"Rika barn lära bäst?"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Rika barn lära bäst?"

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-05 15:22:12

En nyhet om att rika föräldrars barn får högre betyg i skolan:
http://svt.se/2.22620/1.2066338/okade_k ... rundskolan
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav MsTibbs » 2010-07-05 16:01:22

Rika barn har fler böcker i bokhyllan hemma.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-05 16:04:06

Rika barn har i regel högutbildade föräldrar, får en helt annan stimulans och framförallt känner de till över- och medelklassens koder som ju är förhärskande inom utbildningsväsendet.

Ofta har de väldigt mycket serverat och betydligt fler möjligheter än den som måste slå sig fram på egen hand. De är bortskämda helt enkelt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-07-05 16:17:33

Många fattiga föräldrar är WT som inte tycker det är speciellt viktigt att ungarna lära sig räkna och skriva.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-05 16:20:52

Moggy skrev:Många fattiga föräldrar är WT som inte tycker det är speciellt viktigt att ungarna lära sig räkna och skriva.

Också sant. I många kretsar ser man tom ner på bildning (läs: bönder) och anser att det är viktigare att gräva diken än att förkovra sig. Det är också en inställning jag har väldigt svårt för.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-07-05 16:29:45

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:Många fattiga föräldrar är WT som inte tycker det är speciellt viktigt att ungarna lära sig räkna och skriva.

Också sant. I många kretsar ser man tom ner på bildning (läs: bönder) och anser att det är viktigare att gräva diken än att förkovra sig. Det är också en inställning jag har väldigt svårt för.



Ja. Så var det väl lite när jag växte upp. Bodde på landet och gick i en by-skola. De flesta i skolan tyckte gympa och träslöjd var roligaste ämnet och målet var att få jobb på fabriken när man slutade skolan.

Är lite sur på att man inte fick mer stimulans i skolan om man var intresserad av nåt annat.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-05 16:36:14

Ja du, samma här. Byskolor ute i mörkaste Skåne. Det var bara fotboll & traktorer som räknades. Behöver jag säga att jag inte passade in? :wink:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lakrits » 2010-07-05 16:41:28

Moggy skrev:Ja. Så var det väl lite när jag växte upp. Bodde på landet och gick i en by-skola. De flesta i skolan tyckte gympa och träslöjd var roligaste ämnet och målet var att få jobb på fabriken när man slutade skolan.

Är lite sur på att man inte fick mer stimulans i skolan om man var intresserad av nåt annat.

Jag pratade med min assistent om det idag. I den stad där jag gick i högstadiet och gymnasiet finns det två stora industrier som naturligtvis är viktiga för staden och erbjuder arbetstillfällen. Men staden är också ett gammalt administrativt centrum; utan högre utbildningsplatser, men med många arbetstillfällen för högskoleutbildade.

Men på senare år har nästan alla arbetstillfällen för högskoleutbildade flyttats iväg. Tingsrätten har redan flyttat, sjukhuset har hotats med nedläggning och existerar numera bara som en slags vårdcentral med extrautrustning, och snart försvinner de sista kvarvarande resterna av länsstyrelsen.

Stan hotar att tappa alla de som vill läsa vid högskola eller universitet, eftersom det inte finns någonting att flytta tillbaka till. Det är bra att de som jag var klasskamrat med i nian kunde välja om de ville läsa vidare eller börja jobba på bruket eller i fabriken. Dagens barn kommer bara att få en bild av fabriksarbetet och inte av alla de andra yrken som behövs för att en kommun/ett län/ ett landsting skall fungera. Jag var understimulerad i skolan, men fick se mer av vad livet kunde användas till. Barnen i min gamla stad hotar att bara bli understimulerade.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Titti » 2010-07-05 17:05:44

Lakrits skrev: ... en massa saker om en stad...


I mina öron som västgöte, fd bohuslänning, låter det som en pricksäker beskrivning av Vänersborg - men det finns många sådana städer runt om i landet är jag övertygad om. Tråkigt nog. Alla landsdelar har förlorare i omstruktureringen som pågår där allting ska bli större och mer centraliserat...

