Droger som stöd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-09-19 1:31:48

De enda droger som jag (av erfarenhet) haft terapeutisk användning för är hallucinogener. Psilocybinsvampar rekommenderar jag starkt till alla.

Även LSD, meskalin eller DMT tror jag på - men jag har inte provat några av dessa substanser.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Torsdag » 2010-09-19 2:05:14

Inga illegala droger så här långt :)

Funderade på om jag skulle pröva om jag fick chansen. Men lutar nog inte mot det. Efter jag fick min första fylla av alkohol vilket resulterade i en minneslycka och LOB av polis. Vilket inte var roligt alls.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav fetaosten » 2010-09-19 7:40:32

Deadly_Nightshade skrev:De enda droger som jag (av erfarenhet) haft terapeutisk användning för är hallucinogener. Psilocybinsvampar rekommenderar jag starkt till alla.

Även LSD, meskalin eller DMT tror jag på - men jag har inte provat några av dessa substanser.


Jag har även testat LSD, man måste nog ha ett ganska starkt psyke ifall man ska testa. Trippen är helt sjuk alltså, man känner känslor som man aldrig känt förut, båda bra och dåliga. Det är som en resa i ens inre.
Det är ingen drog man kan bruka ofta eftersom att effekten avtar då, samma sak med svamp. Men man kan varken ta överdos eller bli beroende av det iaf.
Senast redigerad av fetaosten 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
fetaosten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-17

Inläggav Micke_B » 2010-09-19 8:22:27

läst igenom tråden och blir bara förbannad det e bara svaga människor som måste fly sin verklighet med droger

ja, jag har oxå testat droger men inte för att fly min misserabla vardag utan som ett alternativ till alkohol på party och visst det var la trevligt att vara saftigt speedad på affe eller kola men dom negativa långtidseffekterna tar liksom bort nöjet
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Kadaverin » 2010-09-19 8:50:08

Micke_B

Är det så smart att först förkasta övriga brukare och sedan lägga fram det hela som att ditt bruk/missbruk är det enda "rätta"? Är det mer rätt för att du inte dricker alkohol?

För att bidra till tråden;
Dricker i regel inte alkohol alls,annat än under särskilda omständigheter som nyår eller födelsedag. Röker inte.


Har testat de flesta droger som finns inom centralstimulanta,smärtlindring,ångestlindring,muskel/skelettavslappnande,psykadelika etc. Aldrig blivit beroende utav någon substans jag prövat änsålänge. För närvarande använder jag inga mediciner.

Har även sålt, behövde pengar för kontanta utgifter, vill helst spara på de pengar jag tjänar in lagligt då jag pga olyckliga omständigheter inte har en särskilt fördelaktig position inom arbetslivet..
Senast redigerad av Kadaverin 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Kadaverin
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2010-09-16
Ort: Stockholm

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-09-19 12:22:37

Micke_B skrev:läst igenom tråden och blir bara förbannad det e bara svaga människor som måste fly sin verklighet med droger

ja, jag har oxå testat droger men inte för att fly min misserabla vardag utan som ett alternativ till alkohol på party och visst det var la trevligt att vara saftigt speedad på affe eller kola men dom negativa långtidseffekterna tar liksom bort nöjet

Det är bara svaga människor som inte kan respektera andras åsikter och/eller inte kan respektera att andra lever sina liv som dom själva väljer att leva det.

Men det är ju så lätt att dra alla över en kam eller hur?
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav fetaosten » 2010-09-19 14:27:39

Jag måste bara tillägga att jag INTE tar "droger" för att fly från verkligheten utan för att hjälpa den.

Jag praktiserade förut och kom till jobbet pårökt varje dag. Ingen märkte något utan jag har aldrig fått så bra beröm över mitt jobb som då. Alla saker som jag ska göra i vardagen går lättare när jag rökt, umgås med folk, städa, laga mat, vara ute på stan mm..

Nu uppmanar jag inte att alla ska röka cannabis, men det kan faktiskt underlätta för vissa. Mycket bättre än att ta alla dessa kemiska tabletter iaf..
Senast redigerad av fetaosten 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
fetaosten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-17

Inläggav Safek » 2010-09-19 18:51:04

dragonslayer skrev:Jag har tagit efedrin ibland (gör inte det, det är livsfarligt)... och man får hög puls av det. Det hjälper INTE mot depression.


Med min ångest- hade jag blivit totalt utslagen med högre puls än vad jag redan har...
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav eq77iq142 » 2010-09-20 2:27:07

Mardröm skrev:Ja, jag har nått en extrem tolerans nu så det blir nog drogfritt här. Mao ligga och skaka i soffan.

