Djur påverkar oss positivt! (Ridning djurplågeri?)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Djur påverkar oss positivt! (Ridning djurplågeri?)

Inläggav lumiana » 2006-06-14 11:32:35

Jag har sedan tre år tillbaka "hållt på" med hästar.

Jag mådde jätte dåligt för 3 år sedan men nu mår jag mycket bättre och många (inklusive mig själv) tror att hästarna har hjälpt mig mycket.

Så för en vecka sen läste jag i en tidning om barn med asperger som hade börjat rida, typ som nån alternativ behandling och det stod att barnen fått mycket bättre sammarbetsvilja efter att ha ridit en gång i veckan i ett år och större vilja att leka med andra barn. En pojke som hadde ADHD som tilläggningsdiagnos hade blivit bätte på att koncentrera sig. Hästar är snälla, förstår, har tålamod och har överseénde. (JAG ÄLSKAR DEM) detta stod i en hästtidning så det stod inte så invecklat eller vad jag ska säga om asperger. Utan det stod lite enkelt om på vilket sätt barnen "förändrats" eller mått bättre.

Jag önskar att jag fick rida när jag var liten men är iallafall har hästarna kommit till mitt liv nu!! :)

Iallafall: Vad tror ni?

Moderator: Kompletterade rubriken mtp hur diskussionen utvecklat sig.
Senast redigerad av lumiana 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
lumiana
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2006-02-01
Ort: Hedemora

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-14 13:46:10

Personligen finner jag att det faktum att småtjejer vill kontrollera 500kg tunga djur säger en hel del ifrån Freuds synvinkel på saker och ting.

Sedan gillar jag inte att hästar rids och hålls instängda öht, men det faktum att jag anser det vara tortyr att ifrånta hästar sin naturliga miljö (=plats) och låsa in dem hela sina liv är en annan sak som jag inte tror kommer påverka någon maktgalen hästtjej något.

Men du har rätt: djur har en lugnande effekt på människor. Ibland kan ett djur vara skillnaden mellan liv och död.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

instängda djur

Inläggav lumiana » 2006-06-15 12:20:51

Hej Eddy!
så där tänkte jag också innan jag började rida. Men som tur är finns det möjlighet att göra det bra för djuren. att låta dem gå i stora hagar och stå tillsammans i hage utomhus på natten. (det tycker jag är stor frihet för hästen iallafall) Och många låter sina hästar ha det så här. så du behöver nog inte se så negativt på den saken..

Sen har diom inte bara lugnande effekt på oss, - de lär oss massor i socialt samspel och sånt tror jag!
Senast redigerad av lumiana 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
lumiana
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2006-02-01
Ort: Hedemora

Re: instängda djur

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-15 12:37:10

lumiana skrev:så där tänkte jag också innan jag började rida.


Det fanns folk som tyckte att Scientologi var en kult också, men sen joinade de och ändrade åsikt...

lumiana skrev:Men som tur är finns det möjlighet att göra det bra för djuren. att låta dem gå i stora hagar och stå tillsammans i hage utomhus på natten.


Jo, det låter väldigt bra...

... om man inte vet någonting om hästar. Största hagen i Sverige går inte att jämföras med de vidöppna ängarna i Nordamerika där hästar evolverade fram. Har du någon aning om hur stor Nordamerika är och hur pyttliten alla Sveriges hästhagar sammanlagt är i jämförelse?

lumiana skrev:(det tycker jag är stor frihet för hästen iallafall)


Allting är relativt.

Om jag höll dig inlåst i en garderob ett 10-tal timmar om dagen och sedan släppte ut dig fritt i resten av lägenheten resten av natten, hade inte du också tyckt det var "stor frihet"?

lumiana skrev:Och många låter sina hästar ha det så här. så du behöver nog inte se så negativt på den saken..


Jo det behöver jag, eftersom hästarna inte kan tala och klaga på sina missförhållanden själva.


lumiana skrev:Sen har diom inte bara lugnande effekt på oss, - de lär oss massor i socialt samspel och sånt tror jag!


Sluta tro, börja veta.

