Vad önskar ni er av en mobiltelefon?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad önskar ni er av en mobiltelefon?

Inläggav Moggy » 2007-11-20 21:00:49

Vilka funktioner/finesser önskar ni er av en mobiltelefon?

Räcker det med att kunna ringa, eller ska det vara bra kamera, mp3-spelare etc inbyggd?

Själv vill jag ha en bra Mp3-spelare med mycket minne på min nästa lur.

Skulle gärna oxå se usb-port med en standardkontakt där det även går att ladda telefonen via USB. Standardkontakt så att man inte måste ha en speciell kabel till just sin mobil, utan att man kan ladda den på nån annans dator.

GPS vore trevligt.

Samma operativsystem på alla mobiler där det finns möjlighet för vem som helst att skapa program så man inte är hänvisad till tillverkarens ofta halvdana standardprogram för t.ex kalenderfunktionen.

En funktion för att automatiskt utbyta telefonnummer mellan telefonerna. Typ att man är en grupp som ska byta telefonnummer så går man bara till en meny och så skcikas telewfonnummer och namn automatiskt och hamnar i telefonboken. Ofta man ska byta nummeroch får stå och ringa upp och klla att det blev rätt.

Automatisk matchning av okända nummer mot t.ex Hitta.se så att det syns vem som ringt upp även om det är nån man inte har i telefonboken.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ufo » 2007-11-20 21:14:21

Det viktigaste är just att kunna ringa. Att behöva befinna sig i storstans centrum tre mil ifrån närmsta gran för att ha täckning är inte acceptabelt.

MP3 spelare vill jag INTE ha. Inte heller några automatiska webbuppkopplingar som tuggar upp kortet.

Att per automatik plocka in varenda jeppe i tunnelbanan skulle skrämma mig. Funktioner i all ära men de får inte vara automatiska.

En GPS är inte fel men skall den tanka hem undermåliga kartor till dyr taxa så får det va utan.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav MsTibbs » 2007-11-20 21:32:44

[img]http://www.samsung.com/se/products/mobil/mobiltelefon/images/sgh-e250_anim_m.gif[/img]

Jag har en sånhär, en silverfärgad Samsung SGH-E250. Den har MP3-spelare, radio, kamera, bluetooth och lite annat smått o gott. Man kan tex göra egna animerade bakgrundsbilder och ladda upp vilken som helst mp3 och ha som ringsignal via bluetooth, jättepraktiskt. Internetfunktionen skulle jag likagärna varit utan, det kostar bara skjortan.

Viktigt då jag valde telefon; den skulle vara bättre än min förra telefon, den skulle ha stor bra färgskärm och gärna mp3-ljud så man själv skulle kunna välja ringsignal.

Den har tre larm/dygn som man kan ställa. Jag använder en som väckning, en som påminnelse att äta lunch och en som påminnelse till att äta middag/kvällsmat. Jag saknar dock funktionerna "tyst" (att få den tyst på ett enkelt knapptryck, utan skak tom) samt att kunna skriva textlarm tex:

Tid för larm: 24/12 2007, klockan 18.00.
Rubrik: Möte med Tomten
Meddelande: Ta med paket, pepparkakor och glögg.


...på telefonen jag har nu ringer klockan (utan meddelande), alternativt skriver jag ett textmemo (men då larmar den inte). Jag skulle vilja ha minst 10 textlarm som man kunde bestämma om de skulle vara varje dag, bara torsdagar, bara en gång, bara den 15e varje månad eller liknande. Mitt minne kräver idiotsäkra funktioner. 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:58:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Karl » 2007-11-20 21:40:24

Det brukar bli dåliga kompromisser när man skall knö in många olika funktioner i en apparat. Jag föredrar separat mp3-spelare, kamera, hand-dator och GPS. Mobilen skall ha en bra antenn, bra batteri-tid, vara stöt- och vatten-tålig och ha några spel för sysselsättning vid dö-tid.

Är nöjd med den Nokia 5140i jag har nu.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:58:12, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 21:56:38

Sony ericsson p1


Batteritid 2 veckor.

GPS. MP3. Hmm. Verkar ha allt. Hoppas på det bästa.

http://www.tre.se/templates/MobilePage. ... csson%20P1
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:58:12, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-20 22:50:46

Hej!

Jag har en Nokia 3110 Classic. Är en sådan där Nokia-nörd som inte fattar hur man kan välja något annat än Nokia.

Viktigt när jag skulle välja mobiltelefon var, färgskärm, polyfoniska ringsignaler, MMS och kamera. Att det blev just en Nokia 3110 Classic är för att The Phone House stod på en marknad och hade en sådan för 100 kr i månaden i 12 månader. Den hade de funktioner jag ville ha, och min gamla telefonj var köpt begagnad och blivit så sliten av mig att den var tejpad på ett ställe.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:58:12, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav weasley » 2007-11-21 0:36:26

Jag vill ha en mobil som FUNKAR.

