Äcklad av mat?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Dandelo » 2010-11-23 17:31:04

Väldigt svårt att pröva ny mat, om det inte ser gott ut då. Då blir jag typ mentalt övertygad. Sen kanske det smakar illa. Världen går under...

Bacillskräck, jupp. Men blir mest irriterad bara.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Arkimedes » 2010-11-23 21:58:13

rapchic skrev:jag brukar äta det morfar kallade starkmat, som blir typ tjock müsli, nästan som gröt fast ouppvärmd och helt annan koncistens.
(dvs ca 1 dl havregryn div frön, torkad frukt, krossat hårdbröd eller liknande med sojadryck/sesamdryck/soyghurt eller liknande)


Tack för tipset! Jag ska nog byta frukost! Jag kan äta de sakerna som du räknade upp. :) Att äta havregryn borde ju vara lika nyttigt som gröt, trots att gröten känns mer mättande pga att den är varm?

Åh, jag ser nästan fram emot frukosten nu! :lol: Älskar div frön och havregryn. Ska nog köpa russin också.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-11-23 22:03:18

Sammelsurium skrev:
Samma sak när jag köpt bröd för någon insamling på barnens förskola, jag kan omöjligen äta det brödet, trots att det är förskolepersonalen som bakat.



Usch, jag kan inte äta sådant som någon tant bakat och säljer. Det räcker med att de där påsarna ser sådär kladdiga ut. Min granne, en tant på 80+ år, hade bakat bullar en gång och så fick jag en påse bullar av henne. Jag kunde inte äta dem, jag matade de till fåglarna. :lol:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-11-23 22:05:36

Dandelo skrev:Väldigt svårt att pröva ny mat


Jag har också svårt med det. Beställer alltid samma när jag går på restaurang. Om det är en ny restaurang har jag jättesvårt att välja. Det tar onormalt lång tid för mig att bestämma mig.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav rapchic » 2010-11-23 22:52:04

Arkimedes skrev:
rapchic skrev:jag brukar äta det morfar kallade starkmat, som blir typ tjock müsli, nästan som gröt fast ouppvärmd och helt annan koncistens.
(dvs ca 1 dl havregryn div frön, torkad frukt, krossat hårdbröd eller liknande med sojadryck/sesamdryck/soyghurt eller liknande)


Tack för tipset! Jag ska nog byta frukost! Jag kan äta de sakerna som du räknade upp. :) Att äta havregryn borde ju vara lika nyttigt som gröt, trots att gröten känns mer mättande pga att den är varm?

Åh, jag ser nästan fram emot frukosten nu! :lol: Älskar div frön och havregryn. Ska nog köpa russin också.


nu när jag är van vid starkmat så tycker jag att jag blir mättare av det, men då dricker jag alltid te brevid.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav MinusMirakel » 2010-11-23 23:06:14

Jag har ätit fisk varje dag i ungefär två veckor nu. Allt annat är äckligt för tillfället.
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav biologic » 2010-11-23 23:34:40

pappan skrev:Gillar inte svamp för konsistensen är hemsk.


Det skriver jag under på! Champinjoner är gummiaktiga, vidrigt! Gillar inte heller färska tomater, då de har skum konsistens och smak. Tomater som används i matlagning, t.ex. krossade/passerade tomater eller ketchup, går finfint.

Sedan håller jag helt med angående kladdiga bullar i påsar samt om folk som frågar om de får dricka ur min läskburk. Herregud, det är knappt så min sambo får dricka ur något som jag dricker från. :)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Arkimedes » 2010-11-24 14:08:44

rapchic skrev:
Arkimedes skrev:
rapchic skrev:jag brukar äta det morfar kallade starkmat, som blir typ tjock müsli, nästan som gröt fast ouppvärmd och helt annan koncistens.
(dvs ca 1 dl havregryn div frön, torkad frukt, krossat hårdbröd eller liknande med sojadryck/sesamdryck/soyghurt eller liknande)


Tack för tipset! Jag ska nog byta frukost! Jag kan äta de sakerna som du räknade upp. :) Att äta havregryn borde ju vara lika nyttigt som gröt, trots att gröten känns mer mättande pga att den är varm?

Åh, jag ser nästan fram emot frukosten nu! :lol: Älskar div frön och havregryn. Ska nog köpa russin också.


nu när jag är van vid starkmat så tycker jag att jag blir mättare av det, men då dricker jag alltid te brevid.


Te brukar faktiskt ge en mättnadskänsla. Te + starkmat blir min nya frukost! :)
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav emer2 » 2010-11-24 18:11:51

Allvitr skrev:
Arkimedes skrev:
Exploitbat skrev:Jag har enorma problem med att andra ska ta i min mat eller kanske ens vara i närheten av den.


Jag har samma problem. Kan ha svårt för att någon är för nära när jag äter, speciellt om personen pratar. Men det beror på vem det är.


