Projekt: rädda lilltån!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ska människoarten göra sig av med lilltån till förmån för skotillverkare, skattesystemet och försäljare?

ja, kapitalismenen har redan segrat. Lilltån ska väck!
0
Inga röster
Nej, den kan vara bra att ha. Jag ska gå barfota hela sommaren.
5
63%
Bryr mig ej, den stumpen fyller ingen funktion och jag litar på att framtidens teknik gör att vi inte behöver några kroppsdelar alls förutom hjärnan då, inkapslad i en plastballong, fria från allt som är farligt och cirkulerar utanför den.
3
38%
 
Antal röster : 8

Projekt: rädda lilltån!

Inläggav Parvlon » 2010-05-27 22:33:48

Jag lärde mig i småskolan att lilltån kommer att försvinna eftersom den inte behövs längre, som ett resultat av evolutionen. Detta gör mig deppig och jag hoppas det är bullshit precis som mycket annat de tutade i oss, men kom att tänka på denna "evolutionsteori" när jag såg en video om five-fingers.

http://www.youtube.com/watch?v=lppHFh7L ... re=related :!:

Någon som testat såna skor?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav lasseivägen » 2010-05-27 22:42:25

När jag gick i 5'e klass läste vi om människokroppen och bland annat om det som då kallades för kropens minsta beståndsdel "cellerna".
På en skrivning svarade en klasskompis lilltån på frågan, vad som var kroppens minsta beståndsdel.

Jag kräver att få ha min lilltå kvar. Värna om de små och svag, dom som anses utan värde. Men värdet fins där, bara man titta efter.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav SnowballInHell » 2010-05-27 23:33:41

Five-fingers verkar intressant, tyvärr lite för intressant för min ekonomi, men ska testa billigvarianten - aquasocks - så snart jag har råd med dem. :roll:

Att gå barfota på trevliga underlag som stränder och skogsstigar eller klippor eller obajsiga gräsmattor tycker fötterna om!
Vill nog ha mina lilltår kvar, de fyller väl någon liten stabilitetsfunktion. Vore kul att veta hur ens fötter hade sett ut om man aldrig gått i skor, fast det är ju ganska så försent för det och irreversibelt. Man borde seriöst tänka sig för 500 gånger innan man mördar natur med asfalt, det finns ganska för mycket redan, och är så j*a hårt att gå på.
l
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav carl » 2010-05-27 23:38:13

jag är barfota så mycket som det går hela sommaren. Jag vet inte om lilltån kommer försvinna. Den utvecklingen skulle ju isåfall motiveras av ett mindre behov som pågått tusentals år.
Jag hörde också det när jag var mindre.
Att vi skulle få ett extra finger på var hand var väl en myt förut. The sixth finger är ett ganska spännande outer limits avsnitt btw.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav SnowballInHell » 2010-05-27 23:45:25

När jag var en liten skit var det en min klass som hade fötts med sex tår, men en togs bort. Undrar om han måstat ha specialskor annars eller varit tvungen att gå barfota. Hade iofs haft bieffekten att han förfrusit fötterna och fått amputera mer än en tå.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav Parvlon » 2010-05-28 0:21:24

lasseivägen skrev:När jag gick i 5'e klass läste vi om människokroppen och bland annat om det som då kallades för kropens minsta beståndsdel "cellerna".
På en skrivning svarade en klasskompis lilltån på frågan, vad som var kroppens minsta beståndsdel.
haha. Själv svarade jag "pupill" på frågan: "vad är den känsligaste kroppsdelen människor har?". Det var i lågstadiet, kanske var för känslig fråga att svara på för de andra. :lol:


lasseivägen skrev:Jag kräver att få ha min lilltå kvar. Värna om de små och svag, dom som anses utan värde. Men värdet fins där, bara man titta efter.
Jag tror att den specifika tån fyller många funktioner, stabilitet är såklart en men det kan finnas fler bara det att vi inte är medvetna om dem än.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2010-05-28 0:30:19

SnowballInHell skrev:Five-fingers verkar intressant, tyvärr lite för intressant för min ekonomi, men ska testa billigvarianten - aquasocks - så snart jag har råd med dem. :roll:

Aquasocks låter inte lika intressant för mig, har stört mig på att jag inte kan vicka på tårna fullt ut så länge jag kan minnas. Jo, de är ganska dyra iofs, blir svårt att prova innan man köper oxå, så risken är hög att man inte är nöjd. Det gör iofs att begagnatmarknaden borde vara stor oxå. Tror inte de går att köpa i svensk affär än. Pris och tillgänglighet bör bli bättre ifall det är många som använder dem. På youtube finns massor med positiva reviews såg jag förut.