Och både barn och vuxna blir understimulerade,

Min familj hade ofta mycket ont om pengar när jag växte upp men främst min pappa satte stort värde på både bildning och utbildning. Böcker hemma och bibliotek fanns alltid tillgängligt och det var bland det viktigaste som fanns när jag var barn. Det var ofta egentligen det enda som fanns. Byskolan jag gick på hade inte mycket stimulerande om man inte uppskattade psalmverser i läxa, morgonsamling med dito sång till skolorgel bredvid katedern, brännboll och skoldanser i bygdegården... :(
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lakrits » 2010-07-05 19:38:57

Titti skrev:I mina öron som västgöte, fd bohuslänning,

Ja, landhöjningen blir påtaglig för den som är gammal. ;)

Titti skrev:låter det som en pricksäker beskrivning av Vänersborg

Ja, det kan nog låta så (om man läser inlägget högt), men jag syftade inte på Vänersborg. Däremot rör det sig om en av de andra f.d. residensstäderna i det som numera heter Västra Götalands län.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2010-07-08 12:32:50

Även barn till lågavlönade men högutbildade barn kan få höga betyg. En annan sak är om de också får högavlönade arbeten, det hänger ju mycket på kontakter och rätta nätverk.
LR:s rapport, Rika barn lära bäst?, bekräftar också vad Skolverket visat, nämligen att högutbildades barn klarar sig bättre i skolan än lågutbildades barn. Sedan 1990 har denna skillnad ökat.

Oroande
En djupt oroande utveckling, enligt LR:s ordförande Metta Fjelkner:

-Alla elever ska ju ha rätt till en likvärdig skola, men rapporten visar på en växande klyfta. Vad innebär detta för det samhälle vi bygger upp?

Lång utbildning och hög lön hör ofta ihop, men inte alltid, påpekar hon. Hon ställer sig själv frågan varför föräldrarnas inkomst inte bara har betydelse för barnens betyg, utan dessutom får en allt mer ökande betydelse.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/okade ... rundskolan

Så här kommenterar politikerna (UNT 2010-07-06). Jan Björklund anser att det beror på pedagogiken:
"Om skolan är kravlös får barn med akademiska föräldrar krav på sig hemifrån, medan många av dem som inte har krav på sig hemifrån kommer att misslyckas. Därför är det så viktigt att införa tidigare betyg och tidigare nationella prov - mer av pluggskola.
Han företräder också det enda parti som är för ett återförstatligande av skolan."


Ylva Johansson tror inte återförstatligande löser problemet:
"Men jag håller med om att vi behöver en tydligare nationell styrning av skolan. Man måste styra resurserna till de elever som har störst behov. Det vill vi lagstifta om."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2010-07-08 21:27:42

Alien skrev:Han företräder också det enda parti som är för ett återförstatligande av skolan."

Ylva Johansson tror inte återförstatligande löser problemet:
"Men jag håller med om att vi behöver en tydligare nationell styrning av skolan. Man måste styra resurserna till de elever som har störst behov. Det vill vi lagstifta om."

Ärligt talat tror jag att ett av sossarnas största misstag var att kommunalisera skolan, vilket gjort att skolornas ekonomi är beroende av kommunernas ekonomi, fattiga kommuner (med fler lågutbildade) som behöver mer resurser till skolorna har inte råd med det i dagens läge.

Samtidigt har jag nu sett att det går att driva en skola på ett bra sätt om man slipper den kommunala toppstyrningen som är så vanlig, så det kan hända att lagstiftning kan fungera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nitro2k01 » 2010-07-08 23:02:41

Ingen som tror det minsta på någon form av genetiska orsaker? Dvs, att föräldrarna är lågavlönade helt eller delvis på grund av, tja, bristande intelligens, och att det är vad även barnen har ärvt?
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-08 23:06:42

nitro2k01 skrev:Ingen som tror det minsta på någon form av genetiska orsaker? Dvs, att föräldrarna är lågavlönade helt eller delvis på grund av, tja, bristande intelligens, och att det är vad även barnen har ärvt?


Då skulle man väl inte se en förändring i tiden? Jag menar, gener är väl ganska fasta ting?
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-08 23:16:53

nitro2k01 skrev:Ingen som tror det minsta på någon form av genetiska orsaker? Dvs, att föräldrarna är lågavlönade helt eller delvis på grund av, tja, bristande intelligens, och att det är vad även barnen har ärvt?

Nej, att vara rikemansunge betyder inte att du automatiskt är smartare.
Utbildning och intelligens är inte heller samma sak.
Kommer ihåg en från grundskolan. Bildade föräldrar från övre medelklass, intelligenta storasyskon. Stora kontaktnät.
Välbeställt.
I skolan hade han lappar fastklistrade på bänken så han skulle lära sig skilja på B och D.
När jag googlar hans namn idag ser jag att den största prestationen är delaktighet i ngt som kallas Hangover Poker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-07-08 23:22:42

nitro2k01 skrev:Ingen som tror det minsta på någon form av genetiska orsaker? Dvs, att föräldrarna är lågavlönade helt eller delvis på grund av, tja, bristande intelligens, och att det är vad även barnen har ärvt?