Samma här, jag vill inte att någon sitter för nära eller rör mig när jag äter. Folk som pratar har jag inget problem med dock.
Jag avskyr när människor rör min mat och lämnar den aldrig obevakad eftersom man aldrig vet med människor (Seriöst, ska det vara så svårt att lämna andra människors mat ifred?) Jag låter aldrig människor smaka av min mat om jag inte kan lägga över från min tallrik till deras och då måste den lyftas över inte skrapas eller puttas över (mat på tallrikskanten är mat på fel ställe). Jag har även svårt för när folk äter mina rester från min tallrik.


+1
Äter aldrig fisk. Kaviar går bra och det tror jag att jag ätit varje dag hela mitt liv. Har nog ätit salami nästan varje dag dom sista 30 åren också.
Tror faktiskt mat dök upp som en fråga i självskattningsformulären i min AS utredning.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav buffel » 2010-11-26 16:23:50

Exploitbat skrev:
...När jag var liten åt jag också alltid en sak på tallriken först, när det var slut tog jag nästa, osv, och alltid det som skulle drickas sist.
Och av någon anledning måste jag nästan alltid lämna en del på tallriken... det är inget jag tänker på, det sker automatiskt.

...Jag klarar typ inte av att "rensa" kycklingar...



Känner igen mig i det du beskriver.
Rensa kyckling har jag försökt "bemästra" i perioder men det blir aldrig bättre. Känslan av att nudda en sådan där ådra ger mig rysningar i hela kroppen och så tar det sådan tid innan man lyckats få fram det som går att äta. När rensningen är klar så är man ju helt slut!

Äter även nu som vuxen oftast en sak i taget. Om jag ska äta pasta och kyckling till exempel, så äter jag först pasta och sen tar jag kyckling.
Jag lämnar också ofta typ en tugga kvar. Har aldrig varit så att jag känt att jag MÅSTE göra det, utan det blir bara så. Speciellt när jag äter macka så lämnas sista tuggan.

Går jag på restaurang så blir det där jag varit tidigare och kör alltid på samma maträtter. Men OM jag ska till ett ställe som är nytt för mig så kollar jag alltid upp innan vad de har på menyn och bestämmer mig hemma om det är något jag kan få i mig. Finns det inte det så följer jag inte med till restaurangen och finns det den mat jag kan tänka mig så är det bra att jag bestämt mig hemma så folk slipper sitta och vänta på att jag väljer något, för det kan ta låååång tid..

Jag har aldrig och skulle aldrig stoppa i mig någon form av skaldjur. Inte heller rökt slemmig lax, eller sill. Nej tack till slemmig mat och mat med konstig färg!
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav laladada » 2010-11-28 11:20:11

Det där låter mer som någon ätstörning! Det kan du få hjälp med!
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Inläggav Maldita » 2010-11-28 12:27:32

Jag ogillar kycklingklubbor på grund av en obehaglig incident i skolan (kycklingklubbor till maten, jag tog en tugga, och det var fjädrar i maten). Kyckling kan jag äta om det är filé.

Annars äter jag väl det mesta, har dock svårt för gnocci och misslyckad vego-julskinka (den ska göras med Bjäst, som tydligen är en helt annan grej än vanlig jäst. Har man vanlig jäst i så får man ett torrt, salt bröd bara).

Grönsakerna ska ätas först, sedan kolhydraterna och sist proteinet. De ska inte heller röra vid varandra. Såser och så går bra ibland, likaså grytor.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

musslor

Inläggav mikael » 2010-11-28 15:59:29

musslor smakar bara dy
ansovis och matjesill är jästa äkligt
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Inläggav buffel » 2010-11-29 1:55:23

laladada skrev:Det där låter mer som någon ätstörning! Det kan du få hjälp med!


Ätstörning? Nix pix. Ätstörning har jag haft tidigare i mitt liv och vet precis vad det innebär.. Detta handlar om något helt annat. När det gäller kycklingrensningen t.ex så kommer det av att jag är överkänslig i hudkontakt.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav Banzai » 2010-12-01 20:11:18

Exploitbat skrev:Jag är inte så förtjust i på något sätt tillagade grönsaker - jag föredrar dem råa. Men ibland går det bra.(...)

Jag gillar inte allt för ihopblandad mat... men vem gör det, egentligen?

Jag gillar inte känslan av att ta i fettiga saker som till exempel smör. (...)
Man måste ju typ ta tvål för att ens få bort det, så att jag skulle ignorera det känns omöjligt :P

Jag har inte varit speciellt förtjust i såser under min uppväxt, men det har blivit lite bättre nu. (...)
När jag var liten åt jag också alltid en sak på tallriken först, när det var slut tog jag nästa, osv, och alltid det som skulle drickas sist.
(...)


Detta hade lika gärna kunnat vara jag som skrev. (Alla fina små parenteser med punkter i har jag lagt till endast för att visa att jag har ändrat i ursprungstexten).

Jag har lärt mig att äta sås till vissa maträtter samt att även blanda dessa. Känner mig jätteduktig. :-)012
Föredrar dock fortfarande att inte blanda maten då jag tycker att de olika rätterna "förstör" varandra. Blandas sådant som enligt mig inte kan blandas så blir det genast oätligt. Ogillar oljor och kryddor på råa grönaker också, varför förstöra goda grönsaker med en massa klet?

