Talanger/Vad är du riktigt bra på?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Talanger/Vad är du riktigt bra på?

Inläggav Inger » 2007-11-03 5:29:50

Hej igen! Nej, jag är fortfarande inte tillbaka för att delta i några diskussioner, men däremot så skulle jag vilja ställa en fråga. Håller på och revampar min hemsida och skulle behöva några passande citat.

Så... vad är ni bra på?

Passa på och berätta nu, inte janta sig. Helst så kort och koncist som möjligt. Så kanske jag kan använda några av svaren på min hemsida, om jag får (säg till om ni inte vill bli citerade).

Eller kanske finns det redan någon sådan tråd som jag missat när jag varit borta? (Har sökt men bara hittat enstaka inlägg.)

Tack på förhand,
Inger
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-03 9:12:40

hej!

Jag är bra på att skriva. Har alltid gillat det. Folk brukar berömma mig för mitt språk.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-11-03 12:05:01

Det är min kanske största fallenhet också, när inspirationen rinner till. Och jag brukar få goda vitsord, bl a av själva yrkesverksamma utbildade skribenter. Däremot förekom förklenande omdömen även på den punkten från den där G. G-ius, vilket sannolikt sätter hans bedömningsförmåga ännu mer i sitt rätta sammanhang... :P

Jag är musikalisk och kan hålla ton om jag sjunger, och inom ett visst register när jag visslar. Har möjligen ingen speciell sångröst däremot.

Har lärt mig spela munspel... och - ja, näsflöjt också, ju... :D

Ganska god fallenhet för att använda de vanligaste dataprogrammen. Satte ganska snabbt ihop kalkylbladet i Excel som räknade ut oddsen när förra supporterklubben i Huddinge hade spel på matchens sista målskytt.

Sedan vet jag inte hur bra jag är jämförelsevis på att knacka kod och designa hemsidor, men jag har fått många uppskattande tillrop, "du gör snygga hemsidor" och jag brukar vara nöjd själv med det jag åstadkommer...

Det är nog det jag kommer på just nu.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2007-11-03 12:39:41

Jag är jättebra på att optimera och effektivisera. Hittar nästan alltid det smidigaste sättet att utföra saker på, ja... när det är något som intresserar mej. Sitta och fulkoda är inte min grej, även om det naturligtvis har hänt.

Lyckas nästan alltid hålla huvet kallt i stressiga situationer och har på så vis hamnat i ledarställning i sammanhang där den egentliga ledaren sprungit och gömt sej från kaoset.

Är en hejare på att sticka och virka. Kan sticka en mössa på en kväll. En tröja kan ta en dag. Då får jag iofs jobba på lite. :-D

Kan stava alla ord i svenskan och kan skillnaden mellan DE och DEM och har skrivit en hel uppsats på 1800-talssvenska när jag var 14. Kan skriva (och stava!), läsa och tala flytande engelska. Vet de allra flesta skillnaderna mellan fin kolonialengelska och brutal amerikansk dialekt.
Kan läsa och lyssna på franska utan problem, har lite större svårigheter med skrivandet, och talandet... ska vi inte tala om. ;-D
Kan läsa och förstå talad tyska utan problem, dock inte skriva. Tror jag skulle kunna prata det om jag vågade.
Har kunskaper i tjeckiska, ryska, latin och kymriska.

Har skrivit en halv fempoängs hemtenta i ekonomi åt mitt X - och klarat den åt honom! Har aldrig läst ekonomi. Nånsin.

Är förvånansvärt bra på de där testerna där man ska skruva konstiga figurer i huvet. Gillar att se hur matte ser ut (men får jätteproblem när jag inte ser det...).

Är också en hejare på att se allt jag är dålig på och allt jag skulle kunna göra bättre. Det är nog det jag är allra allra bäst på!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-03 13:01:19

Intellektuellt är mina starkaste sidor allmänbildning, information, ordförråd & teoretiskt resonerande i största allmänhet. Utöver det är jag bra på att hålla huvudet kallt vid krissituationer. Är också rätt "street" och bra på att läsa av folk. Har utomordentligt bra hand med djur. Sen finns det de som säger att jag skriver bra också. Men det ställer jag mig tveksam till. Har iaf långt kvar till dess.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sssssm » 2007-11-03 13:20:10

Inga här tyvärr. Jag skulle komma sist i alla världens talangjakter och har väldigt lite att tillföra till mänskligheten i stort.
Fast min förmåga att vara en lycklig och glad människa kanske borde räknas, det är iaf något gott i sig och för mig.
Jo så säger vi, en talang har jag.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav mnordgren » 2007-11-03 13:32:43

Jag har en fallenhet för översättning av texter från engelska till svenska och vice versa. Tror jag har ganska bra språköra, får se hur det är med det när jag snart ska försöka lära mig tyska.

