Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2010-06-25 11:57:45

barracuber skrev:
carl skrev:
barracuber skrev:Är det någon som använt en mobiltelefon som modem (brukar kallas Wifi tether) till en Mac?


Ja.


Vilken telefon? iPhone?

Jag har en HTC Hero och jag läste att det kan vara ganska krångligt att få till det.

Dock är iPhone en väldigt "stängd" telefon (svårt att ändra i) jämfört med Hero.


Jo det behövs bara att man stoppar in den i datorn så fixar den allt själv. Vad jag ser så finns det inga direkta inställningar för delningen i datorn. Det gäller nog att man ställer in rätt inställningar i telefonen om man inte har en iTelefon.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2010-06-25 19:40:22

barracuber skrev:Finns det någon här som kör OS X och Windows i dualboot?

Erfarenheter, åsikter, tips?


*BUMP*
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-07-04 19:49:14

barracuber skrev:
barracuber skrev:Finns det någon här som kör OS X och Windows i dualboot?

Erfarenheter, åsikter, tips?


*BUMP*


Det är lugnt, det var bara att köra Bootcamp i OS X och följa instruktionerna.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2010-07-04 20:06:18

Alltså windows i mac:em? Hur funkar det sen då, får man inte massa skräp i datorn om man har windows?

Jag går och lurar på om det skulle vara något för mig när jag hanterar mina musikfiler. Där saknar jag mapplayouten i windows, tycker Finder krånglar till något så basalt helt i onödan och ger sämre överblick och mindre info på köpet. Får klicka som en galning fram och tillbaka för att se eller göra det jag kunde göra i windows med bara ett klick.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-07-04 20:45:31

Inger skrev:Alltså windows i mac:em? Hur funkar det sen då, får man inte massa skräp i datorn om man har windows?


Jag har en gammal XP-licens som jag vill ha för det är trots allt några Win-program som jag behöver. Det var väldigt enkelt att göra, bara att följa Bootcams instruktioner. Bootcamp föreslår en Windowspartition på 32 GB vilket nog är rätt lagom (lite osäker på Win7).

Jag har externa diskar som idag bara har windowspartioner. Eftersom OS X och windows delvis använder olika filsystem så behöver man fundera lite grand på hur man vill lägga upp det, jag håller precis på med det. Jag tänker arrangera diskarna i mac-partitioner (FAT32) och windowspartitioner (NTFS eller FAT32) så att jag kan komma åt saker från båda OS:en. Dock har jag inget behov av att kunna spara information från båda hållen vilket hade gjort det hela mera komplicerat.

Jodå. Säkerhetsmässigt är windows varken bättre eller sämre pp en mac - man måste fortfarande tänka på brandvägg + alla anti-program. Om man skulle ha oturen att få nån elakt program i windows är det liten risk att det påverkar macpartitionen dock. På en PC finns ju även risk för elakheter i BIOS och bootsektorer (även om jag själv aldrig råkat ut för det) - har ingen aning om hur en macdator funkar - den har ju sina egna lösningar.

Inger skrev:Jag går och lurar på om det skulle vara något för mig när jag hanterar mina musikfiler. Där saknar jag mapplayouten i windows, tycker Finder krånglar till något så basalt helt i onödan och ger sämre överblick och mindre info på köpet. Får klicka som en galning fram och tillbaka för att se eller göra det jag kunde göra i windows med bara ett klick.


Jo det kan jag förstå att du tycker eftersom hela OS X bygger på unix filsystem i grunden, även om de försöker abstrakhera bort och göra det mer användarvänligt för användaren. Själv var jag dock så astrött på "Documents and Settings" tänket som jag aldrig trivdes med. Så jag stortrivs med hur är macen organiserad - Users/<användarnamn>/documents.

Men det är inga lätta frågor vi diskuterar - hur ska man organisera alla sina musikfiler, sina bilder, sina klipp, sina sajter, sina dokument, sina bokmärken och allt annat man har. Det finns nog ingen patentlösning även om många försökt ta fram sådana - iTunes är ett exempel.

Jag är själv nyfiken på iTunes på Mac. Apple brukar inte göra Windowsversioner av sina program men med iTunes gjorde de ett undantag. Det finns ett rykte att de medvetet gjorde windowsversionen långsam för att folk skulle bli nyfikna på att skaffa en mac ;-) Hehe det låter inte så snällt gjort av dem...

Var och en måste nog försöka komma på ett system som passar en själv. Men ge varandra tips kan man ju alltid göra när man hittar nåt som passar en själv.

