Hårtips?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2010-05-11 21:01:02

Passar på att ställa en fråga här: Är det någon som har testat någon spray med silke? Är det bra mot flygigt hår och svintohår?

Vill hitta en utan silikoner.

Jag tänkte främst ha det för att ta bort flygighet från mina hårförlängningar, samt för att lättare kunna borsta dem. Det är sådana med clips som man plockar ur till natten.
Har knappt använt dem, så de är inte slitna, men flygiga.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav trémula » 2010-05-12 21:29:44

Jag kör också med balsammetoden. Innan tyckte jag mest att håret var jobbigt, men nu tycker jag faktiskt om att ha hår :D
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav weasley » 2010-06-30 15:55:20

Har fått tag på en oljeblandning som tydligen ska vara bra för håret. Vad säger Bror Duktig? Det är en blandning av "Arganolja", "Cuperysolja" och "Linfröolja". Låter det som en vettig röra?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-30 18:34:51

Heps. Jag vet inte vad Cuperysolja är. (Googlade och hittade denna tråd + en produkt som heter "Orofluido" som ser ut att innehålla det du beskriver.)

Arganolja ska nog vara rätt bra, kunna absorberas. Jag ska nog köpa den igen, men den är rätt dyr, så jag håller mig till kokosolja(-fett) och avocadoolja när det gäller större mängder. Arganolja har beskrivits som bra och absorberande av folk på ett hårforum.

Linfröolja absorbers inte, utan ger glans (och då säkert mindre slitage vid kamning). Linfröolja innehåller mycket linolensyra, en fettsyra som oxiderar på ett annat sätt än de flesta fettsyror. Det är därför man gör färg av det eller använder som det är, som "linoljefernissa".

Men på http://www.shenet.se står att linfröolja är använt som hårolja och känt för att kunna användas i mängder utan att göra håret matt. På långhårsforumet är det några som använder det.

Det skulle ta några dagar för linolensyran att oxidera. Bra när man har det i håret, mindre roligt när man har målat sina trösklar med linoljefärg och man ser hundhår fastna i flera dagar.

Oljeblandningen du köpt är nog sammansatt så att den både ska absorberas och ge ytglans.

Testa kokosfett! De korta mättade fettsyrorna absorberas bra, och laurinsyran attraheras till protein på något sätt, och en studie (vet ej hur seriös, men ej gjord av glada amatörer som jag) visade att kokosfettet skyddade håret bättre än mineralolja och mandelolja. Om ditt hår trivs med kokosfett, så är det ju väldigt billigt.

För bra absorption:
Korta fettsyror
Raka fettsyror (mättade)
Fettsyrorna får ej vara vaxiga som de i sheasmör (stearinsyra)

För att ge glans och utvändigt skydd så kan längre fettsyror vara bra, även lite sheasmör.

Fettsyraöversikt: http://www.shenet.se/ravaror/fettsyraoversikt.html Du kan också scrolla ned och hitta länkar till flera oljor, dock bara linfröoljan i din blandning.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-06 16:36:39

Kan vi ha tråden för generella hårtips, eller är det för TS?

Om det tidigare, så undrar jag om någon har tips på internetbutik där man kan köpa sådana där frottéliknande snoddar för hår. Samt små klämmor (sådana med tänder och metallfjäder, heter claw clips på engelska).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in