Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav regnif » 2009-11-19 1:38:00

MsTibbs skrev:
regnif skrev:
MsTibbs skrev:
280mg Theralen fick inte mig att somna, däremot blev jag lugn i betydelse "normal". (efter det satte de in antipsykotisk istället eftersom jag "klarat" en så hög dos, men det var tydligen inte rekommenderbart). Vissa blir trötta av Theralen, andra inte. Atarax är mild men snabb, Theralen är bättre, men långsammare och inte beroendeframkallande. Jag förstår att man inte ger folk benso i första hand, om de kan klara sig på något som inte är beroendeframkallande.


Hur många ml är det? När jag tog 0.5-1 ml. så funkade det. Jag sov 16 timmar på 1 ml. Så, visst sover jag, men jag behöver nog inte ha nåt att komma upp till då, eftersom det går mer än väl att vara lugn på dem och även då man tar sig upp och försöker gå..insomningen går bra också. Vet dock ej om det är så bra att ta jämt så jag undviker.

Atarax blir jag liknande på också, en 0,5 av 25 mg. gör att jag fortf. är trött 12 timmar efter. Samma om det är högre dos, fast kanske lite dåsigare. Jag ramlar dock bara ihop om jag måste upp mindre än 8 (12?) h. efter att jag tagit dem.

Så, det syns hur olika det kan vara.


7ml.

1ml=40mg. Jag blir inte trött av Atarax heller, men första få gångerna med Theralen (när jag träffade nallen på Arvikafestivalen) var jag riktigt groggy, jag var i en glaskupa och världen var rörligt suddig, liknade känslan av psykos.


Jag fick Atarax att ta för sömnen, men jag tyckte inte heller det hände nåt förrän jag väntade nån timme..eller så kände jag inget första gångerna. Då tog jag det direkt till sänggåendet och kände ingenting. Men väntar jag ett par timmar så blir jag hängig och trött. Tunga ben kan jag få av båda också. Och vet inte vad jag skall göra av det där att jag är fortfarande så hängig 12 timmar efteråt, trots den minsta dosen. Jag kan inte direkt stiga upp till någonting och vara någotsånär pigg. Jag somnar om bara om det inte gått en 12 timmar från intaget. Så har man som sovit för länge istället..

Lät ju inte som något vidare, om du ville känna dig pigg och så iallafall. Hoppas du kan få något som passar till sömnen. Är ganska irriterande att inte få sova.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav MsTibbs » 2009-11-19 11:34:53

regnif skrev:Jag fick Atarax att ta för sömnen, men jag tyckte inte heller det hände nåt förrän jag väntade nån timme..eller så kände jag inget första gångerna. Då tog jag det direkt till sänggåendet och kände ingenting. Men väntar jag ett par timmar så blir jag hängig och trött. Tunga ben kan jag få av båda också. Och vet inte vad jag skall göra av det där att jag är fortfarande så hängig 12 timmar efteråt, trots den minsta dosen. Jag kan inte direkt stiga upp till någonting och vara någotsånär pigg. Jag somnar om bara om det inte gått en 12 timmar från intaget. Så har man som sovit för länge istället..

Lät ju inte som något vidare, om du ville känna dig pigg och så iallafall. Hoppas du kan få något som passar till sömnen. Är ganska irriterande att inte få sova.


Om du har Atarax kvar i kroppen i 12 timmar, så ta tabletten tidigare på kvällen, så den hinner försvinna till den tid du ska gå upp.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Apodorm?

Inläggav hysteriskt » 2009-12-02 0:09:59

Har stora problem med sömnen. Kan inte somna, ibland är jag vaken hela natten och går till skolan på morgonen. Inget att rekommendera då det blir jäkligt svårt att koncentrera sig efter ett tag.
När jag väl sover så vaknar jag på nätterna och har svårt att somna om.

Jag tar Imovane (7,5:a) och Nozinan, men det fungerar inget vidare. Funderar på att prova Apodorm. Så min fråga är om någon har några erfaranheter av denna tablett?
Vilken är starkast, Imovane eller Apodorm?
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2009-12-02 1:17:34

Varken Imovane eller Nitrazepam (Apodorm, Mogadon) fungerar för mig.
Upplever dem verkningslösa.

Men det där måste man prova sig fram till, jag har svårt att somna på Flunitrazepam också, måste koncentrera mig mycket. Och den anses ju vara en stark medicin.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav weasley » 2009-12-02 2:09:09

Slog ihop två trådar. Tips är att kolla i ~!~METATRÅD~!~ om du har något specifikt att fråga om.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Sömnproblem

Inläggav Altus » 2010-03-12 3:37:42

Altus skrev:
Inger skrev:
Altus skrev:Leve benso. (Det är mitt livskall att med små medel motverka samhällets antibensopropaganda.)

