Tips på användbara fraser?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips på användbara fraser?

Inläggav NoteToSelf » 2010-10-27 21:19:07

Hallå ja.

Har varit på forumet ett tag nu, och sett en del kommentarer där personen i fråga skriver att denne lärt sig fraser som är användbara i sociala sammanhang.. Skulle uppskatta om ni skiver ner era "bästa" fraser, som startar/ håller igång en konversation!

Så kära Aspies, show me what you've got :P
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav sugrövmanövern » 2010-10-27 21:22:53

Annan person:
- What´s up?

Jag:
- My dick!

Annan person:
- Öh? Okejj, haha, har du en kuk?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2010-10-27 21:41:27

"Det är inte mig det är fel på utan ni"

"Jag orkar inte med er låga verbala förmåga"

"Min farmor krökar bättre än vad ni gör"

"Att prata med er är som att ligga bakom en traktor och aldrig kunna svänga in på motorvägen"

"Jag käkar discobögar till frukost"

"Gör min dag, babyface"

"Gå och tvätta Storgatan med skäggvårtan, ditt kräftbete"

"Ni kan behålla era sociala dagisövningar för er själva, så går jag och får något gjort istället"
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav solus » 2010-10-28 2:04:53

KrigarSjäl, verkar vara en person i mitt tycke, dvs om du nu verkligen säger så till folk =) I så fall är det skönt att veta att det faktiskt finns nån fler här i världen som vågar vara rak!
Jag är så fruktansvärt trött på folk och deras jävla behov av dramatik.

Edit: P.S Jag är inte social, så OT får söka hjälp nån annanstans.
solus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-08-28

Inläggav Miche » 2010-10-28 9:10:37

Hittills har ju NoteToSelf bara fått förslag på repliker som används för att döda en konversation, det var ju repliker för att väcka och hålla liv i en konversation han sökte (det som i stort sett alla Aspisar är värdelösa på, dvs kallprat...)

Själv kan jag kallprata, men min observationsförmåga ligger inte på topp, så efteråt har jag oftast ingen aning om vad jag pratat om... En klassiker; min bror eller syster ringer mig och jag pratar, ibland upp till en halvtimme... Direkt efter samtalet frågar ofta min fästmö "Vad ville han/hon?" och jag har inte den blekaste aning...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav NoteToSelf » 2010-10-29 22:30:01

Miche skrev:Hittills har ju NoteToSelf bara fått förslag på repliker som används för att döda en konversation, det var ju repliker för att väcka och hålla liv i en konversation han sökte (det som i stort sett alla Aspisar är värdelösa på, dvs kallprat...


*Hon ;) Och jo, det är ju så.. har ingen aning om hur man håller igång en konversation.. blir bara en plågsam tystnad och katastroftankar :(
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-10-30 12:48:38

"Du har ett fördelaktigt utseende"

bra sätt att säga till någon att dom ser bra ut/är attraktiva
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav carolina » 2010-10-30 19:36:05

Det är bra att ge motfrågor till den man samtalar med.
Tex om personen frågar vilken skola du går på och vad du läser till, så svarar du på det och sen frågar du personen samma fråga. Det är ett sätt att hålla samtalet igång och undvika pinsamma tystnader.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-10-31 14:26:32

carolina skrev:Det är bra att ge motfrågor till den man samtalar med.
Tex om personen frågar vilken skola du går på och vad du läser till, så svarar du på det och sen frågar du personen samma fråga. Det är ett sätt att hålla samtalet igång och undvika pinsamma tystnader.

Något man tyvärr först börjat göra i vuxen ålder ^^
Och även då är jag mycket dålig på det. Jag måste medvetet fråga folk, och ibland glömmer jag helt enkelt bort det.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Sheyen » 2010-10-31 15:07:25

Deadly_Nightshade skrev:Något man tyvärr först börjat göra i vuxen ålder ^^
Och även då är jag mycket dålig på det. Jag måste medvetet fråga folk, och ibland glömmer jag helt enkelt bort det.


Så där är jag också! Jag är proffs på att döda samtal. Brukar föredra ifall de inte ens frågar mig, så slipper man ju oroa sig för det.

Men nu handlade det ju om att komma på sätt för att hålla igång en konversation, inte ignorera den. Så där håller jag med. Man bör ställa motfrågor.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav MsTibbs » 2010-10-31 15:53:24

De flesta gillar att tala om sig själv. Ställ gärna öppna frågor i början och sedan snäva in. Fråga ofarliga saker först och spara diskussioner om religion, abortpolitik, hemmafruar, psykiatrisk historik och liknande till du lärt känna personen bättre, annars kan man råka stöta bort folk, som man kanske tom tycker samma som.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav NoteToSelf » 2010-10-31 17:39:41

Jo, jag försöker ställa motfrågor, tror iaf att jag gör det rätt ofta, men konversationen dör rätt fort ändå :( Har inga riktigt "spärrar" för vad som är passande att berätta, tex berättade jag för en tjej jag känt i ett par dagar att min pappa misshandlat mig som liten. Hon pratar inte med mig längre. Till mitt försvar måste jag dock säga att hon började med att berätta att hennes pappa har nån sjukdom! Mycket möjligt att jag helt enkelt inte vet vad man bör berätta och vad inte, och inte vet vad "man brukar prata om".. Försöker också fråga saker om personen jag pratar med, men det blir nog mest som ett förhör, rätt onaturligt, eftersom jag ofta inte riktigt bryr mig.. Det är så svårt, det där.. :?
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Maldita » 2010-10-31 19:29:27

Aha, det menar du.
Jaha ja, ser man på.
Mm.
Aa.
Det där har jag inte tänkt på.
Menar du så här: blablablba
Ok, där tycker vi olika dårå.
Inte enligt mig.
Jag har hört att det är så här: blablablabla.
Vilket väder vi har dårå.
Nej, har du sett filmen (nånting)?
Vad hände i helgen dårå?
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-10-31 20:04:57

Sheyen skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Något man tyvärr först börjat göra i vuxen ålder ^^
Och även då är jag mycket dålig på det. Jag måste medvetet fråga folk, och ibland glömmer jag helt enkelt bort det.


