vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav barracuber » 2010-10-11 11:18:15

Moderator:
Bra att du håller topic i tråden, lollo_testar! Den här tråden (liksom många andra) har en tendens att hela tiden handla om andra saker än vad den ska handla om (i den här tråden är jag själv starkt delskyldig).

Jag har gjort en anmälan att den ska delas upp.

[mod]Barracuber:

Delade av OT-inlägg till nya IT-tråden <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/batteritider-stromspar-for-mobiltelefoner-t17407.html">[delad] Batteritider, strömspar för mobiltelefoner</a>[/mod]
Senast redigerad av barracuber 2010-10-15 7:40:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav lollo_testar » 2010-10-11 11:58:08

barracuber skrev:
lollo_testar skrev:Finns det bra tips p¨å hur man utformar schyssta kalendrar? även pappers på nätet... hur man färgmarkerar för att det ska bli bra...


Det verkar inte finnas någon vidare forskning om detta. Fick inga bra träffar alls..

EDIT: Frågan har ställts förr. Tänker på Bjäbbmonstret.
hjälp att hitta den tråden. lollo_testar är lika med förvirrad...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav barracuber » 2010-10-11 12:04:38

lollo_testar skrev:
barracuber skrev:
lollo_testar skrev:Finns det bra tips p¨å hur man utformar schyssta kalendrar? även pappers på nätet... hur man färgmarkerar för att det ska bli bra...


Det verkar inte finnas någon vidare forskning om detta. Fick inga bra träffar alls..

EDIT: Frågan har ställts förr. Tänker på Bjäbbmonstret.
hjälp att hitta den tråden. lollo_testar är lika med förvirrad...


Whoops! Ska göra ett försök... :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Funderaren » 2010-10-11 15:35:33

lollo_testar skrev:
Funderaren skrev:För mig, som bara ringer och sms:ar med mobilen så räcker det men en enkel mobil. Som gärna får hålla att tappas i marken för jag har lite motorikproblem.
Därför har jag nu en Sony-Ericsson J230i som tappats många gånger. Innan denna hade jag en Qtek (numera HTC) men där pajade displayen när den gick i backen.

Tänkte att en del med as kanske behöver en mobil som håller just för att tappas för jag är nog inte den enda som är motorisk klumpig. Vore ju synd att förstöra en mobil för ett par tre tusen.


håller med... men går fixa skal som är hyfsat säkra... då kanske inte är någon man har ute på fest ...


Är utmärkt att ha på fest. När alla "flashar" med sina mobiler så tar man upp sin. Om man känner för uppmärksamhet alltså. Och stöldrisken är låg. Och skulle nån sno den behöver man inte gråta blod.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav barracuber » 2010-10-11 20:16:29

barracuber skrev:
lollo_testar skrev:
barracuber skrev:
lollo_testar skrev:Finns det bra tips p¨å hur man utformar schyssta kalendrar? även pappers på nätet... hur man färgmarkerar för att det ska bli bra...


Det verkar inte finnas någon vidare forskning om detta. Fick inga bra träffar alls..

EDIT: Frågan har ställts förr. Tänker på Bjäbbmonstret.
hjälp att hitta den tråden. lollo_testar är lika med förvirrad...


Whoops! Ska göra ett försök... :roll:


Här är ett av inläggen där Bjäbbis nämner färger i kalendrar.

http://www.aspergerforum.se/post297178.html#297178

Kan tillägga att det program hon tipsar om - Preminder - numera är shareware.

Ska leta vidare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-10-11 20:28:59

barracuber skrev:
barracuber skrev:
lollo_testar skrev:
barracuber skrev:
lollo_testar skrev:Finns det bra tips p¨å hur man utformar schyssta kalendrar? även pappers på nätet... hur man färgmarkerar för att det ska bli bra...


Det verkar inte finnas någon vidare forskning om detta. Fick inga bra träffar alls..

EDIT: Frågan har ställts förr. Tänker på Bjäbbmonstret.
hjälp att hitta den tråden. lollo_testar är lika med förvirrad...


Whoops! Ska göra ett försök... :roll:


Här är ett av inläggen där Bjäbbis nämner färger i kalendrar.

http://www.aspergerforum.se/post297178.html#297178

Kan tillägga att det program hon tipsar om - Preminder - numera är shareware.

Ska leta vidare.


Här är ett annat Bjäbbisinlägg där färger nämns - inte om kalendrar men om planeringssystem:

http://www.aspergerforum.se/post308474.html#308474
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Juddy » 2010-10-12 2:49:19

Jag har en iPhone. Bara älskar den. Kalenderfunktion, larm, lägga in appar som man behöver.
Jag hade visserligen varit nöjd med vilken smartphone som helst med smarta funktioner men det blev iphone.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav ragnevi » 2010-10-15 1:16:02

Nej, det går inte att få widgets på en iphone då den saknar startskärm, vad du kan få om du jailbreakar den är att skärmbilden som visas när du ska låsa upp mobilen (efter att den gått ner i strömspararläge) kan innehålla mer information än bara batteritid och klocka. Bland annat kan du se mail, sms och kalender, men du kan inte installera widgets.