Om jag någon gång behöver sömntabletter (några få gånger om året) så tycker jag rohypnol är oslagbart. Sover som en stock på 0,5 mg. Inte beroendeframkallande på mig i alla fall. Inga biverkningar utan bara djup och skön sömn. Andra sömntabletter jag provat blev jag bara konstig av.


Tack för tipset. :) Helst skulle jag vilja prova alla benso och använda flera av dem parallellt (men inte vid exakt samma tillfälle) eftersom de trots sina likheter är olika och kan passa vid olika tillfällen.


Och nu har turen kommit till just Rohypnol (Fluscand). Fick det utskrivet vid mitt senaste besök, främst för min sömn och som alternativ till Iktorivil (jag ville ha ett preparat med kortare halveringstid). Ska bli intressant att prova, fast det kommer att dröja ett tag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:58, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Chrilleb » 2010-03-15 20:27:16

Jag har haft sömnstörningar sen jag var ungdom, hade svårt komma till ro och somna in och kom tidigt in i puberteten och svettades enormt denna period, det kallas tydligen "Insomnia"


Mvh C
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Chrilleb » 2010-07-01 10:53:50

Jag har fått en ny insomningstablett som heter Zoplikon Mylan, en lite starkare sort som jag tar en kvart innan sovdax.


Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Peace » 2010-07-02 13:46:39

Jag tar atarax vid behov. Hjälper hyfsat.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav JennyH » 2010-07-02 14:28:10

Chrilleb skrev:Jag äter Mirtazapin Actavis ( 2 tabletter / kväll ) mot nedstämdhet och för sömnen, är det nån som har nån erfarenhet av Mirtazapin Actavis ?
(Har nyligen dubblat dosen till 30 mg / kväll )


Mvh
Christer

Jag äter Mirtazapin och de funkar bra som komplement till de andra (propavan, lergigan och nozinan) och jag sover faktiskt ganska bra.

Angående insomningstabletter så blärk - nej tack! Jag åt under många år stora doser av bla. benzo och tadaa....jag började missbruka skiten. Har man lätt för att bli beroende ska man absolut inte börja med det! Insåg att jag, när jag satt i polisbilen efter en liten nätt *host* överdos/självmordsförsök (en vän som ringde..) att jag nog skulle sluta med det...lovade samtidigt mig själv dagen efter att jag skulle varna alla andra. Så, det gör jag.

De som behöver insomningstabletter måste jag faktiskt rekommendera Mirtazapin till, dessutom funkar det bra mot ångest också.
Senast redigerad av JennyH 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Inläggav Lakrits » 2010-07-02 15:13:22

JennyH skrev:
Chrilleb skrev:Jag äter Mirtazapin Actavis ( 2 tabletter / kväll ) mot nedstämdhet och för sömnen, är det nån som har nån erfarenhet av Mirtazapin Actavis ?
(Har nyligen dubblat dosen till 30 mg / kväll )


Mvh
Christer

Jag äter Mirtazapin och de funkar bra som komplement till de andra (propavan, lergigan och nozinan) och jag sover faktiskt ganska bra.

Angående insomningstabletter så blärk - nej tack! Jag åt under många år stora doser av bla. benzo och tadaa....jag började missbruka skiten. Har man lätt för att bli beroende ska man absolut inte börja med det! Insåg att jag, när jag satt i polisbilen efter en liten nätt *host* överdos/självmordsförsök (en vän som ringde..) att jag nog skulle sluta med det...lovade samtidigt mig själv dagen efter att jag skulle varna alla andra. Så, det gör jag.

De som behöver insomningstabletter måste jag faktiskt rekommendera Mirtazapin till, dessutom funkar det bra mot ångest också.

Mirtazapin (Remeron) är ett SNRI-preparat, d.v.s. ett antidepressivum som bl.a. har biverkningarna ökad aptit och omedelbar trötthet. Det ges ofta till deprimerade personer som äter för dåligt och/eller har sömnsvårigheter och intas oftast kvällstid för att inte dagen skall sovas bort.

Att använda den medicinen enkom som insomningstablett är inte att rekommendera. Har man problem att sköta medicineringen med Zopiklon (Imovane) eller andra starka doningar, är ickeberoendeframkallande preparat som Propavan eller f.d. allergimediciner (antihistaminer; numera använda som ångesthävande) som Atarax, Theralen, Lergigan eller liknande att föredra.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2010-07-02 15:39:55

Kvasir skrev:När jag tog Stilnoct och inte somnade så hände det flera gånger att jag skadade mig och inte ens förstod att jag gjorde det.

