Ubuntu-många frågor-hjälp!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ubuntu-många frågor-hjälp!

Inläggav ferocactus » 2010-07-02 12:45:12

hej!
har laddat ner senaste versionen av Ubuntu (10.04).
är intresserad av att testa det, eller iaf se om det går att installera på min dator, eftersom jag har en del problem med vista (minst sagt).
har en laptop (Hp dv 6720 med amd 64.processor.)

så jag är ju lite ängslig, som den gången jag hade tänkt installera Red Hat
men inte det tordes. så jag undrar en massa.

tex hur gör man isofilen bootbar?
måste den brännas först? (dum fråga, jag vet).

går det göra isofilen bootbar med fedora usb live creator för win.
hade tänkt boota fr min externa usb hårddisk, som datorn har stöd för.
har en laptop (Hp dv 6720 med amd 64.processor.)
måste jag isåfall skapa en ny partition på den.?

har letat lite i how-tos men fattar inte riktigt

hoppas det är någon som kan hjälpa mig!?!
en massa dumma frågor hoppas ni har tålamod.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav fingal12 » 2010-07-02 13:04:53

Hej du, om det är en isofil som du tagit ner så ska den vara bootbar, har du kollat att md5sum stämmer? Det bör man göra innan man bränner för att slippa en oanvändbar skiva. Helst bör man bränna isofilen, men kan du boota från ett usb-minne så kan du installera via den istället.
Och är det en 32-bitars eller 64-bitars iso du taget ner? Spelar egentligen ingen större roll, men om man har en 64bitars processor bör man installera 64-bitars ison.
För att bränna den se till att du bränner den som en avbild i t.ex nero.

Lycka till
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Re: Ubuntu-många frågor-hjälp!

Inläggav barracuber » 2010-07-02 13:07:56

ferocactus skrev:hej!
har laddat ner senaste versionen av Ubuntu (10.04).
är intresserad av att testa det, eller iaf se om det går att installera på min dator, eftersom jag har en del problem med vista (minst sagt).
har en laptop (Hp dv 6720 med amd 64.processor.)

tex hur gör man isofilen bootbar?
måste den brännas först? (dum fråga, jag vet).


Den måste brännas på skiva först ja (såvida man inte kör virtuellt men det är nog överkurs?). För att bränna brukar jag använda gratisprogrammet CDBurnerXP. När man startar får man den här frågan:

Bild

Välj tredje alternativ - Bränn ISO-avbildning så ska skivan bli bootbar.

Annan aktuell tråd som också berör Ubuntu: http://www.aspergerforum.se/hjalp-t16253.html
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ferocactus » 2010-07-02 20:24:10

Hej och tack för svaren!

Har bränt några bilder men resultatet blir detsamma, cdenheten står bara och tuggar. inga meddelanden heller.
Fläkten går igång men nåt mer händer inte.

Kan det vara för lite minne 2 gb ram (grafikminne min 128 max 500mb)

skall kolla det förstås.
tacksam för alla tips!
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav fingal12 » 2010-07-02 22:15:42

Hej igen, du måste boota med skivan i, du kan inte starta installationen direkt från skivan i windows, utan starta om datorn och se till den startar via cd som första val i bootmenyn i bios. Du vet väl hur du ändrar på startordningen i bios?
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Inläggav ferocactus » 2010-07-02 22:53:42

hej
jo det vet jag, var in och tittade och cdn står först.
är precis som skivorna är tomma.
har testat 2 olika brännarprogram ochså (freeisoburner och power2go)
både med amd64 och i386 varianterna.

fast det går ju att boota från sticka ochså, kanske smidigare eller lättare.
eller testa varianten med textbaserad installerare.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Miche » 2010-07-03 3:35:46

Jag råkade ut för liknande problem när jag installerade Ubuntu, det blev bara svart på skärmen.

Det visade sig att grafiken körde med en frekvens som inte bildskärmen gillade, så genom att byta bildskärm så fick jag bild och kunde installera, sen gick det alldeles utmärkt att byta tillbaka till rätt skärm!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ferocactus » 2010-07-03 7:28:22

hej miche. och tack för svaret

försökte bränna med infra burner som ubuntus hemsida rekommenderar
verkar som dvdn har svårt att slutföra bränningar. Så bilderna räknas som tomma av systemet.
Känt problem på min typ av dator men ingen lätt lösning. ominstallation eller byte av den bästa lösningen.
eller hitta nån bättre mediatyp som dvdn accepterar.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav barracuber » 2010-07-03 9:33:39

Här kan du få en gratis skiva hemskickad:

http://shipit.ubuntu.com
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ferocactus » 2010-07-03 10:28:02

tack, jättebussigt av dig!
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-03 10:59:47

Hej!