Men så är det ju, köpa lite tid. Nu ska man bara hålla färgen på psyk så de inte kommer med giftpillsen, de ska jag föröska ta självmord på isf.

Det kommer att kännas som en sån förolämpning, jag tror inte läkare fattar hur sensitiv jag är mot förolämpningar.
Ja ska bara göra klart detta så de får sin statestik osv sen är det gone med mig.


Så du ska straffa dig själv för att någon annan förolämpar dig? Det låter ju inte särskilt logiskt.

Bättre i så fall att bygga upp argument emot medicin du inte vill ha. Argument bygger man genom kunskap. Har du svårt att läsa dig till den så be någon kompis om hjälp att skaffa infon och argumenten.

Om man känner sig maktlös agerar man sadistiskt eller passivt sadistiskt, dvs masochistiskt. Självmord och självmordsförsök i syfte att göra en "statement" är både sadism och masochism, rent logiskt.

Tro mig, jag vet det mesta om både makt och maktlöshet. Bättre att försöka skaffa sig makt på ett nytt sätt som man tror är omöjligt, än att ge upp på ett sätt man är van vid för att straffa sig själv eller omgivningen.

Många gånger har jag själv, som levt i extrem kronisk ångest, blivit hjälpt av att byta miljö helt. Byta stad. Prova, vettja.

När det gäller droger är det inget jag rekommenderar. Det närmaste jag kommit missbruk var när jag tog in stora mängder morfintabletter tills jag en dag tänkte att det bara kunde sluta åt helvete. Då låg jag och skakade två-tre dygn i soffan och läste dålig fantazy. Drömde jävligt skumt av fantazyn efter jag skakat klart. Men aspergare är ofta antingen väldigt bra på, eller väldigt dåliga på att bryta missbruk.
Senast redigerad av eq77iq142 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
eq77iq142
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Charley? » 2010-09-20 16:00:45

Jag tror att det är kontraproduktivt att använda droger för att fungera och må bra. Man gör ingenting åt grundproblematiken på det sättet. Till de som tycker att det är bra med droger för att det gör en lycklig: Trofan att man tror sig vara lycklig när man är hög. Betyder det att vi ska dela ut gratis heroin? Nej. Droger är skit.

(Jag har varit ren i över sex månader och mår bra mycket bättre än förut.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav vadloink » 2010-09-20 18:43:42

Jag kan inte döma någon annan. Själv har jag helt slutat med alkohol, vilket ju är den drog som ställer till mest problem i vårt samhälle. Alkoholbruket och -missbruket leder till lidande för människor, enorma kostnader och ger egentligen rätt få fördelar.

Ändå skulle jag aldrig komma på tanken att bedöma någon som väljer att dricka moraliskt. Det är var människas ensak, åtminstone fram tills dess att de ställer till det för andra.

Jag har tidigare självmedicinerat med cannabis och skulle gärna använda det regelbundet om det var möjligt under läkarkontroll. Nu är det olagligt så jag använder det bara ytterst sällan som berusningsmedel i stället för sprit. Känner inte att det är värt risken att åka fast och jag klarar mig hyggligt med "legala droger" från apoteket.

Jag tycker inte att man ska släppa alla droger fria. Men det finns fördelar med en del droger som gör att det skulle kunna vara idé att låta folk använda dem som medicin eller terapeutiskt stöd.

Det som är fascinerande är att jag hittills inte har stött på någon riktigt effektiv medicin mot mina besvär som inte är beroendeframkallande (jag vägrar att ta sådana mediciner) eller har så pass mycket biverkningar att de ger mer problem än de löser.

Jag skulle fungera väldigt bra om jag fick ta små doser av cannabis dagligen, mycket bättre än de hästmediciner jag stoppar i mig nu, men är inte särskilt sur för det. Jag har respekt för den restriktiva narkotikapolitiken och har väl insett att jag är en av de där som får ta smällen för att andra ska skyddas.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Charley? » 2010-09-20 22:44:41

Av egen erfarenhet vill jag säga att det är mycket mer tillfredsställande och givande att lära sig må bra utan droger, än att må bra med drogers hjälp. Därför är jag emot att ta till droger för att komma över problem.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Micke_B » 2010-09-21 10:44:42

Kadaverin skrev:Micke_B

Är det så smart att först förkasta övriga brukare och sedan lägga fram det hela som att ditt bruk/missbruk är det enda "rätta"? Är det mer rätt för att du inte dricker alkohol?

