Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 22:37:41

regnif skrev:BrorDuktig: Jag trodde inte att man fick öka efter 10 mg. på Stilnoct.

Efter att ha pratat om det med flera läkare, så har det som kommit fram varit:
- Hos psykiatrin skriver man upp till 20 mg
- På vårdcentraler och utom psykiatrin, skriver man ut upp till 10 mg.

Inom psykiatrin har ingen reagerat på min dos, mer än sagt att jag inte får öka. Inom vanliga våden (olika VC) så blir de förvånade över min dos och tror att jag tar mer än man får.

På FASS står det: "Dosen bör aldrig överskrida 10 mg." Men tydligen tycker psykiatrin något annat. Jag har aldrig tänkt så mycket på det, och just nu var första gången jag kollade på FASS.

Men jag vet att andra har sagt att de av psykiatrin har fått höra att de får äta upp till 20 mg, men inte mer.

Jag har ätit 20 mg varje kväll (utom vissa perioder då jag har kunnat minska) i flera år :(

Ett kortisoltest med 4 prover över dagen, visade att jag har morgonvärden på kvällen, så det är kanske inte konstigt att jag inte somnar utan blir pigg och kreativ på kvällen.

Jag önskar att jag kunde göra som Altus och Inger. Det skulle nog passa mig. Eller om jag åtminstone kunde gå upp vid tio och lägga mig vid två på natten, det har fungerat hyfsat förr.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav regnif » 2010-07-02 22:44:59

Tror jag också blir pigg och kreativ på kvällen. Men inte nu på ett tag. Kanske beror på min nuvarande medicin. Har undrat om det inte är bäst att följa sin naturliga dygnsrytm, dvs. om man somnar på morgonen så skall man kunna få göra det. Skall man jobba så kan det få bli nattjobb istället. Men sedan har jag hört att det är viktiga ämnen som kroppen mekar med under natten och då måste man sova under den tiden för att det skall funka. Vad det handlade om minns jag inte.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav carl » 2010-07-02 23:07:05

regnif skrev:Tror jag också blir pigg och kreativ på kvällen. Men inte nu på ett tag. Kanske beror på min nuvarande medicin. Har undrat om det inte är bäst att följa sin naturliga dygnsrytm, dvs. om man somnar på morgonen så skall man kunna få göra det. Skall man jobba så kan det få bli nattjobb istället. Men sedan har jag hört att det är viktiga ämnen som kroppen mekar med under natten och då måste man sova under den tiden för att det skall funka. Vad det handlade om minns jag inte.


Om du tar neuroleptisk medicin så kan det nog ha den effekten, men sen kan ju problemen som kommer om du inte tar den vara större.
Jag har samma sömnmönster som dig och jag har haft problem med sömnen sen jag var tio år. Det har inte blivit bättre, endast fungerat i perioder. Jag tror personligen att jag får vänja mig vid att ha en helt ostrukturerad sömn.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2010-07-02 23:11:08

carl skrev:
regnif skrev:Tror jag också blir pigg och kreativ på kvällen. Men inte nu på ett tag. Kanske beror på min nuvarande medicin. Har undrat om det inte är bäst att följa sin naturliga dygnsrytm, dvs. om man somnar på morgonen så skall man kunna få göra det. Skall man jobba så kan det få bli nattjobb istället. Men sedan har jag hört att det är viktiga ämnen som kroppen mekar med under natten och då måste man sova under den tiden för att det skall funka. Vad det handlade om minns jag inte.


Om du tar neuroleptisk medicin så kan det nog ha den effekten, men sen kan ju problemen som kommer om du inte tar den vara större.
Jag har samma sömnmönster som dig och jag har haft problem med sömnen sen jag var tio år. Det har inte blivit bättre, endast fungerat i perioder. Jag tror personligen att jag får vänja mig vid att ha en helt ostrukturerad sömn.


Du vill inte ha någon medicin alls mot det då? Eller kan du tänka dig att gå och lägga dig vid den tid som funkar bäst på dig? Av utmattning så har jag somnat på morgnarna, eller om jag gjort så att jag inte sovit alls under en natt, eller kanske två, så har jag inte kunnat hålla mig vaken runt 17:00-tiden kanske och verkligen inte orkat vänta längre och då somnat, men det är inte så önskvärt. Då är man väldigt ofungerande, eftersom man inte alls sovit under en eller flera nätter.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:06, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nova » 2010-07-02 23:16:50

regnif.Det är bla tillväxthormonet som kroppen har som mest under natten.Men det hormonet styr oxå jättemycket annat än bara längdtillväxt.
Senast redigerad av nova 2011-05-04 18:53:06, redigerad totalt 1 gång.
nova
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-05-26
Ort: stockholm

Inläggav carl » 2010-07-02 23:18:11

regnif skrev:Du vill inte ha någon medicin alls mot det då? Eller kan du tänka dig att gå och lägga dig vid den tid som funkar bäst på dig?