SnowballInHell skrev:Att gå barfota på trevliga underlag som stränder och skogsstigar eller klippor eller obajsiga gräsmattor tycker fötterna om!
Vill nog ha mina lilltår kvar, de fyller väl någon liten stabilitetsfunktion. Vore kul att veta hur ens fötter hade sett ut om man aldrig gått i skor, fast det är ju ganska så försent för det och irreversibelt. Man borde seriöst tänka sig för 500 gånger innan man mördar natur med asfalt, det finns ganska för mycket redan, och är så j*a hårt att gå på.
l
+1
Skulle vara kul att bli av med asfalt, stål och betong. Helt dött och störande. Finns oftast bara p.ga funktionen/hållbarheten, n ågon gång ser man ett halvt misslyckat konstprojekt gjort i sånt men de är få.
Senast redigerad av Parvlon 2010-05-28 0:39:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2010-05-28 0:37:07

carl skrev:jag är barfota så mycket som det går hela sommaren. Jag vet inte om lilltån kommer försvinna. Den utvecklingen skulle ju isåfall motiveras av ett mindre behov som pågått tusentals år.
Jag hörde också det när jag var mindre.
Att vi skulle få ett extra finger på var hand var väl en myt förut. The sixth finger är ett ganska spännande outer limits avsnitt btw.
Jo, tror att de syftade på att apan använder tårna mer effektivt, och särskilt då lilltån jämfört med människor. Men så många år som vi varit nere på marken, gör den uppenbarligen nytta eftersom vi har den kvar. Men det är väl inte så länge sedan vi började gå i trånga dämpade skor gjorda för att man ska gå och stampa med hälen? Nu kanske deras teori blir verklighet ändå, om man inte gör något.
Det om ett sjätte finger känner jag igen, låter dock ännu mer vrickat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-28 1:08:53

Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Parvlon » 2010-05-28 1:16:15

Liljencroowna skrev:Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Till att gå och springa duger så länge. I framtiden kanske den kommer att behövas för en simfena, då står vi där med skägget i brevlådan.
Senast redigerad av Parvlon 2010-05-28 1:17:50, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Inger » 2010-05-28 1:16:45

Varför heter det five fingers och inte five toes???
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-05-28 1:19:49

Parvlon skrev:
Liljencroowna skrev:Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Till att gå och springa duger så länge. I framtiden kanske den kommer att behövas för en simfena, då står vi där med skägget i brevlådan.

Lämna la marck och sikta mot stjärnorna (via träden) så kanske vi får tillbaka våra apfötter!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2010-05-28 1:23:33

Inger skrev:Varför heter det five fingers och inte five toes???
Därför att namnet säger mer med "fingers", antar jag.

Säg att de skulle sälja handskar med namnet: "five-fingers". Det är intet-sägande. Handskar som heter: "five-toes" skulle däremot antagligen gjort att många nyfikna ögon kollar efter vad det handlar om. Visserligen är toes > fingers men ändå.
Senast redigerad av Parvlon 2010-05-28 1:29:34, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-28 1:25:10

Parvlon skrev:
Liljencroowna skrev:Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Till att gå och springa duger så länge. I framtiden kanske den kommer att behövas för en simfena, då står vi där med skägget i brevlådan.


Ja. Dock brukar jag hela tiden slå in i saker med lilltån... men det beror kanske på AS?
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav carl » 2010-05-28 1:28:56

Liljencroowna skrev:
Parvlon skrev:
Liljencroowna skrev:Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Till att gå och springa duger så länge. I framtiden kanske den kommer att behövas för en simfena, då står vi där med skägget i brevlådan.


