ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2010-03-23 20:54:29

Om indiepop på Wikipedia:

Svenska

Engelska
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav KMN_71 » 2010-03-23 20:57:00

Tack :)
KMN_71
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-11-17

Asperger och ADHD

Inläggav Peace » 2010-07-02 13:40:37

Hur är ni som har både AS och ADHD? På många punkter är ju de två diagnoserna raka motsatsen. ADD och AS är ju mer "lika" varandra däremot.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav earlydayminer » 2010-07-02 13:45:55

Jag mår väldigt bra så länge jag inte är i myndigheternas/samhällets röriga och okontrollerade omlopp. Medicinerar inte, men har börjat få kontakt med den psykiatriska öppenvården.

Kan du specificera frågan?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Peace » 2010-07-02 13:50:57

Hur är ni som person? Vet ej hur jag ska formulera det bättre. T.ex så är impulsivitet vanligt hos personer med ADHD, medan många Aspergare snarare är tvärtom och vill planera och veta om saker i förväg osv.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav treeman » 2010-07-02 14:18:58

Intressant frågeställning.
:)

Själv har jag bara AS.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav clivia » 2010-07-02 14:20:29

Har den kombodiagnosen (egentligen bara add) och för mig överlappar dem varandra aningen.
Sen en tid tar jag medicinering för hjälp med addn men blir oftast moment22 när de hjälper mig att minnas men jag minns ju inte att ta dem...

När add medicineringen är som bäst uppträder min AS mer tydligt sägs det.
Och så i motsatsen är de inte, diagnoserna alltså, enligt mig.
De kognitiva problematiken är väldigt likt den i as-kriterierna mm.
Hyperaktiviteten hos den del kan lätt förväxlas med As-hobby intensiviteten liksom impulsiviteten kan lätt blandas ihop med godtroheten som sägs är vanligt hos aspies.
Listan kan göras lång.

För de med just ADHD förfaller många punkter som jag anser samt läst om går hand i hand med AS:

- Stresskänslighet kontra kaos-känslighet som kan vidföra spontanitetsreaktioner (Hyper), exempel kan vara att en stresskänslig aspie drar sig undan, blir trotsig att behöva göra något mot sin vilja och utan att märka slår omkring sig omedvetet okontrolerat. Hos Hyperaktive adhdaren skulle det blir snarlik beteende kunna uppstå som en ren spontanitet, sådant räknas då som hyper. Att plöstligt "bara" göra något..

- Adhd personen plöstligt spenderar pengar/skaffar lån, aspien gör det för den kanske har glömt sin egen ekonomi eller har dåligt koll.

- Adhd personen är en virrvarr i umgängeslivet, fladdar omkring och har mycket för sig; aspien kanske gör det i samband med sin hobby eller pga oro/stress/annan dylik orsak.

- Adhd personen pratar oavbrutet, liksom aspien, orsaken kan vara olika, vilket som helst bakomliggande orsak kommer den som lyssna inte kunna se skillnad att det är en aspie eller adhd person...

- adhd personen är orädd som närmar sig främligar, ger sig in i olika sociala sammanhang av ren spontanitet, aspien kanske är skygg men för en utåtriktad aspie, kanske inte ens det, kanske beror på denne inte kunna läsa de sociala reglerna. Bemötandet och resultatet tror jag inte skulle urskilja sig något.

- en person med adhd kastar sig in i relationer, en efter andra, kanske till och med flera stycken. Aspien kanske gör det men bakomliggande orsakerna är troligast väldigt skilda åt.

Så hur som helst, tror jag att kriterierna må skilja sig, grundorsakerna lika så men beteendet samt bemötandet/resultat/följderna av dem ligger nog rätt så samma.
Så har jag förstått det.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav earlydayminer » 2010-07-02 14:33:19

Peace skrev:Hur är ni som person? Vet ej hur jag ska formulera det bättre. T.ex så är impulsivitet vanligt hos personer med ADHD, medan många Aspergare snarare är tvärtom och vill planera och veta om saker i förväg osv.


Har jag ingenting att göra så gör jag det jag känner för, men jag vill veta om saker i förväg och jag vill planera. Och jag menar att jag verkligen vill veta i förväg, inte en dag eller två timmar i förväg. Det är inte okej för mig, jag kan få rejält med panik.

