Erfarenheter av MISA

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Sam » 2008-11-21 17:31:08

milve skrev:Även jag skall till MISA om några veckor.

Försäkringskassan har förmodligen gjort ett avtal med dom. Undrar om det är lägst pris som gäller i upphandlingar eller om det är bästa resultat?
Skall jag förbereda mig? Gå dit och bara vara jag? eller gå dit och visa hur fint jag kan uppföra mig i ca en timme? Eller bara göra som dom säger. Det känns som att jag skall gå till min egen avrättning och begravning.


Ifrågasätt allt som inte känns ok för dig. Jag vet att du tillhör de verbala. Så tala om vad DU förväntar dig av dem. Kör hårt. :-)104
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Re: MISA

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-21 17:33:49

milve skrev:Även jag skall till MISA om några veckor.

Försäkringskassan har förmodligen gjort ett avtal med dom. Undrar om det är lägst pris som gäller i upphandlingar eller om det är bästa resultat?
Skall jag förbereda mig? Gå dit och bara vara jag? eller gå dit och visa hur fint jag kan uppföra mig i ca en timme? Eller bara göra som dom säger. Det känns som att jag skall gå till min egen avrättning och begravning.


Om du klarar av det, var dig själv, man kan bemöta trevligt men ändå vara kritiskt granskande. Hänger du med? Om du tycker att dom tilltalar dig på ett nedlåtande sätt eller något annat tok, notera det för det kommer säkert någon sammanfattning där du får säga hur du tycker att det varit. Och om något känns jättebra, go with it och se vad det ger just dig. Tror att det kan vara olika beroende på vem man träffar.

Du får vara våran spanare!
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

MISA

Inläggav milve » 2008-11-26 23:55:48

Jag har i 6 års tid bett om att få hjälp med att förstå varför jag inte förstår. Jag har dyslexi/AS. Visst förstår jag att jag inte förstår, men hur skall jag hantera det, är väl det egentliga problemet och i rellation till "NT". Är det någon som har erfarenhet av MISAs modell som jag hittade på deras hemsida. Kanske kan det hjälpa mig höra någon annas erfarenhet. Och om det fungerade./ MVH Milve

-----------------------------------------------------------------
MISA
Stödet och arbetssättet kring varje person, som har kontakt med Misa, är individuellt utformat. För ett flertal personer används en tydliggörande pedagogik. Detta för att personen ska bli självständigare och få kontroll på sin tillvaro. Mycket av den tydliggörande pedagogiken handlar om att visualisera.

För att kompensera för de kognitiva svårigheterna kan sociala berättelser användas. De förklarar abstrakta företeelser på ett konkret och visuellt sätt. Personen kan få strategier för hur man kan hantera en specifik situation. På samma sätt kan sociala manuskript ge konkreta ledtrådar om hur personen kan göra i en viss situation.

Visualiserade samtal
Visualiserade samtal är en samtalsteknik som bygger på struktur och tydlighet. Under samtalet används olika hjälpmedel som t ex skalfrågor och whiteboard tavla. Det visualiserade samtalet kan användas för att förtydliga och skapa gemensamma riktlinjer.

Belöningssystem/motivationssystem
Belöningssystem/motivationssystem är ett pedagogiskthjälpmedel. Det kan vara ett komplement eller ett stöd för att skapa mening och motivation hos en person.

ART Aggression Replacement Training
ART Aggression Replacement Training är en metod för att förändra ett aggressivt och våldsamt beteende. Framförallt Misas autismenhet använder vissa delar av metodens ilskekontrollsträning.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Sam » 2008-11-27 0:37:04

Ska bli väldigt intressant att höra vad du tycker och om du blir hjälpt.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav milve » 2008-12-01 17:47:05

Jag bad om att få plocka i ett katt-kitt eller om det heter kitt-katt, hur som helst ett mycket bra material. Då kan jag leverera hur dåligt jag mår bakom min tränade fasad. Men jag var så aspig att jag blev faschinerad över att jag överhuvud taget orkar leva i denna värld.

Skall dit på onsdag igen.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-12-02 7:43:38

Jag har själv jobbat på Misa ett tag, som arbetskonsulent (dvs en sån som kartlägger den s k deltagarens arbetsförmåga, letar arbetsplats och stödjer honom/henne på arbetsplatsen). Det var innan jag fick min aspergerdiagnos, men jag blev så småningom uppsagd på grund av en omorganisation. Efter det blev jag sjukskriven och har varit så sedan dess.

