vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 12:55:37

Hej vilka mobiler har ni och vad är de bästa egenskaperna den bör ha?


Mvh lollo_testar
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-20 13:03:35

Jag ska köpa en Android-telefon :)

Smartphones passar väl aspergare om de är teknikprylsintresserade.

P.S. Just nu har jag en usel p990i, också en smartphone.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 13:46:07

Bror Duktig skrev:Jag ska köpa en Android-telefon :)

Smartphones passar väl aspergare om de är teknikprylsintresserade.

P.S. Just nu har jag en usel p990i, också en smartphone.


vilken av dem? de är sjukt bra synd att aldrig iphone kommer til 3 på phonehouse...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Firkraag » 2010-09-20 13:59:09

Sony Ericsson C901, den har en robust kalender, antecknings och alarm system. Behöver man nått mer när det kommer till asp-vänliga funktioner? Smartphones är grymt överskattade, dyra och batteritiden är oftast ett skämt.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 14:14:04

Firkraag skrev:Sony Ericsson C901, den har en robust kalender, antecknings och alarm system. Behöver man nått mer när det kommer till asp-vänliga funktioner? Smartphones är grymt överskattade, dyra och batteritiden är oftast ett skämt.



men finns det mobiler med schysst gps för oss som är sämst på att hitta ?
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-20 14:41:21

lollo_testar skrev:
Bror Duktig skrev:Jag ska köpa en Android-telefon :)

Smartphones passar väl aspergare om de är teknikprylsintresserade.

P.S. Just nu har jag en usel p990i, också en smartphone.


vilken av dem? de är sjukt bra synd att aldrig iphone kommer til 3 på phonehouse...

Jag är osäker, jag letar själv. Men det räcker med en i mellanprisklassen, 2-3000 kr, man måste inte köpa de för 5-7000 kr.

När det gäller smartphones, så tycker jag att de är bra på så vis att kalender och kontakter oftare är mer utbyggda än i vanliga telefoner (gäller kanske inte alla vanliga telefoner), samt att man kan skriva in text lättare än med numeriskt tangentbord som jag verkligen avskyr.

Jag gillar också om jag kan surfa lite, eller spela spel som tidsfördriv någon gång då och då.

GPS finns väl till de flesta smartphones, men jag är inte insatt i GPS-köret alls.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav lollo_testar » 2010-09-20 15:19:30

Bror Duktig skrev:
lollo_testar skrev:
Bror Duktig skrev:Jag ska köpa en Android-telefon :)

Smartphones passar väl aspergare om de är teknikprylsintresserade.

P.S. Just nu har jag en usel p990i, också en smartphone.


vilken av dem? de är sjukt bra synd att aldrig iphone kommer til 3 på phonehouse...

Jag är osäker, jag letar själv. Men det räcker med en i mellanprisklassen, 2-3000 kr, man måste inte köpa de för 5-7000 kr.

När det gäller smartphones, så tycker jag att de är bra på så vis att kalender och kontakter oftare är mer utbyggda än i vanliga telefoner (gäller kanske inte alla vanliga telefoner), samt att man kan skriva in text lättare än med numeriskt tangentbord som jag verkligen avskyr.

Jag gillar också om jag kan surfa lite, eller spela spel som tidsfördriv någon gång då och då.

GPS finns väl till de flesta smartphones, men jag är inte insatt i GPS-köret alls.
tänkte mig en htc legend... men vet inte om batteritiden är schysst....
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Sussietuss » 2010-09-21 15:57:35

lollo_testar skrev:
Firkraag skrev:Sony Ericsson C901, den har en robust kalender, antecknings och alarm system. Behöver man nått mer när det kommer till asp-vänliga funktioner? Smartphones är grymt överskattade, dyra och batteritiden är oftast ett skämt.



men finns det mobiler med schysst gps för oss som är sämst på att hitta ?


