diagnos ? nej .... men tydliga drag

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

diagnos ? nej .... men tydliga drag

Inläggav tyskamama » 2010-08-24 15:05:33

jaha .... så var utredningen färdig ..... men fick jag en diagnos???? nej .... jag har tydliga drag men det räkke inte för en diagnos .... jaha .... och nu då ?! ..... äntligen hade jag hittat hem tyckte jag ..... kunde se migsjälv här ..... kännde igen mycket som skrivits här och i kontakt med nogra av er ......... tänkte nu har jag kommit hem ..... men icke då ..... nu är det psyk igen som gäller .....
vad ska jag göra nu ???? ..... ingen diagnos men tydliga drag .... jaha .... det säger allt och inget ..... vet inte hur jag ska hantera det här ..... har non av er erfarenhet med det????
tacksam för alla tips och råd hur jag ska går vidare nu ...... känner mig jo hemma här igentligen ..... :cry:
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav MsTibbs » 2010-08-24 15:21:28

Du är välkommen här ändå! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2010-08-24 16:23:27

Hej tyskamama!

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har ingen diagnos men känner mig hemma här (är t.o.m. moderator) och känner igen mig i ganska mycket i vad som sägs och skrivs. Men det är också mycket jag inte känner igen mig i. Men jag delar det utanförskap från övriga samhället som många här upplever.


Min utredning startar ganska snart nu i höst efter cirka 8 månaders väntan (jag bor i storstadsgregion) men jag är inte alls säker på att jag kommer få AS-diagnos.

Till exempel brukar barndomen ofta utredas så gott det går men i mitt fall finns inte så många personer att tillgå. Jag har bett min farbror fylla i ett formulär om mig men hans svar pekade verkligen inte på autism eller asperger, åtminstone inte i barndomen. Fast åas är jag 48 så det var längesedan han kände mig så nära.

Så jag är nyfiken på utredningen men långt ifrån säker på utgången.
Senast redigerad av barracuber 2010-08-24 23:41:39, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav snuggelhund » 2010-08-24 16:41:44

Jag förstår inte varför du ska bli så nedslagen av att du inte fick en full diagnos.

Du är ju samma person forfarande. Du passar väl in här lika bra som innan ?


Sen kan det nog vara en fin linje mellan att få en diagnos eller inte, kanske också beror på den som sätter den ?

Själv har jag tydliga drag men ingen diagnos, enligt en utredning 1997.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav MsTibbs » 2010-08-24 16:45:21

Man kan ändå lära sig av böcker, även om man "bara" har drag av.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: diagnos ? nej .... men tydliga drag

Inläggav maxholm » 2010-08-24 23:01:39

tyskamama skrev:jaha .... så var utredningen färdig ..... men fick jag en diagnos???? nej .... jag har tydliga drag men det räkke inte för en diagnos .... jaha .... och nu då ?! ..... äntligen hade jag hittat hem tyckte jag ..... kunde se migsjälv här ..... kännde igen mycket som skrivits här och i kontakt med nogra av er ......... tänkte nu har jag kommit hem ..... men icke då ..... nu är det psyk igen som gäller .....
vad ska jag göra nu ???? ..... ingen diagnos men tydliga drag .... jaha .... det säger allt och inget ..... vet inte hur jag ska hantera det här ..... har non av er erfarenhet med det????
tacksam för alla tips och råd hur jag ska går vidare nu ...... känner mig jo hemma här igentligen ..... :cry:


det gör inget
känner du dig hemma här har du säkert asberger
det är här du hör hemma
jag har inte själv nån officiel diagnos men man vet ju ändå eller hur
va inte orolig för detta
:)
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Inläggav matterik » 2010-08-25 6:55:01

Jag kanske inte heller har diagnos, har dock autistiska drag. Sjukt samhälle.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Micke_B » 2010-08-25 8:27:17

jag har autistisk drag men är det nått at bli ledsen för att man inte får en diagnos , det är väl inget att eftertsträva
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Re: diagnos ? nej .... men tydliga drag

Inläggav MsTibbs » 2010-08-25 11:15:25

maxholm skrev:asberger


ASPERGER(s) heter det!

A.S.
ASP
ASPIE
ASPIG
ASPIGARE
ASPERGER
ASPERGERS
ASPERGARE
ASPERGER(S) SYNDROM
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav evilmaster » 2010-08-26 9:35:49

Jag skulle fått mitt svar på diagnosen igår, men psykologen var sjuk så nu får jag vänta ännu längre... Är ganska säker på att hon kommer att säga något liknande till mig (många drag av AS, men inte tillräckligt).