Är allmänbildad, kommer ofta ihåg sånt jag hör (har ett bra distansminne) och läser, särskilt om det har med historia och politik att göra.

Har lätt för att fokusera på saker på ett intensivt sätt, om förutsättningarna stämmer.

Har sedan barnsben varit bra på att teckna och måla.

Kan på beställning göra ett knäppande ljud med fotknölen på vänster fot (fråga inte hur det går till, det vet jag inte).
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Gör vågen:D

Inläggav mondo beyondo » 2007-11-03 13:38:40

WoweeeWeasley!!! Efter din pres. står man sig ganska slätt hehee

Jag är bra på att vara korkad tror jag, men tröstande nog var jag mindre korkad än de flesta enligt neuropsyk utredningen, bara svag i matte och auditiva.

Jag gillar att jag är ärlig och rak men inte så ärlig och rak som Eddie (men jag försöker hehee), att jag är snäll, jag är ganska orädd och hyfsat flexibel. Flexibilitet skulle vara en bristvara enligt en kille som dejtat AS tjejer, allt skulle vara på deras vis, men nja, jag har varit sådan pedant som liten blev bara så jobbigt att folk kränkte ens 'gränser' hela tiden så numera är jag bara en liten fraktion av det.

Jag är realist och jordnära alltid, naturen mkt betydelsefull för mig.

En egenskap som tyvärr fungerar dåligt i dagens samhälle är att jag är en tvättäkta demokrat redan på dagis kommer jag ihåg. Det är jag stolt över!

Autistiska drag i diagnosen.

snygga, smarta, sexiga och allt det mannen, din talang hade jag velat haft 'any day'! En lycklig och glad människa *dräglar*
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Verbena » 2007-11-03 14:18:56

Jag är väldigt bra på stavning. Har alltid varit.
Jag hör, när någon säger ett ord, hur det skall stavas.
Det gäller både svenskan och andra språk.
Jag har väldigt lätt för att lära mig språk över huvud taget.
Jag har ett stort ordförråd och är väldigt allmänbildad. (Vinner alltid i frågespel, vilket vissa stör sig på. ;))
Folk kallar mig "levande lexikon". Hmmm...
Jag har talang för att skriva och kommer väldigt lätt på hela historier snabbt i huvudet. Hittar lätt rim på och synonymer för ord.
Jag är rätt så bra på att lösa praktiska problem och ofta är min lösning på dem lite annorlunda. Jag har också lätt för att komma på andra funktioner för saker, än det de egentligen är gjorda för.

Gaah! Svårt att säga vad man är bra på. Lättare att rabbla allt man är dålig på... hehe...
Det här var väl vad jag kom på nu i alla fall.
Senast redigerad av Verbena 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Verbena
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2007-09-20
Ort: Katrineholmstrakten. Sörmland.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-03 15:02:29

Det glömde jag nämna; stavning. Har alltid stavat bättre än alla andra. Oavsett om det gällt svenska, engelska eller tyska. Brukar roa mig med att räkna ut hur franska ord och meningar stavas och uttalas. Har aldrig läst franska, vilket gör det hela till en utmaning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sssssm » 2007-11-03 15:06:26

KrigarSjäl skrev:Det glömde jag nämna; stavning. Har alltid stavat bättre än alla andra. Oavsett om det gällt svenska, engelska eller tyska. Brukar roa mig med att räkna ut hur franska ord och meningar stavas och uttalas. Har aldrig läst franska, vilket gör det hela till en utmaning.


Dina ordval alltid och alla ger intrycket av en väldigt stark utsaga. Jag betvivlar den.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-03 15:09:30

sssssm skrev:
KrigarSjäl skrev:Det glömde jag nämna; stavning. Har alltid stavat bättre än alla andra. Oavsett om det gällt svenska, engelska eller tyska. Brukar roa mig med att räkna ut hur franska ord och meningar stavas och uttalas. Har aldrig läst franska, vilket gör det hela till en utmaning.