Är det någon som vill veta nåt från "andra sidan" så att säga, så varsågod att fråga! :)
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav milve » 2008-12-02 10:54:23

Då har jag en fråga till dig.
Skulle du vara hjälpt av MISA om du fick komma dit, nu när du är sjukskriven?
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Flinta » 2008-12-02 21:01:20

Hur utreder MISA ens arbetsförmåga?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-12-03 0:18:22

milve skrev:Då har jag en fråga till dig.
Skulle du vara hjälpt av MISA om du fick komma dit, nu när du är sjukskriven?


Med en kompetent konsulent som är duktig på att ta till vara på mina styrkor och anpassa omständigheter efter mina svårigheter så är det möjligt att det skulle hjälpa mig. Fast det är nog rätt stor risk att mina styrkor är för starka och mina svårigheter för tillfället är för svåra för att det ska vara en lämplig plats för mig. Men det finns också många olika enheter på MISA som arbetar med olika målgrupper, och jag har inte komplett kunskap om allt de kan erbjuda då jag inte jobbat på alla enheter eller med alla målgrupper.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-12-03 22:45:07

Flinta skrev:Hur utreder MISA ens arbetsförmåga?


Man träffar en arbetskonsulent några gånger då man pratar och går igenom ett antal tester och/eller frågeformulär. Då får personen bl a själv berätta vad han/hon tycker sig ha problem med och vara bra på.

Sen letar arbetskonsulenten i samråd med deltagaren upp en arbetsplats som verkar lämplig. I introduktionsfasen på arbetsplatsen har arbetskonsulenten lärt in vilka arbetsuppgifter som ska göras och stöttar/lär ut deltagaren i utförandet av dessa. Desto längre tiden går desto mer självständig blir deltagaren i sitt arbete och arbetskonsulenten behöver inte stötta lika mycket. Idealiskt ska deltagaren bli helt självständig och gärna få en lönebidragsanställning eller annat, och det görs bara uppföljningar med arbetskonsulenten några gånger om året för att se hur det går.

Så var det när jag jobbade där i varje fall.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

MISA AB

Inläggav Liten Blå Kanin » 2010-05-06 14:06:26

Hej. Jag hjälper svante med lite utredning av saker och ting.

MISA AB äger nya LEFTISRIGHT. Har nån haft med dom att göra?
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav Titti » 2010-05-08 23:51:37

Admin

Slog ihop två trådar i samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: MISA

Inläggav nisse » 2010-05-22 7:57:02

Belöningssystem/motivationssystem
Belöningssystem/motivationssystem är ett pedagogiskthjälpmedel. Det kan vara ett komplement eller ett stöd för att skapa mening och motivation hos en person.


Sånt här gör mig misstänksam!
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-22 13:37:14

Minst sagt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: MISA

Inläggav nisse » 2010-05-23 9:15:55

nisse skrev:
Belöningssystem/motivationssystem
Belöningssystem/motivationssystem är ett pedagogiskthjälpmedel. Det kan vara ett komplement eller ett stöd för att skapa mening och motivation hos en person.


Sånt här gör mig misstänksam!


Jag tror det tom väcker negativa förväntningar och får mig att höja garden!
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Flinta » 2010-05-23 11:46:48

snyggsmartosexig skrev:
Flinta skrev:Hur utreder MISA ens arbetsförmåga?


Man träffar en arbetskonsulent några gånger då man pratar och går igenom ett antal tester och/eller frågeformulär. Då får personen bl a själv berätta vad han/hon tycker sig ha problem med och vara bra på.

Sen letar arbetskonsulenten i samråd med deltagaren upp en arbetsplats som verkar lämplig. I introduktionsfasen på arbetsplatsen har arbetskonsulenten lärt in vilka arbetsuppgifter som ska göras och stöttar/lär ut deltagaren i utförandet av dessa. Desto längre tiden går desto mer självständig blir deltagaren i sitt arbete och arbetskonsulenten behöver inte stötta lika mycket. Idealiskt ska deltagaren bli helt självständig och gärna få en lönebidragsanställning eller annat, och det görs bara uppföljningar med arbetskonsulenten några gånger om året för att se hur det går.

Så var det när jag jobbade där i varje fall.


