Facebook och andra sociala medier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Facebook och andra sociala medier

Inläggav zport » 2010-06-08 1:03:02

Jag var med vid internets födelse, kommer ihåg runt 94, 95 när vi fick våran första webbläsare på jobbet, det var som om en helt ny värld öppnade sig, jag började använde email innan de flesta i min bekantskapskrets visste vad det var, jag började ta del av online spelcommunitys runt -98 där jag skapade massor av kontakter med människor runt om i världen. Det var som om jag levde i två världar och mellan 98 och 4-5 år framåt så levde jag mest i online världen.

Familj och vänner påpekade att jag var offline eller icke närvarande och det stämmer bra, svårt att vara online i två världar samtidigt.

Jag har alltid använt nicknames eller alias på internet och email addresser som inte kan spåras till mig, detta har gjort att jag kännt mig trygg att uttrycka mig själv fritt vilket har gjort att jag har kunnat släppa mycket av de spärrar jag upplever när jag lämnar datorn.

Hur kommer facebook o.s.v. in i detta, jo.

som så mycket annat i datavärlden så var jag väldigt tidig med att skaffa ett facebook konto. men kände ett motstånd genast, helt plötsligt skulle man ha en bild på sig själv, foton, skriva vad man gör m.m. m.m. och det växte i takt med att mer och mer av mina vänner och familj skaffade facebook. personer som typ aldrig använt datorn till mer än att skriva dokument eller skicka ett mail då och då. helt plötsligt så fanns alla på facebook. och min egna värld blev plötsligt invaderad av den andra världen, den värld som jag varit offline från när jag suttit vid datorn smälte samman och helt plötsligt hade jag ingen stans att ta vägen.
zport
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2010-05-19

Inläggav Moggy » 2010-06-08 1:18:33

Känner detsamma för Facebook.

Har levt i "datorvärlden" väldigt mycket. Hade internet tidigt och innan det använde jag BBSer och deltog i massa aktiviteter på dom.


Facebook känns lite....olustigt, av flera anledningar. Man outar sig väldigt mycket där när alla kan se vilka som är ens vänner. T.ex för ett tag sen så la en äldre tant till mig som vän, en som bodde på samma gata som mig när jag var liten och som mamma umgicks en del med.

Känns lite "skumt" att det verkliga livet kommer in där när man är van att ha ett online-liv som är skilt ifrån det vanliga livet. Man har ju vänner på facebook som man diskuterar vissa saker som man kanske inte vill diskutera med andra.

Ser blir det ju lätt för arbetsgivare, lärare, läkare etc att kolla upp vad man sysslar med, vilket inte heller känns så bra. Inte för att jag sysslar med nåt väldigt känsligt eller privat på FB, men ändå....

Sen känner jag en osäkerhet inför saker som kommer upp på FB.Tänk om nån annan lägger upp en bild på mig som jag inte vill ha där, känns som att det kan bli svårt att göra nåt i såna situationer. Polisen och svenska myndigheter har ju svårt att göra nåt åt det som sker på Facebook.


Men FB kanske är ett led i en normalisering av internet där folk kommer att börja bli mer öppna utan att gömma sig bakom usernames och anonymitet...


Men hur som helst så ser jag ett problem med att amerikanska företag ska ha kontroll över så mycket personlig information som dom kan göra vad dom vill med....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav treeman » 2010-06-08 1:45:24

Jag deaktiverar mitt Facebook konto emellanåt. Det är nog deaktiverat mestadels när jag tänker efter.

Skönt man kan deaktivera kontot i alla fall. "Försvinna". Hehe
:D
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav zport » 2010-06-08 2:34:52

hur deaktiverar man det ? och om aktiverar det igen är det som innan då eller startar man om från början?
zport
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2010-05-19

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-06-08 14:29:59

Det jag skriver på Facebook är kraftigt filtrerat. Jag skriver om saker som händer men sällan var jag är och nästan aldrig vad jag känner.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav vallesmamma » 2010-06-08 14:37:19

Jag finns också på facebook men skriver väldigt lite. Min storebror finns där och han bor i Arvika så det är kul att ha den kontakten.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav MsTibbs » 2010-06-08 17:47:14

Jag är rätt passiv på Facebook. Jag finns för jag vill ha kontakt med alla personer jag känner, men enda jag gör är att vara inne på PetVille ungefär. Skriver också helst inte var jag är och om jag skall åka hemifrån, när och hur länge.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav treeman » 2010-06-08 18:27:32

zport skrev:hur deaktiverar man det ? och om aktiverar det igen är det som innan då eller startar man om från början?


