Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav regnif » 2010-07-02 20:36:42

Altus skrev:
regnif skrev:Är det inte under Zolpidems/Stilnocts (inte Zopiklons?) påverkan som man kan skada sig själv på?


Sant för många läkemedel (när du formulerar det så försiktigt), men jag tycker helt klart att stilnoct verkar vara ett mer lurigt och oförutsägbart läkemedel än zopiklon.


Jag har provat både och. Ja, jag håller med. Den är väl lite läskigare kan man säga. Jag har inte skadat mig under användandet av den, men lite andra saker. Den är inte så kul att sluta med om man använt den i några veckor bland annat. Någon (tror det var en läkare t o m.) sade att man inte kan bli beroende på den tiden även om det står att man inte skall använda den i längre än 14 dagar tror jag det var. Jag använde den nog under den tiden. Säkert under lite längre tid. Hm, lurigt även det att vissa säger att inte längre än så länge, andra säger att nej nej, inte har du blivit beroende på den tiden.. Bara för att jag inte slog sönder saker så verkade det inte vara nån fara? Men jag märkte iallafall av det, när jag slutat med den tvärt, kan man säga..

Underligt hur det plötsligt kan ändras till inte farligt alls, när det står på andra ställen (tror det var på paketet) att man skall vara försiktig med den medicinen och absolut inte överstiga dosen. Tror det är just när man tar mer för att man inte märker någon effekt, som den kan bli farlig.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 20:43:22

Flinta skrev:Ni som prövat femtioelva insomningsmediciner/sömnmediciner utan effekt men tillslut hittat rätt - vad var det som tillsist hjälpte er att sova??

Stilnoct fungerar hjälpligt för mig. Efter att ha ätit konstant under 8 år, så började de konstra lite. Så nu är det mer riskabelt och svårt att somna.

Inget av all annan skit jag har fått prova har fungerat. Men då har jag aldrig fått prova bensogrejer. Jag har aldrig fått sådant som anses vara risk för tablettmissbruk, vare sig mot ångest eller för sömn.

Jag skulle kunna somna när jag "var trött" och förskjuta dygnet, men det går inte om jag inte ska skita i allt annat så de är uteslutet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Flinta » 2010-07-02 21:21:38

Inger skrev:Hålla sig vaken tills man somnar av sig självt.


Borde lagt till regelbundet. Vad var det som tillsist hjälpte er att sova regelbundet??
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav regnif » 2010-07-02 21:24:29

På sätt och vis är det bra att de tar rapporterna på allvar (läste Ingers länk), men tänk den som verkligen blir hjälpt av dem och inte får några farliga effekter? Kanske har den inte heller fått effekt av andra sömnmedel..då är det ju synd om de medicinerna förbjuds.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2010-07-02 21:31:37

Flinta skrev:
Inger skrev:Hålla sig vaken tills man somnar av sig självt.


Borde lagt till regelbundet. Vad var det som tillsist hjälpte er att sova regelbundet??


Jag tror att en del personers biokemi helt enkelt är sådan att regelbunden sömn är närmast omöjligt, annat än om man forcerar det (t ex gå upp samma tid varje dag oavsett vad) med smärta och ökad ohälsa som följd.

Sömn är en komplex process med många interagerande substanser och processer, och det finns förmodligen en hel del olika slag av avvikelser som kan störa den processen, avvikelser som man helt enkelt inte kan komma åt med tanke- och beteendeförändringar.

Hur det ligger till i ditt fall vet jag förstås inget om.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Inger » 2010-07-02 21:33:31

Ja, det som är farligt för en kan vara det som funkar för en annan. Det vore ju önskvärt att läkarna fattade att alla är individer och behandlade patienterna som det istället för att skriva ut samma sak till alla. När man får farliga biverkningar av en medicin så vore det väl lämpligt att prova något helt annat, även om den medicinen inte är på modet just då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Flinta » 2010-07-02 21:34:07

Någon som använder Stesolid som sömnmedicin? Finns det ngn som prövat "allt" och inte fått ngn effekt men får lättare att somna/bättre sömn med Stesolid?

Väl medveten om att Stesolid inte ska användas "i onödan".
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Flinta » 2010-07-02 21:39:23

Tänkte ett tag att jag var snabb -metaboliserare och helt enkelt hade snabb förbränning av medicin och att det kunde vara orsaken till utebliven effekt av i stort sett all psykofarmaka (inkl alla sömnmediciner) jag testat genom åren. Men! Gick o utredde mig och fick svaret att så inte var fallet :?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Flinta » 2010-07-02 21:46:16

Altus skrev:
Hur det ligger till i ditt fall vet jag förstås inget om.