Hur som helst så vet man nog bäst själv och jag känner mig mer hemma här än någon annanstans.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2010-08-26 11:51:32

Klart du är välkommen och passar in här ändå, Tyskamamma.

Om man fått veta att man har drag av AS så är det ju utmärkt eftersom man då vet mer hur man fungerar. Att man inte får diagnos betyder bara att man bedöms inte ha tillräckligt stora svårigheter i sin vardag, inte att man inte är aspig som person. (Flera i min familj är/var jätteaspiga men det är bara jag som fått diagnos.)

Och har man barn med diagnoser så kan det vara en stor fördel att man själv har såna drag och därmed kanske lättare förstår dem, samtidigt som man kanske inte har lika stora begränsningar.

Så grattis i alla fall, även om det inte blev som du förväntat dig!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-08-26 12:28:04

Inger skrev:..
Om man fått veta att man har drag av AS så är det ju utmärkt eftersom man då vet mer hur man fungerar. Att man inte får diagnos betyder bara att man bedöms inte ha tillräckligt stora svårigheter i sin vardag, inte att man inte är aspig som person. (Flera i min familj är/var jätteaspiga men det är bara jag som fått diagnos.)


Mycket klargörande, Inger. Det rätar ut vissa frågetecken jag har haft.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2010-08-26 15:36:01

Det skulle inte förvåna mig om det råder någon linje nu att det är för många som får diagnos, så att det är en trend att anse att man har väääääldigt starka drag, men inte riiiiiiiiktigt tillräckligt många för att få diagnosen.

I praktisk verklighet är egentligen bara skillnaden att vi som har fått diagnos har en massa rättigheter - så länge man inte börjar kladda i LSS också... - medan en massa människor med exakt samma sätt att fungera ställs mitt emellan och löper stor risk att hamna mellan stolar och varken fungera som "frisk och normal" eller kunna få den hjälp och det stöd man hade behövt.

Men med det sagt håller jag även med Inger.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-26 21:00:03

Dessutom är AS inget man bevisar med blodprov eller magnetröntgen (iaf inte ännu), så bedömningen handlar mycket om hur utredaren bedömer och tolkar olika saker. Enligt vad jag förstått hade t ex jag inte fått AS-diagnos av Bejerot.

Jag har ju jobbat, pluggat på universitet, har barn och är gift, sitter inte och vaggar i ett hörn när jag inte radar Märklin-tåg efter varann. Har ingen märklig gångstil eller monoton röst, missförstår inte ordspråk eller nåt av vad som nu anses behövas för att få diagnosen, enligt somliga.

Sa de inget om att sätta en ANNAN diagnos, som PDD-NOS (genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation) eller atypisk autism?

Förövrigt håller jag med Inger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: diagnos ? nej .... men tydliga drag

Inläggav AAA » 2010-08-26 21:12:30

MsTibbs skrev:
maxholm skrev:asberger


ASPERGER(s) heter det!

A.S.
ASP
ASPIE
ASPIG
ASPIGARE
ASPERGER
ASPERGERS
ASPERGARE
ASPERGER(S) SYNDROM


Enligt vem? Han(s) hette väl Asperger? Jag har PMS.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-08-26 21:26:07

Nu ser jag - det var ju felstavat :-) Sorry! PMS borta.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav tyskamama » 2010-09-08 11:47:15

känner mig ff inte bra efter samtalet .... fick utlåtandet rätt snabbt av honom och blev väldigt irriterad .... jag tycker att det stämme inte allting psykologen har skrivit .... men så försökte jag ringer honom ...... han ringer inte tillbaka .... jaha .... då frågar jag efter hos habiliteringen .... jaha ... han jobba i eskilstuna på habiliteringen nu .... ok .... ringer jag dit .... nähä ..... han är föräldrarledig till minst slutet av oktober ..... och nu ????? :?
vill jo inte att han ändra not om diagnosen .... men jag vill att för en gångs skull non förstå ...... att för en gångs skull det stor som det är om mig ..... är det verkligen för mycket begärd ? :shock:
vänta nu att enhetschefen ringer tillbaka ... när nu det blir av .....
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

känner igen

Inläggav wuwei » 2010-09-08 13:14:42

Jag fick senast i måndags klart med min utredning som gav samma resultat som din, tyskamama. Jag har t ex inte tillräckligt uttalade specialintressen i den omfattning som det står i kriterierna. Min begåvningsprofil var hög inom alla områden och varierade inte som utredaren tyckte att den "borde", byggt på WAIS-R NI (tror jag, WAIS var det i alla fall).

