Jaha, då har man blivit sårad av aspergare igen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Jaha, då har man blivit sårad av aspergare igen

Inläggav Kristofer » 2010-11-21 21:56:52

lettan skrev:Verkar nog ingen större ide att umgås med dessa. Man blir alltid besviken...


Hur många aspergare har sårat dig? Hur många har inte sårat dig?
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Jaha, då har man blivit sårad av aspergare igen

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-21 22:18:16

lettan skrev:Verkar nog ingen större ide att umgås med dessa. Man blir alltid besviken...


Så känner jag inför människor i största allmänhet...
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Heishi » 2010-11-22 0:23:04

Alltså jag vette fan vad som är den egentliga meningen med den här tråden, men jag börjar undra om vi har blivit utsatta för ett j*vla troll.. :evil:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Zombie » 2010-11-22 0:24:48

lettan är inget troll, jag har träffat henne. Hon menar säkert allvar med tråden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Nefarious » 2010-11-22 0:27:42

Zombie skrev:jag har träffat henne.


Blev hon bara besviken?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav regnif » 2010-11-22 0:29:20

Jag har träffat lettan, som inte är ett troll! Tror som personer skrivit i den här tråden att denne har en personlig besvikelse. Tror inte det menas att alla aspergare är värdelösa att umgås med. H*n kanske menar att det är konstigt att bli sårad av aspergare, dem borde man ju trivas med men att det skett en besvikelse ännu en gång? Jag kanske har helt fel nu, men en tanke.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Zombie » 2010-11-22 0:29:53

Nefarious skrev:
Zombie skrev:jag har träffat henne.

Blev hon bara besviken?

Oj då. Jag träffade henne inte nu alltså, ville bara intyga att hon finns och att jag inte precis har fått intrycket att hon skulle trolla.
Senast redigerad av Zombie 2010-11-22 0:32:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Heishi » 2010-11-22 0:31:43

Problemet är att ifall hon hade varit allvarlig, hade hon utvecklat påståendet lite mer :? Och hon har inte, vad jag såg, gjort någon mer post i den här tråden, vilket får mig i alla fall tro det jag nämnde tidigare, det där med troll. Det är fullt möjligt att hon menar allvar, men..

Nefarious skrev:
Zombie skrev:jag har träffat henne.


Blev hon bara besviken?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Alien » 2010-11-22 0:34:36

Det kan vara så att lettan skrev när hon var upprörd. Men när man skrivit sånt vill andra ha förklaring, eftersom det är så generaliserande. Men lettan kanske inte kan förklara, eftersom det involverar andra personer och hon inte dra historien här där alla kan läsa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2010-11-22 0:36:02

Heishi skrev:Problemet är att ifall hon hade varit allvarlig, hade hon utvecklat påståendet lite mer :?

Det är inte alls enda möjligheten. Det kan vara på något sätt åt det håll som Inger och regnif är inne på.

Det kan vara så att man känner det meningslöst att skriva mer när man möter oförståelse igen (angrepp för generaliseringar som missar poängen med vad man menade), eller att man helt enkelt inte är i skick att utsätta sig. Det kan vara att man har annat att göra och har tänkt återkomma.

Bara för att ta vad jag kom på just nu.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2010-11-22 0:44:32

Heishi skrev:vi har blivit utsatta för ett j*vla troll.. :evil:
Skall man kalla någon för troll skall man ha belägg för det.
TS verkar inte varit här sedan h*n startade tråden, kan nog tolkas som ett hej då.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav regnif » 2010-11-22 0:45:33

Ja, jag tänkte lite som Alien. Kanske h*n inte vill dra upp hela historien där alla kan läsa. Kanske h*n inte vill skriva utförligt i PA heller om tillfälle gavs? Det är heller inte alltid man uttrycker sig så som man skulle velat på en gång heller. Ibland märker man på sig själv att något inte blev riktigt rätt formulerat. Ja, och som Zombie skriver, blir man bemött av oförståelse kanske man inte vill skriva något mer. Eller kanske vill man inte dra upp allt ändå. H*n kanske inte vet nu hur h*n skall skriva.

Kan ju vara ett hejdå också som ufo skriver.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Heishi » 2010-11-22 0:50:30

ufo skrev:
Heishi skrev:vi har blivit utsatta för ett j*vla troll.. :evil:
Skall man kalla någon för troll skall man ha belägg för det.
TS verkar inte varit här sedan h*n startade tråden, kan nog tolkas som ett hej då.


"...som skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg"

Huvrida någon kan skriva ett inlägg av detta slag utan att/om närmare förklara att hon är besviken på en enskild individ, eller händelse som en person med AS varit relaterad till, verkar inte rimligt. Man behöver inte avslöja eller beskriva något problem ingående, men ett svar är nog allt på sin plats. Inte för att det handlar om just fängelse i det här läget, men nog fan tänker jag på Habeas Corpus. Dessutom är generaliseringar fåniga. :?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 0:57:55

Heishi skrev:"...som skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta eller oseriösa diskussionsinlägg"
Din selektiva bedömning. Men nu pratade jag om lettan.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav jorand » 2010-11-22 0:59:16

Antagligen är det tillräckligt för att personen som inlägget berör ska veta vad det handlar om vilket kanske var dennes avsikt just då. Och nej, jag har inte heller någon aning om vad saken gäller. Samt ser ingen större mening i att spekulera vidare...
Senast redigerad av jorand 2010-11-22 1:03:06, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Heishi » 2010-11-22 1:00:00