När jag säger begränsad så är det just det jag menar, har du bara använt en vanlig Sony Ericsson med deras eget OS så kommer du att älska iphone, du kommer att tycka att det är den smartaste telefon som gjorts.
Men har du använt en Smartphone tidigare så kommer du bli förvånad hur otroligt korkat allt är uppbyggt.
Bara en sådan sak som att du inte kan inkludera flera bilder i ett mail, att det inte går att maila andra dokument. Att du inte kan tanka hem ringsignaler via safari.

Du måste göra på Apple-vis, eller inte alls. Att jailbreaka löser en del problem. För oss med Asperger (eller förmodligen ODD-light i undertecknads fall) som vill göra på vårt eget sätt är det en dum lösning, då är Android bättre.

Jag hade en Androidtelefon, men föll för hypen och skaffade en iphone 4. Den har en helt fantastisk skärm, men inte mycket annat.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Juddy » 2010-10-15 2:31:11

Ragnevi: hur menar du med widgets?
Jag har en mac (som dator), jag vet inte om det gör det enklare. Men just det att man kan köpa appar och få den att passa en själv. Jag har en alarmklocka där jag, bl a har lagt in mina medicintider.
Det jag har mest invändningar mot på iphone (jag har 3:an) är att sms-funktionen är svår att räkna ut.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav barracuber » 2010-10-15 8:56:57

ragnevi skrev:..
Du måste göra på Apple-vis, eller inte alls. Att jailbreaka löser en del problem. För oss med Asperger (eller förmodligen ODD-light i undertecknads fall) som vill göra på vårt eget sätt är det en dum lösning, då är Android bättre.


Något bättre antagligen. Frågan är hur mycket.

Har själv en android, HTC Hero med 2.1 (den lär nog aldrig få 2.2 officiellt pga att den är en så gammal modell) som är kanonbra frånsett för klen hårdvara vilket gör den rätt seg. Och jag har ändå rootat den (motsvarighet till jailbrejka på iphone). (En gång prövade jag en iphone 3 och blev otroligt imponerad av snabbheten.)

Hur man gör när man rootar en android beror på märket och modellen. Det finns gott om guider på nätet, det är inte så jättesvårt (det kan t.o.m. vara tilltalande för en aspie eftersom det kräver stor noggranhet ;) ). Men kräver ändå viss vana vid USB-sladdar, filhantering och textkommandon. Låter detta som att det är svårare att jailbreaka en iphone?

Om man inte rootar androiden så är man på många sätt begränsad av mobiltillverkaren (T):

- man måste köra T:s GUI-skal (exempelvis HTC Sense),
- ibland modifierar T i själva android,
- man måste köra T:s version av android
- man kan bara köra program för den versionen
- T bestämmer hur ofta de uppdaterar och uppgraderar versionen och sina tillägg
- T sätter prestandagränsen (man kan inte överklocka)
- man kan enbart använda interna minnet för att installera program vilket är en stor begränsning
- T bestämmer ibland att man inte kan köra multittouch
- man kan inte använda telefonen som ett modem
- man är hänvisad till T:s egna tangentbord enbart

(Android 3.0 som verkar komma Q4 2010 tar bort vissa av dessa nackdelar. Exempelvis måste det inte finnas ett GUI-skal från tillverkaren längre)

Eftersom jag inte vet hur man jailbreakar en iphone kan jag inte bedöma om det är lättare eller svårare än att roota en android.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ragnevi » 2010-10-15 9:47:57

Juddy skrev:Ragnevi: hur menar du med widgets?
Jag har en mac (som dator), jag vet inte om det gör det enklare. Men just det att man kan köpa appar och få den att passa en själv. Jag har en alarmklocka där jag, bl a har lagt in mina medicintider.
Det jag har mest invändningar mot på iphone (jag har 3:an) är att sms-funktionen är svår att räkna ut.


Widgets är små program som körs på skrivbordet och använts i ett flertal smartphones, eller liknande de program som finns på Dashboard på Mac för att göra en jämförelse.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-10-15 10:15:31

Jag är lite förvirrad över trådtiteln:

lollo_testar skrev:vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?


Lollo_testar, vill du att tråden ska handla om båda dessa sakerna? Antingen att vi hittar en riktigt "asperger-vänlig" mobil eller en som inte är direkt asperger-vänlig men ändå bra? Men om den inte är asperger-vänlig hur intressant är den då för folk på det här forumet?

Sedan har det varit rätt mycket tekniska inlägg. (Jag lyfte nyss bort OT-inlägg om batteritid och strömtips, där jag själv var medskyldig.)

