Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav Richard » 2010-07-31 1:57:31

Nån mer än jag som är intresserad av bl.a kärnfysik? Tyvärr är jag kass på matematik, vilket är ett måste (att kunna) för att förstå kvantfysiken.

Jag fick iof. 5:a i både kemi o fysik. Men sen har jag glömt allt vad integraler o sånt betyder...
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav Moggy » 2010-07-31 2:04:54

Jag är intresserad av ämnet. Någorlunda påläst på ett populärvetenskapligt och filosofiskt plan.

Kan inget om det egentligen då jag inte läst det på riktigt eller behärskar matten.


Men ämnet är väldigt intressant även på populärvetenskaplig nivå.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav nallen » 2010-07-31 2:07:27

Jo
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Richard » 2010-07-31 2:22:43

Det är ett fascinerande ämne... atomer - protoner/neutroner/ kvarkar o subkvarkar. O gluonerna. Kvarkarna; Up, Down, Sär, Charm, Top o Bottom.

Följer bl.a LHC med stort intresse..
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav Moggy » 2010-07-31 2:23:53

Richard skrev:
Följer bl.a LHC med stort intresse..


jo. Hoppas att dom hittar nåt oväntat där som förändrar vår världsbild.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2010-07-31 2:26:28

Är lagom intresserad, men studerar inte. Saknar behovet av en atombomb.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Richard » 2010-07-31 2:51:35

En atombomb är lätt att bygga, om man nu har tillräckligt med Uran eller Plutonium. Men i LHC hoppas man på att hitta Higgs-bosonen, som kan typ förklara big bang.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav nallen » 2010-07-31 13:17:17

Richard skrev:[...] Higgs-bosonen, som kan typ förklara big bang.

Hur då?
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-31 14:02:31

Moggy skrev:Jag är intresserad av ämnet. Någorlunda påläst på ett populärvetenskapligt och filosofiskt plan.

Kan inget om det egentligen då jag inte läst det på riktigt eller behärskar matten.


Men ämnet är väldigt intressant även på populärvetenskaplig nivå.


+1
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav zinklo » 2010-08-01 6:53:34

Richard skrev:En atombomb är lätt att bygga, om man nu har tillräckligt med Uran eller Plutonium. Men i LHC hoppas man på att hitta Higgs-bosonen, som kan typ förklara big bang.


Det är ingenting man hoppas lika mycket som man förväntar sig att hitta.
Det hade varit betydligt mer intressant om Higgsbosonen inte hittades då den är ett fundamentalt komplement för de fysiska lagarnas tillvaro. Den existerar alltså redan teoretiskt.
Svart materia är dock något vi vet lite om. Huruvida det existera i en direkt form är ovisst och spännande.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

Inläggav Liljencroowna » 2010-08-01 8:09:14

zinklo skrev:Svart materia är dock något vi vet lite om. Huruvida det existera i en direkt form är ovisst och spännande.


Verkligen.

Svart energi är dock det mest spännande "ämnet" just nu, enligt mig.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Fenren » 2010-09-09 11:29:17

Richard skrev: Men i LHC hoppas man på att hitta Higgs-bosonen, som kan typ förklara big bang.


Jag hoppas då innerligt att de inte hittar någon higgs-boson... gillar inte big-bang och det enormt tillkrånglade initiala skeendena man antar...

min personliga åsikt är att man är helt ute och cyklar med nuvarande förklaringsmodell, men jag har ingen alternativ förklaring... men sen är jag ju inte fysiker heller...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Kazath » 2010-09-14 19:46:04

Fenren skrev:
Richard skrev: Men i LHC hoppas man på att hitta Higgs-bosonen, som kan typ förklara big bang.


Jag hoppas då innerligt att de inte hittar någon higgs-boson... gillar inte big-bang och det enormt tillkrånglade initiala skeendena man antar...

min personliga åsikt är att man är helt ute och cyklar med nuvarande förklaringsmodell, men jag har ingen alternativ förklaring... men sen är jag ju inte fysiker heller...


Det är ju helt sant, men vetenskapens väg är att gå dit bevisen tar en. Man antar att det var en bigbang för att allting i universum kan rör sig ifrån samma punkt i rymden samt expanderar. Det kanske finns en fjärde dimension vi rör oss runt utan att vara medvetna om det, och det faktum att allt verkar röra sig bort från oss kan vara en illusion av en fyrdimensionell rotering av universum som våra hjärnor inte kan uppfatta. Sen kan Higgs-bosonen ställa fler frågor än den besvarar, men som sagt så är det jättespännande. :D

Men för att hålla mig on-topic så är jag har ett stort populärintresse för sådant som innefattar fysik. Det finns inget intresse för ekvationer och färgskalor utan mer ett behov av att förstå, och kunna sätta ihop 1 plus 1 så jag kan visualisera på något vis. Jag har tillochmed en wikipedia-examen i osäkerhetsprincipen och relativitetsteorin. :wink:
Kazath
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Where the westwind blows and the Curlews cry.

Inläggav Moggy » 2010-09-15 20:49:26

Stephen Hawking har visst kommit med en ny bok.

The Grand Design.


Bild

In the last thirty years of his life Albert Einstein searched for a unified theory - a theory which could describe all the forces of nature in a single framework. But the time was not right for such a discovery in Einstein's day.

