AS till Barn från föräldrar?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS till Barn från föräldrar?

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-10-28 17:40:17

är det oetiskt att skaffa barn för att dom kanske får AS??

eller är det säkert att dom får AS?

vad vill man helst, att dom ska få AS eller NT?


jag har själv barn, sedan 1 år, jag blev mer eller mindre "tvingad" till det.

Jag är ju hyfsat ung och kände att jag vill plugga klart osv (och då visste jag inte ens att jag hade AS eller vad det var)

mamman säger att hon är NT, men hon har massa problem så jag tvivlar på det. Hur som helst, jag funderar på om jag vill att mitt barn ska va NT eller AS.. jag vill nog helst NT för dennes skull, det blir ju mycket lättare många gånger samt att då kan ja leva genom dennes glädje i livet (hoppas jag iaf)

men jag är rädd om både mamman och jag har AS, är loppet kört?
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav FamiljenM » 2010-10-28 18:09:40

Det är nog lättare för en förälder med AS att få ett barn med AS, än om en NT-förälder får ett AS barn. Det är nog lättare att förstå och att hjälpa barnet, om man är likasinnade.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-28 19:35:55

Men man ska inte glömma att AS är ett handikapp (annars är det ju inte AS) och det är väl dumt att önska onödiga problem på någon, allra minst sitt eget barn. Däremot kan man väl få önska att barnet ärver de goda AS-egenskaperna, men slipper skiten.

Har själv ett barn med autism och en NT. Autismbarnet är mer jobb än NT-barnet, trots att NT-barnet både är yngre och dessutom i trotsåldern. Däremot tror jag att det skulle varit svårare för mig att klara av autismen om jag inte haft den själv. Men det är klart, våra autistiska sidor krockar också, så det kanske jämnar ut sig i längden.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav matterik » 2010-10-28 21:21:00

Det är inte oetiskt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav rdos » 2010-10-29 6:55:12

Nej, precis. Det är snarare oetiskt att inte skaffa barn eftersom det då¨bara blir NTs i nästa generation, och aspies då blir ännu mer som Ufos. Ju färre vi är desto mindre förståelse ifrån majoriteten.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav NoteToSelf » 2010-10-29 23:01:16

Vi borde få så många småaspies, att AS inte längre ses som ett handikapp, utan som en annan sorts personlighet.. :-)026
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav barracuber » 2010-10-30 0:34:49

rdos och Notetoself skrev:..viktiga saker..


+1
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-10-31 12:30:53

barracuber skrev:
rdos och Notetoself skrev:..viktiga saker..


+1


+1

Dessutom tycker jag inte om att en del anser att man ej ska få barn bara för att man har Asperger och "riskerar" (eller har chans :) ) att överföra det till sina barn. Det finns en massa funktionsnedsättningar, personlighetstyper och sjukdomer som ens barn kan få eller bli fött med utan att man själv har ett uns av sådant. Genetik gillar arv, men också slump ;)
Ur det perspektivet är det oetiskt att föda barn whatsoever :P

Kom igen! mer aspiga barn åt folk och mindre okunnighet i den här världen :D
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav olgis » 2010-10-31 13:11:19

TheBoxSaysNo skrev:
barracuber skrev:
rdos och Notetoself skrev:..viktiga saker..


+1


+1

Dessutom tycker jag inte om att en del anser att man ej ska få barn bara för att man har Asperger och "riskerar" (eller har chans :) ) att överföra det till sina barn. Det finns en massa funktionsnedsättningar, personlighetstyper och sjukdomer som ens barn kan få eller bli fött med utan att man själv har ett uns av sådant. Genetik gillar arv, men också slump ;)
Ur det perspektivet är det oetiskt att föda barn whatsoever :P

Kom igen! mer aspiga barn åt folk och mindre okunnighet i den här världen :D


Instämmer till fullo!
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in