Hur välja telefon (Android)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur välja telefon (Android)

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-11 22:09:13

Jag kan inte välja. Hur gör man?

Så här är det nu (skrev en plus- och minuslista):

Sony Ericsson X10 Mini pro
+ tangentbordet
+ storleken

- batteritiden
- sämre "skalprogram" eller vad det heter, och annat (kanske är detta inte så viktigt för just mitt användande, förutom nästa punkt)
- inte helt lätt fixa synk med Outlook

HTC Wildfire
+ färdig för synk med Outlook
+ batteritiden

- tangentbordet är ej fysiskt
- kameran är tydligen inget vidare

Jag kan inte se att det väger över någonstans, utan det känns helt jämnt mellan dessa två. Samma prisklass exakt också. Batteritiden är en tung post, men att ha en kamera som är rätt dålig (med videofunktion som berättats vara ännu sämre) är ju ingen höjdare om man ska ha någon nytta av kameran. Vad ska jag med den till om jag måste ta med min vanliga kamera?

I vanliga fall brukar det inte väga så här jämnt mellan två prylar, utan någon post gör att det väger över.

Har ni några tips att ge mig?

Jag har alltid så svårt att välja mellan saker. Det är också därför jag har letat telefon i två år nu... Det måste liksom bli av någon gång. Som tur är lyckades jag skrämma igång de felande funktionerna i min P990i nyss, så det är inte riktigt lika akut att skaffa ny telefon på studs. Men P990i är en skräptelefon annars. Seg som fan.

Hur gör ni för att välja exempelvis vilken telefon ni ska köpa, utan att fundera i åratal?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-11 22:19:56

Aftonbladet har testat och räknar upp för och nackdelar och i kommentarerna hänvisas det till andra jämförelser.

Jag har oxå svårt med nyköp, ibland efter omfattande efterforskning, ibland blir det nåt för att det dök upp lämpligt (ödet ville). Och jag slapp allt arbete.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Hur välja telefon (Android)

Inläggav Moggy » 2010-09-11 22:23:19

Bror Duktig skrev: men att ha en kamera som är rätt dålig (med videofunktion som berättats vara ännu sämre) är ju ingen höjdare om man ska ha någon nytta av kameran. Vad ska jag med den till om jag måste ta med min vanliga kamera?



Hur gör ni för att välja exempelvis vilken telefon ni ska köpa, utan att fundera i åratal?



Jag klarar inte det iaf, har funderat på en ny i över ett år nu. På androidmarknaden finns det ingen modell i dagläget som är helt klockren. En Iphone är inte nåt alternativ för mig.

Bra Walkmanfunktion är viktigt för mig och jag vill även ha en hygglig kamera.

Batteritid är mycket viktigt, tycker det är på tok för dålig batteritid i många moderna smartphone. Skulle gärna se en lite tjockare och tyngre mobil med större batteri.

Det jag gjorde tillvidare var att köpa en begagnad W995 som var SEs värstingmodell i Walkmanserien. Helt klart den bästa modell jag har och förmodligen den bästa mobil som gjorts innan touchmodellerna kom.


HTC är jag skeptisk till då jag ser dom som tillverkare som gör lågprisprodukter men som råkade ha tur och hade några modeller som låg precis rätt i tiden. Därför blev dom populära.

SE har alltid varit mina favoriter men tyvärr verkar dom alltid "drabbas" av tekniska brister och svagheter. X10 är här ett bra exempel. Frågan är om SE kommer att kunna överleva konkurrensen från de asiatiska tillverkarna. Krävs att SE då levererar några riktigt bra innovativa modeller till rätt pris.

Samsung verkar göra allt bättre modeller.



Nå, jag har iaf bestämt mig för att vänta tills Android 3.0 eller 3.x (Honeycomb) kommer. Förhoppningsvis har Andoidmarknaden mognat en del då.




Det har blivit komplicerat att köpa mobil, förr behövde man inte bry sig så mycket.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-11 22:26:06

Konstigt att det inte diskuteras strålningsvärden alls.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav barracuber » 2010-09-11 22:30:00

Det finns ju flera andra märken - Acer (väldigt nytt), Huawei, LG, Samsung och Motorola. Jag menar inte att detta gör valet enklare men iaf bredare. Jag kan förstå din otålighet. Själv brukar jag dock hellre vänta än köpa något jag inte är nöjd med.

