Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Krake » 2010-10-31 18:56:59

Kanske ska tillägga att jag gjorde dåligt ifrån mig på vissa delar eftersom jag inte kände mig helt bekväm i situationen och var något oförberedd på vad det var som de frågade efter. Vet att mitt minne påverkas av depressioner och min logiska och kreativa förmåga samt fokus av trötthet, illamående och nedstämdhet.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Silius » 2010-10-31 19:17:23

AAA skrev:Är det WAIS som avses här?


Det var WAIS för mej med.
Silius
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-10-26

En fråga...

Inläggav sussi83 » 2010-10-31 20:46:09

Vad i WEIS-testet talar egentligen om att man har AS? Vad brukar man "normalt sett" brista på i testerna?

Någon som kan förklara?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-31 21:15:09

Det de framför allt letar efter är väl stora ojämnheter i begåvningen plus nedsättningar (åtminstone relativa) i arbetsminne och organiseringsförmåga. Nån som vet nåt mer?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav barracuber » 2010-10-31 21:26:53

Organiseringsförmåga - möjligt, arbetsminne - vet inte. Kan tänka mig att detaljfixering och långsam växling mellan detalj och överblick kan peka mot AS.

Med precis som med ADHD så säger enskilda tester egentligen ingenting, utan endast flera tester sammanvägda.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-10-31 21:27:28

Angelic Fruitcake skrev:Det de framför allt letar efter är väl stora ojämnheter i begåvningen plus nedsättningar (åtminstone relativa) i arbetsminne och organiseringsförmåga. Nån som vet nåt mer?


WAIS används dels för att få koll på personens starka och svaga sidor vad gäller intellektuell förmåga, arbetsminne och processhastighet. Dels för att diagnosticera eventuell utvecklingsstörning. Att ha eller inte ha stor ojämnhet i sin profil är inte per se diagnostisk för AS, ADHD eller annat, utan bara en hint, en del av flera i "rätt riktning". Personer med ADHD tenderar t.ex. prestera svagt på arbetsminnes delen, men man kan ha svag prestation där av andra anledningar också. Det finns förresten aspergare som knappast visar ojämnheter i sina prestationer på WAIS. Dessutom brukar man sällan vara heeeeeeeeeeeeelt jämnt. Det som bektraktas som ojämn profil är statistiskt signafikanta -dvs ganska så stora- skillnader och inte några poäng hit och dit.
En bra psykolog väger in olika anledningar till skillnader i resultatet och har kunskap att tolka dessa.

Det är INTE begåvningstestet som är avgörande i autismspektrumdiagnostik, förutom när det gäller att "räkna bort" AS som eventuell diagnos om en person har lindrig utvecklingsstörning.
Psykologer som påstår att någon är för intelligent för att ha AS borde gå en kurs, likaså denne som påstod att man inte har ADHD utan ADD för att man presterade för bra på arbetsminne...

Instämmer med barracuber, det är flera tester och annat material som vägs in vid diagnosticering, inte enstaka test eller deltest.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-31 21:58:46

Mja, det finns faktiskt en minoritet av aspergare som är förståndshandikappade. Som kriterierna är skrivna krävs endast normala vardagsfärdigheter och språk fram till tre års ålder och IQ räknas inte.

Naturligtvis är få människor lika bra på allt. Men IQ på 105 på en del och 180 på en annan gör nog att man anar ugglor i mossen.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav sussi83 » 2010-10-31 23:22:36

Jag känner mig helt hysterisk över resultaten i min utredning. Jag tror att jag håller på att bli knäpp. Jag Har gjort Weis testet iaf. :shock:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Truly » 2010-11-01 2:06:36

Hade ni ojämn intelligens när ni testades för Asperger?
Jag hade 74 poäng mellan det högsta och lägsta delresultatet så ja, jag var mycket ojämn.

Var ni normalintelligenta, över medel intelligenta
Ingen aning. Jag fick aldrig reda på några IQ-siffror. Jag fick bara reda på vilka mina styrkor och svagheter var, samt poängskillnaden mellan dem.

och vad var ni bäst/sämst på?
Bäst på blockmönster och matriser, sämst på snabbhet, uppmärksamhet och flexibilitet. Allt annat ganska genomsnittligt.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav clivia » 2010-11-01 5:04:10

Bara jag väl som helt enkelt fick resultat "fröken korkad"
Om min så kallad språkbegåvning inte höjt siffrorna lite hade jag inte ens fått AS.

