Vad ska jag göra... (fått ADHD-diagnos men inte AS-diagnos)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad ska jag göra... (fått ADHD-diagnos men inte AS-diagnos)

Inläggav mondo beyondo » 2007-11-03 0:42:12

Nybakad (i somras) ADHDare med autistiska drag, men ju mer jag läser om dessa obalanser i hjärnan desto mer ser jag AS drag i mig, påtalade det för utredande överläkaren utan att få svar. Den läkaren slutade oxå då. Väntat på ny läkare sedan dess och träffade henne i veckan, fick återigen ingen respons på min fråga om AS. Vad jag har läst så är AS mer svårdiagnosticerat på tjejer, många går omkring utan att få hjälp. Rdos aspiequiz gav mig svaret 'stor sannolikhet att du har As'. Ej heller har centralstimulerande hjälpt mig :( Vad kan jag göra?

Varit på 2 träffar i sommar, ett med Inger & co till Fjäderholmarna och ett hemma hos Pemer och trivts jättebra även om jag är så långt borta från mattesnillen man kan komma :D Mina särintressen är djur och natur.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:49, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

aspergercenter

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-03 0:52:42

Kanske aspergercenter kan vara till hjälp?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:49, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Alien » 2007-11-03 18:57:32

Kanske de tycker att "med autistiska drag" är samma sak som AS och du därför inte behöver mer utredning. Kanske du i själv verket "har AS med vissa drag av ADHD".

Men det kan ju ha stor betydelse, t ex om du ska söka arbete, praktik el daglig verksamhet. Likaså för medicinering, mediciner mot ADHD hjälper väl inte mot AS.

Har du krävt rent ut att bli utredd för AS och fått nej?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:49, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav mondo beyondo » 2007-11-03 19:59:51

Alien skrev:Kanske de tycker att "med autistiska drag" är samma sak som AS och du därför inte behöver mer utredning. Kanske du i själv verket "har AS med vissa drag av ADHD".

Men det kan ju ha stor betydelse, t ex om du ska söka arbete, praktik el daglig verksamhet. Likaså för medicinering, mediciner mot ADHD hjälper väl inte mot AS.

Har du krävt rent ut att bli utredd för AS och fått nej?


Javisst har korrekt diagnos betydelse, speciellt för medicinering och förhållningssätt. Hittills har ju ingen medicin hjälpt mig, varken antidepressiva eller centralstimulerande. Chockterapi here i cooome....

AS dragen behöver väl inte medicineras bort, däremot problemen min ADHD ger mig.

Jag kräver ingenting, är inte riktigt jag att göra det. Förväntar mig hjälp när jag söker hjälp och blir lika förvånad varjegång... att jag inte fick ngn hjälp:/
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Alien » 2007-11-03 20:28:51

mondo beyondo skrev:
Alien skrev:Har du krävt rent ut att bli utredd för AS och fått nej?


Javisst har korrekt diagnos betydelse, speciellt för medicinering och förhållningssätt. Hittills har ju ingen medicin hjälpt mig, varken antidepressiva eller centralstimulerande. Chockterapi here i cooome....

AS dragen behöver väl inte medicineras bort, däremot problemen min ADHD ger mig.

Jag kräver ingenting, är inte riktigt jag att göra det. Förväntar mig hjälp när jag söker hjälp och blir lika förvånad varjegång... att jag inte fick ngn hjälp:/


Jag tror nog du måste kräva det rent ut, just för att kunna få den hjälp du behöver. Eftersom utredningar kostar pengar är det risk för att den som inte själv ligger på inte får nån. Men du borde åtminstone kunna få ställa dig i kö för utredning.

För min del var det arbetsgivaren som beställde en utredning så jag behövde inte begära det själv. Och utredningsuppdraget kanske inte var precis "Har Alien AS?" utan snarare "Vad är det för fel på Alien?"
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-03 23:01:38

Hej!

Jag har Asperger syndrom och utreds för ADHD.

Jag fick Asperger syndrom-diagnosen rätt snabbt, våren 2000. Jag påtalade att jag tror att jag har ADHD också. Habiliteringen där jag bodde förut sa att nu när jag har diagnosen Asperger syndrom kan jag få all hjälp via LSS och behöver inte få diagnosen ADHD för den "hjälper" mig inte. Samma inställning hade Habiliteringen där jag bor nu, ända till maken hotade med skilsmässa om jag inte fick diagnosen. Då plötsligen tog Habiliteringen problemet på allvar och började utreda mig i syfte att jag förhoppningsvis ska få medicin mot mina ADHD-drag.

Så ja, har man en neuropsykisk diagnos sedan tidigare är det svårt att få en till. Krävs det att maken hotar med skilsmässa bara för att få utredningen till stånd, ja det säger en hel del.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-03 23:21:39

Jag var ganska svårdiagnosticerad, de hade inte tänkt ge mig diagnosen AS först. Det var något diagnoskriterie som någon av utredarna inte tyckte jag uppfyllde. Tror de mumlade någonting om att jag var för lätt att få kontakt med. Men det är klart jag gick att få kontakt med, jag var ju själv intresserad av att ta reda på vad som är fel på mig. Jag sitter bara oengagerad så länge ingenting driver mig till att agera.

Det kan bli så där dumt när de vantolkar diagnoskriterierna. För jag är ju Aspergare till 100%. Har även efter detta fått reda på att jag har Damp eller vad det nu heter. Centralstimulerande fungerar inte på mig heller.

Stå på sig är vad man ska göra. Jag hade folk från ett behandlingscenter som förde min talan och tvingade fram en neuropsykiatrisk utredning. Jag hade inte orkat kämpa själv eftersom jag inte är handlingskraftig och även deprimerad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in