Men diskussionen borde väl inte bara vara teknisk, eller?

För då skulle tråden egentligen ligga i IT-forumet. Man skulle kunna dela upp den i en teknisk och en allmän tråd, precis så som gjordes med clivias "Efter handi kommer en...?"

Jag undrar lite över vilka andra perspektiv på frågan som finns för aspergare/adhd:are och andra NPF:are.
Senast redigerad av barracuber 2010-10-15 11:17:28, redigerad totalt 4 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ragnevi » 2010-10-15 10:27:25

Fast de flesta med Asperger har ju helt olika behov, vi är ju inte likadana.

Själv är jag teknolog, jag kan använda vilken mobil som helst rent tekniskt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-10-15 10:38:12

ragnevi skrev:Fast de flesta med Asperger har ju helt olika behov, vi är ju inte likadana.

Själv är jag teknolog, jag kan använda vilken mobil som helst rent tekniskt.


Iofs heter forumet Aspergerforum men här förkommer ju gott om andra och närbesläktade medlemsgrupper.

I trådtiteln finns ju bara "asperger".

Är det realistiskt att ta fram en mobil som skulle passa både en "typisk" aspergare och en ADHD-person? Uppåt 70 % av aspergarna har ju även ADHD så den gruppen borde ju vara möjlig.

Eller är det orealistiskt? Jag antar att även en sån produkt som HANDI inte passar alla?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ragnevi » 2010-10-15 10:50:13

Handi är utvecklad för personer med begynnande demens och inte alls för vår grupp i åtanke.
Att den köps in och används är för att produkter som finns på den öppna marknaden får inte klassas som hjälpmedel.

En iphone och programmet Pocket Informant är mycket bättre vilken dag i veckan som helst. Men jag tror att det finns till de flesta operativsystem, så man kan använda det till Android också.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-10-15 11:22:16

ragnevi skrev:En iphone och programmet Pocket Informant är mycket bättre vilken dag i veckan som helst. Men jag tror att det finns till de flesta operativsystem, så man kan använda det till Android också.


Vilken dag som helst enligt sidan.

sidan skrev:We are exciting about Android and we have Pocket Informant for Android coming soon.


http://www.pocketinformant.com/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Juddy » 2010-10-15 12:26:13

barracuber skrev:
ragnevi skrev:Fast de flesta med Asperger har ju helt olika behov, vi är ju inte likadana.

Själv är jag teknolog, jag kan använda vilken mobil som helst rent tekniskt.


Iofs heter forumet Aspergerforum men här förkommer ju gott om andra och närbesläktade medlemsgrupper.

I trådtiteln finns ju bara "asperger".

Är det realistiskt att ta fram en mobil som skulle passa både en "typisk" aspergare och en ADHD-person? Uppåt 70 % av aspergarna har ju även ADHD så den gruppen borde ju vara möjlig.

Eller är det orealistiskt? Jag antar att även en sån produkt som HANDI inte passar alla?


HANDI funkade inte alls för mig, men iPhone! Se iPhone löste och gav mig vad jag behövde ;).
Jag är således väldigt förtjust i den :)
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav mnordgren » 2010-10-15 13:36:08

[mod]Flyttade tråden.[/mod]
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Dandelo » 2010-10-26 14:30:37

Äger en Samsung galaxy S. Absolut älskar den.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-26 15:12:30

Dandelo skrev:Äger en Samsung galaxy S. Absolut älskar den.

Önskar jag hade råd med något sådant. Jag får nöja mig med galaxy 4 när den kommer när som helst.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav AlfaGeek » 2010-11-22 17:18:59

ragnevi skrev:Samsung Galaxy S är väl den bästa Galaxy-mobilen. Är den för dyr så kommer ju Sony Ericsson med sin X8 nu, som kostar 2000:- utan abonnemang.

Gillar man teknik känns en iphone alltför begränsad på många sätt.



SGS it is...
Underbar nörd lur, hade Nokia N97 innan och har den nu på sidan om, och det är verkligen som natt och dag, underbar liten leksak och vad gäller batteritid så hade den nog varit bättre om man inte lekte så mycket med mobilen.

Bra kalender och bra GPS har den med.
AlfaGeek
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Baevern » 2010-11-25 0:37:02

Oh.. jag vill köpa en ny... funderar på HTC Desire HD .... borde jag köpa en sådan eller vadå..?:( Eller någon annan..? :-)004
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Moggy » 2010-11-25 0:42:56

Baevern skrev:Oh.. jag vill köpa en ny... funderar på HTC Desire HD .... borde jag köpa en sådan eller vadå..?:( Eller någon annan..? :-)004



Den är en bra modell om man inte kräver det häftigaste och senaste tekniken.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Baevern » 2010-11-25 0:46:18

OKEJ! Vad perfekt hihi :D
Då blir det nog en sådan antar jag.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Återgå till IT-forum



Logga in