:cry:
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav nano » 2010-11-01 5:21:02

Om WAIS testat systemkonstruktionsförmåga då?
Har en aning om att du hamnat mycket högre då.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav clivia » 2010-11-01 5:39:51

vet bara att jag var dålig på rubbet...
..slö på reaktion, noll förmåga att komma ihåg något.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-01 9:27:45

Angelic Fruitcake skrev:Naturligtvis är få människor lika bra på allt. Men IQ på 105 på en del och 180 på en annan gör nog att man anar ugglor i mossen.

Hur kommer man fram till siffran 180 på ett standardiserat WAIS-test?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-11-01 9:34:04

Angelic Fruitcake skrev:Mja, det finns faktiskt en minoritet av aspergare som är förståndshandikappade. Som kriterierna är skrivna krävs endast normala vardagsfärdigheter och språk fram till tre års ålder och IQ räknas inte.

Naturligtvis är få människor lika bra på allt. Men IQ på 105 på en del och 180 på en annan gör nog att man anar ugglor i mossen.


Det står så på DSM-IV vad gäller aspergers:
E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.


Barn med utvecklingsstörning brukar ju ha signifikant försening av sin kognitiva utveckling och vardagsfärdigheterna, som visar sig ännu tydligare ju äldre barnet blir. Tolkar man kriterierna stramt får man alltså inte har en utvecklingsstörning om ska få Asperger diagnos.
Jag vet dock att det finns, som du säger, de med utvecklingsstörning. Det finns några läkare/psykologer som inte tolkar kriterierna lika stramt och därmed accepterar att AS ställs som diagnos vid utvecklingsstörning, dock endast vid lindrig. De anser att de personerna har en annorlunda symtombild jämfört med de med autistiskt syndrom och lindrig utvecklingsstörning.
Själv har jag aldrig träffat någon med AS och utvecklingsstörning så jag kan inte uttala mig om/hur de skiljer sig från någon autistiskt syndrom kombinerad med utvecklingsstörning.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-11-01 9:38:44

KrigarSjäl skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Naturligtvis är få människor lika bra på allt. Men IQ på 105 på en del och 180 på en annan gör nog att man anar ugglor i mossen.

Hur kommer man fram till siffran 180 på ett standardiserat WAIS-test?


Det kommer man inte fram.
Psykologer som är duktiga på att använda och tolka sina instrument uttalar sig i termer av intervaller eller ungefär hur man ligger till (t.ex. genomsnittet, över genomsnittet osv), aldrig om en viss siffra prick.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav barracuber » 2010-11-01 9:47:11

Har ytterst lite kunskaper om folk med utvecklingsstörning. Som jag fattar det så arbetar de väl ganska sällan?

Har heller aldrig träffat nån med AS och utvecklingsstörning. Om man har utvecklingsstörning är det såpass "allvarligt" ur funktionssynpunkt att det s.a.s känns meningslöst med en AS-diagnos. Tycker jag.

Såvida det inte är lindrig utvecklingsstörning och personen i fråga kan klara av ngn form av arbete och därmed känna sig behövd i världen. Då kan AS vara viktigt för att utreda vad som fungerar och inte.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-11-01 10:02:58

barracuber skrev:Har ytterst lite kunskaper om folk med utvecklingsstörning. Som jag fattar det så arbetar de väl ganska sällan?

Har heller aldrig träffat nån med AS och utvecklingsstörning. Om man har utvecklingsstörning är det såpass "allvarligt" ur funktionssynpunkt att det s.a.s känns meningslöst med en AS-diagnos. Tycker jag.

Såvida det inte är lindrig utvecklingsstörning och personen i fråga kan klara av ngn form av arbete och därmed känna sig behövd i världen. Då kan AS vara viktigt för att utreda vad som fungerar och inte.


Det är alltid viktigt att utreda autismspektrumsvårigheter hos personer med utvecklingsstörning, då dessa kan göra stoooor skilland på funktionsnivån utöver utvecklingsstörningen. Ju svårare utvecklingsstörning desto "hemskare" det är att ha autismspektrumtillstånd utöver. Jag säger hemskare i den meningen att det då är ännu svårare att förstå omgivningen, svårare med kommunikation mm. Dessa personer kan uppvisa stora känsligheter, gravt självskadande beteende osv. Jätteledsamt :(

De flesta med utvecklingsstörning och samtidig autismspektrumtillstånd får diagnosen autistiskt syndrom eller autismlikande tillstånd. Vissa få med lindrig utvst. kan få Aspergers, men som sagt det finns delade meningar hos de som diagnosticerar.