Får jag stjäla tråden lite?

Jag har en bärbar dator där hårddisken är uppdelad i olika partitioner. Skulle det vara möjligt att ha Vista på en partition och Ubuntu på en? Hur fungerar det vid uppstart då? Eller är det bäst att ha en bärbar dator med Ubuntu, och en med Vista?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-07-03 11:51:05

Lilla Gumman skrev:Hej!

Får jag stjäla tråden lite?

Jag har en bärbar dator där hårddisken är uppdelad i olika partitioner. Skulle det vara möjligt att ha Vista på en partition och Ubuntu på en?


Jajamen. Vista (eller vilket Windoze OS det nu gäller) måste installeras först, sedan Ubuntu (eller vilket Linux det nu gäller).

Har dock svårt att inse varför man skulle vilja köra Vista nu när 7:an finns. Om man redan äger en Vista-licens kan jag förstå det. 7:an är dock ett vida överlägset OS.

Om man köper en laptop med Windows förinstallerat kan man själv installera Ubuntu/Linux vid sidan om (=dual boot). (Dock osäker på vad butikssupporten anser om garantin i det fallet.) Man kan också slänga ut Windows helt och hållet.

Lilla Gumman skrev:Hur fungerar det vid uppstart då?


När Ubuntu/Linux installeras finns det ett bootsystem som heter GRUB som skapar en startmeny. (Det finns även andra system med GRUB är vanligast). GRUB kan vara lite "tekniskt" så man bör inte ändra för mycket i vad den föreslår.

Ett alternativ till dual boot är att köra virtuella OS. Då kör man bara ett OS i datorn (exempelvis Windows) och kör det andra (exempelvis Ubuntu) virtuellt inuti det första. Då slipper man bootmenyer, GRUB osv.

Det finns gratis virtuella programvaror. Men varning för att det inte alltid är så intiutivt att konfigurera, man måste känna till iso-filer m.m.

Ytterligare ett alternativ är att inte installera Ubuntu/Linux utan enbart köra det via Live-CD. Man kommer ändå åt allting i datorn, man kan surfa, skriva ut osv. Man ändrar ingenting i PC:en när man kör så. Tvivlar dock på att allting sparas (exempelvis besökta sajter) på samma sätt som vid vanlig installerat Ubuntu/Linux.

Ubuntu kan även köras från USB-minne. Vilket även Windows 7 kan enligt Clivia. Har jag dock aldrig testat.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-07-03 14:30:59

barracuber skrev:Ett alternativ till dual boot är att köra virtuella OS. Då kör man bara ett OS i datorn (exempelvis Windows) och kör det andra (exempelvis Ubuntu) virtuellt inuti det första.

Detta alternativ kräver dock väldigt mycket mer av datorn, snabbare processor och mer RAM samt begränsar hårdvaran en del, programvaror som kräver direktaccess till hårdvaran kommer inte att fungera (eller bara hjälpligt) så räkna inte med att köra avancerade spel i virtuell miljö.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-03 15:28:21

Hej!

Jag har en Ubuntu-skiva nånstans som jag kan stoppa i och så kan jag köra Linux från den. Har gjort det någon gång. Verkar enklast för tillfället.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav ferocactus » 2010-07-14 13:15:45

Hej igen!

Fått en Ubuntuskiva idag, och försökt starta upp.
Verkar vara nåt problem med skärmen, ser inte ut som allt ryms på skärmen. Vore tacksam om någon har nån ide om vad man kan testa
Enable virtualization technology i bios tex. Nån som vet vad installationsprogrammet har för sig.

Vore synd om jag inte ens kan testa programmet.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav barracuber » 2010-07-14 15:41:38

Ferocactus,

Om du tror det är skärmens fel, kan du testa med en annan skärm?

Vilket steg kommer du till? step 4 är partitioneringen.

