Bittorrent för nybörjare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bittorrent för nybörjare

Inläggav barracuber » 2007-11-13 2:24:40

Tråden om programmet på Kunskapskanalen gav upphov till ännu fler myror i brallan hos mig så..

NOOBIE HERE...

OBS det här inlägget kommer bara handla om hur torrents är tänkt att fungera, inte om vilka program som är bäst eller sämst, det är nästa steg. Grunderna först.

Så fort det gäller att dlea ut en fil blir det väldigt mycket fokus på torrents och jag undrar hur mycket folk egentligen hänger med i snacket..jag har själv basic torrent kunskaper men fortfarande en hel del undringar..

Om t ex du Savanten Svante som enda person har filen på din dator och seedar ut den som en torrent - och vi antar att filen är ok och allt annat är ok - hur lång tid kommer det att ta för för en person som aldrig någonting seedat någonting i hela sitt liv att få hem den filen?

Som jag fattat det så funkar torrent så att ju fler som delar med sig av en fil (=seedar) desto fortare ska det gå att ladda hem den filen.

Det stämmer med min egen erfarenhet. Om jag har försökt få hem en populär fil så har det gått med en herrans fart (och jag har ändå bara ADSL så det var ändåå det ingenting mot dem som har riktigt bredband = fiber). Framför allt om jag själv har seedat. Om jag lförsäkt ladda hem en "smal" fil, som få eller ingen seedar, då har det stått mer eller mindre still = men måste vara utrustad med en guds tålamod om man ska räkna med att få hem den filen.

Stämmer det med er erfarenhet, ni som kört bittorrent?

Den hära "vadå handikappad" lär väl gå under kategorin "smal"???? Om vi här på forument börjar seeda, hur lång tid bör det ta att få hem filen om man har simpel adsl 0,5-8 MB? En timme? En dag? En vecka? En månad?

:!:

Lite OT:

På sistone när jag försökt få hem nån fil har jag märkt att censuren ligger på rätt hårt. Det är ganska ofta är besked av typen "vi beklagar men våran server har stoppats av den-och-den myndigheten bla bla bla - vi tar väldigt gärna emot bidrag för att sätta upp en ny server". Inte för att det skulle behöva drabba våran AS-film men ja bara undrar om det är en ny hårdare attityd på gång.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2007-11-13 4:51:07

<a href="http://www.aspergerforum.se/program-om-asperger-pa-kunskapskanalen-t3585.html">Tråden om filmen på Kunskapskanalen</a> visar att möjligen har gjort en storm i ett vattenglas av detta med torrent.. :shock: :oops:

Det känns nu som om att torrent inte är så långsamt i alla fall, även med få seedare.

Den här hastigheten är bättre än emule som jag brukar ladda ifrån. Men det kan variera mycket också iofs. Men stora filer brukar vara otroligt sega på emule. Iofs spelar ju massvis av faktorer in, som filägarens upphastighet, avståndet till filägaren, typen av uppkopplingar ...

Att jag har upplevt torrent som i det närmaste oanvändbart kan nog ha berott på "censur-faktorn"..

Men men det kanske inte är helt fel med en newbie tråd iaf :?: för olika diskussioner om torrent.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-13 5:12:40

Liten synpunkt här: Det kanske inte är lika relevant att peka ut Svante i denna tråd. (Särskilt inte med fet text)

Då försöker jag förklara utifrån vad jag vet:

Bittorrent är ett protokoll för sk P2P-trafik. (P2P=Peer to peer) Det innebär att själva filerna överförs direkt mellan klienterna. För att göra det på ett effektivt sätt behövs det en central nod, som kallas för en tracker. En tracker håller koll på vem som delar med sig eller laddar ner en viss fil, och ser till att rätt datorer får kontakt med varandra. Det finns ett otal trackers, varav The Pirate Bay är en av de mer kända.
En torrent (filen du börjar med att ladda ner) innehåller en rad checksummor som beskriver filerna ifråga, ett slags signalement med andra ord.
Det finns två typer av användare, seeders och leechers. En seeder för en viss torrent är någon som har alla filer som tillhör den torrenten. Seeders är i regel mest efterfrågade då en torrents fortlevnad beror på dem.
En leecher är någon som istället laddar ner en viss torrent. Dock hjälper även en leecher till att ladda upp de delar av filen som personen har laddat ner.
Tillsammans kallas seeders och leechers för peers, som är en benämning på alla som är aktiva på för en viss torrent. Alla peers för en torrent kallas ihop för dess swarm.

