Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-08 23:11:35

Min arbetshandledare (av mig kallad "tjifen") och jag diskuterade eventuella arbetsplatser utanför DV. Jag berättade om min kärlek till teatern och att jag gärna skulle koka kaffe, svabba scengolvet och bära tung rekvisita, bara jag fick chansen att få inandas teater på jobbet varje dag. Fick då höra en rent chockerande sak om Stadsteatern här i Uppsala.
Tjifen berättade om en tjej som är otroligt duktig på att sy kläder. Hon skulle vara en otrolig tillgång i ett teaterskrädderi. Dessutom är hon rar, gullig, arbetar hårt och är lätt att ha att göra med. Det är bara ett liiiitet krux....hon har Asperger.
Allt detta berättade tjifen för personalen på Stadsteatern. Inte kunde de väl tacka nej? De slapp ju betala ut någon lön! Gratis arbetskraft och därtill en oerhört begåvad sömmerska, det låter väl mumma?

Stadsteatern slog bakut. En MENTALT HANDIKAPPAD!? På DERAS teater!? En människa med SOCIALA SVÅRIGHETER!? På DERAS teater!? Nej, KOMMER ALDRIG PÅ FRÅGA! Sådana personer KUNDE de bara inte ta emot!

Jag borde iofs inte vara förvånad. När jag som odiagnostiserad 15-åring sökte praoplats på Stadsteatern fick jag prata med en oerhört otrevlig, näbbig käring som menade att de "minsann inte kunde ha en massa ungar (sic) rännande (sic) i korridorerna!"

BOJKOTTA UPPSALA STADSTEATER!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Pemer » 2010-11-08 23:12:55

Noterar. Bojkottar. Usch!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2010-11-08 23:15:35

Hört liknande från Operan (den "Kungliga") - fast det har gällt populas, inte aspergare.

Det är sådant som får mig att fatta hur folk kan avsky "finkulturen" så hjärtligt som många gör och att tycka "kväv den till döds då, jag hoppar av". :evil:

(Visst, jag kan också inse att det är sådana som jag som älskar "finkulturen", inte sådana som de - det de älskar är bara att bekräfta sin egen finhet. Men det är vårt allas mödosamt hopsamlade kulturarv de leker med tändstickor i.)

För övrigt en idé åt någon teaterkunnig på forumet: Lista på stora dramatiker och skådisar som sannolikt kan ha varit diagnosticerbara med AS eller haft starka drag? (Bland klassiska tonsättare tror jag det finns en del; säkert bland andra slags konstnärer också... )
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-11-08 23:44:36

Fy fan, undrar om det skulle vara något för pressen att sätta tänderna i? Newsmill någon?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-11-08 23:51:37

Miche skrev:Fy fan, undrar om det skulle vara något för pressen att sätta tänderna i? Newsmill någon?

Bra idé.

För att inte säga nödvändig, förr eller senare. Det här är ju inte direkt den enda sektorn av yrkeslivet man håller på att diskriminera ut oss från.

Ska jag säga, återigen, som inte själv är i stridbart skick... :( :evil:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2010-11-09 1:49:47

Jag reagerar på att det benämns som mentalt handikapp, det ser jag det faktiskt inte som.
Är det inte just vi som sitter i flera år och listar ut hur man skickar folk till månen?
Listar ut mattematiken för inneslutande magnetfält i kärnreaktorer eller något annat den normale partysugne ofta inte gillar?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2010-11-09 2:13:41

Och har skapat datorerna och "pyttemjuka fönster"? :D
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav Per Plex » 2010-11-09 2:26:24

Kahlokatt skrev:Stadsteatern slog bakut. En MENTALT HANDIKAPPAD!? På DERAS teater!? En människa med SOCIALA SVÅRIGHETER!? På DERAS teater!? Nej, KOMMER ALDRIG PÅ FRÅGA! Sådana personer KUNDE de bara inte ta emot!


I princip skulle du ju kunna anmäla eller begära en prövning av DO, om du anser att du blivit diskriminerad som arbetssökande p g a din funktionsnedsättning. Jag vet inte vad som krävs för att man ska anses diskriminerad i lagens mening, men du kan ju alltid pröva, om du orkar.

:-)230 :-)077

http://www.do.se/sv/Diskriminerad/Arbet ... an-anmala/
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav Pemer » 2010-11-09 2:49:37

Ja, det är alldeles sant! Det borde göras... statuera exempel...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Per Plex » 2010-11-09 3:07:59

Det vore intressant att följa, men det kräver väl rätt mycket energi av den som skulle göra det (Kahlokatt i detta fall).
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav Pemer » 2010-11-09 3:13:59

Och tyvärr är det bara den som blivit utsatt för behandlingen som själv kan anmäla, har jag förstått. Annars kunde ju fler vänner av ordning dränka dem i upprörda anmälningar...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav marxisten » 2010-11-09 3:21:31

Per Plex skrev:Det vore intressant att följa, men det kräver väl rätt mycket energi av den som skulle göra det (Kahlokatt i detta fall).


Den tiden och energin är jag säker på att vi kamrater på Aspergerforum kan hjälpa till med...
Senast redigerad av marxisten 2010-11-09 3:24:05, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav marxisten » 2010-11-09 3:22:58

Per Plex skrev:diskriminerad som arbetssökande p g a din funktionsnedsättning


Ogillar att nyttja det ordet om AS. Den är ingen funktionsnedsättning snarare en funktionstillgång om du frågar mig.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav Per Plex » 2010-11-09 3:27:44

marxisten skrev:
Per Plex skrev:diskriminerad som arbetssökande p g a din funktionsnedsättning


Ogillar att nyttja det ordet om AS. Den är ingen funktionsnedsättning snarare en funktionstillgång om du frågar mig.