Det har varit svart eftersom jag kan vara lite för snäll och ha svårt att säga nej till kompisar när de frågar mig om jag ska med när de t ex badar, eller gå till dem mitt i natten. Jag bryr mig ganska mycket. På så vis kan jag göra något "impulsivt", men i själva verket så planerar jag hur länge jag ska stanna och vad jag ska göra när jag kommer hem - medan de frågar om jag ska kika förbi eller hänga med på något.

Jag var mer impulsiv när jag var yngre, men det försvann när jag var runt 18-års åldern. Däremot kan min ångest över att göra något jag verkligen inte vill få mig att avstå totalt och isolera mig i dagar/veckor - innan de återfår kontakten med mig. Sedan har jag svårt att veta hur jag ska formulera mig för att återfå kontakten. Det många kan se som impulsivt, har jag redan tänkt på och planerat - bara det att jag gjort det för min egen skull, och efter mina regler.

Jag tror psykvården har väldigt svårt med att läsa in vad som är impulsivt, spontant och vad som är uträknat, planerat och genomfört. Jag är lite besviken på det faktiskt. Jag har alltid en tanke bakom mina handlingar, det är bara det att det är på mina villkor - i och med att jag har svårt att konkretisera det verbalt så antar psykvården att det är impulsivitet.

Impulsiv - det var jag som jag barn och tidiga tonår.
Spontan/överraskande - det är jag nu för tiden.

Men jag har alltid, ALLTID, varit i behov av att saker går oförändrade och att planeringen sköts. Men med tanke på var jag kommer ifrån har struktur var en väldigt svår uppgift. Dessutom är jag en av de "förlorade barnen", p g a jag är en envis en som vägrade ta emot hjälp under en väldigt lång tid. Nu i efterhand finns det en distanserad önskan om att de hade tvingat mig.

Jag kan vara lite klumpig i mitt sätt och uttrycka mig och kan låta väldigt hård, men jag pratar inte för mycket och jag vet vad jag säger - även om jag kan uttrycka mig väldigt dåligt. Alltså använda hårda/okänsliga ord.

Och blir det för mycket så ger jag mig av från kaoset.

Jag upplever mig alltid mer "aspig" än "ADHD-ig". Och är jag mer "ADHD-ig", som dessutom är omedicinerad - då är jag världens lugnaste och mest introverta "ADHD-are". Jag har väldigt väldigt mycket energi, men jag gör mig inte av med energin på att vara hyperaktiv. Jag lägger den numera på sådant som betyder något, som min fina älskling.

Mitt största problem med koncentrationen och uppmärksamheten är PERCEPTUELLA, och det är någonting jag tror hela läkarvården har missat.

Jag är extremt säker på att Asperger syndrom existerar inom mig, och att min s k ADHD ligger nedgrävd under ytan för att en starkare makt tog över när jag fick det lugnt i mitt liv. Så är det med det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland


Inläggav trémula » 2010-07-02 17:44:52

clivia: Har du ADD eller ADHD?

Och kan man ha både ADD och ADHD? Jag har fått för mig att de utesluter varandra?
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav clivia » 2010-07-02 17:48:37

trémula skrev:clivia: Har du ADD eller ADHD?

Och kan man ha både ADD och ADHD? Jag har fått för mig att de utesluter varandra?

Jag besvarade just din fråga bland mina första rader i mitt svar..
men..add är mitt svar igen då :)
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav trémula » 2010-07-02 18:00:56

Ok, jag förstod bara inte vad du menade med "den kombodiagnosen" (eftersom frågan handlade om ADHD) och heller inte vad du menade med "egentligen" bara ADD. Blev lite förvirrad av det bara.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav clivia » 2010-07-02 21:12:21

När man får ADD diagnos så heter det ändå ADHD.
SÅ diagnosen är ADHD som läkaren sedan betonar genom att skriva om det gäller alla delar eller delvis, såsom människor som kanske bara är hyperaktiva eller bara har uppmärksamhetsproblematik inom adhd.
Exempel på text är "ADHD med betoning på hyperaktivitet" eller "ADHD med betoning på uppmärksamhet ej hyperaktivitet".
När man skriver ADD så är det egentligen bara en förkortning som lättare beskriver vilken del av ADHDn man besitter/har problematik i.

Medicinering för ADD heter ju inte medicinering för add utan heter medicinering för ADHD.