Under "Konto-inställningar" tror jag. Inte 100 på det men. När du aktiverar det igen så är allt kvar. Kontot ligger kvar vilande liksom. Alla kontakter kvar och så.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Satanen » 2010-06-09 1:59:41

Jag vill inte vara som alla andra så jag har inte Facebook 8)
Satanen
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2010-01-21
Ort: Göteborg

Inläggav treeman » 2010-06-09 2:12:27

Satanen skrev:Jag vill inte vara som alla andra så jag har inte Facebook 8)


Jag skaffade det för typ 2 år sen. Men gjorde för en annan persons skull.

Mitt skäl att inte skaffa det innan dess vara samma som ditt skäl.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav limpanhaha » 2010-06-09 12:26:49

En släkting fråga mig: har du facebook?
Jag svara: nej

Klick... Klick...

Hon säger: Sådär nu har du facebook! :D

Ha ha xD Okej
limpanhaha
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Sollentuna

Inläggav Pemer » 2010-06-09 14:49:15

Jag är oerhört fascinerad av språkbruket att ha ett konto och vara aktiv på Facebook kallas att "ha" Facebook.

Vi som har konton, ses och skriver här "har alltså Aspergerforum".

I mitt tycke känns det som något slags barnspråk.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav treeman » 2010-06-09 14:50:53

Instämmer i ovanstående. Inte tänkt på det i innan. Kan jag använda som skämt nu vid nåt tillfälle. Tack Pemer!

Ska hitta på nåt fyndigt skämt om det. Kommer nog irritera nån men...
:lol:
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav nisse » 2010-06-09 15:21:15

Jag tycker att facebook är väldigt bra. Genom olika FB-grupper får jag mycket information om det jag är intresserad av. Man kan ju välja själv hur mycket man vill exponera sig på FB. Jag tykcker att folk mest skriver harmlösa saker som att de har vattnat blommorna och liknande.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Firkraag » 2010-06-10 19:53:59

Tog nyligen bort mitt konto ifrån Facebook för ett par månader sedan, då jag varken hade lust eller ork att pyssla med den.

Finns i min mening andra, bättre sätt att hålla kontakt med folk. Sätt som inte är helt öppen för alla ens vänner och familj att smygtitta på. Som MSN, AIM, Skype osv..
Senast redigerad av Firkraag 2010-06-10 19:59:19, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav outzaidur » 2010-06-10 19:56:43

Jag förstår inte problemet? Det är bara att blockera människor man inte vill se på facebook eller ta bort sitt eget konto helt?
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav SnowballInHell » 2010-06-10 22:22:18

Tog drygt ett halvår innan jag med stor vånda la upp bild på mig på fejsboken.
Igår stängde jag mitt konto för jag var leds på skiten, kände mig stressad av det. De lät en inte gå enkelt, var tvungen att anmäla varför man drog. Helt sjukt dumt.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav Juddy » 2010-06-10 22:48:02

Jag är aktiv på facebook. Tycker att det är helt okej. Jag har några få kompisar runt där jag bor, sedan bor de flesta runt om i landet. Att chatta över yahoo eller inlägg på facebook, funkar strålande som socialt sätt när man inte orkar träffas ute. De vänner jag har på facebook är också VÄNNER. Annars finns det ingen anledning att ha dom.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Firkraag » 2010-06-10 22:55:43

SnowballInHell skrev:Tog drygt ett halvår innan jag med stor vånda la upp bild på mig på fejsboken.
Igår stängde jag mitt konto för jag var leds på skiten, kände mig stressad av det. De lät en inte gå enkelt, var tvungen att anmäla varför man drog. Helt sjukt dumt.


För att inte nämna permanent stängning, den som verkligen ser till att allt ditt innehåll tas bort ifrån sidan (annars inaktiverar man bara) ligger gömd bland massa hjälpmenyer som tog en halv evighet att hitta. När det är gjort så måste man vänta 2-3 veckor, loggar man in under den tiden så återställs kontot igen..

De gör det verkligen inte lätt för en att lämna sidan för gott..
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav SnowballInHell » 2010-06-10 23:40:45

Firkraag skrev:
SnowballInHell skrev:Tog drygt ett halvår innan jag med stor vånda la upp bild på mig på fejsboken.
Igår stängde jag mitt konto för jag var leds på skiten, kände mig stressad av det. De lät en inte gå enkelt, var tvungen att anmäla varför man drog. Helt sjukt dumt.


För att inte nämna permanent stängning, den som verkligen ser till att allt ditt innehåll tas bort ifrån sidan (annars inaktiverar man bara) ligger gömd bland massa hjälpmenyer som tog en halv evighet att hitta. När det är gjort så måste man vänta 2-3 veckor, loggar man in under den tiden så återställs kontot igen..

