Hur många har nekats tandvårdsstöd?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många har nekats tandvårdsstöd?

Inläggav A » 2007-11-01 0:01:19

Det tycks vara satt i system ute i landsting och kommuner att göra egna tolkningar av vad tandvårdslagen säger om vem som har rätt till tandvårdsstöd på högkostnadsskyddet.

Det är några grupper som har rätt till det, bl a de som ingår i personkretsarna i LSS.

Ni som sökt och fått nej,
ni som inte ens vet vad det är för att ingen talat om det för er:

Skriv och berätta!

Jag har redan en gång skrivit till Socialstyrelsen om detta ang ett landsting och fått rätt, med följd att det landstinget blev tvunget att ändra sina direktiv.
Rätt kul...

Nu verkar det vara dags för ett nytt brev om hur tandvårdslagen förvrängs av okunniga handläggare.

Ev ska Pemer och jag skriva ihop.

Så kom in med era berättelser nu! Det här är värt att ta strid för, men fighten behöver ni inte sköta, det gör jag. Om ni inte själva vill förstås.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-01 14:46:19

Hej!

Min man har inget tandvårdskort trots att han har AS och tillhör personkrets 1. Han har inte fått någon upplysning om tandvårdskortet alls. I Östergötland pratade jag med Habiliteringen som hjälpte mig att skaffa tandvårdskort. Det gick igenom fast Habiliteringen inte trodde det. Maken som också har AS hade ingen kontakt med Habiliteringen och orkade inte söka.

I Dalarna pratade jag med Habiliteringen som sa nej, men när jag började på daglig verksamhet kom kortet i brevlådan utan att jag behövde göra någonting alls (möjligen skriva under ett papper och skicka tillbaka).

Maken har inget tandvårdskort ännu. När det började skrivas om tandvårdskort på forumet pratade jag med min man, som ringde till en tjej på kommunen. Tjejen på kommunen frågade om han hade kontaktperson och han sa hennes namn. Efter samtalet fick jag veta att tjejen han ringt till inte var inte rätt person att prata med och hon skulle bolla ärendet vidare. Maken förklarade också att han kunde få tandvårdskortet för att han hade kontaktperson. Jag blixtrade till och sa att han hade rätt att få tandvårdskortet oavsett om han har en LSS-insats eller inte. Bara att han har AS och tillhör personkrets 1 ger honom rätt till det. Detta var i tisdags. Sedan dess har inget hänt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-01 15:45:28

Jag hade aldrig hört talas om kortet förrän jag läste om det här. Men jag har inget LSS-stöd heller eller någonting. Jag går till tandhygienist var sjätte månad, så det kostar ju en del. Medicinerna sabbar tänderna. Kunde kanske sluppit betala den där tretusenkronors bettskenan helt själv. Eller nåt.

Blir mäkta irriterad på att man måste luska ut allting själv. Jag är retarden, de ska informera mig. De, alltså LSS-tanter, läkare, tandläkare och så vidare :-)178 . Jag är så pass efterbliven att jag inte fattar vad som menas med det där kortet, fastän jag läst massor om det. Hatar mitt jävla förståndshandikapp :roll: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-01 16:56:45

Hej!

Min kontaktperson sa att när man går hos tandläkaren nästa gång kan man i stället för att betala begära en blankett av dem. Sedan intygar ens läkare att man har rätt till tandvårdskort och så skickar man in. Vet inte om det stämmer. Men det var vad hennes läkare sagt till henne, hon kunde tydligen få tandvårdskortet för att hon är muntorr och har problem med tänderna.

Det var dåliga bud, i Mellerud. Men värre vare i Gällevare. Så först ska man alltså gå till tandläkaren och begära den där blanketten efteråt, sen ska man boka en tid för ett läkarbesök hos en läkare som ska skriva ett intyg. Låter krångligt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-01 17:16:58

Lilla Gumman skrev:Det var dåliga bud, i Mellerud. Men värre vare i Gällevare.
:mrgreen: Det är verkligen inte meningen att någon ska förstå de där reglerna. Varken patienter, läkare eller hjälppersonal.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav A » 2007-11-01 18:46:03

Hej igen,

Tandvårdsstöd kan man få av flera olika orsaker.

Dels medicinska, som muntorrhet, påverkan av mediciner mm.