En del med lindrig utvecklingsstörning klarar att arbeta under skyddade former, andra inte. En del har daglig verksamhet. De med måttlig och neråt har daglig verksamhet eller ingen organiserad sysselsättning alls.

(oj, nu är jag aspigt igång! :D )
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-11-01 10:23:13

I mitt test fick jag staplar som motsvarade 0-200 IQ-poäng så jag kunde få ut delpoängen också, men psykologen var noggrann med att påpeka att när man kommer över 130 blir poängen inte så tillförlitlig eftersom de inte har så många personer att basera poängsättningen på. IQ-test är helt enkelt mer exakta ju närmare genomsnittet man ligger.

Det som däremot stod klart var att jag låg inom första standardavvikelsen på vissa områden och utanför tredje på andra. Och det är tydligen en stark indikation på om inte Asperger så iaf att något är skevt i huvudet.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav barracuber » 2010-11-01 10:28:41

Angelic Fruitcake skrev:Det som däremot stod klart var att jag låg inom första standardavvikelsen på vissa områden och utanför tredje på andra. Och det är tydligen en stark indikation på om inte Asperger så iaf att något är skevt i huvudet.


Här framstår du inte alls som "skev". Vad skulle det kunna vara annars än Asperger o/e AD(H)D?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-11-01 12:41:00

barracuber skrev:Har ytterst lite kunskaper om folk med utvecklingsstörning. Som jag fattar det så arbetar de väl ganska sällan?

Har heller aldrig träffat nån med AS och utvecklingsstörning. Om man har utvecklingsstörning är det såpass "allvarligt" ur funktionssynpunkt att det s.a.s känns meningslöst med en AS-diagnos. Tycker jag.

Min syster är arbetsterapeut på en DV där det arbetar ett antal personer med AS och är utvecklingsstörda. Jag har ingen aning om varför de fått AS-diagnos, men det kanske finns delar i deras begåvning som ligger över 100 på IQ-skalan...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav linek » 2010-11-01 14:24:37

Jag trodde som jag antar KrigarSjäl gör: WAIS mäter bara IQ med säkerhet mellan 70 och 130, två standardavvikelser åt vardera hållet - medicinalvetenskapens gamla hederliga definition av icke sjuk. Om man därför samlar alla sina resultat utanför det intervallet - alla över eller alla under - kan WAIS inte uppmäta eventuella ojämnheter.

Så trodde jag, men när jag frågade på Liljeholmens mottagning fick jag knappt en fnysning till svar. För lågbegåvade finns ju särskilda test eftersom WAIS knappt ger utslag för och heller inte kan skilja på, säg, 40 och 60, vilket kan vara avgörande för bemötande och behandling. Varför skulle inte samma sak gälla i andra änden?
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2010-11-01 17:27:39

Kanske off-topoic: Vad menas egentligen med "normalbegåvning" räknat i IQ?

Det kan ju inte bara vara de som har exakt 100. Iom att det sägs att de med AS ska vara normal- el överbegåvade undrar jag var gränsen går. Har för mig att jag läst någonstans att den nedre gränsen för "normal" var 85.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav slackern » 2010-11-01 17:32:17

Alien skrev:Kanske off-topoic: Vad menas egentligen med "normalbegåvning" räknat i IQ?

Det kan ju inte bara vara de som har exakt 100. Iom att det sägs att de med AS ska vara normal- el överbegåvade undrar jag var gränsen går. Har för mig att jag läst någonstans att den nedre gränsen för "normal" var 85.


Hej normalbegåvning går från 85-115 fast mellan 70-85 räknas in till normal begåvningens nedre del så för att få diagnosen AS krävs ett IQ över 70.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav AAA » 2010-11-02 0:34:26

wuwei skrev:
AAA skrev:Är det WAIS som avses här?


Det var i alla fall WAIS jag fick göra och utifrån de resultaten jag inte fick en fullständig diagnos.


Jag gjorde WAIS och en del andra tester, fick lågt på flera delmoment och endast högt på ett delmoment :-( Samma när jag var i tonåren, får svårt att koncentrera mig och försöker se sammanhang som jag egentligen inte ser, så blir det fel...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in