Nokia 6710 Navigator!
Sussietuss
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2010-07-19

Inläggav Peace » 2010-09-21 19:52:25

Sussietuss skrev:
lollo_testar skrev:
Firkraag skrev:Sony Ericsson C901, den har en robust kalender, antecknings och alarm system. Behöver man nått mer när det kommer till asp-vänliga funktioner? Smartphones är grymt överskattade, dyra och batteritiden är oftast ett skämt.



men finns det mobiler med schysst gps för oss som är sämst på att hitta ?


Nokia 6710 Navigator!


Den skulle jag behöva.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Oskar » 2010-09-21 20:10:11

Jag är 16 år och av någon anledning har jag aldrig använt mobiltelefon aktivt. Jag kanske sms:ar max et par gånger om året och ringer ännu mindre. Dem flesta andra tycker att detta är lite märkligt, men jag trivs nog ändå bäst utan mobiltelefon.

Men en bra basmodell är alltid bra att ha ut i fall att man någon gång måste ha en mobil.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav clivia » 2010-09-22 0:43:11

Idag finns det många olika smartphones som kan passa allas smaker och plånböcker.

Iphone eller Android tror jag passar aspisar oavsett om man är tekniskt eller inte. Av android lurarna rekommenderar jag HTC, vilken som helst. HTC's tjänst SENSE (gratis för HTC ägare) har en hel del bra smarta lösningar som medföljer redan mobilen vid köp.

Jag tror bland billigare smartphones kan man få en för 900kr eller mindre, operatörs olåst.
Sen kan det stiga i priset uppåt över 7tusen kronor (jo det finns dom, alla säljs inte i Sverige).

Precis som barracuder säger, så kan man "trimma" sin telefon på att dra mindre batteri.
I min jakt efter den "perfekta" mobilhjälpmedelsmaskinen har jag nog testat de flesta typer av smartphones och idag har jag en Android lur som krävt minst tid av mig att fippla med.
Jag tror att till och med min mormor skulle klara av hantera det, och hon är inte speciellt tekniskt.

Windows Mobile telefoner är också rätt lätta att navigera men oftast lite dyrare och dessutom lite segare.


Kort och gott är allting smaksak och beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut.
Jag tror dock inte man behöver vara mer teknisk för hantera en smartphone än någon annan, däremot kan det krävas lite tålamod att göra alla inställningar, vilket är lite annorlunda jämnförelsevis med andra typer av telefoner.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Richard » 2010-09-28 22:23:04

Jag fick i förra veckan en ny mobil av kommunen. En GEWA 0351 Handifon, främst pga. den inbyggda kalendern som är mycket bra. Detta för att hjälpa mig att att hålla reda på alla tider.

Men samtalen får jag naturligtvis betala själv.

Men annars har den det mesta, kamera 3,0 Mpix, kalender, prisräknare, röstanteckningar, musikspelare, m.m. Samt nån form av GPS-grej, men den är inte aktiv enligt det som min arbetsterapeut sa.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav Glimma » 2010-09-30 10:03:28

Handin kan ju också användas som telefon. det finns redan trådar om hur handin fungerar här på forumet. då har du planeringshjälp & allt möjligt i en & samma lilla hand dator. kruxet är ju om man vill använda fler än fem mp3låtar. då är inte det ngt bra alternativ. men använder man inte mobil så ofta tror jag på en sådan lösning i längden. en handiphone kan du få genom habiliteringen i din stad. d v s om du är berättigad till det.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara b

Inläggav lolz » 2010-09-30 14:57:17

lollo_testar skrev:Hej vilka mobiler har ni och vad är de bästa egenskaperna den bör ha?


Mvh lollo_testar


alla moderna mobiler :D
lolz
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-09-20

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara b

Inläggav clivia » 2010-09-30 21:51:38

lolz skrev:
lollo_testar skrev:Hej vilka mobiler har ni och vad är de bästa egenskaperna den bör ha?


