kundkontakt. Måste ha pauser ibland för att orka med alla intryck.

Vad har du testat på för slags jobb innan? Har du pluggat något? Många med AS tycker att det är kul att plugga inom sitt intresseområde, och fortsätter i många fall ända upp till en doktorsexamen. Men det beror ju självklart på villken grad av kognitiva (och sociala) svårigheter man har!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Alexis » 2010-11-29 20:19:45

Jag jobbar heltid (vill vara anonym och inte berätta var) som verksamhetsansvarig och arbetsledare på en avdelning inom en större arbetsplats.

Jag arbetar med mina specialintressen, och har gjort så på heltid sedan början av 90-talet.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav Selma » 2010-11-29 21:11:36

Ägnar mig åt mitt specialintresse på heltid.
Arbetat heltid (varvat med studier) inom flera olika yrkesområden i närmare 40 år.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav zazz » 2010-11-29 23:02:38

lollo_testar skrev:
zazz skrev:Jag har en utvecklingsanställning och jobbar idag heltid.
Började där ett par månader efter att jag fick min diagnos Asperger.
Började på min arbetsplats med praktik 3 dagar i veckan och 3 timmar per dag.
Sakta men säkert ökade jag och arbetsplatsen tillsammans tiden och dagarna och efter nästan ett år var jag uppe på heltid.
När jag praktiserade fick jag aktivitetsstöd ifrån arbetsförmedlingen och försörjningsstöd ifrån kommunen.

Jag stortrivs på min arbetsplats och har gjort hela tiden.
I vissa perioder när jag kommit hem ifrån jobbet när det varit extra påfrestande för mig har jag somnat eller knappt orkat något för att jag varit så trött.
vad jobbar du med?


Jobbar på hunddagis med blandade uppgifter där jag bl.a. har hand företagets ekonomi, svarar i telefonen, är ute med hundar m.m.
zazz
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-08-20

Inläggav biologic » 2010-11-29 23:05:26

zazz skrev:
Jobbar på hunddagis med blandade uppgifter där jag bl.a. har hand företagets ekonomi, svarar i telefonen, är ute med hundar m.m.


Där blev jag lite avundsjuk! Vill ha ditt jobb, har alltid tänkt att jag någon gång ska öppna hunddagis eller (om jag blir ekonomiskt oberoende) djurhem för hemlösa djur. :D
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav ragnevi » 2010-11-29 23:54:38

Linblomma skrev:Undersköterska och timanställd inom vården, vilket är den sämsta anställningsformen för mig. Ofta kan de ringa och be mig hoppa in för någon med kort varsel, vilket gör mig mycket orolig och ångestfylld. När jag har haft schema, tex som semestervikarie, mår jag mycket bättre, men oroar mig fortfarande över allt som kan hända.

Trots mina problem att förstå det social, kallprata och titta folk i ögonen så är jag populär bland de vårdtagare som jag möter. Ofta har jag fått beröm för att jag är trevlig, lugn och lätt att prata med. Jag blir alltid lika förvånad när jag får höra sådana saker då jag själv tycker att jag bara säger konstiga saker, stressar och stirrar på folk ;)

Har ganska dålig inkomst och får inga pengar från a-kassa eller liknande, då jag helt enkelt inte har energi till att leta upp om jag faktiskt skulle kunna få bidrag. Ska till vuxenhabiliteringen för första gången om en vecka, och hoppas att de kan hjälpa mig med den saken där.

Jo, jag har Asperger, har nyligen blivit diagnostiserad.

Vad du ska försöka få genom är en OSA-anställning eller arbete med lönebidrag hos din arbetsgivare. Då kan du få ett fast schema, samt att du får heltidslön. Arbetsförmedlingen subventionerar en stor del av lönen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Juddy » 2010-11-30 8:20:03

Jag utbildade mig till, bl a, jurist och jobbade med det i närmare tio år.
Fick diagnosen bipolär sjukdom i samband med en enorm depression, några år senare följdes det av en Asperger-diagnos. Jag har en kroppslig sjukdom också som går i skov. Allt tillsammans har gjort att jag inte längre yrkesarbetar. Däremot är jag aktiv på andra sätt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Linblomma » 2010-11-30 10:11:40

ragnevi skrev:
Linblomma skrev:Undersköterska och timanställd inom vården, vilket är den sämsta anställningsformen för mig. Ofta kan de ringa och be mig hoppa in för någon med kort varsel, vilket gör mig mycket orolig och ångestfylld. När jag har haft schema, tex som semestervikarie, mår jag mycket bättre, men oroar mig fortfarande över allt som kan hända.

Trots mina problem att förstå det social, kallprata och titta folk i ögonen så är jag populär bland de vårdtagare som jag möter. Ofta har jag fått beröm för att jag är trevlig, lugn och lätt att prata med. Jag blir alltid lika förvånad när jag får höra sådana saker då jag själv tycker att jag bara säger konstiga saker, stressar och stirrar på folk ;)

Har ganska dålig inkomst och får inga pengar från a-kassa eller liknande, då jag helt enkelt inte har energi till att leta upp om jag faktiskt skulle kunna få bidrag. Ska till vuxenhabiliteringen för första gången om en vecka, och hoppas att de kan hjälpa mig med den saken där.

Jo, jag har Asperger, har nyligen blivit diagnostiserad.

Vad du ska försöka få genom är en OSA-anställning eller arbete med lönebidrag hos din arbetsgivare. Då kan du få ett fast schema, samt att du får heltidslön. Arbetsförmedlingen subventionerar en stor del av lönen.


Tack, jag ska kolla upp detta och prata med de på vuxenhabiliteringen när jag ska dit!
Linblomma
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-10-23
Ort: Östergötland

Inläggav clivia » 2010-11-30 14:45:07

Har jobbat heltid innan men inte just nu (tidsbegr. pension) men vill gärna jobba igen, speciellt när jag fått jobberbjudande. Vad hjälper det när arbetsgivare inte är villiga att anpassa sig?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-11-30 14:59:05

jag har ingen aning om vad jag klarar av eftersom jag bara har kämpat på och arbetat heltid men inte orkat mer till slut så nu jobbar jag inte alls

skulle vilja jobba men vet inte vad jag klarar av eller vad jag kan arbeta med utan bli extremt utmattad och må dåligt i längden

jag har försökt anpassa mig men det är ohållbart i längden när man i stort sett går omkring som en zombie hela dagarna och nästan halvsover på arbetet (har somnat ibland)

vem vill anställa en zombie?
:-)008
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in