Dina ordval alltid och alla ger intrycket av en väldigt stark utsaga. Jag betvivlar den.

Förstår inte ditt inlägg. Vad vill du ha sagt?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zefou92 » 2007-11-03 17:45:57

KrigarSjäl skrev:
sssssm skrev:
KrigarSjäl skrev:Det glömde jag nämna; stavning. Har alltid stavat bättre än alla andra. Oavsett om det gällt svenska, engelska eller tyska. Brukar roa mig med att räkna ut hur franska ord och meningar stavas och uttalas. Har aldrig läst franska, vilket gör det hela till en utmaning.


Dina ordval alltid och alla ger intrycket av en väldigt stark utsaga. Jag betvivlar den.

Förstår inte ditt inlägg. Vad vill du ha sagt?


Han tog det bokstavligt när du sa att du ALLTID stavade bättre än ALLA och tyckte det lät som att du upphöjde dig själv och var bäst i världen på det. Skulle tro att det inte var så du menade egentligen.
Senast redigerad av Zefou92 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Zefou92
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2007-08-22
Ort: Västerås

Inläggav MsTibbs » 2007-11-03 18:45:33

Folk brukar säga att jag har bra allmänbildning, jag är bra på att teckna, jag stavar hyfsat (snabbskrivet på internet räknas inte ;)), jag är snabb att lära mig danssteg, jag är rätt öppensinnad, jag kan gå långt utan att bli trött, jag har en bra handstil, jag har känsla för snygg inredning, jag är en bra organisatör, jag snackar inte skit (jag talar direkt till person i fråga), jag är lättlärd, jag är intresserad av det mesta. Egentligen tror jag själv inte på det jag skrivit här, men det är vad folk sagt om mig så :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Talanger?

Inläggav Alien » 2007-11-03 18:52:35

Inger skrev:Hej igen! Nej, jag är fortfarande inte tillbaka för att delta i några diskussioner, men däremot så skulle jag vilja ställa en fråga. Håller på och revampar min hemsida och skulle behöva några passande citat.

Så... vad är ni bra på?

Passa på och berätta nu, inte janta sig. Helst så kort och koncist som möjligt. Så kanske jag kan använda några av svaren på min hemsida, om jag får (säg till om ni inte vill bli citerade).

Eller kanske finns det redan någon sådan tråd som jag missat när jag varit borta? (Har sökt men bara hittat enstaka inlägg.)

Tack på förhand,
Inger


Jag har ett stort ordförråd
Jag är duktig på språk
Jag är bra på att stava, tror jag skulle passa som korrekturläsare
Jag är bra på att tänka rationellt
Jag är bra på att säga vad jag tycker
Jag är bra på att fråga varför när jag inte fattar varför vissa saker ska göras

De två sista kan ses som negativa av vissa, t ex chefer. Fast jag har upptäckt att många håller med, men bara när chefen gått. :twisted:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav tahlia » 2007-11-03 21:14:11

Tja, jag har lite svårt för detta, men jag skall försöka.

Det skrämmer mig lite att det faktum att man kan stava rätt skall vara något man ser som nämnvärt när man skall räkna upp vad man är bra på. Jag har väl varit naiv som trott att så länge man inte har dyslexi så borde stavning vara en självklarhet. Har inte lärt mig att det inte är det ännu.

Så vad är då jag bra på? Hmmmm..... Tja, jag läser otroligt snabbt, men det är väl inte direkt någon merit. Jag skriver väldigt snabbt, men inte heller det känns som någon merit.
Sifferminne har jag och jag kan otaliga låttexter. Språköra har jag haft sedan barnsben, men matte är jag totalt värdelös på.

I övrigt är jag väl som "alla andra". Tråkig medelmåtta.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav vetej » 2007-11-03 21:23:01

Jag är duktig på att överskatta mig själv. Ibland kan det bidra till ihållighet, men ibland besvikelse.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Flinta » 2007-11-03 22:00:07

Jag är bra på...