De gör det verkligen inte lätt för en att lämna sidan för gott..


Tackar för upplysningen. Trodde i min enfald att jag inte hade något val än att låta det ligga kvar, förhoppningsvis dolt. Trodde det skulle vara enklare att avveckla och blev förvånad över hur det visade sig fungera. Då ska jag leta... efter utgången.

Färdigletat. *nöjd*
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav andypandy » 2010-06-11 0:18:34

Om jag inte hade haft Facebook, hade jag inte kommit i kontakt med någon förutom familjen. Det är ett bra sätt att få en viss social kontakt åtminstone. Psykologen på Arbetsförmedlingen dryftade det här med mig och han påpekade att han aldrig rekommenderar någon att inte använda sociala medier på Internet, ty de ger fler sociala kontakter. Om man dessutom har få verkliga kontakter, är det av yttersta vikt att man åtminstone får kontakt via datorn.

Den som vill lägga till mig på Facebook är välkommen att göra så. Jag kommer troligen att acceptera alla kontakter härifrån, då jag inte har så många.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Juddy » 2010-06-11 0:31:21

andypandy skrev:Om jag inte hade haft Facebook, hade jag inte kommit i kontakt med någon förutom familjen. Det är ett bra sätt att få en viss social kontakt åtminstone. Psykologen på Arbetsförmedlingen dryftade det här med mig och han påpekade att han aldrig rekommenderar någon att inte använda sociala medier på Internet, ty de ger fler sociala kontakter. Om man dessutom har få verkliga kontakter, är det av yttersta vikt att man åtminstone får kontakt via datorn.

Den som vill lägga till mig på Facebook är välkommen att göra så. Jag kommer troligen att acceptera alla kontakter härifrån, då jag inte har så många.


Håller med.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Lakrits » 2010-06-11 0:50:25

limpanhaha skrev:En släkting fråga mig: har du facebook?
Jag svara: nej

Klick... Klick...

Hon säger: Sådär nu har du facebook! :D

Ha ha xD Okej

Jag hade gjort den släktingen arvslös. Det var ett oacceptabelt tilltag eftersom du inte tillfrågades om du faktiskt ville registrera dig.

Firkraag skrev:Tog nyligen bort mitt konto ifrån Facebook för ett par månader sedan, då jag varken hade lust eller ork att pyssla med den.

Jag gjorde detsamma, fast för ganska länge sedan nu.

Firkraag skrev:Finns i min mening andra, bättre sätt att hålla kontakt med folk. Sätt som inte är helt öppen för alla ens vänner och familj att smygtitta på. Som MSN, AIM, Skype osv..

De är lika illa de. Stressande och själlösa.

andypandy skrev:Om jag inte hade haft Facebook, hade jag inte kommit i kontakt med någon förutom familjen. Det är ett bra sätt att få en viss social kontakt åtminstone. Psykologen på Arbetsförmedlingen dryftade det här med mig och han påpekade att han aldrig rekommenderar någon att inte använda sociala medier på Internet, ty de ger fler sociala kontakter. Om man dessutom har få verkliga kontakter, är det av yttersta vikt att man åtminstone får kontakt via datorn.

Ja, mina vårdkontakter påstår det här de också. I mitt fall hade de fel, alla sociala medier gjorde mig bara stressad, deprimerad och överdoserad av umgänge. Jag har t.o.m. just nu svårt att orka med detta det enda forum som jag besöker, eftersom det innebär alldeles för intensivt umgänge (i mina ögon, men då skall ni veta att jag sällan söker kontakt med folk över huvud taget, inklusive mina bästa vänner och min familj). Till skillnad från Juddy håller jag med andra ord inte med om ett ord av det du skriver. Om du däremot någon gång hittar ett asocialt medium du tycker om, så är jag idel öra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav sugrövmanövern » 2010-06-11 4:40:54

Lakrits skrev:
limpanhaha skrev:En släkting fråga mig: har du facebook?
Jag svara: nej

Klick... Klick...

Hon säger: Sådär nu har du facebook! :D

Ha ha xD Okej

Jag hade gjort den släktingen arvslös. Det var ett oacceptabelt tilltag eftersom du inte tillfrågades om du faktiskt ville registrera dig.

Dödsstraff på sådant där tamejfan. Tvångsregistrering på facebook alltså.

Facebook är så jävla äckligt. Vuxna människor alltså 50-åringar och sådär sitter och beter sig som lunarstormare.

Men det värsta är att facebookkulturen lett till att folk länkar överallt till sidor från facebook utan att säga att det ligger där. Självklart klickar man ju då, bara för att mötas av en tom sida och en uppmaning om att logga in :evil: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in