Dels om man ingår i vissa patientgrupper som står nämnda i Tandvårdslagen. Det är det som gäller er som har Aspergers syndrom.
Sen kan man naturligtvis ha andra problem som berättigar till tandvårdsstöd.
Men det är fel av handläggarna att inte informera er om den rätt ni har, och att ge er fel information om vilka krav som gäller för att få kortet!

Sugrövmanövern, ge mig din kommun och andra uppgifter som kan behövas så ska jag ta det också med dom andra! Skriv ett pm!

Ge er inte, det gör inte jag.
A
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Hur många har nekats tandvårdsstöd?

Inläggav Alien » 2007-11-11 1:44:59

A skrev:Det tycks vara satt i system ute i landsting och kommuner att göra egna tolkningar av vad tandvårdslagen säger om vem som har rätt till tandvårdsstöd på högkostnadsskyddet.

Det är några grupper som har rätt till det, bl a de som ingår i personkretsarna i LSS.

Ni som sökt och fått nej,
ni som inte ens vet vad det är för att ingen talat om det för er:

Skriv och berätta!

Jag har redan en gång skrivit till Socialstyrelsen om detta ang ett landsting och fått rätt, med följd att det landstinget blev tvunget att ändra sina direktiv.
Rätt kul.....

Nu verkar det vara dags för ett nytt brev om hur tandvårdslagen förvrängs av okunniga handläggare.

Ev ska Pemer och jag skriva ihop.

Så kom in med era berättelser nu! Det här är värt att ta strid för, men fighten behöver ni inte sköta, det gör jag. Om ni inte själva vill förstås.


Jag har ju aldrig ansökt. Känns inte som jag vill "avslöja" för min tandläkare att jag har AS. Jag har ju gått där i många år som "en vanlig" människa.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav junkandshit » 2007-11-11 12:46:48

Landstingens strategi för att spara pengar är att inte informera. Dom menar att patienten själv ska hålla koll på sina rättigheter. Sedan försöker dom tänja lagarna till sin egen fördel.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Pemer » 2007-11-11 13:07:12

Exakt, så fungerar hela det svenska samhället skulle jag påstå. Skyldigheter ska man ha känt till, hur orimliga och ologiska de än är, och rättigheter kan man ge sig fan på att man får reda på när det tyvärr är för sent att ansöka om dem, och liknande.

Det är mycket det tillvägagångssättet som kan skapa det det stora glapp som så uppenbart finns mellan allt stolt prat om hur bra skyddsnät Sverige har, och hur många som ändå tenderar att falla genom maskorna...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2007-11-11 13:09:38

Pemer skrev:Exakt, så fungerar hela det svenska samhället skulle jag påstå. Skyldigheter ska man ha känt till, hur orimliga och ologiska de än är, och rättigheter kan man ge sig fan på att man får reda på när det tyvärr är för sent att ansöka om dem, och liknande.

Det är mycket det tillvägagångssättet som kan skapa det det stora glapp som så uppenbart finns mellan allt stolt prat om hur bra skyddsnät Sverige har, och hur många som ändå tenderar att falla genom maskorna...


Fast man ska komma ihåg att svenska myndigheter i ett internationellt perspektiv nog är väldigt bra på att informera om rättigheter. Många som kommer hit från t.ex. andra västländer brukar bli förvånade över alla rättigheter och att de inte behöver ta reda på dem själva. Sedan kanske många myndigheter har blivit sämre på att informera på senare år, kanske för att försöka spara pengar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2007-11-11 13:30:40

Kanske är just mot vissa aspies som man gör så....

Särskilt mot någon som jag - som uppenbarligen råkade ha en utstrålning som många under alla år varken jag eller omvärlden visste något om någon diagnos alltid verkar ha valt att tolka som kaxig och dryg... :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-11 13:41:51

Hej!

Som nyinflyttad till en stad ska man bli informerad om vad som gäller i den kommunen. Jodå. Nog blir man informerad alltid. Men inte om allt.

Jag tog kontakt med Habiliteringen innan jag flyttade i slutet på augusti 2003 och bokade en tid. Vi träffades typ samma vecka som jag flyttade hit. Han frågade om jag ville ha en tid där en tant från kommunen informerade om LSS och vad jag hade rätt till. Ja, det kunde jag ju vilja. Tanten som kom rabblade upp alla tio saker som gäller i LSS enligt en broschyr som jag lika gärna kunde ha läst själv. Jag fick ställa frågor om daglig verksamhet och annat jag undrade över. Sedan fick jag behålla broschyren. Inget om tandvårdsstöd.