Däremot står det klart att jag har sociala svårigheter som svårt med att sända och ta emot och rätt tolka sociala signaler i form att blickkontakt, minspel etc. Dvs starka drag av Aspergers syndrom, men inte tillräckligt för en diagnos. Jag fick erbjudande om att få ett intyg på att jag har starka drag, med tydligt formulerat vad jag har problem med, vilket jag tycker är helt ok eftersom jag får stark ångest när saker går på tok, vilket de har en förmåga att göra rätt ofta, särskilt när jag har varit ute i arbetslivet. Ett intyg verkar bra att ha om jag ska ut i arbetslivet igen.

Jag har även två diagnostiserade döttrar, en med AS och en med HFA. Jag gläder mig åt att jag med mina starka drag förhoppningsvis kan ha extra stor förståelse för både deras problem och styrkor.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Pemer » 2010-09-08 13:50:28

Vad fan, specialintressen är ju inte ens något kriterium som måste vara uppfyllt över huvud taget!!! Vad är det för klåpare som utrett dig????

Man ska konstateras ha "begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intresse och aktiviteter" vilket tar sig minst ett av fyra listade uttryck, där ett eller flera specialintressen ("stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering") bara är ett av de fyra.

Uppfyller man alltså ett enda av de tre andra exemplen så är kriteriet "begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intresse och aktiviteter" (det är det som är ett kriterium) uppfyllt. Specialintressen eller inte.

De andra tre är
- oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
- stereotypa och upprepade motoriska manér
- enträgen fascination inför delarna

Försök få fram det här till utredaren och se vad han/hon säger om det!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-09-08 13:53:41

Den här biten i kriterierna verkar vara ett stort problem för många diagnosutredare:

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

1.påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
2.oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
3.brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
4.brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

1.omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
2.oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
3.stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
4.enträgen fascination inför delar av saker


En väldig massa utredare verkar ha dyslexiproblem med att läsa de här kriterierna ordentligt och får för sig att det handlar om att alla fyra punkterna ska vara uppfyllda i bägge fallen.... :shock:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav wuwei » 2010-09-08 15:09:56

Det var väl det att jag passar in på 3 av 4 under punkt A men ingen under punkt B som gjorde att jag blev utan diagnos.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Pemer » 2010-09-08 16:12:55

Okej, ingen alls under B, då är det en annan sak. Och du håller med om det?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav wuwei » 2010-09-08 16:24:53

Tja, tydligen var mitt släktforskande som kan göra att jag glömmer att äta och duscha inte abnormt nog. Inte heller mitt eviga fotografiska självporträtterande med runt 100 bilder om dagen i perioder.
Det kan jag leva med. Det är ändå de andra sakerna jag har mest problem med: det som ställer till med ångest och sånt.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Pemer » 2010-09-08 16:36:23

<OT>Ja, visst ja, där är vi ju lika! Jag har suttit enormt mycket med just min släktforskning de sista veckorna... forskat vidare fram till alla nu levande på mängder av grenar... kyrkböckerna så långt fram de finns tillgängliga hos Genline, Arkiv Digital eller SVAR, folkräkningarna 1890/1900, dödskivan, beställning av dödsbodelägare, och sedan spåra barnen vidare via 1970/1980-skivorna och folkbokföringen... </OT>

Låter ju som en rätt... eh, "generös" tolkning av utredaren av att inte vilja anse kriterium B uppfylld...

Grejen är ju att det föreligger lagstadgad rätt till hjälp om man väl får diagnosen, och även om man nu inte vill tycka att det är en ren aspergerdiagnos så ÄR det ändå i så fall diagnosen atypisk autism, som den heter i ICD-10 eller genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation, som det heter i DSM-IV. Som också skulle placera dig i personkrets 1 i LSS.

Enligt LSS blir ju rätten till allt det stöd du behöver mer cementerat än om du bara har fått en utredning som säger "ganska mycket drag, men ingen diagnos".

Jag förstår inte varför så många utredare verkar närmast sträva mot sådana resultat av sina utredningar. Som om de hellre vill att människor som uppenbarligen har problem och nedsatta förmågor ska få så dåliga möjligheter som möjligt att kunna få hjälp med dem... mysko är det...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in