Min nuvarande får inte alla sms den ska ha och ibland bara låtsas den skicka sms. Dessutom är den lite för hänsynsfull så den ringer inte alltid trots att jag har ljudet på max. Det märkliga är att den är inköpt i somras.

Mina enkla krav:

Nokia, fungerande SMS, fungerande samtalsfunktion, vibrator.

Tror min telefon heter 3110 men jag är inte säker. Det är det där gamla härliga, RIKTIGA, OS-et på den, inte massa jefvla JAVA.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:58:12, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Tonzon » 2007-11-21 14:27:46

Jag vill ha bara en mobiltelefon. Jag använder sällan min SonyEricsson T200. Jag vill ha alamklocka så att jag slipper ta med en extra väckarklocka när jag skall bort. Jag skriver inte SMS men det är bra att kunna ta emot meddelande. Sedan använder jag inte mer i telefonen. Jag har seperat MP3 spelare och en riktig digital kamera.
Det viktigaste för mig är att telefonen är tillförlitlig.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:58:12, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Re: Vad önskar ni er av en mobiltelefon?

Inläggav barracuber » 2007-11-21 18:19:42

Moggy skrev:Vilka funktioner/finesser önskar ni er av en mobiltelefon?

Räcker det med att kunna ringa, eller ska det vara bra kamera, mp3-spelare etc inbyggd?

Själv vill jag ha en bra Mp3-spelare med mycket minne på min nästa lur.

Skulle gärna oxå se usb-port med en standardkontakt där det även går att ladda telefonen via USB. Standardkontakt så att man inte måste ha en speciell kabel till just sin mobil, utan att man kan ladda den på nån annans dator.

GPS vore trevligt.

Samma operativsystem på alla mobiler där det finns möjlighet för vem som helst att skapa program så man inte är hänvisad till tillverkarens ofta halvdana standardprogram för t.ex kalenderfunktionen.

En funktion för att automatiskt utbyta telefonnummer mellan telefonerna. Typ att man är en grupp som ska byta telefonnummer så går man bara till en meny och så skcikas telewfonnummer och namn automatiskt och hamnar i telefonboken. Ofta man ska byta nummeroch får stå och ringa upp och klla att det blev rätt.

Automatisk matchning av okända nummer mot t.ex Hitta.se så att det syns vem som ringt upp även om det är nån man inte har i telefonboken.


Jag tillhör dem som resonerar "ju färre enheter att hålla reda på desto bättre". Läste i DN i veckan att Nokia tror starkt på att den här typen av hybrider kommer bli vanligare.

Jag ställer rätt höga krav. Mina viktigaste krav är att kunna ringa, en hyfsad kamera, mp3-spelare med bra minne, kunna lyssna på FM-radio. Jag vill kunna använda den som USB-minne. Jag vill ha möjlighet att surfa och läsa mail men ha total kontroll över kostnaden. Samt ha friheten att kunna läsa eböcker (pdf, txt, doc, rtf) på bussen osv. Därför valde jag en P990 som klarar allt detta.

[img]http://www.tant.se/~barracuber/p990-1.jpg[/img]

Självklart är den långt ifrån perfekt. Det finns många fällor man kan hamna i. Jag har haft en hel del problem med den och har följt diskussionerna på nätet, och, om man ska uttrycka det milt, det är tur för Sony Ericsson att allmänheten inte känner till bristerna som finns i deras "superlurar". Den - berättigade - kritik som P990 fått på flera punkter - buggar, barnsjukdomar, usel hantering av uppgraderingar, uruselt batteri - skulle sänkt varje företag om det inte vore så stort som SE.

Jag köpte den på en till synes bra "deal" med Tre-abonnemang men visst blir man uppbunden i 18 månader av Tre med alla deras egenheter och förändring på telefonens menyer/funktioner osv ("brandning"). Hade ingen aning att Tre ändrade så mycket i en telefons funktion och kan verkligen inte rekommendera Tre för de som vill sova lugnt.

På köpet ingick ett 2 GB minneskort. Den har en väldigt bra kamera för mina krav (2 megapixel). Att surfa kan bli ruskigt dyrt. Jag gillar att tfn-boken kan synkas mot MS Outlook - tyvärr inte mot Thunderbird.

P990 har USB-kabel men man måste använda en speciell dockningsenhet med tillhörande programvara som inte fungerar på Vista i dagsläget - bara en sån sak. Kabel är långsamt, Bluetooth är snabbare men jag har ingen BT i datorn. Standard behöver sannerligen.

GPS har jag inget direkt behov av just nu men det finns sw typ Tomtom att köpa.