Förklara för mig vad man lär sig av att kontrollera ett 500kg djur som inte kan prata och blir tvingad/bestraffad till att göra exakt som du säger.

Enda sorts personerna jag kan tänka mig skulle kunna få något ur det "sociala samspelet" med en häst är chefer som hamrar ner på sina underordnade som fan.

Det råkar inte vara så att dina föräldrar är businessfolk, va?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ford » 2006-06-15 18:58:47

Eddie

Om man ser det hela från ett mänskligt perspektiv (dv.s. tänker sig in i hästens situation från en mänsklig synvinkel) kan jag hålla med dig. Men hästar, liksom hundar är utpräglade flockdjur, i betydligt större utsträckning än vad vi människor är (människan är visserligen också ett flockdjur, men inte i lika hög grad som vissa andra arter). För hästar och hundar kan det därför t.o.m. innebära en trygghet att känna sig underordnade, hur konstigt det än låter.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav juni » 2006-06-17 0:03:52

Eddie!
Konstigt (men bra!) att du bryr dig om hästar. Du skrev på ett annat ställe att du älskar mjölk. Tror du att kor och kalvar har det bättre än hästar? Jag gillar inte heller att hästar rids, men heller inte att kor, grisar och andra djur utnyttjas.
Senast redigerad av juni 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
juni
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2006-06-05

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-17 0:11:01

juni skrev:Tror du att kor och kalvar har det bättre än hästar?


Nej.

Jag vet.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav juni » 2006-06-17 10:43:27

Eddie!
På vilket sätt anser du att kor och kalvar har det bättre än hästar?
Senast redigerad av juni 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
juni
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2006-06-05

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-17 12:15:29

juni skrev:På vilket sätt anser du att kor och kalvar har det bättre än hästar?


Kor används inte som underhållning för rikemansbarn med facisttendenser.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav juni » 2006-06-17 22:20:34

Eddie!
Nej, men de utnyttjas, plågas och dödas.
Senast redigerad av juni 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
juni
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2006-06-05

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-17 22:37:41

juni skrev:Nej, men de utnyttjas, plågas och dödas.


Korna eller hästarna?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ford » 2006-06-18 9:00:56

Korna förstås, eftersom vi äter upp dom, och fraktar dom till slakteriet under tvivelaktiga former.

-I och för sig bör jag hålla käft om detta, eftersom jag själv äter kött. :oops:, men visst borde man behandla djuren bättre, även om de sen skall gå till slakt.
Något som vi köttätare trots allt kan göra för korna är att köpa svenskt kött, och helst kravmärkt (om vi har råd). För i så fall har djuren åtminstone blivit bättre behandlade än vad de skulle blivit annars (men sen måste det ändå erkännas attt inte ens kravmärkt svenskt kött garanterar en optimal djurhållning, även om den är betydligt bättre än vad den annars skulle ha varit.

Nej, egentligen skall både kor, grisar, höns och andra slaktdjur få gå ute, så att de kan få utlopp för sitt naturliga beteende, slippa äta mat som är onaturlig för dom (kraftfoder etc.) och bli slaktade snabbt och smärtfritt hemma på gården. Men tyvärr är det en bit kvar, innan vi nått dit...
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav lumiana » 2006-06-18 10:35:36

Jag tror att hästar har det mycket bätre än tex kor. Nästan alla hästar får bli ridna i naturen, gå i hagar, bli lite kärleksfullt ompysslade, åka och tävla och vara som en familjemedlem.
Jag menar inte att det är självklart att de så gärna vill leva med oss människor men jag vet att de älskar att bli ridna och få tävla. jag tror att
Man märker om en häst är deprimerad, dom blir lätt sjuka också och svårare att pyssla med.
Jag tycker det är bra att vara skeptiskt men säg inte för mycket om något du inget vet!
en sak till. Om en häst går tillsammans med andra hästar i en hage på natten (med vindskydd) och går i större hage på dagen är det inte som att jämföras med att vara instängd i en garderob på natten och lös i lägenheten på dagen!...