...och mkt intresserad av tyska språket, speciellt ordkunskap.
...och mkt intresserad av Tysklands och Sveriges geografi.
...att skriva, främst /rese-/reportage, brev och ansökningar till myndigheter (bra på att anpassa innehållet till mottagaren/situationen)
...att höra av mig om jag sagt det.
...att tyda andras otydliga handstil, bra på att härma andras handstil, bra på att växla mellan olika handstilar.
...bra på att passa tider. mm.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Tonzon » 2007-11-04 14:37:50

Jag fick i uppdrag att skriva upp de saker jag var bra på, i samband med utredningen. Här kommer några saker.

Jag är bra på - Bra bildminne, bra på att felsöka information, bra på att bygga datorer, bra på excel, bra på engelska, fotografera, laga mat, programera CNS-fräs, rita i AutoCad, kostnadskalkyler på möbler, redovisning, träna min hund, mycket duktig på att skriva all sorts litteratur, akvarellmålning, kompositör, mycket duktig på att hålla tal, byta klockbatterier och enklare klockreperationer, jag sjunger bra, väldigt riklig fantasi, bred kunskap om religioner av alla de slag

Det är inte lätt att erkänna för sig själv att man är bra på något, mitt självförtroende ligger nära botten. Det är svårt att visa det för andra också, för jag har ofta blivit missförstådd och jag vill inte "synas" för mycket. :oops: Men det jag skrev är jag bra på.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Inger » 2007-11-09 9:41:34

Tack så mycket för svaren! :) (Bra att ni vågade, ni som tyckte det var jobbigt.)

Lustigt det där att så många är intresserade av och bra på språk och stavning (inkl undertecknad).

Nån mer som vill fylla i sina ev talanger?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Matilda » 2007-11-09 12:03:10

Jag älskar problem av alla slag och är bra på att fundera ut hur man gör saker som jag från början inte hade någon aning om. Är bra på att göra saker med händerna och har lärt mig allt från att sy och sticka till att slå med lie och knacka programkod själv.

Bra på att teckna och måla brukar folk säga, och på att hitta på historier (dock sämre på att skriva ner dem). Bra på att förstå vad folk säger på engelska, franska, tyska, ryska eller nordiska språk, men dålig på att prata själv. Härmar gärna uttryck jag lär mig utantill, men grammatiken :roll:

Sedan är jag duktig på att läsa djur, speciellt rädda och halvvilda. Satt totalstill i över en timme vid ett möte med en förvildad katt i Frankrike när jag var liten. Den sov i min säng sedan i över en månad.

Älskar alla slags knep och knåp som har med matematik, formler eller sådana där IQ-test transformationsbilder att göra. Är bra på alla sorters spel som har enkla, överskådliga regler, tex kort. Inte så förtjust i schack och strategi-dataspel typ WoW med för många variabler och överraskningar. Trevligare med Civilization eller AoE.

Är jäkligt duktig på att städa och hålla ordning, om jag bara får tid på mig och får göra det ifred, _exakt_ som jag vill ha det.

Till sist är jag fantastiskt duktig på att slappa och göra ingenting. *sssnark*
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav DA » 2007-11-09 12:43:25

Mina talanger stavas siffror. Har bland annat väldigt lätt för huvudräkning, har sedan tidig ålder kunnat multiplicera tvåsiffriga tal, något som de flesta inte klarar, dessvärre finns det datorer och miniräknare som är ännu bättre så man har ingen direkt nytta av det:( Kan också ta sig i uttryck i att jag har väldigt lätt att komma ihåg födelsedagar, spelar ingen roll hur väl jag känner personen eller inte, räcker ofta med att jag sett ett födelsedatum en gång så kommer jag ihåg det utan att behöva lägga någon energi på det, kommer fortfarande ihåg de allra flesta födelsedagar på mina klasskamrater från mellanstadiet och högstadiet fast jag sedan länge i princip inte har någon kontakt med någon av personerna i fråga (25 år i dag).

Kanske låter som en massa skryt, men allt är sant, tyvärr är det inget man har direkt nytta av.... Och dessvärre är mina färdigheter på det praktiska området minst lika extrema, fast åt det andra hållet..
Senast redigerad av DA 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
DA
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2007-04-11
Ort: Solna

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-09 13:13:15

Nej, det låter inte som skryt. Kom ihåg vad trådskaparen skrev: janta er inte.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Matilda » 2007-11-09 13:21:14

DA skrev:Och dessvärre är mina färdigheter på det praktiska området minst lika extrema, fast åt det andra hållet..

Vad menar du med det? Bra eller dåligt? Utveckla gärna med exempel till exempel!
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in