För att bidra till tråden;
Dricker i regel inte alkohol alls,annat än under särskilda omständigheter som nyår eller födelsedag. Röker inte.


Har testat de flesta droger som finns inom centralstimulanta,smärtlindring,ångestlindring,muskel/skelettavslappnande,psykadelika etc. Aldrig blivit beroende utav någon substans jag prövat änsålänge. För närvarande använder jag inga mediciner.

Har även sålt, behövde pengar för kontanta utgifter, vill helst spara på de pengar jag tjänar in lagligt då jag pga olyckliga omständigheter inte har en särskilt fördelaktig position inom arbetslivet..


jag dricker alkohol menade mer att jag nån gång ist för att dricka 10 starköl för att bli full dratt en näbb för att testa hur det var

men som jag sa det var inget jag fortsatte med eftersom jag sett verkningarna av vissa droger på folk som brukat länge

tror inte på det där med självmedecineringen med droger lika lite som jag tror på healing och chakras och new age medeciner

tycker att starka narkotiska preparat är inget man bör experimentera med i medecinskt syfte
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Micke_B » 2010-09-21 10:47:04

Deadly_Nightshade skrev:
Micke_B skrev:läst igenom tråden och blir bara förbannad det e bara svaga människor som måste fly sin verklighet med droger

ja, jag har oxå testat droger men inte för att fly min misserabla vardag utan som ett alternativ till alkohol på party och visst det var la trevligt att vara saftigt speedad på affe eller kola men dom negativa långtidseffekterna tar liksom bort nöjet

Det är bara svaga människor som inte kan respektera andras åsikter och/eller inte kan respektera att andra lever sina liv som dom själva väljer att leva det.

Men det är ju så lätt att dra alla över en kam eller hur?


och på det svarar jag touché


Om vuxna människor vill fly sin vardag och leva i nån alternativ drogflummig verklighet, så varsågod

droger sållar agnarna från vetet
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-09-22 1:12:55

Micke_B skrev:och på det svarar jag touché


Om vuxna människor vill fly sin vardag och leva i nån alternativ drogflummig verklighet, så varsågod

droger sållar agnarna från vetet

Snälla nån det där larviga argumentet är ju äldre än Mona Lisa.

Det vanligaste motivet till att bruka narkotika är för att det är en form utav nöje. Rekreationellt bruk handlar inte om verklighetsflykt, det handlar om att roa sig, ha kul eller uppleva något nytt. Eller du kanske anser att en tur i en bergochdalbana, ett spel i en laser-dome, fallskärmshopp eller ett dreamhack också är verklighetsflykter? I sånna fall är ju nästan allt i vardagen någon form av verklighetsflykt och det enda korrekta levernet är att leva spartanskt i en grotta i Nepal. Ska du vara negativt inställd till droger så kan du väl iaf försöka lyfta fram vettiga argument? (alternativt bara vara tyst om saker du inte begriper dig på). Och vad menar du med "sållar agnarna från vetet"? Är det en antydan till att enbart "dräggen" i samhället är de som brukar psykoaktiva preparat för nöjes skull? Det är ju en sådan uppenbar fördom i sådana fall att det inte ens behöver motargumenteras.

Vidare så vill jag bara påpeka att mänskligheten har brukat droger i tusentals år och att de då heller inte har varit fråga om några verklighetsflykter. Primärt sett har droger används för två saker: religiösa ceremonier samt rekreationellt bruk.

Nej, åsikter har jag inga problem med. Däremot har jag problem med fördomsfulla idioter som drar alla över en kam och dömer böcker efter deras omslag. Sluta upp med det, det är bara allmänt irriterande för omgivningen.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 14:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Micke_B » 2010-09-22 7:40:34

Deadly_Nightshade skrev:
Micke_B skrev:och på det svarar jag touché


Om vuxna människor vill fly sin vardag och leva i nån alternativ drogflummig verklighet, så varsågod

droger sållar agnarna från vetet

Snälla nån det där larviga argumentet är ju äldre än Mona Lisa.