Vilken otrolig synkronicitet att den här tråden dök upp igen just NU! :shock:

Precis innan jag gick in på forumet och såg denna tråd så satt jag och läste om biverkningar av Imovane, Stilnoct o dyl z-preparat p g a person jag känner som flera gånger skadat sig under natten och inte har en aning om hur det gått till.

Nu finns ett upprop i australien för att förbjuda dessa preparat eftersom sådana biverkningar tydligen inte är ovanliga.

http://www.ipetitions.com/petition/stilnox/
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 17:14:08

Lakrits skrev:
JennyH skrev:
Chrilleb skrev:Jag äter Mirtazapin Actavis ( 2 tabletter / kväll ) mot nedstämdhet och för sömnen, är det nån som har nån erfarenhet av Mirtazapin Actavis ?
(Har nyligen dubblat dosen till 30 mg / kväll )


Mvh
Christer

Jag äter Mirtazapin och de funkar bra som komplement till de andra (propavan, lergigan och nozinan) och jag sover faktiskt ganska bra.

Angående insomningstabletter så blärk - nej tack! Jag åt under många år stora doser av bla. benzo och tadaa....jag började missbruka skiten. Har man lätt för att bli beroende ska man absolut inte börja med det! Insåg att jag, när jag satt i polisbilen efter en liten nätt *host* överdos/självmordsförsök (en vän som ringde..) att jag nog skulle sluta med det...lovade samtidigt mig själv dagen efter att jag skulle varna alla andra. Så, det gör jag.

De som behöver insomningstabletter måste jag faktiskt rekommendera Mirtazapin till, dessutom funkar det bra mot ångest också.

Mirtazapin (Remeron) är ett SNRI-preparat, d.v.s. ett antidepressivum som bl.a. har biverkningarna ökad aptit och omedelbar trötthet. Det ges ofta till deprimerade personer som äter för dåligt och/eller har sömnsvårigheter och intas oftast kvällstid för att inte dagen skall sovas bort.

Att använda den medicinen enkom som insomningstablett är inte att rekommendera. Har man problem att sköta medicineringen med Zopiklon (Imovane) eller andra starka doningar, är ickeberoendeframkallande preparat som Propavan eller f.d. allergimediciner (antihistaminer; numera använda som ångesthävande) som Atarax, Theralen, Lergigan eller liknande att föredra.

Min läkare gav mig Remeron (först Mianserin) enbart för sömnen (fast han hoppades att det kanske också, på köpet, kunde göra att mitt SSRI skulle fungera bättre). Jag menar inte att han gjorde rätt, jag håller nog med Lakrits.

Jag fick en otrolig aptit, alltså rent matsug, kunde inte tänka på något annat över huvud taget, än mat. Tänkte mest på att inte äta, och på vad jag skulle äta sedan. Kunde inte koncentrera mig på annat.

Det skulle drabba en av tio enligt FASS, vilket säkerligen betyder ett betydande större "mörkertal". Mianserin som jag fick först, skulle ha lägre frekvens av denna biverkan, ändå byttes till Remeron för att läkare trodde att det skulle ge mindre matsug ^_^ Jag tror (helt amatörmässigt) att om man är predisponerad för en viss biverkan, så är den trolig även från andra liknande preparat. Fast samtidigt så har jag haft en viss biverkan av alla SSRI utom ett.

Jag har senare hört att man ger Remeron till personer med anorexi, vilka p.g.a. detta matsug har drabbats av ännu mer ångestproblem. Jag tror det är fel väg att gå, om inte personen själv tycker att det är en bra idé (det finns ju säkert de som gör det).

Jag har senare provat lergigan, men jag sov i ett dygn i sträck varje gång jag tog en tablett. Likadant med Remeron i början, men det gick över.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 17:33:18

Låter konstigt det jag skrev. Borde stå "Min läkare gav mig Remeron (först Mianserin) först och främst för sömnen (fast han hoppades att det kanske också, på köpet, kunde göra att mitt SSRI skulle fungera bättre)."
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2010-07-02 18:53:42

Inger skrev:Nu finns ett upprop i australien för att förbjuda dessa preparat eftersom sådana biverkningar tydligen inte är ovanliga.

http://www.ipetitions.com/petition/stilnox/


Lustigt, jag har nästan aldrig hört folk klaga på zopiklon, förutom att det inte fungerar eller ofarliga biverkningar (som måhända ändå är allvarliga nog att sluta med läkemedlet, men inte att förbjuda det...)