Såg att du är missnöjd med Spotlight. Har inte hunnit kolla på den så mycket än. Men det är fler än du som är missnöjda och det finns alternativ. Google Desktop är ett sådant (som jag dock aldrig trivdes med på Windows). Ska ta ochundersöka lite fler sådana.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav aspiemelly » 2010-07-04 21:20:39

min svåger sa något i stil med "att ha windows på mac:en är som att göra hål i kondomerna"... lol Hela vitsen med att skaffa mac var ju att slippa windows.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav barracuber » 2010-07-04 21:44:15

aspiemelly skrev:min svåger sa något i stil med "att ha windows på mac:en är som att göra hål i kondomerna"... lol Hela vitsen med att skaffa mac var ju att slippa windows.


:lol: :lol:

Väldigt roligt sagt!

Även säljaren på Mediamarkt sa att han aldrig skulle "smutsa ner" en mac med windows.

Och jag kan egentligen inte säga emot, har bara varit Macägare knappt en vecka. Men det är framför allt ett musikprogram som heter Noteworthy som bara finns på Windows som jag vill ha (jag har t.o.m. köpt programlicens). Men som alla vet är Macen en fantastisk musikmaskin (se bara på det otroliga programmet GarageBand!) Så jag kommer att undvika Windows så mycket som det bara går.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-07-04 21:47:26

carl skrev:
barracuber skrev:
carl skrev:[quote="barracuber"]Är det någon som använt en mobiltelefon som modem (brukar kallas Wifi tether) till en Mac?


Ja.


Vilken telefon? iPhone?

Jag har en HTC Hero och jag läste att det kan vara ganska krångligt att få till det.

Dock är iPhone en väldigt "stängd" telefon (svårt att ändra i) jämfört med Hero.


Jo det behövs bara att man stoppar in den i datorn så fixar den allt själv. Vad jag ser så finns det inga direkta inställningar för delningen i datorn. Det gäller nog att man ställer in rätt inställningar i telefonen om man inte har en iTelefon.[/quote]

Detta gick som en dans! Jag behövde bara installera ett program som heter PDANet på Heron och på macen. Dock fungerar inte Bluetooth i det här fallet (som annars fungerar lysande på macen) utan jag måste använda usb-kabel men det är inget stort problem. :)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2010-07-04 23:59:38

barracuber skrev:Och jag kan egentligen inte säga emot, har bara varit Macägare knappt en vecka. Men det är framför allt ett musikprogram som heter Noteworthy som bara finns på Windows som jag vill ha (jag har t.o.m. köpt programlicens). Men som alla vet är Macen en fantastisk musikmaskin (se bara på det otroliga programmet GarageBand!) Så jag kommer att undvika Windows så mycket som det bara går.

Men man kan ju köra windowsprogram på mac:en med winebottle (utan att behöva installera windows alltså).

barracuber skrev:Jo det kan jag förstå att du tycker eftersom hela OS X bygger på unix filsystem i grunden, även om de försöker abstrakhera bort och göra det mer användarvänligt för användaren. Själv var jag dock så astrött på "Documents and Settings" tänket som jag aldrig trivdes med. Så jag stortrivs med hur är macen organiserad - Users/<användarnamn>/documents.

Medhåll om just den biten.

Men det är inga lätta frågor vi diskuterar - hur ska man organisera alla sina musikfiler, sina bilder, sina klipp, sina sajter, sina dokument, sina bokmärken och allt annat man har. Det finns nog ingen patentlösning även om många försökt ta fram sådana - iTunes är ett exempel.

Man organiserar det väl själv i mappar?

Jag är själv nyfiken på iTunes på Mac.

Jag slängde min i papperskorgen. Varning för att låta iTunes sortera dina musikfiler som den vill. Ha en backup-kopia innan du provar, för det går inte att ångra sen när iTunes rört till det.

Såg att du är missnöjd med Spotlight. Har inte hunnit kolla på den så mycket än. Men det är fler än du som är missnöjda och det finns alternativ. Google Desktop är ett sådant (som jag dock aldrig trivdes med på Windows). Ska ta och undersöka lite fler sådana.

Aldrig hört talas om. Jag vill bara ha allting i de mappar jag själv väljer och sen att datorn håller tassarna borta från min sortering. Och när jag klickar på en fil vill jag se all info om den utan att behöva klicka flera gånger extra. Hittar du något som är som windows i den bemärkelsen så hojta.