Det vanligaste motivet till att bruka narkotika är för att det är en form utav nöje. Rekreationellt bruk handlar inte om verklighetsflykt, det handlar om att roa sig, ha kul eller uppleva något nytt. Eller du kanske anser att en tur i en bergochdalbana, ett spel i en laser-dome, fallskärmshopp eller ett dreamhack också är verklighetsflykter? I sånna fall är ju nästan allt i vardagen någon form av verklighetsflykt och det enda korrekta levernet är att leva spartanskt i en grotta i Nepal. Ska du vara negativt inställd till droger så kan du väl iaf försöka lyfta fram vettiga argument? (alternativt bara vara tyst om saker du inte begriper dig på). Och vad menar du med "sållar agnarna från vetet"? Är det en antydan till att enbart "dräggen" i samhället är de som brukar psykoaktiva preparat för nöjes skull? Det är ju en sådan uppenbar fördom i sådana fall att det inte ens behöver motargumenteras.

Vidare så vill jag bara påpeka att mänskligheten har brukat droger i tusentals år och att de då heller inte har varit fråga om några verklighetsflykter. Primärt sett har droger används för två saker: religiösa ceremonier samt rekreationellt bruk.

Nej, åsikter har jag inga problem med. Däremot har jag problem med fördomsfulla idioter som drar alla över en kam och dömer böcker efter deras omslag. Sluta upp med det, det är bara allmänt irriterande för omgivningen.


så du tycker tex att tjack uffe och hans polare heroin hans som sitter på bänken i parken och skakar av abstinens har en trevlig vardag och ett sunt bruk av droger ...

på lång sikt leder allt som oftast ett bruk av narkotika till ett beroende och ett destruktivt betende ...

sen så tycker jag inte det att man skall bruka droger för att ha kul som du säger då finns det lagliga preparat som uppnår ungefär samma syfte

det finns massa annat man kan göra om man e uttråkad tex ringa polare, gå på bio, spela tv-spel, ja vad fan som helst e bättre än att sitta och knappra lsd som godis

sen kan du säga vad du vill men jag hävdar endå att folk använder narkotika och lättare droger som alkohol till vardagsflykt ....

vadå fördommar, vem är det som svänger sig med ord som fördomsfull idiot och gör en massa antaganden om mig bara för att jag inte råkar dela din drogflummigt romantiska bild av narkotika

sen sållar agnarna från vetet kan du få lov att fundera på, du kanske kommer på det när du kommer ner från nästa tripp
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 14:40:20, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav AAA » 2010-09-22 8:12:39

Charley? skrev:Jag har varit ren i över sex månader och mår bra mycket bättre än förut.

Bild
"Vad kul, stort grattis!"
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Charley? » 2010-09-22 10:42:31

AAA skrev:
Charley? skrev:Jag har varit ren i över sex månader och mår bra mycket bättre än förut.

Bild
"Vad kul, stort grattis!"

Tack! Oh, vilken fin bild!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav junkandshit » 2010-09-22 18:36:58

De grabbarna hade inte varit rena i sex månader! :lol:
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav matterik » 2010-09-22 19:02:12

Jag har testat alkohol, te och fluanxol.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Altus » 2010-09-23 20:14:14

Nu har jag till slut fått beställt Rohypnol (Fluscand) från apoteket. Haft receptet sedan i våras.

Edit: Och för att anknyta till trådrubriken så tror jag att medlet kommer att fungera som ett stöd, precis som andra benso har gjort.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav AAA » 2010-09-24 0:01:33

Altus skrev:Edit: Och för att anknyta till trådrubriken så tror jag att medlet kommer att fungera som ett stöd, precis som andra benso har gjort.

Sanna mina ord :-D Ordning på tankarna med andra ord...
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Altus » 2010-09-24 11:53:55

AAA skrev:
Altus skrev:Edit: Och för att anknyta till trådrubriken så tror jag att medlet kommer att fungera som ett stöd, precis som andra benso har gjort.

Sanna mina ord :-D Ordning på tankarna med andra ord...


Och ordning på min biokemi också. Igår kände jag att jag var på väg in i radikal sömnförlust som jag kontrade med en liten cocktail av benso. Somnade och sov som en björn förstås, vaknade upp utvilad (för att vara mig) alldeles nyss, fast med mild huvudvärk och viss kvarvarande effekt.

Jag kan inte använda droger, inklusive alkohol, med framgång. Mot undergång möjligtvis.


Du är en musiker (tom. elgitarrist?) så du har undergång i blodet. Smiley.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav AAA » 2010-09-24 18:54:58

Altus skrev:Du är en musiker (tom. elgitarrist?) så du har undergång i blodet. Smiley.


Inte mycket inte, men enligt min definition så är till exempel en fotbollsspelare en som vill spela fotboll snarare än en som är duktig på fotboll. Så, elgitarrist - javisst!

Snarare rundgång och undergång än framgång!
:-)115

((( Skönt att få sova!!! )))
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in