Förstår du vad jag menar nu?
När man pratar kombodiagnos menar man att man har oftast utöver sin huvuddiagnos något annat, tex Asperger+adhd eller Asperger och ångest..
Så frågan besvarades fortfarande. Vad jag också fått information har de flesta med ADD/ADHD diagnos haft hyperaktivitet eller har det latent men är såpass kontrollerat eller växt ifrån att det inte anses som väsentlig del av diagnosen eller nåt.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav trémula » 2010-07-02 21:30:41

Ok, nu förstår jag vad du menade clivia.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Re: Asperger och ADHD

Inläggav MsTibbs » 2010-07-02 23:42:39

Peace skrev:Hur är ni som har både AS och ADHD? På många punkter är ju de två diagnoserna raka motsatsen. ADD och AS är ju mer "lika" varandra däremot.


Jag är mer AS när jag mår dåligt och ADHD när jag mår bra. Men iofs "Pat uppfyller inte riktigt bipolär diagnos, men det finns en bipolaritet hos pat".
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ragnevi » 2010-07-03 0:56:24

Jag tycker att ADHD och Asperger borde få bli en egen diagnos, ASHD. Tyvärr är den diagnosen redan upptagen av hjärt- och kärlsjukdomar i USA så den kommer inte att komma med i DSM-V.

Jag tycker ju det är en ganska trevlig kombination, man slipper bli så där jobbigt enerverande som många med ADHD är, medan man inte blir så där jäkla envis som många med asperger är.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav treeman » 2010-07-03 3:09:53

ragnevi skrev:Jag tycker ju det är en ganska trevlig kombination, man slipper bli så där jobbigt enerverande som många med ADHD är, medan man inte blir så där jäkla envis som många med asperger är.


ragnevi MERCI! DANKE! THANKS! TACK!

Jag har BARA Asperger diagnos. Jag kan kompromissa utan problem om jag vill.

Tex med min kärleks-partner. Kan låta henne ändra min personlighet och kalla det "kompromissa". LOL

Jag är envis som fan om jag verkligen vill och vinner för det mesta om det nu krävs... men....

Jag har nog FAN 10-30% ADHD... annars stämmer det inte...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav AAA » 2010-07-03 23:55:49

Jag är jobbigt enerverande och jäkligt envis ;-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-04 0:44:37

ragnevi skrev:Jag tycker att ADHD och Asperger borde få bli en egen diagnos, ASHD. Tyvärr är den diagnosen redan upptagen av hjärt- och kärlsjukdomar i USA så den kommer inte att komma med i DSM-V.

Jag tycker ju det är en ganska trevlig kombination, man slipper bli så där jobbigt enerverande som många med ADHD är, medan man inte blir så där jäkla envis som många med asperger är.


Håller med dig.

Har själv fått AS, ADHD och "Tics UNS" som diagnoser.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav ragnevi » 2010-07-04 1:10:34

Jag generaliserar ju ganska grovt, men nog sjutton är en del människor med AS för envisa för sitt eget bästa. Det kan ju vara en positiv egenskap i vissa situationer, men om man alltid är det så är det ingen vinnande väg.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav AAA » 2010-07-04 20:51:47

Tics UNS låter intressant... Vilka uttryck tar dessa sig?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav sussi83 » 2010-10-21 23:29:11

vilka test är specifika för AS i en utredning?
Senast redigerad av sussi83 2011-05-04 18:25:10, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav johan_uppsala » 2010-10-23 14:49:35

[quote="Tjatterfia"Resultatet på IVA och WURS talar för en eventuell ADHD-diagnos men denna diagnos motsägs av resultatet på WAIS-III eftersom hon presterar ett resultat inom normalvariationen på arbetsminnedelen och även på deltesten Symboler-Kodning och Symbolletning visar hon på en god förmåga till uppmärksamhet och uthållighet vilket motsäger en ADHD-diagnos.[/quote]

Låter som om våra utredare tolkar diagnosen helt olika. Jag hade vad jag minns i det närmaste normalt arbetsminne och just symbol-kodning tror jag gick långt bättre än snittpersonen. Ändå har jag AD(H)D-diagnos.
Jag tror iofs att det står något om att mitt PIK på 105 talar emot diagnos men att de ändå valt att sätta den.

Iofs tog nya läkaren, vid första mötet, direkt upp AS, som aldrig utreddes ordentligt, så jag har ju ingen ren AD(H)D.
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 18:25:10, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-23 16:34:22

Hej!

Oftast när man gör test för ADHD får man fylla i frågeformulär. Och samtal. Men vilka mer test som ingår är ju individuellt beroende på var man blir utredd.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in