Tragik när schampot slutar tillverkas

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Björne » 2010-09-16 0:08:58

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=INvEnxdbyT4[/youtube]

(*fniss* *fniss*)
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav Fenren » 2010-09-16 2:41:41

Bror Duktig skrev:Det är väldigt uttorkande. Avfettande. Kan irritera och skada hud hos känsliga och går hårt åt slemhinnor (det finns oftast i tandkräm också, liksom i diskmedel och industriell avfettning).

Det kan tränga in bättre i huden än snällare rengörare som tar bort mer ytligt så man inte avfettar sitt naturliga skyddande fett helt och hållet.

När man avfettar för starkt, så kan huden svara med att producera mer talg och man får problem med hår som fort blir fett.

För mig känns det väldigt irriterande på huden med saker som innehåller ämnet.


hm... och jag som upplever det som ett av väldigt få schampon som inte torkar ut eller irriterar vare sig hår eller hårbotten, och jag tenderar att ha mycket känslig hud
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Tragik när schampot slutar tillverkas

Inläggav eq77iq142 » 2010-09-16 3:18:39

Lavender_Blue skrev:Ja, jag känner mig bara riktigt aspig när något går fel. Och FEL är det när ens schampo och balsam slutar tillverkas! Som jag använt i typ 15 år.

Jag vet att det är helt befängt, men jag kan inte tänka på något annat. Bara tänka på hur det skall gå när min enda flaska är slut. Mitt hår måste lukta på ett visst sätt :'(


Om det inte är något jätteudda märke kan du kolla Överskottsbolaget, ÖoB. De importerar saker från andra länder som heter annat där men som i substans är identiskt. T.ex säljer de ju diskmedlet "Fairy" som heter "Yes" i Sverige.

Det kan hända att de säljer schampot där under annat namn. Annars kan du googla på schampot och se om det heter något annat i ett annat land, och se om detta fortfarande kommer tillverkas (inte helt ovanligt).
eq77iq142
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Inger » 2010-09-16 3:43:31

*fnissar också åt schampoorgasmerna i Björnes video*

Som om man märkte någon skillnad medan man schamponerar...

Och som om håret automatiskt får såndär volym och "bounce" som i reklamen där de först rullat det och sen sprayat på 25 lager hårspray. :roll:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lavender_Blue » 2010-09-16 10:37:25

@eq77iq142: Tack, jag hittade faktiskt några flaskor av schampoot där. Det jobbiga är att de helt har slutat tillverka sorten, även i andra länder.

@Björne: Haha, jag kan relatera!! :D
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-16 20:52:08

Fenren skrev:
Bror Duktig skrev:Det är väldigt uttorkande. Avfettande. Kan irritera och skada hud hos känsliga och går hårt åt slemhinnor (det finns oftast i tandkräm också, liksom i diskmedel och industriell avfettning).

Det kan tränga in bättre i huden än snällare rengörare som tar bort mer ytligt så man inte avfettar sitt naturliga skyddande fett helt och hållet.

När man avfettar för starkt, så kan huden svara med att producera mer talg och man får problem med hår som fort blir fett.

För mig känns det väldigt irriterande på huden med saker som innehåller ämnet.


hm... och jag som upplever det som ett av väldigt få schampon som inte torkar ut eller irriterar vare sig hår eller hårbotten, och jag tenderar att ha mycket känslig hud

Det finns ju andra saker som spelar in. Tillräckligt lite av SLS och tillräckligt mycket och av rätt sorters andra ingredienser (utblandat med andra tensider, tillsats av glycerin, oljor, vaxer, annat som allantoin, o.s.v.), så kan det säkert fungera om man inte är überkänslig.

Diskmedel kan vara mer "ren SLS" och de är ju irriterande för många fler än vad de flesta schampon är.

Jag kom att tänka på att min hudläkare (som har avrått från SLS) sade att hon gillade just Apoliva. Hon påstår att det är ALS och inte SLS i. ALS är liknande, men anses något mildare (SLS = Sodium Lauryl/Laureth Sulfat, ALS = Ammonium Lauryl/Laureth Sulfat).