Fast jag har inte hittat nån medicin som fungerar bra. Jag får helt enkelt sova dåligt ungefär 60-70 % av mitt liv. Vakna efter en timmas sömn för att passa viktig tid. Vara allmänt trött eller sova bort hela dagarna.
Det fungerar för mig i perioder iaf.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 18:53:06, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2010-07-02 23:24:25

nova skrev:regnif.Det är bla tillväxthormonet som kroppen har som mest under natten.Men det hormonet styr oxå jättemycket annat än bara längdtillväxt.


Aha, ok. Nu blev man ju nyfiken.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:06, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nova » 2010-07-03 0:06:42

det är tillväxthormonet som styr det manliga könshormonet ex.Det är därför män ofta har stånd på morgonen för testisteronet är högt.Sen så styr det även ämnesomsättningen att gå ner under sömnen.Ja det styr igentligen hela hormonsystemet.Det ät därför som det är så viktigt att få sova ordentligt.Ett barn som sover dåligt växer lite.Tillväxthormonrt har oxå med ditt välbefinnande att göra.Har du för lite av detta hormon blir du sjuk.Det styr även förbening av skelettet mm.Har du för lite th så blir du kort.kan få hjärnskador för att hjärnan inte utvecklas som den ska.skelettet blir skört och du bryter ben lättare.Barn kommer inte in i punerteten som det ska.som vuxen har du lite eller ingen sexlust.Lite hur tillväxthormon påverkar din kropp.
Senast redigerad av nova 2011-05-04 18:53:06, redigerad totalt 1 gång.
nova
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-05-26
Ort: stockholm

Inläggav regnif » 2010-07-04 16:10:07

Aha, ok. då förstår jag. Det var nästan som en hel vetenskap. :)
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:06, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Vilka sömntabletter?

Inläggav Moggy » 2010-07-06 23:52:42

Vilka sömntabletter ska man försöka få om man behöver några som verkligen funkar men som inte är beroendeframkallande och jättestarka?


Moderator: Slog ihop två trådar om sömnmedicin.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Torsdag » 2010-07-06 23:54:43

melatonin?
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-06 23:55:25

Propavan?
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav LILITH_ » 2010-07-06 23:57:03

Sonata.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Truly » 2010-07-07 0:12:13

Angående sömntabletter så har jag fler frågor. Jag hoppas att det är OK om jag ställer dem här i din tråd Moggy.



Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.

Först fick jag Propavan. Ingen reaktion överhuvudtaget. Lite trött bara, men det är jag ju jämt.

Sen fick jag Mianserin som insomningstablett men den knockar mig totalt och jag är mentalt frånvarande hela dagen efter. Dessutom står det i Fass att det är en tablett som används för att behandla depression.

Efter det fick jag Stesolid som insomningstablett. Med den händer ingenting. Den är bara bra då jag får ångest eller då jag har tarmkramper. Men den hjälper mig inte att somna.

Utöver det så knaprar jag SSRI. Men där har jag inte märkt någon effekt alls. Möjligtvis att mina tvång har blivit något lättare.



Nåväl.
:arrow: Är det meningen att Miansering och Stesolid ska användas som sömntabletter? Någon annan som fått dessa för just det syftet?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-07 0:17:52

Mianserin fick jag som kombinerad sovtablett och antidepptablett. Speciellt om man låtit bli den i några dagar somnade man tvärt på mianserin.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Moggy » 2010-07-07 0:18:20

Liljencroowna skrev:Propavan?

Nä. Såna fick jag förr och dom ledda till att jag inte kunde hålla benen stilla.


Fick några Imovane och dom sov man jäkligt fint på, fast jag antar att man inte får dom utan vidare. Dessutom vet jag nite om jag gillade dom. tog en 5mg, kollade på film ett tag. Blev trött, tog av mig glagögonen, släckte och så poff var den morgon helt plötsligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2010-07-07 0:20:40

Truly skrev:Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.



Det där är mitt problem med. Ligger och tänker på saker i timmar. (Behöver inte vara dåliga saker, kan lika gärna ha trevliga dagdrömmar och så)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-07 0:25:39

Moggy skrev:
Truly skrev:Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.