KRAVKÖTT:
Sen vill jag säga att kravgårdar inte altid är att lita på. Jag har själv praktiserat på en kravgård och de piskae typ kossorna, lät dem gå i lera upp till magen, hade möglig halm ( vit, grön och svart- vi hade munskydd när vi la ut den, för att kunna amdas!) och många hade sår på tuttarna(spenorna) så att det blödde. Det kom en inspektör dit för att kolla om det var kravgodkänt och då städade vi och tvättade kossorna i flera dagar och tog bort all lera. Det var ju endå mögligt hö och bonden blev godkänd!!!

min kompis praktiserade med en vetrinär och hon kom till en vanlig gård som var utsedd för den bästa i södra dalarna.han hade en vit ljus ladugård, gyllenbrun halm och kossorna som just kalvat gick i speciella hagar. Det varen kossa som just skulle kalva och bonden stod och klappade hene och a snälls saker. Helt annorlunda syn på djuren! Jag känner en till vanlig bonde där kossorna går i stora hagar nästan året om och går tillsammans med sina kalvar typ 2 månader..

Det är olika från gård till gård och det finns säkert bra kravgårdar men vem vet om det skulle vara fler bra kravgårdar än vanliga, bara för att det får mer betalt!! så det är synd att köpa dyrare kött. Jag hörde denne bonde jag praktiserade hos, han skulle på ett möte för alla kravbönder,och han sa att det de pratade om var att de måste klaga på att de behöver mer extra betalt för att de har krav. Det är alltså det som är det viktigaste??Dessutom blir man mer omtyckt som kravbonde. Jag tvivlar på om alla ens bortser från konstgjord gödsel-medel i sina odlingar! djuren har det iallfall inte bätte! :( :(
Senast redigerad av lumiana 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
lumiana
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2006-02-01
Ort: Hedemora

Inläggav ford » 2006-06-18 10:49:05

Jag tror dig, men generellt sett så borde ju krav-kossor trots allt ha det bättre?

Du gav ju exempel på en vanlig bonde som fått pris för att vara bäst i Dalarna, alltså kan han väl knappast anses vara representativ för vanliga bönder?

Sen förstår jag att det var ett riktigt rötägg till kravbonde, som du praktiserade hos, tycker bara det är trist om du dömer ut alla andra kravbönder på grund av en erfarenhet.
Men du har säkert rätt i att det finns kravbönder som fuskar, för man skall inte heller vara naiv, och så finns det säkert fler vanliga bönder än den du gav exempel på, som är snälla mot sina djur.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-18 11:20:08

lumiana skrev:Nästan alla hästar får bli ridna i naturen, gå i hagar, bli lite kärleksfullt ompysslade, åka och tävla och vara som en familjemedlem.


Vilken konstig familj du har som rider varandra...

lumiana skrev:Jag menar inte att det är självklart att de så gärna vill leva med oss människor men jag vet att de älskar att bli ridna och få tävla.


Som jag skrev tidigare, om du inte hade något att göra om dagarna än att stå runt inlåst i mindre eller större utrymmen, hade inte du också velat utforska världen lite mer, även om det innebar att man skulle behöva stå ut med en maktgalen 15årig tjej på ryggen som sliter en åt alla håll och kanter som HON vill?

lumiana skrev:Jag tycker det är bra att vara skeptiskt men säg inte för mycket om något du inget vet!


Nej. Jag ska nog hålla käften eftersom jag tydligen aldrig ridit hästar, läst om dem och observerat hur de [vill] bete sig.

Vi kan göra en liten deal här, som skulle då bevisa om hästar älskar att bli ridna:

1. Ta ett par hästar.
2. Släpp ut dem i naturen. Helst i en av USAs många ängar eller någonstans passande i Sverige.
3. Kom tillbaka om några år med en sadel i handen och försök på få den på hästen.

Lyckas du få (1) hästen att komma till dig frivilligt och (2) på sadeln, då kan jag ge dig rätt.

