Sant att man bara kan ärva AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sant att man bara kan ärva AS?

Inläggav Laserboy » 2010-10-29 9:49:10

Är det sant att man bara kan ha AS om ens släktingar har det?

Jag håller på med en utredning nu förstår ni, men ingen i min släkt har någon form utav AS. Skulle vara glad för respons, jag har grubblat över detta länge! :shock:
Laserboy
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-10-29

Inläggav barracuber » 2010-10-29 9:59:29

Även komplikationer i samband med födseln eller våld mot huvudet under den första tiden (exempelvis mamman tappar bebisen i golvet) har jag hört nämnas.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Laserboy » 2010-10-29 10:22:28

Jaså? Så man kan bara ha AS alltså om man ärvt det eller fått någon form av skada mot huvudet eller födseln?

Ingen annan anledning?

Jättekonstigt.. jag har varken släktingar som har AS eller gjort illa mitt huvud som liten! :o Samma med komplikationer med födseln..
Laserboy
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-10-29

Inläggav jorand » 2010-10-29 10:33:05

Många (särskilt äldre) med AS är varken utredda eller diagnosticerade.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Laserboy » 2010-10-29 10:44:36

Hmm, ja fast nu blev det ju lite förvirrande.. :?
Undrar varifrån min AS har kommit i så fall om jag har det..
Laserboy
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-10-29

Inläggav KrigarSjäl » 2010-10-29 10:47:21

-Betyder detta att man kan bli NT av att slå i skallen ordentligt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav barracuber » 2010-10-29 10:58:44

:lol:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav clivia » 2010-10-29 12:47:26

Hur AS uppstår är det i konkret mening inte kartlagts ännu.
Det har dock kommit fram att det verkar finnas en specifik del av genen som verkar vara kopplat till AS.
Denna gen då, ska då vara ärftlig.

AS är ändå relativt nytt inom medicin så det är först senaste 10 åren som det börjat kommat fler anslag om forskning på området. Det innebär då att det mesta av informationen är nytt eller spekulationer.
Viss del av information är bekräftat men bara delvis och därför inte kunnat använda i praktiken för utredning.


Gällande andra skäl andra än genetiskt finns det flera diskussioner om att en del inom vården och forskarna som påstår att vissa fysiska trauman såsom tex komplikationer vid födseln, kraftiga skador mot huvudet i tidig barndom och till och med vissa sjukdomar, att det kunnat utvecklat AS.
Med den nya genetiska vetenskapen menar man då att man kan MUTERA sig till den genen på något sätt genom yttre faktorer som är bortom släktskap.



Slutsats:
Det är fram forskat att AS är genetiskt och det finns en gen, det forskas vidare om det för att det ska bli mer användbart.

Det är spekulerat att denna gen kan uppstå genom
-Ärftlighet
-Psykosociala skäl
-Barndomsskador
-Andra sjukdomar som påverkar de delarna i hjärnan (exempel epilepsi)


När det gäller ärftlighet så behöver inte någon i släkten vara diagnoserad.
Även om det är mer vanligt förekommet att det är mer troligast att det ärvs från föräldrar men det kan komma från längre bort i familjeträdet också.
Det har sagts (i dokumentation) att i grund så har en i släkten så finns det fler, med eller utan diagnos.

Så bara för att DU inte vet, betyder inte att det inte finns eller att det finns uttalad/eller är ett problematik för den delen.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Sam » 2010-10-29 13:44:59

KrigarSjäl skrev:-Betyder detta att man kan bli NT av att slå i skallen ordentligt?


:lol:
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Danne » 2010-10-29 14:01:55

KrigarSjäl skrev:-Betyder detta att man kan bli NT av att slå i skallen ordentligt?

Japp, precis så går det till. 8)
Här finns en instruktion för den som nu skulle vilja bli NT.

AS till NT på mindre än 4 minuter

(Notera IQ-mätaren uppe i vänstra hörnet.)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Fenren » 2010-10-29 14:11:41

Danne skrev:
KrigarSjäl skrev:-Betyder detta att man kan bli NT av att slå i skallen ordentligt?

Japp, precis så går det till. 8)
Här finns en instruktion för den som nu skulle vilja bli NT.

