Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav AAA » 2010-07-18 21:57:24

AS hit och dit, jag tycker diagnosen känns väl godtycklig som det är nu. AS är den nya standarden vid öppenpsykiatriskt besök? Om de flesta har AS försvinner AS för då blir det NT att ha AS.

Autism och ADHD känns mer som jag. Går det att konvertera till autism?

Lapsus
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Asperger bort, nya diagnoser, hur går det med LSS då?

Inläggav clivia » 2010-10-07 18:59:49

Jag har hört på flera håll nu att det pratas om att Asperger kommer inte längre heta Asperger utan dom flesta autistiska diagnoserna kommer alla heta autism och sen graderas eller nåt.

Om det nu verkligen är så, vad händer då med saker såsom LSS?
Hur fasiken tänker de gradera då?
Nyfiken.
Någon som vet?

Moderator mnordgren:

Slog ihop.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-07 19:08:36

Jag pratade med en neuropsykiater i veckan, hon beskrev det som att man skulle behålla sin diagnos, men att den skulle ses som en undergrupp till Autismspektrumstörningar, så LSS borde ligga kvar för dem som har det nu.

Jag antar att de som diagnosticeras efter 2012/2013 inte kommer få Aspergerdiagnos utan AST med olika svårighetsgrad och eventuella tilläggsdiagnoser. Men som jag förståẗt på proffsen påverkas inte de som redan diagnosticerats, mer än att deras diagnos räknas som en subtyp av AST.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Zombie » 2010-10-07 19:14:32

Finns ett par trådar om DSM-V där någonting kanske står. Men tecknen före bindestrecket är för få för sökmotorn så jag orkar inte leta upp dem för närvarande.

edit: Somliga stavar det tydligen "DSMV" :) ...

http://www.aspergerforum.se/dsm-v-t6564.html
http://www.aspergerforum.se/kommer-de-t ... 12925.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2010-10-07 19:45:38

Roligare att ha kvar det riktiga namnet på sitt papper. :wink:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-07 19:52:07

om jag inte får ha kvar min diagnos vill jag ha en kreativ felstavning av den gamla!

Oppositional defiance disorder går bra oxå!


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GNX3ZBYWWp4[/youtube]
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-07 20:42:04

http://www.dsm-v.se/


Torgny har lösningen!

Eller om det är Kristofer!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav mnordgren » 2010-10-13 22:01:03

[mod]mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.[/mod]
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Funderaren » 2010-10-13 22:27:42

Jag tror, det lilla jag läst på sidan om DSM-V, att det handlar om att HFA och Asperger är väldigt lika, att skillnaden är luddig.
Och sen handlar det väl också just om att diagnosen är luddig.
Jag tror inte det innebär att någon plötsligt anses "frisk" och blir utan stöd, bara att man kallar det HFA eller Autism och dessa diagnoser får annorlunda diagnoskriterier för att passa in i det nya systemet.

Personligen tycker jag Autismspektrumstörning är okej. Folk misstolkar Asperger eller anser den inte finnas och allt möjligt. Det är inte så att jag skäms över att ha Asperger, men jag skäms inte heller över att ha autism.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav Zombie » 2010-10-13 22:29:31

Om de inte har ändrat sedan sist så kommer de också att snävra in kriterierna så att inte alla som nu kan få aspergerdiagnos kommer att kunna få den nya autismdiagnosen. Ska finnas länk till kriterieförslaget någonstans i tråden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Charley? » 2010-10-14 8:38:34

treeman skrev:Jag ska ha kvar LSS. Om jag så ska få min IQ att sjunka till -15 en "viss dag".

Trött på vården. *CENSUR* klåpare och *CENSUR* idioter.

Fake a cake in worst case!

3 + 4 = 5?
Jag stavad inte på kan den så. ööööööhhhh...
Triangeln har 5 hörn. eh.
*dreglar*
Oj 0% i ögonkontakt med nu.... herregud.

Övar lite. Hah!
8)

Hur kan du med? Att över huvud taget fejka saker för att få en förmån man egentligen inte har rätt till, är vidrigt. Det spelar ingen roll om man själv känner att man behöver den förmånen, har man inte rätt till den ändå så betyder det verkligen inte att man kan gå och fuska för att få den. Just nu så får du LSS (som jag uppfattat det). Men lagarna kanske ändras, lagarna kanske bara kommer gälla sådana som är mer lågfungerande än vad du är. Då kan ju inte du fejka dig till det stöd som du inte har rätt till. Visst, det vore verkligen fel om du - som är i behov av LSS - inte skulle få det stöd du behöver, men om det skulle bli så skulle du få kämpa emot det genom att försöka förändra lagar och regler. Det går inte bara att skita i den del av lagarna som man inte tycker om.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-14 9:23:32

charley:

treeman finns inte på forumet längre, han gick igenom en kris. I samband med det började han uttrycka sig mer och mer provocerande tills han slutligen blev bannad. Synd, för han var i alla fall tidigare en mild, intelligent, resonabel person. Men jag tror det blev för mycket för honom.

Tänkte bara säga det, delvis för att han inte är kvar för att försvara sig, men också för att det vore synd om det var den sista perioden som blev det samalde intryck han lämnade på forumet.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Funderaren » 2010-10-14 9:44:44

Jag har dock svårt att tro att man bara för att man ändrar kriterier plötsligt tar bort LSS med hänsyn till att de inte har rätt till det. I så fall måste ju ALLA med AS-diagnos genomgå ny utredning vilket verkar... slöseri? Med både tid och resurser.
Har man AS idag tror jag inte man plötslig anses "frisk".
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav MolkomAnnor » 2011-01-19 14:19:08

treeman skrev:
AAA skrev:NAMASTE? Vad är det?


http://en.wikipedia.org/wiki/Namaste

Det är en slags hälsning.