Jag har tyvärr inte Medstop i närheten, men jag vill gärna kolla innehållsförteckningen. Jag har ju problem med hårbotten och schampon och skulle gärna vilja hitta något som fungerar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lavender_Blue » 2010-09-16 21:44:29

Någon som vet hur länge schampo håller sig? Det finns ju inget bästföre-datum, men man tänker väl sig att allt som är en blandning borde ha en kritisk period?
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav aspiemelly » 2010-09-16 21:58:29

Min frisöraffär eller vad det nu heter säger 1 år håller sig schampot. Sen är det inte direkt skadligt men rekomendationen från...eh...nåt ställe som bestämde sånt (teflon minne, ursäkta) var 1 år. Klarar mig under den gränsen iaf då flaskorna räcker max 7-8 månader.

tyvärr får jag nu stå ut med tuggummistinkande schampo i 6 mån till för har inte råd med nytt redan. Kostar 400 för både och ju. Att jag nästan kräks och får hosta vid varje dusch är mindre kul.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Inger » 2010-09-16 22:05:03

Måste du ha schampo som kostar 400:-??? Det är väl ingen som tvingar dig att använda det?

Jag köper doftfritt schampo på apoteket för under 50-lappen. Funkar hur bra som helst. Skulle aldrig gå på det där med att köpa svindyrt 'lyx'-schampo hos frisören.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav aspiemelly » 2010-09-16 22:16:10

nu är dom köpta så jag kan inte lämna tillbaka dom. Utan nästa gång får jag se om det går att lukta innan jag väljer ny sort.

Oftast kostar dom mindre, typ 300 för "både och" (det betyder balsam också!). Räcker i snitt 7-8 mån. Ibland längre nu när jag lärt mig inte använda "affärsmängd" vid varje tvätt.

Räknade ut kostnaden för schampo och balsam för den sort jag brukar köpa (som var slut när jag köpte nuvarande) jämfört med det som finns i affären. Förutom att håret känndes sämre med det i affären så kostade det mer / år. Det är mao inte dyrt i vanliga fall, men när man går på en nitlott då jag missade tanken att lukta på det, så blev det dyrt denna gången. Men det är klart, det blir ju billigare att köpa nytt och slänga det gamla...
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Tragik när schampot slutar tillverkas

Inläggav Frog » 2010-09-17 22:32:32

Lavender_Blue skrev:Ja, jag känner mig bara riktigt aspig när något går fel. Och FEL är det när ens schampo och balsam slutar tillverkas! Som jag använt i typ 15 år.

Jag vet att det är helt befängt, men jag kan inte tänka på något annat. Bara tänka på hur det skall gå när min enda flaska är slut. Mitt hår måste lukta på ett visst sätt :'(



Känner som du. Är du säker på att de ska sluta tillverkas? :? Vad ska jag nu använda för schampo och balsam?
Frog
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-09-12
Ort: Kalmar län

Re: Tragik när schampot slutar tillverkas

Inläggav Lavender_Blue » 2010-09-19 17:47:37

Frog skrev:
Lavender_Blue skrev:Ja, jag känner mig bara riktigt aspig när något går fel. Och FEL är det när ens schampo och balsam slutar tillverkas! Som jag använt i typ 15 år.

Jag vet att det är helt befängt, men jag kan inte tänka på något annat. Bara tänka på hur det skall gå när min enda flaska är slut. Mitt hår måste lukta på ett visst sätt :'(


Känner som du. Är du säker på att de ska sluta tillverkas? :? Vad ska jag nu använda för schampo och balsam?


Ja, kolla på deras hemsida - de har börjat med ett helt nytt sortiment, helt ny design, nya dofter osv.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Gladius » 2010-09-26 1:31:36

Här ska ni alla få bra tips..
Börja använd Lush produkter
- Ej djurtestade, inga tillsatser eller kemikalier, miljövänliga och har man problem med hårbottnar, hud, kan de hjälpa...
Dessutom luktar de jätte bra också :D

Gå in på Lush hemsida så kan ni se vart butiker finns eller beställa hem saker...
Gladius
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-09-25
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in