Asperger/Högfungerande Autism i Karlstad

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger/Högfungerande Autism i Karlstad

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-22 1:21:24

Det vore kul om man skulle ha en förening för Asperger/Högfungerande Autism i Karlstad. Det fanns, eller finns en, dock vet jag inte hur bra den gick, eller går då det var extremt lite folk där dom gångerna jag var där, typ 4-5 personer och det kändes inte speciellt engagerande att fortsätta gå dit, så vidare föreningen inte fått fler medlemmar.

De gånger Gunilla Gerland kommit till Karlstad har det varit fullspäckat med folk där och väldigt trevlig stämning, tyvärr har det bara varit mycket folk när Team Autism anordnat ett möten, eller någon annan likartad större organisation.

Finns det någon förening i Karlstad och om inte, så varför drar inte Team Autism igång en sådan förening, både som hjälp och stöd för andra Aspergare/Högfungerande Autister för en bra gemenskap, nya vänner och nya projekt man skulle vilja bygga på med likasinnade personer?

I vilket fall är jag intresserad av all information som rör möten kring Asperger/Högfungerande Autism i främst Karlstad, men också andra närstående Kommuner i Värmlands län.


Hälsningar / Kingdom Hearts
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Inläggav Pemer » 2010-11-22 5:28:15

Den nya egna föreningen av och för aspergare, OA, har inte lyckats etablera oss där än. Annars finns - som på många andra håll i landet - mycket aktivitet där som utförs av aspergare för aspergare i den bredare föreningen Attentions regi.

Mitt länktips är föreningsnamnet i min signatur. Varmt välkommen med, och vill du försöka vara med och dra igång något lokalt och om möjligt få med dig fler på plats, om det bara går att nå ut till dem, så kommer naturligtvis vi i den centrala organisationen att stödja så gott vi kan.

Men vi är alltså en handfull ideellt arbetande krafter, eftersom vi har en bit kvar till tillräckligt många medlemmar för att kunna få statsbidrag och därmed väsentligt annorlunda förutsättningar som Attention och AAF har och har haft sedan urminnes tider. Det är just där de har sina försteg, och det har de just för att de är så mycket bredare och har så många fler medlemskategorier än enbart aspergare....
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav AAA » 2010-11-22 9:23:26

Jag läste nyss om något fullspäckat OCD-möte som varit där, kommer inte ihåg var eller vilka som ordnat det hela. Återkommer... Jag menar de som anordnade det kanske har fina idéer eller liknande.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-11-22 22:01:53

AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-22 22:35:56

Jådå, de borde de ha, har bara inte lyckats få tag på deras telefonnr, vet att dom brukar ha möten ibland. Dom skickade inbjudningar till mig när jag var yngre, men av att jag inte dök upp då slutade dom skicka (har jag för mig iaf) och det är ju också förståeligt.

Där i mot skulle jag vilja träffa fler Aspergare och Högfungerande Autister i Karlstad, då det är dom enda jag kommer överens med utan att bli betraktad som dum i huvudet eller konstig.
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-22 23:18:47

Tack för ett intressant och givande inlägg :)

Jag är öppen för förslag och det vore kul att kunna hjälpa till och vara med i en organisation för Asperger/Högfungerande Autism. Enda problemet är att jag inte har någon erfarenhet av att vara med i någon förening, därför vet jkag inte hur eller vad man ens gör.

Hmmm, varför stödjer inte dom etablerade organisationerna dom nya med stöd. Frågan är bara får dom största föreningarna väldigt mycket ekonomiskt stöd, eller precis så de klarar sig?

Jag känner till Attention till namn men känner ej till AAF.

Själv anser jag att Asperger/Högfungerande Autism går hand i hand och att gränsen där i mellan är rätt fin, även om Aspergern är litet av en Gott och Blandat Påse av diverse olika diagnoser enligt min egen uppfattning; så man bör inte enbart begränsa sig till Aspergare, utan låta Högfungerande Autister ingå, där i mot en person utan Asperger som ej har drag av Autistism, men där i mot har andra blanddiagnoser bör ej, jag understryker ej ingå i en sådan förening, då dom av den ytterst enkla anledningen ej har Autism, eller ingår i Autismspektrat.

Borde se efter om jag skulle kunna få ett jobb eller arbeta för Attention, eller Team Autism på något plan, skulle vara mycket givande för min egen del och för andras del :)

Låt mig fråga, vad ligger medlems antalet på för att få ett statligt bidrag?

Jag känner några Aspisar och några med Högungerande Autism och kan höra mig för om dom har något intresse av att vara med i en sådan förening och träffa likasinnade, som kan förstå dem utan att trampa ner på dom.
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-22 23:59:23

Skulle du kunna kolla upp om mer information? (om du får tag på mer info.) Det vore kul att diskutera med de personer som anordnat mötet och kanske komma underfund vad som drog dit så mycket folk.

Vet dock av egen erfarenhet att när en välkänd person som Gunilla Gerland eller andra kända personer med Asperger, eller som själv har ett barn med Asperger har en organisation, så verkar det bli lättare att dra till sig och få ett riktigt namn. Det skulle möjligen vara lättare att anhöriga till de med Asperger också (kan) vara medlemmar, så vidare deras barn, syskon, partner, osv har Asperger/Högfungerande Autism och även själva är medlemmar, inte annars, då det kan bli att föreningen får mer Neurotypiska personer som vill förstå Aspergare, där i mot kan det vara bra, både för att få in mer medlemmar och en bredare kommunikation.

Exempelvis på detta är Logos för olika kända företag, så är det deras Logos som får uppmärksamheten, dvs man bör ha en lämplig logo för föreningen/organisationen vilken får rätt slags uppmärksamhet och drar intresse till ens förening, dock bara ingen retarded symbol för Aspergare/Högfungerande Autister som ger den där stereotypiska klangen av "Särskola för dom som är litet speciella, inte som alla andra."

Jag är ironisk men också väldigt seriös i detta, då jag märkt att alltför ofta när saker och ting anordnas för de med funktionshinder (av Neurotypiska personer), så brukar det oftast ge intrycket av en konstig färgkombination, eller en liten figur som ger känslan av att man har med småbarn att göra, det är väldigt nedvärderande och gör att jag själv drar mig undan och blir pissed off av deras trångsynthet.
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Inläggav AAA » 2010-11-23 9:24:28

Jag håller med dig om att AS blivit Psyk Gott & Blandat :-)

Föreningsstöd: Karlstad hemsida

Det finns många värmlänningar här på forumet!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-25 20:33:41

Jo det verkar vara så, sedan verkar också en hel del vara tjejer från Värmland *SMIL*. Sedan så står det inte heller på dom flesta var i från dom kommer, så det lär finnas en betydligt större dos Aspergare och Högfungerande Autister här.

Själv gillar jag skarpt att det finns en diagnos för "Normala personer", alltså "Neurotypiska personer", "Neurotypiska Pack". Själv brukar jag kalla det för "Neurologisk Trångsynthet", då det passar bättre in på deras diagnos och på sanningen. Jag kan låta aningen cynisk mot "Normala människor", ändå är det dom som gett mig diagnosen och bespottat mig sedan min barndom, som underlig, konstig och "litet speciell", med betoningen på "litet", så det är inte mer än bara rättvist.

Länken fungerade tyvärr inte, eller var den menad som en sarkasm för Kommunal hjälp och stöd ;P
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Återgå till Träffar



Logga in