"The light in me sees the light in you".

Kanske enklare uttryckt, godheten i mig ser godheten i dej. Och man känner samhörigheten.

Läs på wikipedia för grundlig förklaring.



Det är Hej/Goddag på det indiska språket Hindi.


Namaste säger man i allmänhet.


Namaskar säger man till äldre personer.

8)
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Inläggav MolkomAnnor » 2011-01-19 14:25:18

Mejlade Autism- och Aspergerförbundet gällande trådens ämne:

Jag har en fråga, jag undrar varför man säger sig snart vilja överge diagnosen Asperger syndrom?

Vad är den allmänna åsikten kring detta, och den konkreta anledningen?


Svaret:


Hej
Man anser att inget skiljer Aspergers syndrom från Autism utan utvecklingsstörning. man ska istället tala om Autism MED eller UTAN utvecklingsstörning. Tror inte jag ännu hört några åsikter, det tar ju alltid ganska lång tid innan det "slår ut" så vi får se.


Okej, följdfrågor (svara så bra du kan):


Vad kännetecknar en person med AUTISM MED utvecklingsstörning, tillskillnad från UTAN?


När beräknas det att slå in (år)?


Slutligen, vad sker med de personer som i dag har diagnosen Asperger syndrom?


Svaret:

En utvecklingsstörning är en egen diagnos. Man kan ha utvecklingsstörning med eller utan autism.
Har man autism utan utvecklingsstörning är man normalbegåvad.


Minns inte riktigt när nästa diagnoskriterium bok utkommer, antingen i år eller nästa.


Tror inte mycket händer med de personer som idag har en AS diagnos, det är ju bara namnet som ändras.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Inläggav Tiblan » 2011-01-22 9:44:13

Jag har hört att många diagnoser kommer försvinna för att istället bli mer precisa. Finns ju en del som tror att om man har Asperger kan man inte se andra människor i ögonen och så är det ju för en del men inte alla. Så för dom som det är så ska det stå i diagnosen men inte för dom som inte har det problemet. Diagnoserna ska bli mer precisa om vad varje enskild person kan eller inte kan eller om det förändras.

Men som någon redan nämnt så förändras sådana här beslut många gånger och det skjuts upp mm mm så det är väl bara att avvakta och se och hålla reda på sig själv efter bästa förmåga....*L*
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Inläggav sherlocka » 2011-01-26 1:30:07

När dem ska diagnostisera människor, används en version av "pappersutredningen" och den versionen är nu gammal, så nu kommer siffran efter och det är sant att namnet Asperger försvinner i den.
Hört på en föreläsning i december.
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Lavender_Blue » 2011-04-04 20:09:09

Mats Reimers krönika om DSM-5 känns oroande. När diagnoser plockas bort så lättvindigt blir det svårt för gemene man att hänga med i vad det betyder att ha en sådan funktionsnedsättning.

[mod]mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
[/mod]
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-04 22:00:43

Det där stör mig också. Enligt min psykolog så kommer man kanske få kalla det Aspergers ändå. Hur förklarar man annars skillnaden?
"Hej jag har en diagnos inom autismspektrat". "Jaha, har du autism?" *person tänker på rainman*. "Nej.. alltså, inte riktigt.." *suck*
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Abbreviation » 2011-04-04 22:03:03

Det stämmer inte. Diagnosen kommer helt enkelt integreras i Autistic Disorder. Läs mer om hur och varför här: http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... spx?rid=94
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-04 22:10:27

Jag kommer fortsätta sig Asperger iaf..
För jag har inte fulländad autism, och inte heller högfungerande autism. Det finns skillnader. Tycker det är helknepigt att de tänker göra om systemet. Har medhåll från min hablitering där jag går.. inte för att det hjälper.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-04-05 23:18:34

Autism med eller utan utvecklingsstörning kommer det väl heta?
Autism utan utvecklingsstörning - HFA och AS
Autism med utvecklingsstörning - Typ "Jack" i Beck-filmen "Pojken i glaskulan"

eller?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Miche » 2011-04-05 23:50:08

Deadly_Nightshade skrev:Autism med eller utan utvecklingsstörning kommer det väl heta?

En utvecklingsstörning kan vara så många olika saker så det känns väldigt fel det med!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Zombie » 2011-04-06 0:20:22

Tre trådar i samma ämne:
dsm-v-t6564.html
forandring-av-aspergerdiagnosen-dsm-5-t16314.html
kommer-de-ta-bort-asperger-ur-diagnossystemet-t12925.html

Deadly_Nightshade skrev:Autism med eller utan utvecklingsstörning kommer det väl heta?
Autism utan utvecklingsstörning - HFA och AS
Autism med utvecklingsstörning - Typ "Jack" i Beck-filmen "Pojken i glaskulan"

eller?

Även "lågfungerande" autist kan man vara utan "utvecklingsstörning" (förståndshandikapp). Även om en del av dem är diagnosticerade med ett förståndshandikapp som de inte har. En och annan "utvecklingsstörd" diagnosticerad aspergare finns också.

Men inte tror jag förvirringen kommer att minska med det föreslagna systemet. Vetenskapligt underlag är bara en aspekt, inte allt. Men det är nog länge sedan läkare visste mycket om folks verklighet, och klienter och skötare betros ju inte att delta på riktigt i sådant här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in