Min sömndagbok. En typisk vecka. Använder bolltäcke o mörkläggningsgardin. Är alltså inte sömnlös.

må: 2 tim i sträck
tis:2,5 tim m ett uppvak
ons: 3 tim med två uppvak
tors: 1 tim i sträck
fre: 5,5 tim i sträck (förmodlingen tack vare ren utmattning)
lö: 3 tim m två uppvak
sön:2,5 tim i sträck
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Altus » 2010-07-02 21:47:56

Flinta skrev:Någon som använder Stesolid som sömnmedicin?


Jag har provat det, fast inte mot sömn. Skulle inte fungera som sömnmedel annat än i höga doser. Förmodligen den benso jag tycker om minst faktiskt.

Mest effektiva läkemedlet mot sömn jag provat är iktoviril (benso). Men jag ska snart prova rohypnol och jag har vissa förhoppningar att det kommer att vara ännu mer effektivt.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2010-07-02 21:50:03

Flinta skrev:
Altus skrev:
Hur det ligger till i ditt fall vet jag förstås inget om.


Min sömndagbok. En typisk vecka. Använder bolltäcke o mörkläggningsgardin.

må: 2 tim i sträck
tis:2,5 tim m ett uppvak
ons: 4 tim med två uppvak
tors: 1 tim i sträck
fre: 5,5 tim i sträck (förmodlingen tack vare ren utmattning)
lö: 3 tim m två uppvak
sön:2,5 tim i sträck


Allvarligt, fast jag vet ändå inget om orsaken. Men när det är så allvarligt så skulle jag nog misstänka en somatisk orsak, särskilt om du provat och misslyckats med förändringar i livsstil, tankar och beteende.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Flinta » 2010-07-02 21:50:29

Altus skrev:
Flinta skrev:Någon som använder Stesolid som sömnmedicin?


Jag har provat det, fast inte mot sömn. Skulle inte fungera som sömnmedel annat än i höga doser. Förmodligen den benso jag tycker om minst faktiskt.

Mest effektiva läkemedlet mot sömn jag provat är iktoviril (benso). Men jag ska snart prova rohypnol och jag har vissa förhoppningar att det kommer att vara ännu mer effektivt.


Tack. Lägger medicinerna på minnet.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav regnif » 2010-07-02 21:53:12

Hm, började fundera angående det där med billigare märke. Alltså, kan det vara så att den billigare märket fungerar sämre än det dyrare? Tex. jag brukar oftast få en effekt av Stilnoct, men det hände inget på Zolpidem...undrade lite varför. Inte ens när jag tog den dosen jag tog av Stilnoct. Annars har jag fått Zyprexa till sömn. Jag tycker jag somnar in bra av den, kan vakna till då och då under natten, men det går rätt bra att somna om.

Ja, just ja. Jag har fått hallucinationer av Stilnoct, men inga större sådana, och de hallucinationerna var inte läskiga, de var trevliga. Jag har också varit med om något skogsliknande äventyr där folk omkring en pratar med en, och då alltså inte på något skrämmande sätt, tvärtom, positivt. Men alla kanske inte får positiva hallucinationer. Har också gått upp efter ett tag och gått i sömnen tror jag, så jag har blivit lite rädd att det skall hända saker som inte får hända. Har kräkts av dem, men försöker jag att inte äta ett par timmar före jag tar dem, så brukar jag nog inte kräkas. Jag tror jag också blev hungrig av Zolpidem.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 21:56:21

@regnif:

Jag har nyss fått "får ej bytas" på mina Stilnoct-recept, då kopiorna inte fungerar längre. Jag vet inte varför, men när jag tog äkta Stilnoct, så blev jag verkligen knockad. En sådan fungerade bättre än två kopior.

Det har dock inte varit så hela tiden, förut fungerade kopiorna. Jag misstänker att det är ett nytt märke, det kom med kopior som hade annan form än de tidigare kopiorna.

EDIT: har kopiorna fungerat för dig förut, och när började i så fall problemen med dem? Mina problem började i februari/mars. Jag misstänkte först att det var en dålig batch, men vet efter fler försök att det var kopiorna (och jag gick från äkta Stilnoct till kopia just då det började).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 2 gånger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Flinta » 2010-07-02 21:57:22

@Altus: Orsaken är förmodligen omfattande psykisk ohälsa på olika sätt som jag jobbar febril med att försöka komma till rätta med. Fast hjärnan kan säkert bli skadad för alltid av att ha varit psykiskt sjuk länge o därmed kanske sömnsvårighterna är obotbara - ingen som vet. Även om jag som många av oss med AS haft sömnproblem hela livet.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav carl » 2010-07-02 21:57:42

regnif skrev:Hm, började fundera angående det där med billigare märke. Alltså, kan det vara så att den billigare märket fungerar sämre än det dyrare? Tex. jag brukar oftast få en effekt av Stilnoct, men det hände inget på Zolpidem...undrade lite varför. Inte ens när jag tog den dosen jag tog av Stilnoct. Annars har jag fått Zyprexa till sömn. Jag tycker jag somnar in bra av den, kan vakna till då och då under natten, men det går rätt bra att somna om.