Fast jag har allt ångrat mig en del genom åren pga jag varit snabb att köpa senaste SE modell (jag har ägt 800, 900, 990, P1 och X1 ) och varit missnöjd med allt möjligt - laggning, dåliga kameror, begränsningar i synkningar m.m. Så idag skulle jag inte förhasta mig.

HTC Hero är fortfarande den bästa jag ägt trots att den laggar ibland (vilket är väldigt irriterande). Men jag ser fram emot 3.0 men då blir det säkert så att det kommer helt nya modellserier på alla märken, som Moggy skrev. (jag skulle dock inte tacka nej till en iphone 4 eftersom jag numera är macfreak.)

Liksom Moggy avskyr jag att så gott som alla androider som säljs idag är "brandade" av tillverkaren. Det påminner om hur Windows ser ut när man köper en märkes-PC. Det lär finnas någon tillverkare som inte lägger på sitt eget GUI-skal (typ HTC Sense) men jag kommer inte på vilken den är eller om deras telefoner är snabbare, men det skulle inte förvåna mig.

Skulle rekommendera dig att försöka "tya" dig, läsa tester, läsa swedroid och andra sajter och hålla ut. Det lär knappast komma sämre modeller i framtiden än de som finns idag! Om du inte pallar med 990 längre, varför inte köpa en begagnad HTC (eller annat märke)? Då gör du inte av med alla pengarna, och lär känna märket du väljer och android lite mer till vardags.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Moggy » 2010-09-11 22:36:04

Jag hoppas starkt på att Sportstracker tar fram en Androidverre av sin app. Tyvärr finns den bara för Nokia i dagläget.

Märkvärdigt då den garanterat skulle göra succé som Android.



http://www.sports-tracker.com/


Man får ju förstås köpa ett band till som kostar 700:- men det är ändå mycket billigare än att köpa motsvarande dedikerad pryl som kostar ett antal tusenlappar.


Det här är ett bra exempel på hur mycket verkligt bra och användbart som det gör att göra på mobilerna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Trixy » 2010-09-11 22:52:45

wildfire tror jag ÄR populär..omöjlig att få tag i affärerna i östersund.. Köpte en spica då jag enbart vill surfa lätt och mestadelen lyssna på spotify offline... så det var ett billigt och bra val..
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-11 22:57:46

Tack för input :)

Jag fick ju igång min P990i nu, på de funktioner som inte fungerat. Så jag kan nog vänta lite. Men när Android 3.x kommit, så är det nästa version man väntar på, och nästa. Och de förra verkar sega, dåliga och "ute". Så är det ju hela tiden.

En fördel är att det verkar komma billigare telefoner nu. Jag har inte råd med 7000-kronorstelefoner liksom...

Ska väl kanske kolla Tradera för en Hero då kanske. Funkar den att synka med Outlook, barracuber?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur välja telefon (Android)

Inläggav barracuber » 2010-09-11 22:58:43

Moggy skrev:Batteritid är mycket viktigt, tycker det är på tok för dålig batteritid i många moderna smartphone. Skulle gärna se en lite tjockare och tyngre mobil med större batteri


Min erfarenhet från Hero är att den från början hade totalt katastrofal batteritid. Dålig batteritid är nog det vanligaste ämnet på swedroid. Det verkar som att alla märken och modeller har problem med det. Det finns mängder med småtips som ger små förbättringar. Det dom verkligen gjort STOR förbättring för mig är att stänga av bakgrundsdata. Då hindrar man mailappen, facebookappen och väderappen att ligga och polla och skicka data hela tiden. Istället uppdaterar man manuellt när man själv vill. Som sagt, idag har jag jättebra batteritid.

Men något konstigt känns det att köpa en dyr avancerad telefon och sedan behöva stänga av en massa funktioner!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-11 22:59:00

Trixy skrev:wildfire tror jag ÄR populär..omöjlig att få tag i affärerna i östersund.. Köpte en spica då jag enbart vill surfa lätt och mestadelen lyssna på spotify offline... så det var ett billigt och bra val..

Ja det verkar som att båda de jag väljer mellan är väldigt populära. Och när jag var i affären och kollade idag, såldes det sådana (alltså jag såg köp bli av).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur välja telefon (Android)

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-11 23:02:08

barracuber skrev:
Moggy skrev:Batteritid är mycket viktigt, tycker det är på tok för dålig batteritid i många moderna smartphone. Skulle gärna se en lite tjockare och tyngre mobil med större batteri


Min erfarenhet från Hero är att den från början hade totalt katastrofal batteritid. Dålig batteritid är nog det vanligaste ämnet på swedroid. Det verkar som att alla märken och modeller har problem med det. Det finns mängder med småtips som ger små förbättringar. Det dom verkligen gjort STOR förbättring för mig är att stänga av bakgrundsdata. Då hindrar man mailappen, facebookappen och väderappen att ligga och polla och skicka data hela tiden. Istället uppdaterar man manuellt när man själv vill. Som sagt, idag har jag jättebra batteritid.