Då kanske det inte går att anmäla... :)
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav marxisten » 2010-11-09 3:42:06

Per Plex skrev:
marxisten skrev:
Per Plex skrev:diskriminerad som arbetssökande p g a din funktionsnedsättning


Ogillar att nyttja det ordet om AS. Den är ingen funktionsnedsättning snarare en funktionstillgång om du frågar mig.


Då kanske det inte går att anmäla... :)


Hehe. Håller du inte med mig då?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav ufo » 2010-11-09 9:52:31

Kahlokatt skrev:Tjifen berättade om en tjej som är otroligt duktig på att sy kläder. Hon skulle vara en otrolig tillgång i ett teaterskrädderi. Dessutom är hon rar, gullig, arbetar hårt och är lätt att ha att göra med. Det är bara ett liiiitet krux....hon har Asperger.
Min handledare har förklarat att diagnosen AS är lagt under sekrites. Jag är osäker på om det är hon eller reglerna som säger så.

Orsaken är bla.
Stadsteatern slog bakut. En MENTALT HANDIKAPPAD!? På DERAS teater!? En människa med SOCIALA SVÅRIGHETER!? På DERAS teater!? Nej, KOMMER ALDRIG PÅ FRÅGA! Sådana personer KUNDE de bara inte ta emot!
Du skulle nog inte ha trivts bland sånna människor.
Men jag lägger på minnet att de skallbojkottas.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-09 16:05:16

Det borde anmälas till DO tycker jag. Jag borde också gjort det när jag fick höra att en skola inte kunde ge min ena dotter nån plats pga hennes funktionshinder. Men det fanns akutare saker att ta hand om då, som att hitta en skola som gjorde det, så jag lät det bero, vilket jag lite grann ångrar idag.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-11-09 16:21:43

Jag tycker också sådant här borde anmälas till DO. (Hur länge i efterhand går det att göra, förresten?)

Till och med om de (som jag har hört om förr) bara kan känna efter i käften och konstatera "Nej, vi är tandlösa". En någorlunda strid ström av anmälningar talar också ett språk.

Men, för att folk ska vare sig orka eller ha råd tror jag det krävs en central hjälpinstans, och som är beredd att ge rätt mycket hjälp och konkret avlastning gratis eller väldigt billigt.

OA? Bilda någon sidokommitté till Rättssäkerhetsgruppen? Fast jag antar att OA fortfarande dras med småföreningarnas vanliga problem för få aktiva (Har själv inte orkat dit på väldigt länge :oops: )...

Eller har AAF eller Attention något att erbjuda?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2010-11-09 16:58:51

http://do.se/sv/Diskriminerad/
Du kan anmäla till DO om du upplever att du har blivit diskriminerad och det har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Du kan också anmäla om en arbetsgivare har missgynnat dig i samband med din föräldraledighet.
Telefonnummer finns i länken.


Men jag är mest kritisk till att handledaren nämner diagnosen.
http://www.sala.se/Vard-omsorg/Funktionshinder/#Link17
TYSTNADSPLIKT ENLIGT SEKRETESSLAGEN
All personal som arbetar inom vård och omsorgsförvaltningen omfattas av sekretesslagen och har tystnadsplikt.
Det innebär att det råder sekretess kring allt som rör enskilds personaliga förhållande och att ingenting får lämnas ut utan den enskildes egna samtycke.

Bestämmelserna i sekretesslagen gäller mellan olika myndigheter men även mellan olika verksamhetsgrenar inom samma myndighet, under förutsättning att dessa är att betrakta som självständiga i förhållande till varandra (1 kap 3 § andra stycket SekrL).

Så jag rekomenderar att göra en anmälan mot LSS för sekritessbrott.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nisse » 2010-11-09 18:28:38

Är det Uppsala statsteaters officiella policy att det inte vill ha med mentalt handikappade att göra? Eller var detta ett uttryck av dåligt omdöme från en enskild anställd på teatern? På tanke av alla jobbiga, energislukande och bekräftelsetörstande narcissister som flockas till teatervärlden så borde de egentligen ta emot aspergerianer med en öppen famn.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-09 19:07:41

Men de kanske inte vill vara glada Hudik liksom. Aspergare är rätt ofta retards som både ser skumma ut och beter sig skumt. Kan bli otäckt för de andra.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-09 21:21:24

sugrövmanövern skrev:Men de kanske inte vill vara glada Hudik liksom. Aspergare är rätt ofta retards som både ser skumma ut och beter sig skumt.


Inte skummare än teaterfolk ofta är i sig själva. Men det kanske bara får vara den bipolärt utagerande halvnarcisstiska stilen?

OBS, diagnoserna är inte uttalade som nåt nedsättande om folk som är bipolära. Det är bara att jag jobbat på teater som tonåring och blev för evigt avskräckt från den världen, pga av alla Vill ni se en stjärna, se på mig-typer som fanns där. Har haft nog av såna sen tidigare så det blev för mycket.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2010-11-09 21:41:34

Hade klickat på "gilla"-knappen om det fanns en... ;)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-09 22:10:38

nano skrev:Jag reagerar på att det benämns som mentalt handikapp, det ser jag det faktiskt inte som.
Är det inte just vi som sitter i flera år och listar ut hur man skickar folk till månen?
Listar ut mattematiken för inneslutande magnetfält i kärnreaktorer eller något annat den normale partysugne ofta inte gillar?


Mentalt handikappad var mina ord...förlåt, det blev lite fel där. Skall tillägga att jag inte vet ordagrant vad Stadsteaterns personal sade, bara att de sparkade bakut när de fick höra att tjejen har Aspergers.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in