Det borde inte vara någon skillnad. Fungerar det olika så ska du nog se på när du tar det och under vilka förutsättningar.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 21:58:49

carl skrev:
regnif skrev:Hm, började fundera angående det där med billigare märke. Alltså, kan det vara så att den billigare märket fungerar sämre än det dyrare? Tex. jag brukar oftast få en effekt av Stilnoct, men det hände inget på Zolpidem...undrade lite varför. Inte ens när jag tog den dosen jag tog av Stilnoct. Annars har jag fått Zyprexa till sömn. Jag tycker jag somnar in bra av den, kan vakna till då och då under natten, men det går rätt bra att somna om.

Det borde inte vara någon skillnad. Fungerar det olika så ska du nog se på när du tar det och under vilka förutsättningar.

För mig fungerar de olika, helt klart. Jag har testa ordentligt under liknande förhållanden, och tog kopiorna under ganska lång tid utan att fatta vad det var frågan om.

EDIT: Även läkaren sade att det kan vara så här, och så skrev han "får ej bytas" på receptet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav regnif » 2010-07-02 22:00:17

Bror Duktig skrev:@regnif:

Jag har nyss fått "får ej bytas" på mina Stilnoct-recept, då kopiorna inte fungerar längre. Jag vet inte varför, men när jag tog äkta Stilnoct, så blev jag verkligen knockad. En sådan fungerade bättre än två kopior.

Det har dock inte varit så hela tiden, förut fungerade kopiorna. Jag misstänker att det är ett nytt märke, det kom med kopior som hade annan form än de tidigare kopiorna.

EDIT: har kopiorna fungerat för dig förut, och när började i så fall problemen med dem? Mina problem började i februari/mars. Jag misstänkte först att det var en dålig batch, men vet efter fler försök att det var kopiorna (och jag gick från äkta Stilnoct till kopia just då det började).


Ja, jag har märkt att det finns olika av den där kopian, alltså Zolpidem. Jag har tagit en på dosen 10 mg. och det verkade funka men jag tog den på morgonen istället för på kvällen och kanske måste upp inom 8 timmar så jag ändå inte hann sova klart. Sedan fick jag en annan Zolpidem, alltså 5 mg. styck och min dos blev en sådan till natten men det funkade inte så jag tog 2 st. en annan gång. Inget hände då heller.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:01, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav carl » 2010-07-02 22:02:10

Bror Duktig skrev:
carl skrev:
regnif skrev:Hm, började fundera angående det där med billigare märke. Alltså, kan det vara så att den billigare märket fungerar sämre än det dyrare? Tex. jag brukar oftast få en effekt av Stilnoct, men det hände inget på Zolpidem...undrade lite varför. Inte ens när jag tog den dosen jag tog av Stilnoct. Annars har jag fått Zyprexa till sömn. Jag tycker jag somnar in bra av den, kan vakna till då och då under natten, men det går rätt bra att somna om.

Det borde inte vara någon skillnad. Fungerar det olika så ska du nog se på när du tar det och under vilka förutsättningar.

För mig fungerar de olika, helt klart. Jag har testa ordentligt under liknande förhållanden, och tog kopiorna under ganska lång tid utan att fatta vad det var frågan om.

EDIT: Även läkaren sade att det kan vara så här, och så skrev han "får ej bytas" på receptet.


Det låter väldigt konstigt. Det är ju exakt samma medel.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav AAA » 2010-07-02 22:03:56

Jag sov urdåligt mellan kanske åldrarna 5 och 38 år, nu är det mycket bättre. Kan jag inte sova dricker jag kaffe. Concerta blir jag trött av också. Har hört andra som det är samma för, så tro inte alltid att kaffe ger sämre sömn. Nikotin eller inte spelade ingen roll i mitt fall. Snittar kanske 5 till 6 timmar per natt.

Lite överdrift kanske, men en riktining i kaoset i alla fall:

"No alcohol, no weed
No cigaretts, no E:s
No milk, no cheese
No eggs, no meat
Just medation and peace
Red lentils, chick peas
Good workout, good sleep
Mo' sunshine, light breeze..."

Senast redigerad av AAA 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 22:10:05

@regnif, jag vet inte hur länge du har tagit dem, men man kan utveckla viss tolerans. Jag kunde somna på 2,5 mg i början, men måste nu ta 20 mg varje kväll.