Tills dess står jag kvar vid min ståndpunkt att hästtjejer borde gifta sig med våldsamma alkoholister så att de kan känna sig hur hästarna känner sig: kontrollerade.


lumiana skrev:Jag tvivlar på om alla ens bortser från konstgjord gödsel-medel i sina odlingar! djuren har det iallfall inte bätte! :( :(


Så vad damen säger är att Kravmärkta produkter egentligen kostar mer för ingenting, och enda sättet att rädda korna är att inte äta kött öht?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ford » 2006-06-18 11:31:03

Om man är köttätare (vilket även jag är...) men inte tänker bli vegetarian så tycker jag inte man skall gnälla på folk som har ridning som hobby....

-Det kallas dubbelmoral! :wink:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-18 11:34:17

ford skrev:-Det kallas dubbelmoral :wink:


Kor används inte som underhållning av små maktgalna princessor iaf...

Och dubbelmoral är det när man klagar på en sak och sedan gör det själv.

Jag klagar på ridning men gör inte det själv. Jag beklagar mig för hur kor behandlas åas, men fortsätter att äta kött.

Det förstnämnda är inte dubbelmoral. Det sistnämnda kan väl antas vara det.

Men det smakar ju så gott (de gångerna man får i sig mat iaf).
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ford » 2006-06-18 11:48:55

Eddie The Man skrev:Men det smakar ju så gott .


-Visst gör det... :) :wink:

-Men du kan faktiskt påverka det genom att t.ex. engagera dig för bättre djurhållning genom ideella föreningar, eller något politiskt parti (alt. utbilda dig till veterinär, husdjursagronom eller liknande, om du vill gå riktigt långt...).
Det jag tycker är dubbelmoral är att du tycker det är ok att äta kött, men inte rida hästar. Jag har ingenting emot varken köttätande eller ridning, men jag anser i båda fallen att djuren skall behandlas väl.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-18 11:54:33

ford skrev:Jag har ingenting emot varken köttätande eller ridning, men jag anser i båda fallen att djuren skall behandlas väl.


Förutom att det inte går att behandla en häst väl när man tvingar den att göra motsatsen till dess instinkter... bara för skojs skull.

Hästar: en större Barbiedocka.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav ford » 2006-06-18 12:39:48

Jag tror faktisk att ridhästar kan ha det mycket bra, om man är snäll mot dom. Visserligen blir de ridna av oss, men å andra sidan är de garanterade mat och skydd mot kyla och regn, och de blir inte heller misshandlade av sina artfränder ifall man håller isär översittarna från de som blir utsatta från deras penalism (mobbning förekommer tyvärr bland alla flockdjur, inte bara hos oss människor, och det är t.o.m. värre hos många andra arter, än vad det är hos oss).

Om vi översätter ridhästens förhållanden till människan:

Förutsätt nu att du har en bra och seriös arbetsgivare, och inte ngn jävla skitstövel; i så fall går du varje dag till jobbet, sköter dina uppgifter och får i gengäld lön och sjukförsäkring, och arbetsgivaren (om han är seriös) ser till att allting går rätt till på din arbetsplats, dv.s. ingen mobbning, ordentlig skyddsutrustning, och inga farliga arbetsmoment, såvida det inte är absolut nödvändigt, eller hur?

På samma sätt kan du se en människa med hästar, som behandlar sina djur väl som en seriös arbetsgivare: hästen ger oss arbete (den fungerar som ridhäst, eller mera sällan som dragdjur), och vi försörjer hästen och ser till så att den har det bra.

Om du skall översätta den vilda hästens förhållande till människan, så skulle motsvarigheten i så fall vara en stenåldersmänniska. Dessa stackars människor levde vanligtvis inte tills de blev mer än 35-40 år gamla, utsattes för svält, kyla, rovdjur, samt mord, våldtäkt, mobbning och misshandel från sina medmänniskor, eller från rivaliserande stammar i betydligt högre utsträckning än vad den moderna människan behöver få uppleva. Dessutom fanns det inga mediciner om man blev sjuk.

Skall man översätta stenåldersmänniskans förhållande till nutid så är nog uteliggaren det närmaste man kan komma.