Clearly, the potential side effects of zolpidem and zopiclone far outweigh the purported benefits,


Inte särskilt klart.

...particularly when there are suitable alternatives on the market in the form of benzodiazapenes, and when there are many other remedies and therapies available to the general public for the treatment of insomnia.


Lustigt att de rekommenderar rena bensodiazepiner istället. Jag är iofs för både zopiklon och riktiga benso och använder båda regelbundet (med utmärkt resultat), men jag skulle nog ändå inte rekommendera benso om det räcker med zopiklon. Tror det är första gången jag ser någon hävda att zopiklon skulle vara farligare. Men vem vet, jag reagerar nog ändå trots allt starkare på zopiklon än t ex sobril (iofs en svag benso) i vad jag tror är ekvivalenta doser.

Hur som helst är samhället och sjukvården (åtminstone i Sverige) för anti dessa läkemedel, så för att få en mer balanserad bild behöver de positiva sidorna komma fram betydligt mer, och många läkare behöver bli mindre rädda att skriva ut det.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Inger » 2010-07-02 19:08:32

Altus skrev:
Inger skrev:Nu finns ett upprop i australien för att förbjuda dessa preparat eftersom sådana biverkningar tydligen inte är ovanliga.

http://www.ipetitions.com/petition/stilnox/


Lustigt, jag har nästan aldrig hört folk klaga på zopiklon, förutom att det inte fungerar eller ofarliga biverkningar (som måhända ändå är allvarliga nog att sluta med läkemedlet, men inte att förbjuda det...)

Clearly, the potential side effects of zolpidem and zopiclone far outweigh the purported benefits,


Inte särskilt klart.

Om man gör saker i sömnen som kan skada en själv eller andra så är det väl ganska allvarligt? Det värsta som kan hända med benzo är väl att man blir beroende, men den risken finns ju med de flesta piller.

Säger inte att jag stödjer ett totalförbud men jag tycker man borde vara extremt försiktig med förskrivning samt noga kolla upp ev biverkningar. För många skulle säkert benzo funka bättre, särskilt om man har svårt att sova hela natten.

****************

Tycker mig märka en trend att ungefär lagom till patentet på ett visst läkemedel går ut och ett nytt kommer ut på marknanden så flödar plötsligt pressen över av både seriösa och mindre seriösa artiklar om läkemedel #1s "farlighet" - fast det är exakt samma preparat som man genreöst skrivit ut i flera decennier utan att bry sig om ev biverkningar.

Och det nya som ska ersätta det skrivs då ut lika generöst som det första, och med samma ointresse för ev biverkningar. Tills det kommer ett nytt ännu värre rävgift, då blir plötsligt preparat #2 också livsfarligt över en natt. :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Flinta » 2010-07-02 19:31:47

Lakrits skrev:
Mirtazapin (Remeron) är ett SNRI-preparat, d.v.s. ett antidepressivum som bl.a. har biverkningarna ökad aptit och omedelbar trötthet. Det ges ofta till deprimerade personer som äter för dåligt och/eller har sömnsvårigheter och intas oftast kvällstid för att inte dagen skall sovas bort.

Att använda den medicinen enkom som insomningstablett är inte att rekommendera.


Varför inte? (Syftar på det fetstilta ovan). Det gör jag och tydligen också Bror Duktig. Min läkare rekommenderar mig det. Är min läkare ute och cyklar? När inga andra sömnmediciner t ex Stilnoct, Imovane (zopiklon), Theralen, Propavan, Nozinan, Atarax hjälpt. Inte för att jag sover så mkt bättre med Remeron, men lite hjälp har jag iaf.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Flinta » 2010-07-02 19:47:13

Ni som prövat femtioelva insomningsmediciner/sömnmediciner utan effekt men tillslut hittat rätt - vad var det som tillsist hjälpte er att sova??
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Inger » 2010-07-02 19:57:07

Hålla sig vaken tills man somnar av sig självt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Altus » 2010-07-02 20:07:12

Inger skrev:
Altus skrev:
Inger skrev:Nu finns ett upprop i australien för att förbjuda dessa preparat eftersom sådana biverkningar tydligen inte är ovanliga.

http://www.ipetitions.com/petition/stilnox/


Lustigt, jag har nästan aldrig hört folk klaga på zopiklon, förutom att det inte fungerar eller ofarliga biverkningar (som måhända ändå är allvarliga nog att sluta med läkemedlet, men inte att förbjuda det...)

Clearly, the potential side effects of zolpidem and zopiclone far outweigh the purported benefits,


Inte särskilt klart.