Mvh lollo_testar


alla moderna mobiler :D

snarare, alla smartphone (nåja, väldigt många av dem)
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav lolz » 2010-10-01 16:02:49

vad menas med asperger-vänlig? typ en kalender och att kunna skriva anteckningar?
lolz
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-09-20

Inläggav ragnevi » 2010-10-09 19:14:49

Samsung Galaxy S är väl den bästa Galaxy-mobilen. Är den för dyr så kommer ju Sony Ericsson med sin X8 nu, som kostar 2000:- utan abonnemang.

Gillar man teknik känns en iphone alltför begränsad på många sätt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav lollo_testar » 2010-10-10 12:03:39

ragnevi skrev:Samsung Galaxy S är väl den bästa Galaxy-mobilen. Är den för dyr så kommer ju Sony Ericsson med sin X8 nu, som kostar 2000:- utan abonnemang.

Gillar man teknik känns en iphone alltför begränsad på många sätt.
begärnsad hur menar du nu ;)
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav barracuber » 2010-10-10 12:56:14

www.arwengrim.se/prylar/iphone-vs-andro ... parfragan/

Här är en väldigt aktuell blogg som ger många tips om skillnaderna mellan iphone och android.
Senast redigerad av barracuber 2010-10-10 22:19:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-10-10 19:15:55

Inte kikat så mycket på iPhone, men skall tydligen gå att få widgets funktion där med men detta kräver att man jailbreakar (svengelska) telefonen som jag förstått det.

Har nu billigaste möjligaste android telefonen och förutom batteriet som bara räcker någon dag aktivt användande och att den inte hänger med när jag skriver så är den väldigt praktiskt.

Om den är aspergervänlig vet jag inte, men kan ha att-göra saker, kalelender och sådant direkt på huvudskärmen. Så "glömmer inte" att kolla vad jag bör göra och virrar inte bort mig.

Ser även om något nytt kommit in direkt där uppe, oavsett om det är twitter eller mail eller vad det nu kan tänkas vara.
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Inläggav lollo_testar » 2010-10-11 10:47:27

Finns det bra tips p¨å hur man utformar schyssta kalendrar? även pappers på nätet... hur man färgmarkerar för att det ska bli bra...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav barracuber » 2010-10-11 10:56:16

lollo_testar skrev:Finns det bra tips p¨å hur man utformar schyssta kalendrar? även pappers på nätet... hur man färgmarkerar för att det ska bli bra...


Det verkar inte finnas någon vidare forskning om detta. Fick inga bra träffar alls..

EDIT: Frågan har ställts förr. Tänker på Bjäbbmonstret.
Senast redigerad av barracuber 2010-10-11 11:17:16, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Funderaren » 2010-10-11 10:58:50

För mig, som bara ringer och sms:ar med mobilen så räcker det men en enkel mobil. Som gärna får hålla att tappas i marken för jag har lite motorikproblem.
Därför har jag nu en Sony-Ericsson J230i som tappats många gånger. Innan denna hade jag en Qtek (numera HTC) men där pajade displayen när den gick i backen.

Tänkte att en del med as kanske behöver en mobil som håller just för att tappas för jag är nog inte den enda som är motorisk klumpig. Vore ju synd att förstöra en mobil för ett par tre tusen.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav lollo_testar » 2010-10-11 11:12:12

Funderaren skrev:För mig, som bara ringer och sms:ar med mobilen så räcker det men en enkel mobil. Som gärna får hålla att tappas i marken för jag har lite motorikproblem.
Därför har jag nu en Sony-Ericsson J230i som tappats många gånger. Innan denna hade jag en Qtek (numera HTC) men där pajade displayen när den gick i backen.

Tänkte att en del med as kanske behöver en mobil som håller just för att tappas för jag är nog inte den enda som är motorisk klumpig. Vore ju synd att förstöra en mobil för ett par tre tusen.


håller med... men går fixa skal som är hyfsat säkra... då kanske inte är någon man har ute på fest ...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Återgå till IT-forum



Logga in