Selektiva och selektiva bedömning. En enskild individ kan tycka att mord är fel, medans en stor grupp kan tycka det är rätt, vinner den stora gruppen bara därför att? suck..
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 1:05:23

Personligen drog jag en association direkt om vad det handlar om, men det är bara en misstanke från min sida så det vore orättvist mot båda parter att tala om vad. Speciellt eftersom jag inte har träffat någon av dom.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav ufo » 2010-11-22 1:14:12

Heishi skrev:Selektiva och selektiva bedömning. En enskild individ kan tycka att mord är fel, medans en stor grupp kan tycka det är rätt, vinner den stora gruppen bara därför att? suck..
Här hänger jag inte med på vad du menar.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Heishi » 2010-11-22 1:36:28

Det jag menar är att vad som är rätt och vad som är fel har redan från begynnelsen varit en selektiv uppfattning. Vissa tycker att mord var bra, vissa tycker att det var dåligt. Det jag relaterar till detta är helt enkelt att ifall jag tycker det, kan det inte helt enkelt försöka nullifieras genom att säga att det är selektivt.

Vi kan ju vända på det och säga att det var din selektiva bedömning som tyckte att jag tänkte fel eller annorlunda. Andra håller med i det jag skriver, andra inte.

Hela den här diskussionen börjar bli meningslös. Som jag nämnde innan jag tänker på Habeas Corpus, vilket tillförskriver rätten att någon som har blivit fänglsad/frihetsberövad har rätt att veta vad han eller hon har blivit åtalad för. Forumet kan inte ses som ett fängelse, men även i rättsliga processer är inte ett fängelsestraff nödvändigt för att applicera denna lag. Det handlar om rätten att veta vad man är anklagad för, vilket inte alls är beskrivet någonstans. Inom lagens fyra väggar hade det varit ett ohållbart fall, och det hade lagts ned.

Jag tycker det helt enkelt är korkat att enbart förolämpa någon/några, eller t.o.m en hel grupp, utan att beskriva vad, för det har enbart en negativ konsekvens. Som du själv skrev bör man ha goda belägg för att kalla någon ett troll, men den principen tycks inte gälla när man pratar om att kalla en hel grupp för "jobbiga"? Ifall vi byter ut vilken målgrupp hon pekar på och sätter dit valfritt folkslag skulle de kallas för hets mot folkgrupp. Jag tycker att onödiga provokationer som detta ändå kan betraktas som, då hon hävdar att alla med AS beter sig på ett negativt sätt.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 1:42:37

Ok nu klarnade det för mig.
Heishi skrev:Som jag nämnde innan jag tänker på Habeas Corpus, vilket tillförskriver rätten att någon som har blivit fänglsad/frihetsberövad har rätt att veta vad han eller hon har blivit åtalad för.
Jag ser dock inget som pekar på vilken/vilka som det syftas på. Varför känner du dig träffad?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Heishi » 2010-11-22 1:46:46

Jag är inte riktigt säker på hur din frågeställning är vinklad, när du tänkte på citatet men;

Anledningen att jag "känner mig träffad", är p.g.a att jag som många andra på det här forumet har just Aspergers syndrom, vilket jag får intrycket utav var riktat emot på tanke med vad tråden heter..
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 1:55:16

Heishi skrev:Jag är inte riktigt säker på hur din frågeställning är vinklad, när du tänkte på citatet men;
Valde nog inte den optimala biten pga trötthet. Tror dock du förstod rätt.
Heishi skrev:Anledningen att jag "känner mig träffad", är p.g.a att jag som många andra på det här forumet har just Aspergers syndrom, vilket jag får intrycket utav var riktat emot på tanke med vad tråden heter..
Tja tittar vi på trådnamnet och sätter in en asterisk där antalet skulle ha stått. Och börjar gissa.
Jaha, då har man blivit sårad av * aspergare igen
En aspergare
Vissa aspergare
Några aspergare
Många aspergare
Samtliga aspergare

Jag ser inte anledningen till att man måste välja det alternativ som pekar ut alla. Troligast är väl ändock att det är en eller några som råkat stöta sig. Eller?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Arkimedes » 2010-11-22 2:07:12

ufo skrev:
Heishi skrev:Jag är inte riktigt säker på hur din frågeställning är vinklad, när du tänkte på citatet men;
Valde nog inte den optimala biten pga trötthet. Tror dock du förstod rätt.
Heishi skrev:Anledningen att jag "känner mig träffad", är p.g.a att jag som många andra på det här forumet har just Aspergers syndrom, vilket jag får intrycket utav var riktat emot på tanke med vad tråden heter..
Tja tittar vi på trådnamnet och sätter in en asterisk där antalet skulle ha stått. Och börjar gissa.
Jaha, då har man blivit sårad av * aspergare igen
En aspergare
Vissa aspergare
Några aspergare
Många aspergare
Samtliga aspergare

Jag ser inte anledningen till att man måste välja det alternativ som pekar ut alla. Troligast är väl ändock att det är en eller några som råkat stöta sig. Eller?


Generaliseringen kommer dock i det inledande inlägget:

Verkar nog ingen större ide att umgås med dessa. Man blir alltid besviken...
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav ufo » 2010-11-22 2:09:23

Arkimedes skrev:Generaliseringen kommer dock i det inledande inlägget:

Verkar nog ingen större ide att umgås med dessa. Man blir alltid besviken...
Ok pluralis då kan vi ta bort första alternativet.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in