Önskar att datorn gav fan i att leta upp en massa skivomskag (med usel upplösning) som jag inte vill ha också. Den borde åtminstone fråga först.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-07-05 1:36:59

Inger skrev:
barracuber skrev:Och jag kan egentligen inte säga emot, har bara varit Macägare knappt en vecka. Men det är framför allt ett musikprogram som heter Noteworthy som bara finns på Windows som jag vill ha (jag har t.o.m. köpt programlicens). Men som alla vet är Macen en fantastisk musikmaskin (se bara på det otroliga programmet GarageBand!) Så jag kommer att undvika Windows så mycket som det bara går.

Men man kan ju köra windowsprogram på mac:en med winebottle (utan att behöva installera windows alltså).


Tack för tipset! Winebottle motsvarar alltså Wine på Linux, som fungerar på många windowsappar men inte alla, framför allt inte stora spel. Men mitt musikprogram är jättelitet, det borde gå att köra i Winebottle, ifall det kommer åt ljudet i macen vill säga. Sedan är Winebottle i beta men det behöver inte betyda att det inte funkar ok.

Inger skrev:
barracuber skrev:Jag är själv nyfiken på iTunes på Mac.

Jag slängde min i papperskorgen. Varning för att låta iTunes sortera dina musikfiler som den vill. Ha en backup-kopia innan du provar, för det går inte att ångra sen när iTunes rört till det.


Tack. Jag minns att det hände mig en gång på Windoze och det var inte roligt.

Inger skrev:
barracuber skrev:Såg att du är missnöjd med Spotlight. Har inte hunnit kolla på den så mycket än. Men det är fler än du som är missnöjda och det finns alternativ. Google Desktop är ett sådant (som jag dock aldrig trivdes med på Windows). Ska ta och undersöka lite fler sådana.

Aldrig hört talas om. Jag vill bara ha allting i de mappar jag själv väljer och sen att datorn håller tassarna borta från min sortering. Och när jag klickar på en fil vill jag se all info om den utan att behöva klicka flera gånger extra. Hittar du något som är som windows i den bemärkelsen så hojta.


Ja. Man kan inte räkna med att OS X någonsin kommer att funka exakt som Windows gör. Men den kommer säkerligen att närma sig dess positiva sidor mer och mer - om inte annat pga allmänhetens efterfrågan/krav.

Detta verkar intressant för folk som är missnöjda med Spotlight:
<a target="_blank" href="http://mac.blogdig.net/archives/articles/July2009/28/SpotInside__A_Solid_Spotlight_Alternative.html">SpotInside: A Solid Spotlight Alternative</a>

Som jag fattar det så ersätter SpotInside inte Spotlight, den kompletterar den. Kan vara värt att pröva. Länken kommenterar även andra alternativ som Google Desktop men den verkar gilla SpotInside bäst.

Inger skrev:Önskar att datorn gav fan i att leta upp en massa skivomskag (med usel upplösning) som jag inte vill ha också. Den borde åtminstone fråga först.


Gör iTunes så? För Windows Media Player gör det sannerligen. Men den brukar ge chansen att ändra i inställningarna första gången men ställer in den. VLC är inte lika klåfingrig som de andra.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-07-05 20:08:39

Man kan också installera Windows i Virtual Box eller VmWareFusion alternativt Parallells. Det senaste alternativet kostar pengar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2010-07-05 20:19:28

@Bjäbbis

Jo, virtuella OS är säkert ett smidigt sätt att testa olika OS utan att installera på riktigt. Men som Miche skrev i en annan aktuell tråd så kräver virtuella program mer av maskinieriet än "rena OS" installerade sida vid sida (dual boot). Visserligen är MacBooken en kraftfull dator (till och med den minsta modellen som jag valde) och det är känt att OS X inte kräver lika mycket hårdvara som Windoze. Men jag räknar med att köra Windows så lite som bara möjligt, dels för att OS X klarar i stort sett allt, och att man håller datorn säker genom att undvika Windows.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2010-07-06 2:38:52

barracuber skrev:
Inger skrev:Önskar att datorn gav fan i att leta upp en massa skivomskag (med usel upplösning) som jag inte vill ha också. Den borde åtminstone fråga först.

Gör iTunes så? För Windows Media Player gör det sannerligen. Men den brukar ge chansen att ändra i inställningarna första gången men ställer in den. VLC är inte lika klåfingrig som de andra.

Inte nödvändigtvis just iTunes, mac:en gör så även fast jag aldrig aktiverade iTunes. Precis som PC:n.