Vid ett tillfälle samma höst sa jag att jag hade fått ett tandvårdskort som gällde i landstinget där jag bodde förut. Han förklarade att nu var det mycket svårare att få tandvårdskort. Han sa att jag inte var tillräckligt svårt handikappad, kanske inte med de orden men det var det han menade. Enda utvägen var om jag inte förstod när jag skulle borsta tänderna. Så han frågade hur ofta jag skulle borsta tänderna. Dumt nog svarade jag att jag borstade tänderna två gånger om dagen, två minuter per gång. Och svaret blev då att jag inte hade rätt att få ett tandvårdskort. Nu borstade jag inte två minuter vid den tidpunkten, utan snabb-borstade tänderna. Men jag svarade det som jag vet att folk vill höra, man kan ju inte slarva med tänderna för då får man en föreläsning om hur viktigt det är att sköta tänderna.

Jag har numera kommit på en 10-sekundersmetod där jag delar in underkäken i sex delar och överkäken i sex delar, och sen borstar jag 10 sekunder på varje del medan jag tittar på väggklockan i badrummet.

I december ansökte jag om daglig verksamhet. Tyckte det lät intressant med textilgrupp och datagrupp. Jag började i januari 2004. Rätt snart efter det kom tandvårdskortet i brevlådan. Jag blev häpen, men konstaterade att det måste bero på att jag hade daglig verksamhet beviljat, för alla omsorgstagare som gick på daglig verksamhet hade tandvårdskortet.

Maken fick ingen information om LSS alls, han var inte intresserad för han ansåg att han kunde det där redan. Hjälp hemma har han bestämt sagt ifrån om, vi kan det där själva. Och daglig verksamhet bland utvecklingsstörda lockar honom inte, inte ens att de har ett snickeri och att man får habersättning.

Allltså har han inget tandvårdskort. När jag tjatar tillräckligt länge ringer han till en biståndshandläggare eller vad hon har för titel som vi har haft kontakt med tidigare. Den handläggartanten säger att han måste ha LSS-insats om han ska få något tandvårskort och han har ju samma kontaktperson som jag. Men det är inte den handläggartantens bord, hon ska bolla vidare till en annan tant som ska höra av sig. Detta var flera veckor sedan. Ingen från kommunen har sedan hört av sig.

Vår kontaktperson är muntorr på grund av medicinerna hon äter och har problem med tänderna. Hennes läkare hade sagt att hon skulle få tandvårdskortet. Nästa gång hon gick till läkaren skulle hon fylla i en lapp, istället för att betala. Hon rekommenderade min man att göra samma sak, gå till tandläkaren men sen inte betala utan säga att man vill ha en blankett för tandvårdskortet. Men han har inte gjort det ännu. Det verkar säkrast att ha tandvårdskortet innan man går dit, så det inte blir krångel.

Så om man får tandvårdskortet beror tydligen på hur mycket man själv tar reda på, envisas och stöter på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-11-11 15:15:14

Vilka teorier... "om du inte förstår när du ska borsta tänderna..."

Den mannen är en av dem man skulle vilja se minen på när SoS har gått hårt ut med de rätta direktiven och smällt de fuskande landstingen på fingrarna...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-11 19:46:44

He4j!

Pemer skrev:Vilka teorier... "om du inte förstår när du ska borsta tänderna..."

Den mannen är en av dem man skulle vilja se minen på när SoS har gått hårt ut med de rätta direktiven och smällt de fuskande landstingen på fingrarna...


Japp. Men han följer säkerligen bara direktiv han fått uppifrån. Oavsett om han har fått det muntligt, eller nedskrivet på papper. Men vem man än pratar med inom kommunen så verkar de tro att för att få tandvårdskortet måste man ha LSS-insats, vara så handikappad att man inte klarar av att sköta sina tänder eller äta mediciner som gör en så muntorr att ens läkare kan intyga att man har rätt till tandvårdskortet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav A » 2007-11-11 21:25:29

Alien

din tandläkare behöver inget veta om din diagnos, såvitt jag vet står det inte på tandvårdskortet varför du har fått det.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-11 21:58:54

Tipsade moster (ickeaspig) om att man kunde få hjälp med tandvården, i hennes fall pga medicinering.