Om man gör saker i sömnen som kan skada en själv eller andra så är det väl ganska allvarligt?


Visst, men frågan var ju om det är tydligt om riskerna överväger fördelarna. Hur vanligt är det ens att normalt bruk av zopiklon ger den biverkningen?

Självklart ska man sluta med läkemedlet om man får den biverkningen, men de tycker att risken i sig är skäl nog att inte prova.

Sedan är det rätt suspekt att skriva "purported benefits", som om man vill ifrågasätta om någon blir hjälpt alls. Löjligt. Just zopiklon har hjälpt mig enormt mycket, och nackdelarna har varit få och obetydliga. (Inte för att jag påstår att det skulle fungera lika bra för alla.)

Det värsta som kan hända med benzo är väl att man blir beroende, men den risken finns ju med de flesta piller.


Jag har sett många påståenden om benso som inkluderar att det kan leda till aggressivitet, epileptiska anfall, minnesluckor, med mycket mera. Säkert möjligt, men det verkar mest gälla vid missbruk och/eller tvärt avslut.

Säger inte att jag stödjer ett totalförbud men jag tycker man borde vara extremt försiktig med förskrivning samt noga kolla upp ev biverkningar.


Okej, jag tycker det låter överdrivet, fast det beror förstås på vilken patient man har att göra med också.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav carl » 2010-07-02 20:07:16

Flinta skrev:Ni som prövat femtioelva insomningsmediciner/sömnmediciner utan effekt men tillslut hittat rätt - vad var det som tillsist hjälpte er att sova??


Jag har inte hittat nåt rätt, men jag får fruktansvärt jobbiga biverkningar av alla. Även om vissa är sövande så är det inte på riktigt. Riktig sömn 3 på dagen är skönare än låtsassömn tre på natten.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Altus » 2010-07-02 20:18:38

Inger skrev:Hålla sig vaken tills man somnar av sig självt.


Det är min främsta och bästa metod, sova när jag kan. Utöver fördelen att jag sover bättre (men långt ifrån bra tyvärr) så är det också intressant att alltid vara vaken på olika tider på dygnet.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2010-07-02 20:23:39

Altus skrev:
Inger skrev:
Altus skrev:[quote="Inger"]Nu finns ett upprop i australien för att förbjuda dessa preparat eftersom sådana biverkningar tydligen inte är ovanliga.

http://www.ipetitions.com/petition/stilnox/


Lustigt, jag har nästan aldrig hört folk klaga på zopiklon, förutom att det inte fungerar eller ofarliga biverkningar (som måhända ändå är allvarliga nog att sluta med läkemedlet, men inte att förbjuda det...)

Clearly, the potential side effects of zolpidem and zopiclone far outweigh the purported benefits,


Inte särskilt klart.

Om man gör saker i sömnen som kan skada en själv eller andra så är det väl ganska allvarligt?


Visst, men frågan var ju om det är tydligt om riskerna överväger fördelarna. Hur vanligt är det ens att normalt bruk av zopiklon ger den biverkningen?

Självklart ska man sluta med läkemedlet om man får den biverkningen, men de tycker att risken i sig är skäl nog att inte prova.

Sedan är det rätt suspekt att skriva "purported benefits", som om man vill ifrågasätta om någon blir hjälpt alls. Löjligt. Just zopiklon har hjälpt mig enormt mycket, och nackdelarna har varit få och obetydliga. (Inte för att jag påstår att det skulle fungera lika bra för alla.)

Det värsta som kan hända med benzo är väl att man blir beroende, men den risken finns ju med de flesta piller.


Jag har sett många påståenden om benso som inkluderar att det kan leda till aggressivitet, epileptiska anfall, minnesluckor, med mycket mera. Säkert möjligt, men det verkar mest gälla vid missbruk och/eller tvärt avslut.

Säger inte att jag stödjer ett totalförbud men jag tycker man borde vara extremt försiktig med förskrivning samt noga kolla upp ev biverkningar.


Okej, jag tycker det låter överdrivet, fast det beror förstås på vilken patient man har att göra med också.[/quote]

Är det inte under Zolpidems/Stilnocts (inte Zopiklons?) påverkan som man kan skada sig själv på?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2010-07-02 20:29:07

regnif skrev:Är det inte under Zolpidems/Stilnocts (inte Zopiklons?) påverkan som man kan skada sig själv på?


Sant för många läkemedel (när du formulerar det så försiktigt), men jag tycker helt klart att stilnoct verkar vara ett mer lurigt och oförutsägbart läkemedel än zopiklon.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Återgå till Aspergare och vården



Logga in