Jag blir så ledsen!!!!!!!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag blir så ledsen!!!!!!!

Inläggav Solstickan » 2010-08-30 16:15:16

Jag har Asperger och min kompis som också har Asperger säger jämt att vi är konstiga och saker som jag (eller hon) gör anses av normen konstigt. Som om det är nån slags fakta typ. Som om hon är nån expert på vad "NT:s" tycker. Som om dom som inte är "NT" inte har nåt att säga till om, utan det är alla utan diagnos som har rätt. Vem bestämmer vem som är NT? Vem bestämmer vad som är rätt? Och hur kan man veta att ALLA som tillhör denna norm är just en norm och så som folk är? Jag är väl för fasen också en del av folket. Så hur kan man då säga "folk tycker så"???

Jag känner mig bara mer och mer konstig för varje dag som går och jag hatar att jag fick en diagnos jag inte ens ville ha! Jag fattade ingenting när jag fick den, hade aldrig hört talas om den. Hade varit SÅ mycket bättre att inte veta att jag är konstig! Jag hade inte en tanke på det innan. Men nu får man höra det jämt. Allt man gör och säger beror ju på Asperger. Jag är inte jag, jag är Asperger! Jag har ett rosa linne på mig idag, det beror nog på att jag har Asperger. Jag gillar naturen, det måste ju bero på Asperger? Ibland går jag på konserter, så fruktansvärt Aspigt! Och jag känner så klart så här eftersom jag har Asperger!
Solstickan
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-06-02

Inläggav tyskamama » 2010-08-30 16:31:45

klart är du en individ ... inte konstigt att du känner så ..... du är du .... det har inget med diagnosen att göra .... kanske det förklara ibland ..... men du är en individ med egna norm och tanker .... det får man alldrig glömma ..... du är du inte non diagnos !!!!! massor med styrkekramar
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav DIProgan » 2010-08-30 16:55:06

Att för flitigt sätta folk i fack är tecknet på en rädd människa.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Xzirie » 2010-08-30 17:26:40

Kan det inte vara så att hon är rätt förtjust i diagnosen och tycker att det är skitcoolt att ni har något gemensamt som skiljer er från mängden?

Jag har nyligen fått min och jag kan vara lite sådär mot mina polare med konstaterad eller misstänkt Asperger. Jag försöker att inte vara alltför jobbig med det dock.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Jag blir så ledsen!!!!!!!

Inläggav Bali » 2010-08-30 17:31:33

Hejsan Solstickan! :)

Känner mig lite osäker på om jag ska försöka svara dig här på ett forum med "experter" på området (har nämligen inte själv diagnosen Asperger, även om jag likt förbannat har problematiken som är förknippad med just denna och sedan en massa övrig psykologisk problematik p.g.a. diverse trauman ... bla, bla... :roll: :wink: ), men jag kan ändå inte låta bli.
Din frustration, ångest och ensamhet lyser så solklart igenom i ditt inlägg (enligt mig) och de där känslorna, ska gudarna veta, tampas även jag med dagligen!

Solstickan skrev:Vem bestämmer vem som är NT? Vem bestämmer vad som är rätt? Och hur kan man veta att ALLA som tillhör denna norm är just en norm och så som folk är? Jag är väl för fasen också en del av folket. Så hur kan man då säga "folk tycker så"???

Ja, vem bestämmer väl det :roll: , men det tycks vara så att människan ändå är en så rädd & osäker varelse att den helt enkelt har ett extremt behov av att ha (i de flesta fall) ett visst NT-kriterium att förhålla sig till.
Själv "köper" jag bara inte detta "rätt & fel", utan försöker stå upp för att det som varje människa känner, behöver och det sätt de "fungerar" på är just NT för dem.
Sedan kan de/vi ha en sjuhelsikes massa svårigheter/annorlunda beteende (än det stora flertalet) att tampas med också, men det gör oss inte till några "ickefolk" inte!!!

Du är helt klart en del av folket - du är dessutom den enda Solstickan som finns i detta knepiga folkslag! - så försök att inte låta dig slås ner av kommentarer av detta slag som din kompis kommer med!

Solstickan skrev:Jag är inte jag, jag är Asperger!""

Här kommer jag iaf att säga emot dig :wink: - Du är Du och inte din diagnos Asperger!

Kram / Bali
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav matterik » 2010-08-30 17:53:48

Det är inte så ovanligt att folk går igenom identietskriser i sina unga år. När de inte har möjlighet att bestämma vad de ska göra och så. Vem som helst kan brytas ner av att inte kunna styra sitt eget liv, vilket är fallet med dagen obligatoriska skolgång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Solstickan » 2010-09-14 21:21:45

Tack söta ni för alla svar!

Jo, det är möjligt att hon tycker det är coolt med diagnosen och att vi har nåt gemensamt. Kanske man bara konstaterar vad normen gör (dvs majoriteten för normen är ju tydligen vad majoriteten gör vilket suger) när man tillhör minoriteten... Det där lät krångligt men hoppas ni fattar vad jag menar, haha!

Men eller hur, alla har ju sin egen norm och uppfattning av vad som är NT så vem kan säga vem som är NT liksom? :)

Som sagt, tack för alla era svar! Jag håller verkligen med er alla. Bara jag som har lite problem. Men det har alla sk NT:s också ;) Massor av kramar!!!!!!
Solstickan
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-06-02

Inläggav Monoaminoxidas » 2010-09-23 12:13:21

Det är KUL att vara konstig!!!!
Monoaminoxidas
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-08-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in