Neither was the time right when, in 1988, Professor Stephen Hawking wrote A Brief History of Time in which he took us on a journey through classical physics, Einstein's theory of relativity, quantum physics and string theory in order to explain the universe that we live in. He concluded, like Einstein, that science may soon arrive at the long sought after 'Theory of Everything'.

In this ground-breaking new work, Professor Hawking and renowned science writer Leonard Mlodinow have drawn on forty years of Hawking's own research and a recent series of extraordinary astronomical observations and theoretical breakthroughs to reveal an original and controversial theory. They convincingly argue that scientific obsession with formulating a single new model may be misplaced, and that, instead, by synthesising existing theories we may discover the key to finally understanding the universe's deepest mysteries.

Written with the clarity and lively style for which Hawking is famous, The Grand Design is an account of Hawking's quest to fuse these different strands of scientific theory. It examines the differences between past and future, explains the nature of reality and asks an all-important question: How far can we go in our search for understanding and knowledge?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Forummedlem » 2010-09-15 20:55:22

Richard skrev:En atombomb är lätt att bygga, om man nu har tillräckligt med Uran eller Plutonium. Men i LHC hoppas man på att hitta Higgs-bosonen, som kan typ förklara big bang.

En rekommendation i sammanhanget är förmodligen "Försök dig inte på detta hemma!".
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2010-09-15 21:00:40

Fenren skrev:Jag hoppas då innerligt att de inte hittar någon higgs-boson... gillar inte big-bang och det enormt tillkrånglade initiala skeendena man antar...


Samma här. Jag gillar KISS (Keep It Simple Stupid) principen.

Fenren skrev:min personliga åsikt är att man är helt ute och cyklar med nuvarande förklaringsmodell, men jag har ingen alternativ förklaring... men sen är jag ju inte fysiker heller...


Dito. Att man är totalt ute och cyklar var en bra beskrivning.

Ser dock lite självrannsakan på en del mejllistor jag är med på. Någon postade nyligen något inlägg om att man just var helt ute och cyklade med sin big-bang modell.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2010-09-15 21:07:28

Undrar om det kommer gå att göra nåt kul med Higgsfältet om man lär sig manipulera det? Typ sänka massan hos fysiska objekt.

T.ex installera "higgssänkare" i bilarna för att minska massan skulle göra att omfattningen av en krock skulle mildras rejält.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kazath » 2010-09-15 21:13:59

Än bättre, när man skapat en atombomb så kan man göra den ännu roligare/kraftigare genom att lägga till en andra laddning precis bredvid huvudladdningen som består utav en plutoniumkärna omlindad med så mycket litium-6 man kan få tag i! Detta kommer göra så att huvudladdningen skapar en fusion i den andra laddningen, och vóila så har man en vätebomb, flera gånger kraftigare. :-)005
Kazath
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Where the westwind blows and the Curlews cry.

Re: Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav Alien » 2012-07-06 2:39:25

En video från det europeiska fysiklaboratoriet Cern, uppenbarligen publicerad av misstag, avslöjar att Higgs partikel existerar. "Vi har observerat en ny partikel", säger en talesperson för Cern i videon. (TT)
http://www.unt.se/varlden/cern-bevis-fo ... 87683.aspx

"Som privatperson vågar jag slå fast att det är Higgspartikeln. Men som forksare vågar inte göra än", sae Cerns chef Rolf Heuer vid dagens soeminarium.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav Alien » 2012-07-06 2:49:31

I DN står det att i genomsnitt betalar varje svensk 22 kr/år till forskningen på Cern. Synd att man förstår så litet av vad de gör.

"Higgspartikeln är en grundläggande del i den s k standardmodellan, som beskriver universums pusselbitar. Fysiker har hittat alla övriga delar, vilket har lett till en lång rad Nobelpris. Men Higgs partikeln har gäckat forskarna. Det beror bl a på att det krävs så extremt höga energier för att den ska gå att sikta.

Först med krocktunneln LHC vid europeiska partikelfysiklaboratoriet Cern utanför Genéve har det blivit möjligt att hitta Higgspartikeln. LCH är 27 km lång och löper i underjorden över gränsen mellan Schweiz och Frankrike.

Det är välrdens störta och mest avancerade tekniska anordning."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav Xzirie » 2012-07-06 13:45:03

Jag älskade partikel- och kärnfysik tills jag misslyckades med skolan. Nu påminner det mig mest om hur misslyckad jag är och jag kan knappt höra talas om Cern utan att bli deprimerad.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav Richard » 2012-07-06 16:49:54

Jag ska bygga en egen partikelaccelerator o börja producera mina alldeles egna Higgs-bosoner! Sen ska jag sälja dem dyrt! :wink:
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav nallen » 2012-07-06 20:27:26

Var försiktig så du inte skadar vitvarorna bara!
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nån mer än jag som är intresserad av kärn-/kvant-fysik?

Inläggav lasseivägen » 2012-07-06 21:50:13

Har alttid varit intresserad av universum och dess smådelar, numera har dock intresset för människokroppen tagit över.
Tror jag snubblade nån stans vid relativitetsteorin. Har man hunnit bli 64 år får man begränsa sin vetgirighet, så det inte bara blir massa osammanhängande ovetande.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Intressanta intressen



Logga in