Ni som har barn med AS - specialintressen?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni som har barn med AS - specialintressen?

Inläggav tahlia » 2007-10-31 13:27:17

Jag har funderat endel. Som de flesta av er vet så har min äldsta dotter (10 år) AS. Det jag har funderat på är specialintressen hos barn med AS.

Min fråga är, har/hade ert/era barn något specialintresse redan som väldigt ung?

Anledningen till att jag funderar är att jag har gått igenom min dotters uppväxt och insett att hon bara var 3 när hennes första specialintresse visade sig.

När hon var 3 så fastnade hon för Tom & Jerry. Hon snöade in ordentligt. Det var bara de som gällde och när hon lekte så var det bara dem, inget annat.
Genom åren har hon bytt, ungefär vartannat år. Just nu är hon helt insnöad på Avatar - the last airbender, som går på Nickelodeon. Hon kan prata om den serien i timmar och skall hon leka vill hon inte leka något annat.
Hon har alltid haft en förmåga att fasta för serier/seriefigurer som är nya här i sverige (förutom Tom & Jerry då), så jag är oerhört tacksam för Ebay, dit jag har fått vänt mig för att inhandla födelsedagspresenter med dessa figurer.

Precis som mig så snöar hon inte in på ett speciellt ämne. Hon fastnar för serier. Själv har jag gått igenom chattande, pokerspelande och bokläsning. Det enda som har funnits med mig i alla år har varit min onormala facination av böcker.

Så, känner någon igen sig? Har era barn fastnat för något tidigt och sedan fortsatt i samma stil, eller gjorde ni själva det?
Jag vet att jag själv inte hade något specialintresse som barn, det kom först senare, så jag undrar hur vanligt det är att så små barn fastnar så oerhört för något.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2007-10-31 15:01:09

Själv har jag ju inga barn, men jag minns tydligt att jag var totalt fascinerad av att skapa små små världar med djur (främst dinosaurier) i modellera. Vissa bakade jag in ståltrådar i så den långa halsen inte skulle gå av. Andra fick lite "flyghjälp" med ståltrådarna. Oftast var de i storleksordningen 1-3 cm. Då var jag runt 10 år. Kunde sitta timmar med att få rätt utseende på någon klurig art med trippla noshorn. Ibland stansade jag in mönster med hjälp av tunna tunna ståltrådar för att markera de olika kroppsdelarna, så det inte bara blev en rund boll med fyra pinnar.

Jag tyckte mycket om det. Det ledde till att jag hela tiden granskade det jag såg i böckerna jag lånade om dinosaurier, och försökte återskapa dem i pytteliten skala så korrekt som möjligt..... nja, utom färgen då. Jag har alltid gillat klara färger, så mina dinosaurier var klargula, illgröna och pastellblå för att bara nämna några exempel....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Matulda » 2007-11-05 12:29:45

Jag har inte riktigt förstått det där med specialintresse. Jag trodde att man alltid hade samma och att det var ganska smalt och det har inte riktigt stämt med min son. Däremot har han som du beskriver din dotter varit helt uppslukad av olika saker i perioder. När han var liten var det bara lego, sedan blev det tv-spel. Ett tag var det bara skateboard, nu är det datorn. Men han gör olika saker på datorn, chattar, programmerar och laddar hem spel och musik. Räknas det som specialintresse?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Pemer » 2007-11-05 20:15:47

Precis som jag var. Första stora manin blev när jag började samla bilbroschyrer hösten då jag skulle fylla tio... Och frågan är om det var före eller efter det som jag började köpa frimärken från Bridgenorth Stamp Club och grundlade något slags frimärkssamling, som jag har kvar... Sedan har de stora intressena sannerligen avlöst varandra!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ufo » 2007-11-05 20:51:00

Ett specialintresse kan skifta med tiden från det ena till det andra.
Någon regel om vad specialintresset kan vara finns ej.
Som definition specialintresse är väl att man fördjupar sig i ämnet och lär sig allt som går att lära om just "den här specifika saken".

När man inte nöjer sig med att vi har en handfull sorters grodor i sverige utan forskar i dess historia utbredning släktskap (o)nytta. Ja pluggar in allt om dessa grodor. Då blir det ett specialintresse.

När man sedan kan nästan allt som går att få tag i så blir det naturligt att byta specialintresse.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Matulda » 2007-11-05 21:00:47

så då kan datorn vara ett specialintresse som håller i sig? Det finns ju hur mycket som helst att lära sig om en dator och vad man kan använda den till...
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav ufo » 2007-11-05 22:34:19

Matulda skrev:så då kan datorn vara ett specialintresse som håller i sig? Det finns ju hur mycket som helst att lära sig om en dator och vad man kan använda den till...

Jupp mitt intresse för datorer börjar visserligen matta av nu men den har varat sedan 80-talet.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2007-11-05 23:28:53

Roligt att höra att fler var "tidiga". Jag har ju bara mig själv att gå efter, så det känns bra att höra att hon inte är udda bland de udda så att säga.

Någon (tror det var ufo) nämnde något om att man fördjupar sig i ämnet. Tex lär sig allt om bilar, eller båtar eller vad sjutton som helst. Så har det dock aldrig varit för mig. Jag har hakat upp mig på saker man gör, som att läsa, chatta, spela poker, lägga patians o dyl. Det är ju inget direkt ämne som man fördjupar sig i.
Faktum är att jag aldrig lärt mig mer än man behöver om något, även om jag har en tendens att lägga det mesta på minnet. Onödigt vetande och allmänbildning finns där, men inget intresse att fördjupa mig i något.

Kanske har jag inte hittat min grej ännu, men det känns som om just specifika ämnen eller saker så som datorer och bilar inte är min grej. Inte mer än "normalt". Jag vet inte, men nog finns det fler människor med AS som inte snöar in sig på just ämnen (tror jag).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:50:26, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-11-05 23:35:38

tahlia skrev:Kanske har jag inte hittat min grej ännu, men det känns som om just specifika ämnen eller saker så som datorer och bilar inte är min grej. Inte mer än "normalt". Jag vet inte, men nog finns det fler människor med AS som inte snöar in sig på just ämnen (tror jag).

Korrekt. Alla med AS har inte behovet av att fördjupa sig i saker.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in