Men det där med att man vid något tillfälle fick välja och var korkad nog att inte kryssa ur den rutan ringer någon klocka. Minns bara inte var och hur man hittar tillbaka till den rutan så man kan ångra sig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-07-06 3:02:42

Bildinfon sparas väl i låtens metadata och då är det väl nåt program som drar hem infot om man själv inte gör det. itunes tar inte hem något för mig eftersom jag inte är reggad på istore, men det är nog via itunes du ska reglera det.
Via itunes kan du också redigera bildinfot på visa info.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-07-06 3:13:41

Mitt iTunes åkte ju i papperskorgen. Vilket inte hindrar den från att lägga in en iTunes bildmapp i min musikarkiv som envist återkommer som en jävla gummiboll varje gång jag raderar den. :x icon
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-07-06 3:16:53

mac:en blev arg för att du slängde itunes ;)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav carl » 2010-07-06 3:49:10

det kan kanske ha att göra med itunes Library-filen. Vet inte exakt hur du tagit bort itunes, men något kan ju ha blivit korrupt...
här är en instruktion hur du fixar biblioteket. http://support.apple.com/kb/HT1451
Kanske kan fungera.

Här är en instruktion på hur man tar bort itunes (om du inte redan följt den)
http://support.apple.com/kb/ht1224
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-07-06 10:23:33

Tack, carl!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-07-06 15:02:36

Inger skrev:Tack, carl!


varsågod :)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-11-12 14:15:28

Hur rippar man CD-skivor i mac? Om jag stoppar i en så får jag inget rippningsalterntiv, bara uppspelning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-11-12 14:46:18

Inger skrev:Hur rippar man CD-skivor i mac? Om jag stoppar i en så får jag inget rippningsalterntiv, bara uppspelning.


Jag testade ett alldeles nyss som heter Max.

http://sbooth.org/Max/

Jag fick ange under Preferences att output skulle vara mp3 - det finns en väldig mängd olika alternativ.

Jag testade med en ganska obskyr CD. Den fanns inte i den CD-databasen som Max använder som heter Musicbrainz. Jag markerade vilken låt jag ville rippa och klickade på Encode. Det gick ganska fort och mp3-filen hamnar default i iTunes-katalogen, vilket jag tycker är si så där. Men samtidigt tror jag inte man ska såga iTunes längs fotknölarna direkt utan att ha satt sig in i hur det egentligen fungerar. Jag tror iTunes är ett ganska missuppfattat program.

Eftersom min CD inte finns i Musicbrainz hamnade den under

/<user>/Music/Unknown Artist

Om jag hade haft en känd CD (=som fanns i Musicbrainz) så hade den hamnat under

/<user>/Music/iTunes/Music/<artist>

Min gissning är att iTunes organiserar upp och kan spela upp allting under

/<user>/Music

Allt man lägger där försöker iTunes indexera osv. Jag har märkt att det inte alltid blir så lyckat tyvärr. Jag känner hittills inte tillräckligt stort förtroende för iTunes för att lägga all min musik där - det är ett rätt stort beslut. Istället låter jag musiken ligga utspridd (halvt-om-halvt organiserad) över mina hårddiskar och spelar dem - ibland med iTunes, ibland med VLC, ibland med Clementine som är en "lätt" version av iTunes. Men jag är inte helt nöjd med Clementine hittillls.... :roll:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2010-11-12 19:23:57

Jag har avinstallerat mitt iTunes. Kan det funka ändå?

Varför ingår inte någon automatisk rippning i mac? Jag har laddat ner Mac the Ripper men det är bara för DVD väl?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-11-12 20:04:22

Mac "Uppskäraren" är bara för dvd, ja.

I egenskaper/preferences för Max kan man ändra outputkatalogen.

Faktum är att iTunes kan rippa musik-cd! Men inte till mp3 utan till m4a. M4a får man sedan göra om till mp3 med nåt annat program om man vill. Ofta vill man nog det eftersom m4a-filer är betydligt större än mp3-filer, men inte alls lika stora som wav (rå musik-cd). I gengäld har m4a ganska hög bitrate - 275 - och därmed bra ljud.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav vadloink » 2010-11-13 18:00:20

barracuber skrev:
barracuber skrev:Finns det någon här som kör OS X och Windows i dualboot?

Erfarenheter, åsikter, tips?


*BUMP*


Jag gör det. Det är som att ha två datorer. Men jag använder rätt sällan pc-läget. Istället har jag WMWare Fusion i os x-läget. Det emulerar windows och kör systemet från bootcamppartitionen.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 23:48:58, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Återgå till IT-forum



Logga in