Sedan så kan det förstås finnas tillfällen då det blir fel och inte fungerar, av olika anledningar. Speciellt om man ligger på en dos som är precis så stor att den fungerar, men inte mer. Jag måste göra exakt samma sak varje kväll, och lägga ifrån mig boken vid exakt rätt tidpunkt för att det ska fungera. Men jag har nog rätt hög tolerans mot denna medicin...

Jag tar nu en original och en kopia, eftersom det fungerar precis. När kopiorna är slut, så fortsätter jag med enbart Stilnoct, fast kanske mindre dos då. Och jag försöker alltid trappa ned eftersom målet är att kunna sova av mig själv (har inte nått det de senaste 8,5 åren :(). Men med låg dos finns det åtminstone utrymme för att öka vid behov. Vid 20 mg bör man ju inte öka mer.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 22:12:38

carl skrev:
Bror Duktig skrev:
carl skrev:[quote="regnif"]Hm, började fundera angående det där med billigare märke. Alltså, kan det vara så att den billigare märket fungerar sämre än det dyrare? Tex. jag brukar oftast få en effekt av Stilnoct, men det hände inget på Zolpidem...undrade lite varför. Inte ens när jag tog den dosen jag tog av Stilnoct. Annars har jag fått Zyprexa till sömn. Jag tycker jag somnar in bra av den, kan vakna till då och då under natten, men det går rätt bra att somna om.

Det borde inte vara någon skillnad. Fungerar det olika så ska du nog se på när du tar det och under vilka förutsättningar.

För mig fungerar de olika, helt klart. Jag har testa ordentligt under liknande förhållanden, och tog kopiorna under ganska lång tid utan att fatta vad det var frågan om.

EDIT: Även läkaren sade att det kan vara så här, och så skrev han "får ej bytas" på receptet.


Det låter väldigt konstigt. Det är ju exakt samma medel.[/quote]
Ja, men det är kanske olika tillsatser? Om de interagerar, eller gör att det fungerar annorlunda med upptaget på en viss person som har en viss sammansättning i sin mage/tarm kanske?

De som gör kopiorna testar ju inte på samma sätt som originaltillverkarna, och de kanske bara lägger dit egna, lite billigare fyllnadsmedel/tillsatser och säljer?

Jag vet inte, men läkaren talade om tillsatserna som möjlig orsak.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav carl » 2010-07-02 22:18:55

Bror Duktig skrev:
carl skrev:
Bror Duktig skrev:[quote="carl"][quote="regnif"]Hm, började fundera angående det där med billigare märke. Alltså, kan det vara så att den billigare märket fungerar sämre än det dyrare? Tex. jag brukar oftast få en effekt av Stilnoct, men det hände inget på Zolpidem...undrade lite varför. Inte ens när jag tog den dosen jag tog av Stilnoct. Annars har jag fått Zyprexa till sömn. Jag tycker jag somnar in bra av den, kan vakna till då och då under natten, men det går rätt bra att somna om.

Det borde inte vara någon skillnad. Fungerar det olika så ska du nog se på när du tar det och under vilka förutsättningar.

För mig fungerar de olika, helt klart. Jag har testa ordentligt under liknande förhållanden, och tog kopiorna under ganska lång tid utan att fatta vad det var frågan om.

EDIT: Även läkaren sade att det kan vara så här, och så skrev han "får ej bytas" på receptet.


Det låter väldigt konstigt. Det är ju exakt samma medel.[/quote]
Ja, men det är kanske olika tillsatser? Om de interagerar, eller gör att det fungerar annorlunda med upptaget på en viss person som har en viss sammansättning i sin mage/tarm kanske?

De som gör kopiorna testar ju inte på samma sätt som originaltillverkarna, och de kanske bara lägger dit egna, lite billigare fyllnadsmedel/tillsatser och säljer?

Jag vet inte, men läkaren talade om tillsatserna som möjlig orsak.[/quote]

Jo det skulle kunna ha rent fysiska orsaker hur de komponenterna reagerar. Beror ju på om det är viktigt för ämnet att tas upp i en speciell del av tarmen eller magen. Eller om man ska vara grinig att det billigare skulle ha en sämre produktion av det aktiva ämnet, men det borde ju komma fram isf.
Tråkigt att det ska behöva vara så dolda processer i tillverkningen av läkemedel så att inte bolagen skulle kunna samarbeta fram de bästa lösningarna istället för att hitta på egna varianter.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2010-07-02 22:24:55

BrorDuktig: Jag trodde inte att man fick öka efter 10 mg. på Stilnoct.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:05, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in