-Inte någon tillvaro som jag eftersträvar i varje fall!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2006-06-18 12:57:24

Däremot, när vi talar om köttdjur så arbetar de ju faktiskt inte för oss, utan de blir dödade och uppätna. Skulle detta översättas till mänskliga förhållanden så är väl Hitlers koncentrationsläger det närmaste man kan komma.

-Dock anser jag att djur är djur, och människor är människor, och eftersom det är naturligt för oss att äta kött, så är det inte fel, men nog skall även slaktdjur få bli väl behandlade?

Efter dessa liknelser kanske du förstår vad jag menar med att det är betydligt "värre" att äta kött, än att rida på hästar?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2006-06-18 13:06:00

Nnnähh, jag vete tusan jag...

Att bli piskad o riden av snorungar livet ut... Näää då låter jag hellre er äta upp mig, seriöst alltså. Fy bananskalen vilken tur att jag har nån form av frihet med min förmåga att tänka och känna...


Någon jädra frihet vill jag allt ha. Kan jag inte få det, då kan jag lika gärna trilla av pinnen :roll:


Hur är det med hästarna, dem tänker och känner väl?
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav ford » 2006-06-18 13:26:01

Jag tycker i varje fall att min liknelse var korrekt, dv.s. : att vara ridhäst är att likna vid att ha ett jobb, och att vara slaktdjur vid att sitta på koncentrationsläger, översatt till mänskliga förhållanden.
Och för att gå vidare i resonemanget: att vara ett "vilt" djur kan jämställas med att vara stenåldersmänniska, eller uteliggare (se mina inlägg ovan, för fördjupning av detta resonemang...).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kentiz » 2006-06-18 14:07:24

ford skrev:Dock anser jag att djur är djur, och människor är människor


Så människor är inte djur enligt dig? Vad skiljer oss åt, i sådana fall?

ford skrev:Jag tycker i varje fall att min liknelse var korrekt, dv.s. : att vara ridhäst är att likna vid att ha ett jobb, och att vara slaktdjur vid att sitta på koncentrationsläger, översatt till mänskliga förhållanden.


Du glömmer att hästarna inte har något att säga till om i frågan, och att arbeta i den bemärkelse du åsyftar innebär någon slags medgivande från den anställde. Den bästa liknelsen skulle vara slavarbete på en värre nivå än de färgade fick utstå på amerikanska bomullsplantage. Där fanns det vissa som faktiskt såg dem som människor, med samma värde som alla andra.

Men hästarna ses på, precis som du verkar anse, enbart som djur, och eftersom de "bara" är djur, kan man göra lite som man vill med dem. Till exempel att ta dem ifrån deras naturliga miljö och förslava dem.

Nu finns det visserligen lagar i ganska många länder som tvingar folk att hantera djur så bra som möjligt, men det gör det ändå inte rätt att hålla dem instängda mot deras vilja, och vi måste anta att det är det eftersom de inte gett något medgivande. Bara för att vi inte kan kommunicera med djur innebär inte att de är helt omedvetna om allt som pågår. Det finns djur som uppvisar stor intellektuell förmåga, och precis som med de färgade slavarbetarna måste vi börja fundera på om, och i sådana fall när, det är rätt att förslava en annan individ, oavsett vilken art de tillhör.

Inget onödigt lidande här inte!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 22,00.html

ford skrev:Och för att gå vidare i resonemanget: att vara ett "vilt" djur kan jämställas med att vara stenåldersmänniska, eller uteliggare (se mina inlägg ovan, för fördjupning av detta resonemang...).


Du tycker det är rätt att göra som vi gör med hästar, så du menar alltså att vi ska alltså ta uteliggarna, stänga in dem i trånga baracker, tvinga på dem inte sällan undermålig läkarvård och sen få dem att arbeta med enbart tak över huvudet och mat ur stora tråg till lön, och om de skulle råka bryta sig, då är det bara att skjuta dem? För att ha kallat mig hjärtlös har du en ganska brutal syn på hemlösa.
Senast redigerad av Kentiz 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Kentiz
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2006-04-07
Ort: Linköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in