Kan inte äta lever, havregrynsgröt eller fiskbullar p.g.a. konsistensen. Havregrynsgröt håller jag på att spy av om jag försöker.

Jag kan inte äta ägg eller räkor om inte jag har skalat dem (kväljningar direkt).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Äcklad av mat?

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-12-06 3:49:49

Ost, alltså jag älskar ost, men känner samma smak som doft på osten, så om en s.k god ost luktar illa kan jag nästan spy av den, men detta gäller inte alls olika slags mögel ostar, eller Brie, som verkligen kan lukta illa.

Dålig Feta ost kan smaka spyor, om man nu gillar det? eller den där extremt hemska torr osten man kan ha på pasta, smakar också spyor.

Gillar inte Hamburgare avsevärt mycket, brukar nästan aldrig köpa Hamburgare, men händer ibland ändå, men jag vet priset, har mer och mer blivit allergisk och har ibland spytt när jag äter kött, spydde en gång på en restaurang, där i mot fisk klarar jag dock bra, speciellt rå fisk *Mums*, typ Sushi av olika slag, eller Japansk mat, eller vegetarisk mat av olika slag, exempelvis Hare Krshna mat, eller Indisk vegetarisk mat är underbart och gott, mina smaklökar gillar det.

Gillar kött i viss mån men mår inte alls bra av det, vare sig fysiskt eller psykiskt, då hela kroppen säger ifrån och kan bli rätt deprimerad.

Dåligt kaffe kan också få mig att spy, men bra nymalet kaffe med socker, eller möjligen honung är toppen med fluffig vispad grädde med strössel.
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Inläggav rapchic » 2010-12-15 22:54:36

ibland lönar det sig att vara petig med maten.
min fästman som också är jäättenoga att bena fisken hittade åtminstånde en parasit i fisken han åt senast...

ååh vad glad jag var att jag är vegetarian då... fast både han och jag "såg" parasiter i allt möjligt sen.
och han har nästan helt samma "nojjor" som jag. tex gillar han inte heller kött som är helt (senor/ben/synligt fett) han skrapade också av grädden från tårtan m.m när han var liten så vi äter nästan alltid samma mat trots att jag är vegetarian och han inte (han tycker det är så bra med veg-mat eftersom man slipper tex senor och annat äckel). däremot så tycker han jag är galen som äter tex oliver eller tofu men jag äter helt enkelt det då han äter kött eller andra äckliga saker som tex blodpudding.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav marxisten » 2010-12-17 19:55:22

pappan skrev:Gillar inte svamp för konsistensen är hemsk. gillar inte räckor eller andra skal djur. smakar läskigt och ser läskiga ut.

Gillar inte fisk. läskiga och äckliga.


Ogillar exakt samma saker faktiskt, fast av andra orsaker.

Att jag ogillar fisk, svamp och skaldjur (kräftor undantaget, men de kanske mest beror på spriten som intas samtidigt :D ), är endast och enbart för att det smakar äckligt...

Sen ogillar jag kött som är rött och blodigt... Vet att kockarna säger en del kött bara ska stekas lite på ytan, men jag äter endast genomstekt kött...

Sedan ogillar jag mat som levergryta. Bara tanken på att äta organ gör mig illamående.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav ford » 2010-12-17 20:55:31

Korv i alla dess former, fast i synnerhet s.k. "hot dogs" är ett jävulens påfund, liksom potatismos och kokt skalpotatis.

Inte heller rabarber är någon överdriven höjdare, om man så säger...

-I helvetet serveras det endast s.k. "dennis hot dogs" med mos, eller falukorv i ugn, med skalpotatis, som man sköljer ner med rabarbersaft!!! *kör fingrarna i halsen*
Senast redigerad av ford 2010-12-17 21:00:11, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav marxisten » 2010-12-17 20:57:27

ford skrev:Korv i alla dess former, fast i synnerhet s.k. "hot dogs" är ett jävulens påfund, liksom potatismos och kokt skalpotatis.

Inte heller rabarber är någon överdriven höjdare, om man så säger...

-I helvetet serveras det endast korv med mos, eller falukorv i ugn, med skalpotatis, som man sköljer ner med rabarbersaft!!! *kör fingrarna i halsen*


Blev vrålhungrig när jag såg detta!

Rabarber kanske inte är nån höjdare (förutom i form av rabarberpaj) men korv och potatis, mums...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Fenren » 2010-12-17 20:59:25

mums... rabarberpaj!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav ford » 2010-12-17 21:02:27

Fy fan :-)024
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav marxisten » 2010-12-17 21:12:19

Fenren skrev:mums... rabarberpaj!


Håller med: Varm rabarberpaj med vaniljsås och/eller glass. Mums...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Fenren » 2010-12-17 21:17:36

sluta! jag blir ju sugen på paj!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in