AS till NT på mindre än 4 minuter

(Notera IQ-mätaren uppe i vänstra hörnet.)


hehe!


tänk på att genetik och ärftlighet kan vara mer komplicerad än "har mamma/pappa det så får jag det. ---> har inte mamma/pappa det får jag det inte"

det finns också delar där "har mamma en liten del som drunknar i andra gener och pappa rätt andra delar kan jag också få det trots att varken mamma eller pappa har det"

"det" kan vara i princip allt
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav sussi83 » 2010-10-29 14:26:10

KrigarSjäl skrev:-Betyder detta att man kan bli NT av att slå i skallen ordentligt?


ASG....du skriver saker roligt... :lol:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav vallesmamma » 2010-10-29 14:56:27

Jag tror min mamma har AS. Men jag råkade även ut för en olycka som barn, jag åkte stjärtlapp nedför en backe och slog i huvudet med en smäll i en lyktstolpe! Det fanns vuxna där som såg olyckan och nästa gång var alla lyktstolpar vadderade.

Minns ej exakt hur gammal jag var, kan nog ha varit 10 år och redan på dagis trivdes jag med att leka själv, inte med andra barn.

Men olyckan kanske har gjort min AS värre? Jag har haft tvångstankar som barn.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav clivia » 2010-10-29 20:42:11

Jag tror att när medicin-män talar om skador vid barndom, så åsyftar man på barn under 2 år kanske upp till 4år, åren då hjärnan fortfarande håller på att utvecklas...
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Sant att man bara kan ärva AS?

Inläggav JennyH » 2010-10-29 21:40:53

Jag känner bara till halva min släkt (ena föräldern är adopterad), där finns ingen som är diagnostiserad.

Både min psykiater och psykologen som utredde mig var övertygade om att min AS kommer från min födsel, den var inte helt normal kan man lugnt säga...
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Sant att man bara kan ärva AS?

Inläggav clivia » 2010-10-29 22:10:14

JennyH skrev:Jag känner bara till halva min släkt (ena föräldern är adopterad), där finns ingen som är diagnostiserad.

Både min psykiater och psykologen som utredde mig var övertygade om att min AS kommer från min födsel, den var inte helt normal kan man lugnt säga...


I slutänden, kan jag tycka, spelar inte det så stor roll var du fått eller inte fått det ifrån, utan ATT/OM du får diagnosen och hjälp därefter.
Att veta om sitt förflutna kan hjälpa till viss del i utredningen men det är bara en del av den.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Sant att man bara kan ärva AS?

Inläggav JennyH » 2010-10-29 22:30:52

clivia skrev:I slutänden, kan jag tycka, spelar inte det så stor roll var du fått eller inte fått det ifrån, utan ATT/OM du får diagnosen och hjälp därefter.
Att veta om sitt förflutna kan hjälpa till viss del i utredningen men det är bara en del av den.

Nej jag bryr mig inte om varifrån jag fått det :) .
Jag svarade bara allmänt på min erfarenhet, eftersom ts frågade om det bara var genetiskt. Och som sagt, med tanke på hur det gick till när jag föddes och hur jag mådde, så är de övertygade om att mitt inte är genetiskt. Men några bevis på det, det har vi ju inte..
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Sant att man bara kan ärva AS?

Inläggav sussi83 » 2010-11-16 1:21:53

JennyH skrev:Jag känner bara till halva min släkt (ena föräldern är adopterad), där finns ingen som är diagnostiserad.

Både min psykiater och psykologen som utredde mig var övertygade om att min AS kommer från min födsel, den var inte helt normal kan man lugnt säga...


Halva min släkt på mammas sida är ett mysterium eftersom mamma är adopterad så ingen vet vad jag är för gatkorsning...blev väl "slaskhinken" som avslutade släkten (har inga barn)... :D
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Sant att man bara kan ärva AS?

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-16 18:11:02

sussi83 skrev:
JennyH skrev:Jag känner bara till halva min släkt (ena föräldern är adopterad), där finns ingen som är diagnostiserad.

Både min psykiater och psykologen som utredde mig var övertygade om att min AS kommer från min födsel, den var inte helt normal kan man lugnt säga...


Halva min släkt på mammas sida är ett mysterium eftersom mamma är adopterad så ingen vet vad jag är för gatkorsning...blev väl "slaskhinken" som avslutade släkten (har inga barn)... :D


Npf är vanligare bland adopterade. Kan ju vara intressant i sammanhanget.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in