Pröva att flytta bilden/fönstret genom att hålla ner F4 och röra på musen, så att du ser hela bilden och alla knappar.

Virtualisering i bios känner jag inte till. Virtualisering för mig år ett program typ VirtualBox.

Pröva också att gå in i Windows och sätta i skivan, om det andra inte funkar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-07-14 15:51:16

Vad har du för typ av skärm? Har du kollat att ställa in den (eller byta som barracuber föreslår)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ferocactus » 2010-07-14 16:50:49

Hej.

Tack för era svar! Uppskattas!

Fick igång livecdn när jag kom till den enklare av menyerna. Ej den helt fönsterstyrda. Så jag kommer in i Ubuntu, kul det i alla fall! Hade bara täkt provköra i början.
Fönstersystemet verkar inte funka fullt ut, En massa tecken som inte skall vara där. Verkar kanske vara ett grafikproblem.
Läste på en bra hemsida att man kan testa att stänga av acpi från grubmenyn. Man trycker F6 nånstans och skriver sedan acpi=off.

Skärmen (är ju en laptop) är en vanlig 15,3 ca, widescreen. Skall leta efter bildskärmsinställningarna. Alternativt trycka f4 som ni beskrev.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ferocactus » 2010-07-14 22:58:42

hej igen

lyckades :) man behövde bara ställa om upplösningen till vad som passade
livecdn. sen gick det fint. det mesta funkar verkar det som.
kan lyssna på flac wav,ingen mp3 decoder dock.
mobila modemet känns igen så det verkar ochså ok
scannern på kombiskrivaren lyser dock med sin frånvaro.

annars är jag impad av hur lättfattligt allt verkar!
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ferocactus » 2010-07-16 16:12:21

Hej.

Testat Ubuntu några dagar, och tycker det verkar bra.
Vet bara inte vart jag skall installera.
Försökte först göra en separat partition på min expansion drive,
men bios stöder inte bootbara separata partitioner på externa hårddiskar.
Däremot går det att installera på usb pen drive. vilket jag nog lutar åt.
Alternativen är en minskad c-partion och låta installationsprogrammet installera bredvid win.
Eller att ta installera på hela externa hårddisken.

Hur som helst, mycket behagliga bryderier.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Smokescreen » 2010-07-16 21:49:16

Äh.- Bara bara tvungen att installera ubuntu desktop x64 med wubi,
bara för att man påmindes om det. Nu ska jag söka efter
dolda nätverk, för jag har tråkigt.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Smokescreen » 2010-07-27 16:27:36

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mhPkBlX80q8[/youtube]
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav fingal12 » 2010-07-27 17:23:28

Hejsan jag provade linux i slutet på 90 talet, och gick över helt till ubuntu när första versionen kom. Har sen dess även provat fedora, Opensuse, PcOS, Puppy linux, Mandriva samt Mint, men har hela tiden kommit tillbaka till Ubuntu för att det oftast "bara" fungerar. Nu kör jag med en svensk remix, som finns att hämta här: http://ubuntu.se fördelen med den är att den liksom mint har alla codecs samt flash installerat från början. Så dom som inte vet/orkar installera dom, har allt redan där. Även om installationen av codecs och flash inte är några problem utan går enkelt, så kan det avskräcka folk från att pröva Ubuntu. 8)
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Inläggav Titti » 2010-07-27 17:51:27

Jag har kört ubuntu från den förra versionen och har nyligen bytt till "Lucid Lynx" (10.0.4) och det fungerar bra. Jag tröttnade på alla virus och krångel som följde med att köra Windows och har funderat i många år på att byta men äntligen kom jag till skott.

Den första installationen fick jag hjälp med att göra men den senare har jag installerat själv - dock inte som uppgradering utan helt nytt från grunden då jag hoppades komma tillrätta med att Firefox allt oftare hängde sig helt.

Problemet med Firefox visade sig inte alls lösa sig med en ny, färsk ubuntu utan kvarstår. I samband med uppdateringar skapar den en helt ny användarprofil och det medför att den och den gamla hamnar i konflikt med varandra. Det ger en del pyssel innan den går igång igen och jag överväger allvarligt att inte ta emot fler uppdateringar även om de kommer via ubuntu direkt och även den Firefox jag kör (som medföljde ubuntu vid installationen).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum



Logga in