(Det finns även en alternativ definition av peer och leecher, där peer betyder det som jag har beskrivit som leecher ovan, och leecher istället betyder någon som laddar ner utan att ladda upp tillräckligt mycket)

Hur påverkas hastigheten?
Hastigheten påverkas av åtminstone två olika faktorer:
  • Hur många som laddar upp/ner torrenten ifråga. Ju fler seeders, desto högre nerladdningshastighet. Fler leechers betyder att även leecharna hjälper till att ladda upp filer, men å andra sidan tar de även upp bandbredd hos andra som du kunde ha använt.
  • Uppladdningshastigheten hos seeders och leechers. Man bör tänka på att de flesta internetanslutningar är så kallat assymetriska, vilket betyder att din uppladdningshastighet är lägre än din nerladdningshastighet. Om en person med en 8 MBit/s ADSL anslutning tankar från någon med en likadan anslutning kommer hastigheten att begränsas till 1 MBit/s, pga att detta i regel är den maximala uppladdningshastigheten för ADSL 8 MBit/s. Om tillräckligt många med exempelvis en (8 MBit/s ADSL-anslutning seedar en fil kommer deras sammanlagda bandbredd vara högre än (t ex) 8 MBit/s, och du begränsas då av din egen nedladdninghastighet.

Det är grunderna. Jag berättar gärna mer.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Moggy » 2007-11-13 11:46:57

Hastigheten hänger mycket på vilka trackers man är på. På t.ex Pirate Bay seedas det inte så mycket eftersom det inte finns några krav på användaren som laddar ned, vilket ledar till att många slutar seeda är dom fått hem det.

På privata trackers som kräver medlemskap och att man håler bra ratio så maxar man nästan alltid sin lina. På de största trackrarna så ligger jag ofta på 7-10 Mbyte/s, så jag får hem en DVD på några minuter.

På privata trackers är det dessutom krav på vad man får ladda upp, måste för det mesta vara s.k scenereleaser som släpps av organiserade pirater med relativt hårda krav på hur t.ex en film ska vara rippad och omkodad. Ledar till bra kvalitet på det man laddar hem, nackdeler är att man inte hittar udda saker där.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Tonzon » 2007-11-13 13:12:57

Okej, jag fattar grunderna. Men hur säkert är det. Kommer det att lägga massa information på min dator som andra har del av? Är det inte risk att få trojaner?

Jag har ganska bra bredband så det borde inte ta tid, men jag vet inte om jag vågar använda det. Om jag nu skall andvänta torrent hur funkar det. Ladda ner ett torrentprogram antar jag. Men hur vet jag vilket som är säkert.
:roll:
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav junkandshit » 2007-11-13 15:29:10

Tonzon skrev:Okej, jag fattar grunderna. Men hur säkert är det. Kommer det att lägga massa information på min dator som andra har del av? Är det inte risk att få trojaner?

Jag har ganska bra bredband så det borde inte ta tid, men jag vet inte om jag vågar använda det. Om jag nu skall andvänta torrent hur funkar det. Ladda ner ett torrentprogram antar jag. Men hur vet jag vilket som är säkert.
:roll:


Som med all annan fildelning finns det risker. Vissa filtyper kan innehålla skadlig kod, men man kan skydda sig.

Välkända program som hantera torrents har aldrig innehållit skadlig kod vad jag känner till. Det är filerna du tankar hem som kan innehålla sånt.

BitTornado är en favorit.
http://www.bittornado.com/

Alla som kör Windows bör ha brandvägg(ej den inbyggda) och antivirus.

Se även till att köra WindowsUpdate regelbundet.

Sedan bör man även komplettera med Spybot - Search & Destroy.
http://www.safer-networking.org/sv/index.html

xp-AntiSpy är ett bra program om man vill stänga av olika funktioner för att skydda datorn och värna om den personliga integriteten.
http://xp-antispy.org/

Som linuxanvändare slipper du detta.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Moggy » 2007-11-13 18:18:04

Tonzon skrev:Okej, jag fattar grunderna. Men hur säkert är det. Kommer det att lägga massa information på min dator som andra har del av? Är det inte risk att få trojaner?

Jag har ganska bra bredband så det borde inte ta tid, men jag vet inte om jag vågar använda det. Om jag nu skall andvänta torrent hur funkar det. Ladda ner ett torrentprogram antar jag. Men hur vet jag vilket som är säkert.
:roll:


Torrentprogramet isig lägerr inte in nån extra information eller några filer, förrutom själva torrentfilen som inte kan innehålla nåt skadligt.

Sen kan ju filerna som nån delar ut som torrent innehålla vad som helst, men läs kommentarerna till torrenten innan du laddar hem. Är det nåt skit så brukar det stå.

µtorrent är den bästa torrentklienten.
http://www.utorrent.com
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Karl » 2007-11-13 18:24:44

Bra förklaring där nitro2k01!

Jag laddade hem "Vadå handikappad" på några minuter främst för att en seedare hade en snabb lina uppströms. Jag laddade ned i 10 MBit/s från honom och mellan 20-40 KBit/s från de tre andra seedarna. Jag fick nog ca 95% av filen från personen med snabba linan.