Ja. Dock brukar jag hela tiden slå in i saker med lilltån... men det beror kanske på AS?


konstigt att min lilltå inte ramlat av så ofta jag bankar in den i saker.. ben till möbler är vanliga.. Jag tror det beror på att jag har så breda fötter.. (paddlar)
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-28 1:31:30

carl skrev:
Liljencroowna skrev:
Parvlon skrev:
Liljencroowna skrev:Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Till att gå och springa duger så länge. I framtiden kanske den kommer att behövas för en simfena, då står vi där med skägget i brevlådan.


Ja. Dock brukar jag hela tiden slå in i saker med lilltån... men det beror kanske på AS?


konstigt att min lilltå inte ramlat av så ofta jag bankar in den i saker.. ben till möbler är vanliga.. Jag tror det beror på att jag har så breda fötter.. (paddlar)


Hur breda är breda fötter? :)
Ibland är lilltånageln alldeles förstörd...
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Parvlon » 2010-05-28 1:36:07

Zombie skrev:Lämna la marck och sikta mot stjärnorna (via träden) så kanske vi får tillbaka våra apfötter!
Frågan är om vi har haft apfötter, skulle vara intressant att se tårnas riktiga evolution.

Liljencroowna skrev:
Parvlon skrev:
Liljencroowna skrev:Vi måste börja använda våra lilltår!!!

Frågan är bara till vad...
Till att gå och springa duger så länge. I framtiden kanske den kommer att behövas för en simfena, då står vi där med skägget i brevlådan.


Ja. Dock brukar jag hela tiden slå in i saker med lilltån... men det beror kanske på AS?
Har jag svårt att tro, fått för mig att alla slår i den. Inte konstigt att den är så liten isåfall.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2010-05-28 1:36:21

Liljencroowna skrev:Hur breda är breda fötter? :)


jag vet inte. Nog breda för att alltid få problem med skor. :)
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-05-28 1:38:49

Mina har blivit inböjda av att vara inklämda. Det har fördelen att man inte slår i dem lika lätt. Och så får de bättre plats i skorna. :wink:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-28 1:52:04

Inger skrev:Mina har blivit inböjda av att vara inklämda. Det har fördelen att man inte slår i dem lika lätt. Och så får de bättre plats i skorna. :wink:


Foozkitt!

Mina sitter normalt, men jag är helt enkelt en klumpjöns. :)
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav carl » 2010-05-28 1:58:29

jag skulle nog få en normalt bred fot om jag kapade av lilltån och "köttet" längs hela sidan.. :idea:
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-28 2:00:37

carl skrev:jag skulle nog få en normalt bred fot om jag kapade av lilltån och "köttet" längs hela sidan.. :idea:


LOL

Gå först till en plastikkirurg i så fall... ;)

Sen kan du testa själv! :D
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Chinmey » 2010-05-28 9:48:55

Tog det nedersta alternativet :P
Chinmey
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2009-11-25
Ort: någonstans

Re: Projekt: rädda lilltån!

Inläggav tveskägg » 2010-05-28 23:08:05

Parvlon skrev:Jag lärde mig i småskolan att lilltån kommer att försvinna eftersom den inte behövs längre, som ett resultat av evolutionen. ?

Men när du gick i skolan läste du inte Kalle Anka och Musse Pigg då? Tänkte du inte på att båda bara hade 4 fingrar?

Bild

Bild

Antalet fingrar och tår styrs av två grupper gener, HoxA och HoxD. Stänger man av både HoxA och HoxD får fostret varken fingrar eller tår. Dämpar man bara HoxD blir resultatet mer än 5 fingrar och dämpar man HoxA blir det 4 eller färre fingrar.
Bild
Men ändrar man på HoxA eller HoxD leder det också till missbildad penis.

Disneys dolda budskap i Kalle Anka och Musse Pigg är alltså att skildra individer där HoxA skadats - de är både fyrfingrade och barnlösa.
http://www.pnas.org/content/94/25/13695.full
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in