När hon sade det till FK fick hon ett anklagande tonfall till svar "VAR har du fått reda på det?"

Direktiv 1 alltså. Kom inte här och kom, muppjävel.

A skrev:Alien

din tandläkare behöver inget veta om din diagnos, såvitt jag vet står det inte på tandvårdskortet varför du har fått det.


På mitt kort står det både om LSS och paragrafer och funtionshinder. Inte PRECIS vilka punkter som gäller mig, men de står nämnda på baksidan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pemer » 2007-11-11 22:10:39

Savanten Svante skrev:När hon sade det till FK fick hon ett anklagande tonfall till svar "VAR har du fått reda på det?"

Är den här handläggaren riktigt sann??? Sitta och på fullaste allvar bli helt oförställt upprörd över att en medborgare har råkat få reda på en laglig rättighet man hade hoppats att hon inte skulle upptäcka???? Är man lite sjuk i huvudet själv på något vis....? Något särskilt friskt intryck ger det i alla fall inte... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-11 22:21:22

Pemer skrev:
Savanten Svante skrev:När hon sade det till FK fick hon ett anklagande tonfall till svar "VAR har du fått reda på det?"

Är den här handläggaren riktigt sann??? Sitta och på fullaste allvar bli helt oförställt upprörd över att en medborgare har råkat få reda på en laglig rättighet man hade hoppats att hon inte skulle upptäcka???? Är man lite sjuk i huvudet själv på något vis....? Något särskilt friskt intryck ger det i alla fall inte... :roll:


Håller med. Det är så att jag nästan börjar tro på mitt stående skämt om direktiv 1.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-11 23:15:42

Hej!

Mitt tandvårdskort är gult. Där står ingenting alls om LSS.

På framsidan står det:
"Landstinget Dalarna, utfärdat datum 2005-12-02, N3, att det är intyg nödvändig tandvård, nåt nummer, mitt personnummer, efternamn och förnamn och att det gäller till 2008-03-12. Längst ner står det att jag ska spara detta intyg och visa upp det tillsammans med legitimation."

På baksidan står det:
"Innehavaren av detta intyg erhåller nödvändig tandvård mot sjukvårdsavgift. Högkostnadskort och frikort är gemensamt med sjukvården."
Längst ner står det adress och telefonnummer till Beställarenheten för Tandvård.

Tandvårdskortet i Östergötland såg ut som ett vanligt plastkort man får i alla affärer numera. Det var gult och täckt med röda munnar med vitt i. På framsidan stod mitt namn. På baksidan minns jag inte vad det stod. Men inget om LSS tror jag.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-11-11 23:23:25

Intyget i Stockholms län innehåller listan över de fyra grupperna som har rätt till stödet (inklusive vi som omfattas av LSS).
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2007-11-15 12:39:34

A skrev:Alien
din tandläkare behöver inget veta om din diagnos, såvitt jag vet står det inte på tandvårdskortet varför du har fått det.


Men det säger ju att det är nåt fel på en, att man inte är normal. Såg följande på nätet om tandvårdskort:

det särskilda stödet begränsas till dem, som har ett mycket stort behov av vård, service eller omsorg och/eller att individerna har stora svårigheter med eller inte inser vikten av att regelbundet söka tandvård.


Tyckte inte det stämde in på mig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav manne » 2007-11-15 13:27:14

alltå tanvårds-stöddet får ni av tandläkaren när ni är där för dom ser i sin databas att ni har as så var det i alla fall när jag på hoss tandläkaren..

både på gott ont..

billigare blir det i alla fall hur som helst... :D
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2007-11-15 13:55:33

manne skrev:alltå tanvårds-stöddet får ni av tandläkaren när ni är där för dom ser i sin databas att ni har as så var det i alla fall när jag på hoss tandläkaren..

både på gott ont..

billigare blir det i alla fall hur som helst... :D


Hur skulle tandläkaren veta att du har AS om du inte själv har berättat det?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-15 16:03:08

Hej!

Det står ju inskrivet i journalen att man har AS. Kan det inte vara så att tandvården kan titta i ens journaler? Jag vet inte, det var bara en tanke.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in