Aspergers syndrom - störning i känslolivet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Thunderchild » 2007-11-18 15:00:31

seasicksailor skrev:
rdos skrev:
msitua skrev:Jag har känslomässiga störningar och lipar mycket. Mitt känsloliv är så förvirrande - är det en bieffekt av Asperger?


Nej, låter som en s.k. pålagring av dålig miljö. Dålig miljö == massor av NT i sin omgivning som inte vill förstå :-)


Så det finns ingen korrelation mellan AS och känslighet?
Det har ju nämnts här i någon diskussion att AS orsakar svårighet att sortera intryck. Och man kan därvid tänka sig att AS reagerar starkt på något som NT inte ens reagerar på.
Jag får t.ex ibland en känsla av vemod när jag inte ´borde´.


Förutom känsligheten för perceptionella intryck så anser jag att en person med AS generellt är mindre hårdhudad och mera känslosam än NT.

Kanske tar vi lättare emot ärlig kritik och synpunkter men är känsligare för elakheter och gliringar..

Tycker det säger sig själv att den som gärna och ofta spelar fulspel har lättare att ta emot och hantera oschysst skit än en människa som inte alls gillar att ägna sig åt sådant..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:54:29, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav seasicksailor » 2007-11-18 16:05:06

Thunderchild skrev:
seasicksailor skrev:
rdos skrev:[quote="msitua"]Jag har känslomässiga störningar och lipar mycket. Mitt känsloliv är så förvirrande - är det en bieffekt av Asperger?


Nej, låter som en s.k. pålagring av dålig miljö. Dålig miljö == massor av NT i sin omgivning som inte vill förstå :-)


Så det finns ingen korrelation mellan AS och känslighet?
Det har ju nämnts här i någon diskussion att AS orsakar svårighet att sortera intryck. Och man kan därvid tänka sig att AS reagerar starkt på något som NT inte ens reagerar på.
Jag får t.ex ibland en känsla av vemod när jag inte ´borde´.


Förutom känsligheten för perceptionella intryck så anser jag att en person med AS generellt är mindre hårdhudad och mera känslosam än NT.[/quote]
Ja, och det kanske också kan förklara den höga frekvensen av hög moral och lojalitet hos personer med AS.
Senast redigerad av seasicksailor 2011-05-04 10:54:29, redigerad totalt 1 gång.
seasicksailor
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2007-06-15
Ort: Stockholm

Förstå schimpanser

Inläggav regrepsa » 2007-11-21 21:27:05

"Precis som schimpanser inte förstår NTs icke-verbala kommunkation (och omvänt) så förstår inte vi inte NTs kommunikation och omvänt."

Men vi (vet ännu inte om jag räknas in här) förstår schimpanser bättre än NT?

Jag förstår i alla fall både hundars och hästars kroppsspåk bättre än någon annan jag stött på. De är enkla att umgås med eftersom de aldrig försöker dölja sin avsikter, kroppen visar vad de tänker/känner. Jag blir aldrig känslomässigt utmattad av att umgås med djur (om de inte varit så isolerade att de bildat sig uppfattningen att människor som art inte förstår dem alls och samtidigt mår dåligt pga sin livsituation).

Av människor blir jag helt slut. Jag förstår nog relativt mkt av alla dubbla budkap men det tycks för mig som att det sker på ett annat sätt än för dem. Och jag gör det enbart för att jag måste för att överleva här blan människorna (NT?). Det är som en gigantisk processor som måste vara ständigt påslagen så fort en människa är i närheten. Eller ett skitstort program, massor av data passerar här bara för att kunna småprata. Och jag förstår inte poängen. Ibland orkar jag bara inte ha ett "ansikte" på eller orkar helt enkelt inte räkna ut vilket som är det passande "ansiktet" och låter bara dragen slätas ut, men det gör andra förvirrade.

När jag ser schimpaner på TV så inbillar jag mig att så här skulle jag kommunicerat om ingen lärt mig tal/skrigtspråk. Känner någon annan igen sig i detta? Eller jag kanske inte alls är asperger?
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 10:54:29, redigerad totalt 1 gång.
regrepsa
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2007-11-21

Inläggav Mardröm » 2007-11-23 1:55:24

msitua: Skit i samhällets bästa. Du har bara ansvar för ditt eget bästa.
Vi kan dividera om det är korrekt attityd i ett utopiskt samhälle men vi vet att det idag ses som att du måste fixa för dig.

Jag är hårdhudad idag, även om jag fortfarande kan vara besviken. Men det "tar " inte längre med mobbningen.

FÖ tycker jag rdos är underbar vad gäller att bygga självförtroende och självbild, först är man en neandertalare, sen är man en schimpans...
Positiva saker.
(ja, jag är ironisk)
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav msitua » 2007-11-23 14:20:33

Tack mardröm
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 10:54:30, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Att må dåligt

Inläggav Debbido » 2007-11-24 0:36:25

Jag har en AS-vän. Han fick faktiskt sin hjärna röntgad när han blev utredd, minns inte om det var MGR eller annat, men denna bild visade en anorlunda hjärna. Den såg alltså inte riktigt ut som en NT-hjärna.

Vi föds alltså med ovanliga hjärnor, och att kalla oss störda är väl att ta i. Vi skulle ju inte ha klarat oss utan Einsteins hjärna?

Min övertygelse är att om man får uppmuntran av sina föräldrar att hänge sig åt sina specialintressen och kanske bli musiker, konstnär, uppfinnare etc, så kan en AS gå en ljus framtid till mötes. Jag är rädd att många med mig har mött motsatsen: Det är FEL på dig! Nej, musiker eller konstnär kan du ju absolut inte bli, det kan man inte leva på.
Ofta tvingas vi då in i "sociala" yrkesval som lärare, bibliotekarie etc, där vi ska hantera en massa NT-möten, vilket antagligen slutar i rena katastrofen.

Utan stöd och förståelse har en AS alla förutsättningar i världen för att slås ut, hamna i utanförskap, må skit, bli överkänsliga för hela Livet.

Det här med ett annorlunda tänkande hör ju helt klart till AS. Tvångshandlingar kan bli aktuella då vissa av oss försöker skapa trygghet genom riter (inte jag, föredrar kaos rakt av). Tvångssyndrom kan väl flyta in i AS kanske utan att utredningsteamet har greppat det.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav vallesmamma » 2010-06-08 15:02:32

Vad är en spegelneuron?
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 10:54:30, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav vallesmamma » 2010-06-08 15:04:20

Jag har gjort skallröntgen som var normal................. Ändå har jag fått diagnosen AS.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 10:54:30, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Zombie » 2010-06-08 15:22:56

vallesmamma skrev:Vad är en spegelneuron?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelneuron (Reservation för inaktualitet och sakfel)

radio-p1-on ... t5629.html
spegelneuro ... t5297.html
spegelneuroner-t8527.html

Om jag har fattat rätt så talades det mycket för ett par år sedan om att brist på dessa spegelneuroner hos oss i autismspektret skulle orsaka många av våra åtminstone sociala och mentaliseringsproblem; dock fann man inga belägg för det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in