Jo, helt klart spelar det in. Men det är knappast så att rika och framgångsrika är högintelligenta och har bra gener och de fattiga har dåliga gener.

Det är nog inte ens så att hög IQ är nåt som lönar sig speciellt mycket i vårt samhälle.


Men visst, jag tror helt klart att gener och arv är en betydande faktor i vem man blir och hur väl man lyckas i livet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2010-07-08 23:34:22

nitro2k01 skrev:Ingen som tror det minsta på någon form av genetiska orsaker? Dvs, att föräldrarna är lågavlönade helt eller delvis på grund av, tja, bristande intelligens, och att det är vad även barnen har ärvt?

Lika förenklat som nästan alltid när det framförs. Samtidigt som termen "intelligens" används för allt möjligt man anser i en kall, strikt intellektuell bemärkelse "gott" finns det bara en sort av den "intelligens"en, och den kan mätas i ekonomisk framgång (eller, ibland, något annat lika ensidigt).

Ut med olika läggningar och åtföljande personliga prioriteringar, ut med olönsamma onödigheter som estetiska eller (numera) humanistiska intressen, ut med flum som värme och inre förståelse och allt i den sektorn, ut med alla större eller flexiblare perspektiv än inom just den nuvarande kapitalistiska kulturen, den nygenomslagna upptäckten genuttryck finns heller ingen plats för.

Antagligen också ut med kunskaper och rön i hur sociala skillnader uppstår och vidmakthålls.
Senast redigerad av Zombie 2010-07-08 23:39:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-08 23:39:04

Det spelar större roll vilka kretsar du föds i än vilka gener du har vågar jag påstå.
Paris Hilton. Hade hon varit Paris Hilton om hon hade haft ett annat efternamn och fötts i ngn gudsförgäten byhåla i Mellanamerika?
Samma sak kungabarnen. Om Carl-Philip & Madeleine varit födda i Molkom och hetat Andersson?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-07-09 0:04:04

KrigarSjäl skrev:Det spelar större roll vilka kretsar du föds i än vilka gener du har vågar jag påstå.
Paris Hilton. Hade hon varit Paris Hilton om hon hade haft ett annat efternamn och fötts i ngn gudsförgäten byhåla i Mellanamerika?



Nu krävs det väl inte nån större intelligens att vara Paris Hilton.

Och det finns en hel del exempel på fattiga som blivit framgångsrika, har dom "bra" gener eller beror framgången enbart på att dom kämpat sig till sin framgång?

Jaja, intressant fråga, men i princip olöslig eftersom vi har svårt att finns alla faktorer som gör att en viss person blivit framgångsrik.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-09 0:26:27

Det kanske handlar mer om att inte ha "dåliga" gener, snarare än att ha uttryckligen "bra" gener?
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Moggy » 2010-07-09 0:30:54

Liljencroowna skrev:Det kanske handlar mer om att inte ha "dåliga" gener, snarare än att ha uttryckligen "bra" gener?



Jo, det kan du ha rätt i.

Finns nog en del WT-ungar som inte har mycket chans att komma nån vart...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-09 0:43:24

Moggy skrev:
Liljencroowna skrev:Det kanske handlar mer om att inte ha "dåliga" gener, snarare än att ha uttryckligen "bra" gener?


Jo, det kan du ha rätt i.

Finns nog en del WT-ungar som inte har mycket chans att komma nån vart...


:P
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav KrigarSjäl » 2010-07-09 0:47:09

Liksom många rikemansungar åker räkmacka in i yrkeslivet pga nepotism och frimureri.
Jag känner till flera som fått bra jobb trots halvdan gymnasieutbildning som enda formella merit.
"Dom gillar mig som person" sade en av dem vara förklaringen till att hon fick tjänsten som ekonom.
En annan fick glassigt och överbetalt jobb på en golfklubb (utan gymnasiekompetens). När jag undrade hur det gick till; "känner Pontus Gårdingers brorsa".
Rika företagarföräldrar med kontakter, då öppnar sig dörrarna. Det är en fördel om du dessutom är en hejare på rövslickeri och kan alla outtalade sociala koder som att ha rätt dialekt och rätt klädesmärken.

Vi andra får simma i skiten och slå oss fram bäst vi kan.
Arbetsförmedlingen är, som alla vet, rena skämtet och rekryteringen sker mest via privata kontakter.

Välkommen till Reinfeldtland.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav AAA » 2010-07-09 0:56:31

Finns det någon Val 2010-tråd än?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in