Moggy skrev:På de största trackrarna så ligger jag ofta på 7-10 Mbyte/s, så jag får hem en DVD på några minuter.
Du måste mena xvid, en DVD är på 4,2-4,4 GB vilket du knappast får hem på några minuter.

edit: jag använder också Utorrent
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav barracuber » 2007-11-13 19:36:59

junkandshit skrev:
Tonzon skrev:Okej, jag fattar grunderna. Men hur säkert är det. Kommer det att lägga massa information på min dator som andra har del av? Är det inte risk att få trojaner?

Jag har ganska bra bredband så det borde inte ta tid, men jag vet inte om jag vågar använda det. Om jag nu skall andvänta torrent hur funkar det. Ladda ner ett torrentprogram antar jag. Men hur vet jag vilket som är säkert.
:roll:


Som med all annan fildelning finns det risker. Vissa filtyper kan innehålla skadlig kod, men man kan skydda sig.

Välkända program som hantera torrents har aldrig innehållit skadlig kod vad jag känner till. Det är filerna du tankar hem som kan innehålla sånt.

BitTornado är en favorit.
http://www.bittornado.com/

Alla som kör Windows bör ha brandvägg(ej den inbyggda) och antivirus.

Se även till att köra WindowsUpdate regelbundet.

Sedan bör man även komplettera med Spybot - Search & Destroy.
http://www.safer-networking.org/sv/index.html

xp-AntiSpy är ett bra program om man vill stänga av olika funktioner för att skydda datorn och värna om den personliga integriteten.
http://xp-antispy.org/

Som linuxanvändare slipper du detta.


Förutom tipsen från junkandshit har jag några också, alla gratis:

<a href="http://www.wincleaneras.com/">Wincleaner Antispyware - Free Spyware Protection</a>

<a href="http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php">Ad-Aware 2007 Free</a>

<a href="http://free.grisoft.com/doc/1/us/frt/0">AVG Anti-Spyware Free Edition</a>

<a href="http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html">SpywareBlaster</a>

<a href="http://www.pctools.com/firewall/">PC Tools Firewall Plus</a> (de har även flera andra gratis säkerhetsprogram)

Jag kör dem och de verkar funka bra. Tänk på att den här typen av program ofta får uppdateringar från internet i stort sett dagligen. Så varje gång du startar dem så gör "check updates" innan du startar någon scanning så är du så skyddad du kan bli för priset 0 kr.

Jag menar inte att man behöver köra alla varje dag. Men tycker man det är kul och om man orkar så kan det väl inte direkt skada heller.

Men paradoxalt nog känns det som att ju oftare man kör dem desto mer sällan behöver man köra dem. Men det är som sagt bara en känsla, vilket ju som bekant är sådant som NT brukar förlita sig på :wink:

Jaha så den här tråden halkade in på säkerhet. Iofs ett ämne som förtjänar en egen tråd.

Näste som skriver om säkerhet gör ny tråd - typ "Hur man skyddar Windows från elakheter på nätet".

Så blir den här en Bittorrent-tråd.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav felham » 2007-11-13 21:28:37

Jag har kört Bitlord länge, men är irriterad på att man inte kan skapa mappar i programmet, och arkivera torrents där, som man kanske vill hjälpa till att seeda. Och inte behöva se alla torrents i en lång rad på 100+ stycken osv. Finns det någon annan klient som har mappar osv?
Senast redigerad av felham 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
felham
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-11-11
Ort: Malmö

Inläggav Fredriksam » 2007-11-17 1:02:41

felham, På azureus och Utorrent funkar det bättre. Bitlord är förbjudet på de flesta sidor där man ska registrera sig eftersom det inte funkar bra på de sidorna.

Personligen tycker jag Azureus är bäst.
Senast redigerad av Fredriksam 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Fredriksam
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Inläggav tahlia » 2007-11-17 1:12:14

En sida där man är garantera att inte få med någon spyware är Softtorrents.org. Jag använder Bitcomet och är medlem på softtorrents. Där hittar du dessutom alltid de bästa DVD-releaserna som finns.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Moggy » 2007-11-17 12:22:58

Karl skrev:

Moggy skrev:På de största trackrarna så ligger jag ofta på 7-10 Mbyte/s, så jag får hem en DVD på några minuter.
Du måste mena xvid, en DVD är på 4,2-4,4 GB vilket du knappast får hem på några minuter.



Sitter på 100Mbit vilket ger över 10Mbyte/s. några minuter var en underdrift, men jag tar hem en DVD på under 10 minuter iaf.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:53:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2007-11-17 12:25:14

tahlia skrev:En sida där man är garantera att inte få med någon spyware är Softtorrents.org. Jag använder Bitcomet och är medlem på softtorrents. Där hittar du dessutom alltid de bästa DVD-releaserna som finns.


Ja, det är ju en tracker som endast tillåter scenereleaser.

Själv tackar jag mycket TV-serier i HD, 720p. Där är hdbits.org och scenetorrents.org bra, kommer även mycket HDdvd/Bluray-rippar på film där, just nu kommer det hur mycket HD-film som helst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in