Det där är mitt problem med. Ligger och tänker på saker i timmar. (Behöver inte vara dåliga saker, kan lika gärna ha trevliga dagdrömmar och så)


Samma här.

Använder för övrigt Propavan som "dagligt lugnande". Den tar bort min dagliga lätta ångest.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Lakrits » 2010-07-07 0:26:49

Moggy skrev:Fick några Imovane och dom sov man jäkligt fint på, fast jag antar att man inte får dom utan vidare. Dessutom vet jag nite om jag gillade dom. tog en 5mg, kollade på film ett tag. Blev trött, tog av mig glagögonen, släckte och så poff var den morgon helt plötsligt.

Imovane (Zopiklon) är mer att beteckna som en insomningstablett än något man skall sova på. Därför verkar den också snabbare än t.ex. Propavan eller Lergigan.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Moggy » 2010-07-07 0:39:12

Liljencroowna skrev:
Moggy skrev:
Truly skrev:Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.

Det där är mitt problem med. Ligger och tänker på saker i timmar. (Behöver inte vara dåliga saker, kan lika gärna ha trevliga dagdrömmar och så)


Samma här.

Använder för övrigt Propavan som "dagligt lugnande". Den tar bort min dagliga lätta ångest.


Jag tar Atarax som faktiskt funkar bra.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav tveskägg » 2010-07-07 0:46:35

Truly skrev:Jag har svårt att somna om nätterna. Jag ligger och vrider mig i timmar och tänker, dagdrömmer, gör upp planer osv.

Först fick jag Propavan. Ingen reaktion överhuvudtaget. Lite trött bara, men det är jag ju jämt.

Propavan är till för personer som vaknar för tidigt, inte för personer som inte kan somnna. Det går dock mode i att skriva ut propavan, socialsyrelsen gillar inte att läkarna skriver ut för mycket benso.

Truly skrev: Dessutom står det i Fass att det är en tablett som används för att behandla depression.

Det tror jag beror på att mianserin kom på 70-talet när läkarna fick skriva ut benso hur som helst. Då fanns det inget värde i att lansera mianserin som något mer än ett antidepressivum. När benson fick dåligt rykte lanserade läkemedelsbolagen preparat som härmade benso så mycket som möjligt (zopiklon, zaleplon, zolpidem) utan kemiskt sett vara bensodiazepiner. Patentet på mianserin och andra antidepressiva som kunde användas som sömnmedel tex amitryptilin hade gått ut så det ville de stora bolagen inte att folk skulle använda. Vi måste ju ha nya dyra mediciner.

Alla läkemedel jag nämnt ovan tycker jag är värda att pröva.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Moggy » 2010-07-07 1:03:06

Lakrits skrev:
Moggy skrev:Fick några Imovane och dom sov man jäkligt fint på, fast jag antar att man inte får dom utan vidare. Dessutom vet jag nite om jag gillade dom. tog en 5mg, kollade på film ett tag. Blev trött, tog av mig glagögonen, släckte och så poff var den morgon helt plötsligt.


Imovane (Zopiklon) är mer att beteckna som en insomningstablett än något man skall sova på. Därför verkar den också snabbare än t.ex. Propavan eller Lergigan.



Ok. Det är nog nåt sånt jag skulle behöva. När jag väl somnar så sover jag bra.

Men att jag har svårt att somna gör att jag har svårt att hålla en vettig dygnsrytm...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-07 1:04:05

Moggy skrev:
Lakrits skrev:
Moggy skrev:Fick några Imovane och dom sov man jäkligt fint på, fast jag antar att man inte får dom utan vidare. Dessutom vet jag nite om jag gillade dom. tog en 5mg, kollade på film ett tag. Blev trött, tog av mig glagögonen, släckte och så poff var den morgon helt plötsligt.


Imovane (Zopiklon) är mer att beteckna som en insomningstablett än något man skall sova på. Därför verkar den också snabbare än t.ex. Propavan eller Lergigan.

Men att jag har svårt att somna gör att jag har svårt att hålla en vettig dygnsrytm...


Samma här.
Vaknade just (typ klockan tolv) och hade sovit i 7 timmar. :P
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Truly » 2010-07-07 1:21:58

Savanten Svante skrev:Mianserin fick jag som kombinerad sovtablett och antidepptablett. Speciellt om man låtit bli den i några dagar somnade man tvärt på mianserin.


Jag somnade aldrig tvärt. Det go nog 45 minuter innan jag blev "groggad". Men sen sov jag. Och var som sagt helt "dizzy" efterföljande dag också. När du tog Miansering kände du dig aldrig mentalt frånvarande (dizzy) dagen efteråt?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in