Tack. Vad har en arbetskonsulent vanligen för utbildning? Socionom eller arbetsterapeut kanske? Nu behöver inte utbildning va så viktigt - snarare att arbetskonsulenten t ex är inkännande och kan tänka självständigt/ett steg längre/utanför ramarna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Chrilleb » 2010-06-04 18:17:51

Hej at1981 !


Jag har oxå fått tipset att söka "MISA" gällande jobb.
Aha, då vet jag vad det är för något, men jag undrar blir man "inskriven på en MISA-avdelning", på vilket sätt ?


Mvh Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6391
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Mariette » 2010-06-05 13:12:44

Milyc skrev:
Sam skrev:
Aspkvinna skrev
Att göra en röst hörd i samhällsdebatten med oss själva som samtalspartner. Efter 16 år i yrkeslivet skulle jag ju ALDRIG komma på tanken att ens tillåta mig att utnyttjas på ett nedlåtande sätt för jag VET mitt värde i normal lön, må vara att jag inte gör det jag gjort tidigare, men iden att bli lönebidragsanställd på heltid är helt främmande.


Kan bara instämma.

Lönebidragsanställning på ett arbete i linje med ens kompetens med marknadsmässig storlek på lönen måste ju i alla fall vara bättre än daglig verksamhet enligt LSS eller ingen sysselsättning alls.

Jag känner för övrigt en kille som misstänktes ha AS och länge hade praktiserat hos en mindre bemedlad arbetsgivare som ville anställa honom men inte hade råd. Men sedan min kompis "varit hos en hjärnskrynklare och fått det till att han var aspergare" kunde arbetsgivaren få lönebidrag och min kompis sin anställning.

Jag skulle gärna gå med på motsvarande lösning efter avslutad utbildning även om jag principiellt anser mig vara minst lika kompetent som många NT och kompetentare än somliga. Att låta arbetsförmedlingen laborera med några papper där det står "funktionsnedsättning" och mitt namn och sedan hålla käft om det mot att jag får riktiga arbetsuppgifter och en inkomstökning är en god affär.

Vansinnigt mycket bättre än alla "fantastiska" erbjudanden jag fått av FA, habiliteringen, biståndshandläggare och liknande som bara inneburit att jag skall inrätta mitt liv efter deras fixa idéer samtidigt som de ska få tjata om min "funktionsnedsättning" varje gång de nämner mig och till råga på allt ska jag uppfatta det som någon sorts bonus om jag inte ska betala dem för det.


Jag frågade min kontakt på habiliteringen angående lönebidragsanställning eller liknande där en kollektivavtalsenlig lön ges till den funktionshindrade och där arbetsfömedlingen hjälper till med att skaffa fram en arbetsgivare, och hon sa att numera gäller praktik till en början innan det kan bli tal om lönebidragsanställning, trygghetsanställning, OSA jobb etc,etc för funktionshindrade. Jag tänkte att om man har dokumenterad Aspergers som i mitt fall, ska man då praktisera innan man kan få ta del av sådant som uppkom för att göra det lättare för funktionshindrade att komma in på arbetsmarknaden, och finns det några garantier att man får hjälp till ett arbete efter en eventuell praktik och därigenom slippa leva på socialbidrag resten av livet?

Vad är era tankar? Jag kan inte få ihop det!

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Alien » 2010-06-05 13:36:24

Arbetsgivaren vill förstås få en bild av hur du fungerar på arbetsplatsen och vad du klarar av innan h-n anställer dig.

Det är helt rimligt tycker jag. Däremot bör förstås inte praktiktiden pågå hur länge som helst, 3 månader tycker jag låter lagom. Likaså bör inte arbetsgivaren utnyttja praktikanterna som gratis arbetskraft, genom att vägra ge anställning efter praktiktidens slut, och i stället låta praktikanterna avlösa varandra. Men detta ska handläggarna på af känna till och i så fall inte skicka praktikanter dit.

Praktiktiden ger också dig möjlighet att se om arbetet och arbetsplatsen passar dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Mariette » 2010-06-05 18:42:36

Alien skrev:Arbetsgivaren vill förstås få en bild av hur du fungerar på arbetsplatsen och vad du klarar av innan h-n anställer dig.