Men något konstigt känns det att köpa en dyr avancerad telefon och sedan behöva stänga av en massa funktioner!

Håller med om det sista. Jag kollade en lång tråd om problemet på just mini pro, på swedroid.

Är det lätt att stänga av apparna från att ligga och hålla på hela tiden?

Du har väl Hero, hur är kameran tycker du? Går det att få video utan att det hackar, om man skickar till facebook eller youtube?

Ett annat problem som jag inte tänkt så mycket på just nu, är filformaten på ljud och video. Jag vill inte behöva konvertera om jag vill skicka och klippa och visa var som helst.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-12 10:54:30

Begagnade Androider är ju lika dyra som de nya billiga ser jag på Tradera. Kan man ju lika gärna köpa en WF eller mini.

Jag har mailat HTC och SE och frågat vad det är för filformat på videos och ljud man själv spelar in. Det är av betydelse för mig, så där kanske det kan bli något som väger över åt ena hållet ^_^

Inga mer *.amr och skit. Sitta i timtal och leta konverterare...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-09-12 12:17:04

Ta reda på vilka format som youtube stödjer, för det är ganska många. Om man t ex filmar med en W595 blir det mp4 som kan laddas upp direkt. Hade det inte varit enkelt hade det inte funnits flera miljarder klipp utlagda.[/list]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-12 13:12:41

barracuber skrev:Ta reda på vilka format som youtube stödjer, för det är ganska många. Om man t ex filmar med en W595 blir det mp4 som kan laddas upp direkt. Hade det inte varit enkelt hade det inte funnits flera miljarder klipp utlagda.[/list]

Men jag har använt mina äldre telefoner för att spela in mig själv på piano, eller spela in samtal med myndigheter.

Sedan när jag ska spela upp dem, så har det ibland inte gått i datorn, eller så har det inte gått att redigera ihop med en bild i moviemaker. Man kan inte lägga upp enbart ljud på youtube tror jag. En jäkla massa problem i alla fall. De där klippen där jag spelar ragtime, tog en evig tid att konvertera. När jag ville lägga dem på facebook, så gick det inte om det inte var en video och då var jag tvungen att redigera in en bild, vilket alltså krävde annat ljudformat för att få in i moviemaker.

Jag vill inte testa tusen olika gratis mediaredigerare, och jag vill inte betala. Moviemaker duger bra så länge det inte är konstiga filformat.

Lägga upp en film direkt på youtube går nog med alla, men det går alltså inte att lägga upp enbart ljud, och det blir problem med vissa format om man vill redigera.

Jag vill oftast redigera, och jag vill oftast spela in t.ex. piano som enbart ljudinspelning.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-09-12 14:00:38

De enda klipp jag lagt upp var filmade med P1:an, inte med Heron. Jag har bara hållit på nån gång med WMM och iMovie, dottern däremot har hållit på desto mer.

Tänkte på boomp3.com. det är en tjänst där man lägger ut mp3-filer och delar ut till folk man känner. Den har även koppling till Facebook. Man måste även ha dropbox men den är jättebra. Gör en forumsökning på boomp3 så hittar du tråden Lägga upp en musikfil - Hur?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2010-09-12 14:46:51

Jag vet inte hur Samsung ligger till nu för tiden, men jag har haft tre stycken på rad, min nuvarande rätt gammal, ändå tycker jag den tar bra bilder. Batteritid ca en vecka även om den börjar bli gammal (fyra år).
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Hur välja telefon (Android)

Inläggav Per Plex » 2010-09-12 20:35:10

Bror Duktig skrev:Hur gör ni för att välja exempelvis vilken telefon ni ska köpa, utan att fundera i åratal?


Köper en Nokia 1616 för 349 kr på Clas Ohlson. :D
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav earlydayminer » 2010-09-12 21:37:02

För mig var valet av mobiltelefon enkelt.

