Gymnasieskola! (Var gick ni? Och tips på skola i Sthlm)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gymnasieskola! (Var gick ni? Och tips på skola i Sthlm)

Inläggav laladada » 2010-10-29 9:18:02

Hejsan :)

Snart är det dags för mig att börja på gymnasiet! Jag tycker det ska bli grymt kul att få byta skola. Just nu går jag i en liten skola men vill gärna ha lite större klass än sju personer. Så nu undrar jag: vet någon en bra liten bra skola, inge "diagnos"-skola och ligger i stockholm men inte så många elever?

Vart gick ni när ni gick på gymnasiet? Och hur var det för er? Skulle vara kul att få tips! Svara så fort som möjligt tack!
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Inläggav svempus » 2010-11-01 22:41:33

jag gick på ett naturbruksgymnasium i örebro som heter kvinnerstaskolan. gick skogslinjen där det var dom tre bästa åren jag har haft. och det var bara mina lärare som kände till att jag hade as när jag gick där. tyckte det kändes bäst att inte berätta för några i klassen om det.
ville inte att synen på mig skulle ändras om dom fick reda då min diagnos. var en vanlig klass hade gått i en special klass innan det och lärarna där tyckte att det skulle vara bäst att välja special linjen på gymnasiet som är för asperger elever som finns i örebro.
fast jag hade inte pallat med att bara läsa teori i plugget ville göra saker praktiskt.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Inläggav Kechiki » 2010-11-02 15:02:06

Jadu, jag har ju fortfarande inte fått min diagnos så att säga och vet inte om jag får en i slutändan, även om jag vet att jag är väldigt aspig, så en bra gymnasieskola tror jag ändå att jag kan rekommendera!

Jag går personligen på IT-Gymnasiet, Sam-linjen. Själv tycker jag det var det bästa och smartaste valet jag någonsin gjort i mitt liv. Just nu går jag i tvåan. Lärarna är inte alls som vanliga lärare utan de blir som dina dagföräldrar och hjälper dig alltid när du behöver det. De är väldigt speciella så att säga och är också lite udda i sina personligheter.
Själv face-chattar jag mycket med min samhällslärare på lektionerna om jag har frågor istället för att gå fram och fråga... det tycker han är helt okej!

Det finns natur, samhälle, digital bild och form, musik, samt el och system tror jag som linjer. I natur, musik och el klassen är de runt 20~25 elever, medan digital har runt 10 och samhälle ligger på 17. (Min klass!) I hela skolan går det 250 elever endast varav vi är runt 15 tjejer bara. Vilket jag tycker är jätteskönt.

Alla är lite speciella och därför trivs man. Vi måste liksom inte vara några andra än oss själva. Vill du ha en liten skola där du inte behöver känna dig utanför rekommenderar jag IT-Gymnasiet.

Själv har jag berättat för min samhälle lärare om att jag går till BUP och väntar antagligen på en utredning och jag fick höra att även om det inte blir en diagnos så vill han hjälpa mig att må så bra som möjligt i skolan och hjälpa mig om det blir för tungt. Vid tanke på att jag ogillar grupp arbeten får jag jobba enskilt om jag så vill. :)

Jag går i Kista-Rissne skolan, men det finns en i Södertörn och lite överallt här och där!
Kechiki
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav akumas7 » 2010-11-03 3:23:57

ja jag klarade inte gymnasiet alls, hoppade av efter 3 försöket.
Jag försöckte med Naturbruk, Hantverk och Estet klasser. Jag
är estetiskt lagd, jag tycker det är roligt och göra praktiska saker
och djur är stora intresset. Jag palade dock inte trycket. Hoppas att
du klarar det bätre. ;)
akumas7
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-01-02

Inläggav fannywelker » 2011-02-08 21:53:36

Jag ska själv söka till gymnaiset nu om 16 dagar och jag tror det bästa är att söka till ett program som har med sitt intresse att göra. Själv ska jag söka till en liten skola här i Falun med ungefär 80 elever, Naturvetenskapliga programmet helt klart eftersom mina intressen är biologi, fysik och matematik. Ska bli jättespännande.

Insåg nu att du, TS, skrev detta innan detta läsår. Har du sökt och kommit in på något program? Om så fallet, hur gick det för dig? Jag är nyfiken! ^^
fannywelker
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-08-11
Ort: Falun

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in