Det är helt rimligt tycker jag. Däremot bör förstås inte praktiktiden pågå hur länge som helst, 3 månader tycker jag låter lagom. Likaså bör inte arbetsgivaren utnyttja praktikanterna som gratis arbetskraft, genom att vägra ge anställning efter praktiktidens slut, och i stället låta praktikanterna avlösa varandra. Men detta ska handläggarna på af känna till och i så fall inte skicka praktikanter dit.

Praktiktiden ger också dig möjlighet att se om arbetet och arbetsplatsen passar dig.


Arbetsgivaren får betalt för att ha mig där och det är arbetsförmedlingen/staten som betalar min kollektivavtalsenliga lön som är lönebidrag eller andra bidrag för min udda personlighet som kallas funktionshinder men som i ett annat samhälle kanske hade kallats normalt. Jag lever på socialbidrag och vill ifrån detta. Praktik när jag har två högskoleutbildningar är inget för mig. Jag har 300.000 i studieskulder och vill börja betala tillbaka mina skulder.

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Alien » 2010-06-05 19:54:51

Men även i vanliga jobb så är det brukligt med provanställning först. Och lönebidrag brukar inte vara på 100% utan arbetsgivaren får betala en del själv.

Arbetsgivarna är mycket försiktiga när det gäller att anställa folk, och vill inte riskera stå med någon som inte fungerar. Har man något "psykiskt funktionshinder" är de ännu försiktigare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Selma » 2010-06-05 21:02:38

Alien skrev:Men även i vanliga jobb så är det brukligt med provanställning först. Och lönebidrag brukar inte vara på 100% utan arbetsgivaren får betala en del själv.

Det var 2008 max 80 % av 16 700:- och under högst fyra år.

Många tror att de kan få en lön på 25 000:-/mån och att arbetsgivaren får tillbaka allt eller nästan allt detta från AF.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav clivia » 2010-06-07 17:16:02

snyggsmartosexig skrev:
Flinta skrev:Hur utreder MISA ens arbetsförmåga?

Man träffar en arbetskonsulent några gånger då man pratar och går igenom ett antal tester och/eller frågeformulär. Då får personen bl a själv berätta vad han/hon tycker sig ha problem med och vara bra på.

Sen letar arbetskonsulenten i samråd med deltagaren upp en arbetsplats som verkar lämplig. I introduktionsfasen på arbetsplatsen har arbetskonsulenten lärt in vilka arbetsuppgifter som ska göras och stöttar/lär ut deltagaren i utförandet av dessa. Desto längre tiden går desto mer självständig blir deltagaren i sitt arbete och arbetskonsulenten behöver inte stötta lika mycket. Idealiskt ska deltagaren bli helt självständig och gärna få en lönebidragsanställning eller annat, och det görs bara uppföljningar med arbetskonsulenten några gånger om året för att se hur det går.

Så var det när jag jobbade där i varje fall.


Låter väldigt fantastiskt det du beskriver vilket är något som varken jag eller de jag känner fick erfara.
Snarare blev vi FÖRSVARADE av personal på de företagen vi mer eller mindre TVINGADES till! Personalen undrade, liksom vi, varför vi utsattes på att vara på sådana platser som var såpass irrelevanta för såväl vårt bakgrund såsom för miljöanpassningssyfte.

VI blev ifrågesätta om vår social kompetens och flertal av oss, många över 30, blev djupt kränkta av framstå som idioter och arbetsokunniga, trots mångårig (även om disfunktionell) arbetserfarenhet.
Varje gång vi ifrågesatte varför vi sattes på dessa suspekta tester fick vi istället "anteckningar" nedskrivna, som sedan kom med i vår slutrapport om hur samarbetsovilliga vi varit.
I min egen utredning bad jag till slut egen jurist (en vän som läste juridik då) läsa dokumentet och personen bara skrattade över de antal förtalande punkter och felaktiga textramsorna det fanns.

Så min fråga är: Ska inte en arbetskonsulent arbeta ut ifrån klienten mer än från en mall över vad konsulenten anser diagnosen är?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-06-07 17:21:45

På det stora hela, var det jag som tjatade om att få komma till MISA för de verkade ju så bra och proffsiga! Så även efter samtal med någon från deras ledning verkade verkligen som om de kunde sin sak.....
...än idag frågar många "va? går inte du hos MISA?" som om det vore naturligt men, hur många ser/hör vi har fått hjälp?
Önskar få möta dem för en öppen diskussion där det kan bevisas att de faktiskt lyckats!

Och för skojs skull...hur många på MISA har asperger eller autism själva?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in