Kort och gott så försvinner alla telefoner med:
- Bra kameror
- Touchscreen
- Överpresterande multimediafunktioner

Jag valde Nokia E52, och jag är extremt nöjd. Den är inte bara helt underbar, den är också ganska billig. Jag var på väg mot en Sony Ericsson Xperia U201 X10 mini pro, men efter ett tag så valde jag ganska enkelt Nokia E52. Nokia E52 är iklädd designen jag fastnade för först. När jag hade läst om den ett tag så var valet givet.

nokia.se skrev:Taltid (max):
GSM upp till 8 tim
-WCDMA upp till 6 tim
Passningstid (max):
- GSM upp till 23 dagar (552 tim)
- WCDMA upp till 29 dagar (696 tim)
Musikuppspelningstid (maximalt):
- Musikspelare upp till 18 tim
- FM-radio upp till 30 tim


http://www.nokia.se/hitta-produkter/pro ... fikationer

I frågan om vilken mobiltelefon man ska ha, så tycker jag man bör:
- Tänka på kostnaden
- Vilka funktioner man trivs bäst med
- Vikt och storlek
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav mnordgren » 2010-09-12 22:35:39

Moderator:

Flyttade tråden till en mer lämplig avdelning.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav barracuber » 2010-09-14 6:38:30

Bror Duktig,

Kom på detta:

Hero har en grymt bra 5 mp stillbildskamera med autofokus. Man pekar på det objekt man vill fokusera på.

Men att filma blir uruselt! Både bild och ljud blir totalrisigt. W595 (som visserligen är en Walkmanmodell) har mycket mycket bättre ljud. Det är nog därför jag aldrig lagt ut några filmer tagna med Heron.

Har även testat lite att spela in enbart ljud. Det blev inte heller bra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-09-14 8:30:08

Bror Duktig!

Spana in denna:

http://www.elgiganten.se/product/mobil- ... 0-galaxy-5

Bild

Priset gäller bara t.o.m. 19 september och är utan abonnemang.

Det står inte på sidan men den har Android 2.1.

Begränsat antal tydligen - tillgångsgarantin gäller bara t.o.m. imorgon!

Kameran bara 2 mp - nog därför den är så billig.

EDIT: Om du gillar Mediamarkt och har nära till dem kan du fråga dem om du inte kan få samma pris där - de säger ofta att de har prisgaranti.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-14 18:44:41

Tack Barracuber.

Jag har kollat på båda, men kameran kanske inte är så bra på galaxy 5? Svårt att veta hur bilder blir, så jag får ju gå efter MP som alla andra.

Finns en Galaxy 3 också som ska vara lite bättre tror jag.

Om jag ska betala mycket, så ska filmning, fotografering och lite annat fungera så att det går att använda till det jag vill.

Men nu funderar jag på att köpa en Samsung 3370 till en person. Den ska kunna synka med allt det jag vill (kalender/kontakter/anteckningar/uppgifter i Outlook, och det utan att söka beta-appar), har pekskärm (ser ut som en typisk pekskärmsmobil som alla de som ska lika iphone) och kan lägga till en del widgets (för mig räcker väder och klocka, kanske något mer, gärna kunna kolla FB och google och surfa bättre än med opera mini.

Så om en månad så får jag spana in denna och se om den kan duga. I så fall kanske jag kan köpa en själv, och vänta på bättre batteritider och ännu bättre kameror i androidtelefonerna. Den kostar 1000 kr och har 3G.

3370 verkar synka bättre med Outlook. Androiderna får man väl som mest (om man lyckas med att hitta en app) att synka med kalender och kontakter vad jag förstår.

Och kanske är alla widgets och appar lite overkill för mig i nuläget.

Fysiskt tangentbord är förstås ett rimligt behov för mig och det har inte 3370.

När jag mailade SE, Samsung och HTC och frågade om ljudinspelning med deras androider, så svarade de att det inte går men att det kanske finns någon app. Kass att det inte finns. Och konstigt att de stora Android-telefonerna som är hur dyra som helst, inte har bättre stöd för synkning med Outlook, som de flesta företag använder. Jag hittar hur många som helst som inte vill ha jobbkontakter och firmauppgifter ute på nätet.

Men det är kanske jag som inte har behov av just en android? Är det fel typ av OS för mig kanske?

Några frågor som någon kanske kan svara på:
- Är det något OS som är känt för att vara snabbt? Bada? Symbian? Android? Samsungs egna OS (enklare telefoner där det bara står "OS: Samsung")?

- Hur söker man på android market? Jag får bara upp en sida där det finns tre listor: featured, free och "not free" (kom inte ihåg vad det stod där). Men var finns det samlade utbudet? Jag hittar inget sätt att söka.

- Finns det fler ställen där man skaffar appar och widgets till android?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in