Den har redan ersatts av P1 som Svante skrev om, den kom i somras. Själv skulle jag aldrig ha råd med en helt ny modell.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:59:12, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav tahlia » 2007-11-21 20:27:27

Jag har en gammal sony-ericsson som fungerar att ringa med och skicka sms. Mer behöver jag inte.
Faktum är att jag oftast inte behöver ens det. Jag fullkomligt hatar när jag måste ha med mig mobiltelefonen. Är så vansinnigt irriterande när folk ringer hela tiden.
Vore jag ensam skulle jag bara ha mobiltelefon och ha den avstängd jämt förutom när jag själv måste ringa.
Jag avskyr telefoner!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:59:12, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 20:44:36

Min telefon har flygläge. Då funkar allt utom själva telefonen!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:59:12, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Panika » 2007-11-21 21:04:27

Jag skulle önska att det tutade upptaget när jag pratar med någon annan. och någon ringer mig...
Fast jag har fått för mig att det har att göra med att jag har kontant-abbonemang, och det är ju inte telefonens fel...
Fast önska kan man ju göra iallafall...
Och så önskar jag att det funkade med de gamla roliga spelen i de nya telefonerna...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:59:12, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-11-22 2:24:13

Jag använder min telefon mest till att ringa med, SMS, mailande och att snabbkolla saker på internet. För det har jag en Nokia E61 med separata knappar för alla bokstäver. Telefonen är stor och platt och ganska opraktisk vid telefonsamtal och har fler funktioner än vad jag behöver - dock ej kamera och MP3 som inte intresserar mig.
Det jag ville ha var en smartphone utan Windows mobile (telefonen har Symbian) men i praktiken använder jag mycket sällan officepaketet men det händer att jag läser pdf-filer på den.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:59:12, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Tomtenissa » 2007-11-24 18:30:42

Just nu har jag W550i som är ett rent *** vad gäller minne för mp3 låtar (230 MB!!! T_T) dessutom håller den på att låtsas skicka iväg sms för att sedan skicka iväg dem först en VECKA senare! (testade genom att skicka sms till min gamla mobil) och ibland vägrar den sätta på högtalarna när jag svarar i telefon...

Så jag hoppas på att W890i kommer ut innan min födelsedag (föga troligt)... annars så hoppas jag på en W880i.

För mig är alltså musikspelare och mycket minne viktigt i en mobil. Kameran är inte lika viktig då jag är supernöjd med min Nikon D70...
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav weasley » 2007-11-24 20:30:18

Hmmm.

Min mobil ringde just upp en person utan att jag ens var i närheten av mobilen.

Jag tror den ofunkar rätt saftigt....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:59:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav ChristofferC » 2007-12-04 20:20:02

För några månader sen köpte jag nytt skal, batteri och knappsats till min 5 år gamla Siemens C55. Förhoppningsvis kan jag använda den i 3 år till eller nåt. Det enda jag kräver av en mobiltelefon är att man ska kunna ringa på den, kunna skicka SMS och att den ska vara av bra kvalité och ha hyfsad batteritid.

För musik använder jag en MP3-spelare.

För fotografering använder jag en kamera.

För mer avancerade grejer, typ SSH och filmtittande använder jag min 12" laptop.

Ju mer funktionalitet man klämmer in i samma pryl, desto större är risken att den går sönder, och det blir dyrare att köpa en ny multifunktionspryl. Dessutom funkar alla funktionerna undermåligt på multifunktionsmobiler jämfört med separata prylar.
Senast redigerad av ChristofferC 2011-05-04 10:59:13, redigerad totalt 1 gång.
ChristofferC
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2007-08-02
Ort: Linköping

Inläggav rdos » 2007-12-04 21:22:24

Att det ska gå och ringa med den och att allt annat skit togs bort :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2007-12-04 21:28:36

rdos skrev:Att det ska gå och ringa med den och att allt annat skit togs bort :twisted:


Instämmer, samt att folk inte förutsätter att jag har den med mig och påslagen, fast det är förstås inte telefonens fel :) .
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:59:13, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2007-12-04 21:32:13

Kvasir skrev:
rdos skrev:Att det ska gå och ringa med den och att allt annat skit togs bort :twisted:


Instämmer, samt att folk inte förutsätter att jag har den med mig och påslagen, fast det är förstås inte telefonens fel :) .


Då instämmer jag i retur. Jag tar mig friheten att stänga av eländet när jag inte vill bli störd.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:59:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2007-12-04 21:36:35

rdos skrev:Då instämmer jag i retur. Jag tar mig friheten att stänga av eländet när jag inte vill bli störd.


Ja det gör jag också. Jag har nästan aldrig mobilen med mig ens, utan nästan bara när jag är ute och reser eller av annat skäl tror att jag kan behöva den. Om det inte finns speciella skäl att någon ska kunna nå mig så har jag den dessutom avstängd, vilket är nästan jämt. Men andra människor skickar ju meddelanden och förväntar sig att man lyssnar på dem osv. Mobiltelefonen är ett stressredskap, men har vissa begränsade nyttiga användningar.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till IT-forum



Logga in