Så där är jag också! Jag är proffs på att döda samtal. Brukar föredra ifall de inte ens frågar mig, så slipper man ju oroa sig för det.

Men nu handlade det ju om att komma på sätt för att hålla igång en konversation, inte ignorera den. Så där håller jag med. Man bör ställa motfrågor.

Ja och det är ju inte frågorna i sig som är hela grejen utan man måste ju visa ett förfalskat intryck av att vara intresserad utav den andra personen. Det är sällan jag är intresserade av andra personers liv.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Arkimedes » 2010-10-31 23:14:50

NoteToSelf skrev: Försöker också fråga saker om personen jag pratar med, men det blir nog mest som ett förhör, rätt onaturligt, eftersom jag ofta inte riktigt bryr mig.. Det är så svårt, det där.. :?


Samma här! Jag har idéer om vilka frågor jag skulle kunna ställa, men det blir onaturligt eftersom det syns när man frågar om något som man egentligen inte vill ha svar på! Jag vill inte veta vad personen gjorde i helgen, jag vill prata om tillsatsämnen i mat, exempelvis! :?
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-01 20:40:33

Arkimedes skrev:
NoteToSelf skrev: Försöker också fråga saker om personen jag pratar med, men det blir nog mest som ett förhör, rätt onaturligt, eftersom jag ofta inte riktigt bryr mig.. Det är så svårt, det där.. :?


Samma här! Jag har idéer om vilka frågor jag skulle kunna ställa, men det blir onaturligt eftersom det syns när man frågar om något som man egentligen inte vill ha svar på! Jag vill inte veta vad personen gjorde i helgen, jag vill prata om tillsatsämnen i mat, exempelvis! :?


Du får gärna prata om tillsatsämnen i mat med mig, även om jag inte kan något om det. Tycker det är rätt roligt att se folk prata om något som verkligen intresserar dem.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Arkimedes » 2010-11-01 23:30:57

NoteToSelf skrev:
Arkimedes skrev:
NoteToSelf skrev: Försöker också fråga saker om personen jag pratar med, men det blir nog mest som ett förhör, rätt onaturligt, eftersom jag ofta inte riktigt bryr mig.. Det är så svårt, det där.. :?


Samma här! Jag har idéer om vilka frågor jag skulle kunna ställa, men det blir onaturligt eftersom det syns när man frågar om något som man egentligen inte vill ha svar på! Jag vill inte veta vad personen gjorde i helgen, jag vill prata om tillsatsämnen i mat, exempelvis! :?


Du får gärna prata om tillsatsämnen i mat med mig, även om jag inte kan något om det. Tycker det är rätt roligt att se folk prata om något som verkligen intresserar dem.


Jag borde kanske starta en tråd om det! :) Håller för övrigt med dig, jag kan lyssna på folk i vilket ämne som helst, om det är något som personen brinner för och inte kallprat! Jag vill inte känna att samtalet är bortkastad tid, där båda pratar om saker som de inte bryr sig om alls.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-02 0:07:27

Bäh. Jag har ingen aning om hur man upprätthåller meningslösa samtal av den sorten, men löser situationen genom att skita i sådant och bara prata med folk som tycker det är ok att höra om rysk grammatik, prionsjukdomar, hajar eller fonetik (och annat jag är eller har varit intresserad av) istället. Eller så umgås jag med folk som inte är så intresserade av att samtala hela tiden.

På sätt och vis skäms jag över min inställning, men det funkar rätt bra. Ibland hittar man rätt människor. Och på sätt och vis gillar jag att vara ointresserad av tråkiga samtal. :)

Men man kanske skulle göra ett försök att bättra sig. Ska hålla koll på tråden!
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav ufo » 2010-11-02 0:58:26

Jag:
- Hallå snygging skall du följa med hem o hångla o käka makaroner?

Pudding:
- Ehh va? Nä usch....

Jag:
- Vådåå, tycker du inte om makaroner???
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav jorand » 2010-11-02 1:03:18

- Pärern väx bra i år...

- Va haru för skoter då?

- Annars då?
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav happysad » 2010-11-02 1:05:14

jorand skrev:- Pärern väx bra i år...

- Va haru för skoter då?

- Annars då?


+1 hahaha :D
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Fenren » 2010-11-02 1:13:10

fast de funkar nog bara norr om Hudiksvall...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Arkimedes » 2010-11-02 1:19:11

På tal om "Annars då?"... Är det någon här som vet vad man ska svara på den frågan? Jag blir frustrerad när folk inte kan fråga konkret det de vill ha svar på!
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav ufo » 2010-11-02 1:25:45

Arkimedes skrev:Annars då?
- Jo tack bra. Själv då?

När folk vill kommunicera är de inte ute efter informationsutbyte i vår mening. De vill bara jiddra en massa ovidkommande trams för att känna samhörighet och läsa av ens kroppspråk.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in